close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Lars Kr. Lundin

Lars Kr. Lundin

Kommentarer

Re: Kapacitetsfaktoren

Fordi man udregner per produceret MWh, ikke opstillet kapacitet. Du ganger den reelt på to gange. Som en af folkene i energi-branchen føler jeg mig stødt over du tror vi er så dumme, at vi glemmer kapacitetsfaktoren. Jeg sætter ikke pris på at blive belært om hvad jeg tror om andre her. ...

10. sep 2018 16:15272 sider atomkraftguf

Re: Kan det betale sig med centrale varmepumper ?

En 30-50 % til "lidt badevand" synes ikke af så lidt endda. Enig, min hustand bruger lidt mindre end 25% af naturgassen til varmt brugsvand, resten til opvarmning (med en fremløbstemperatur på ca. 35 C).

10. sep 2018 12:57Tænketank: Kystnære kraftværker bør ombygges med varmepumper

Kapacitetsfaktoren

Når man kigger i Appendix A på prisen for en given effekt ($/kW) for de forskellige energityper (i forskellige lande), så tages der så vidt jeg kan se ikke hensyn til at hver energikilde har sin egen kapacitetsfaktor. For at sammenligne de forskellige priser per effekt bør man retfærdigvis divide...

10. sep 2018 11:21272 sider atomkraftguf

Re: DK eller EU regler

I England må man åben bart gerne lave den slags ombygninger, så er det DK eller EU regler der er i vejen? Reglerne er vel ikke mere i vejen end at de beskytter de øvrige trafikanter mod køretøjer, der rent sikkerhedsmæssigt er i en ukendt tilstand. Men det er da et godt spørgsmål hvordan...

3. sep 2018 16:52Video: Mekaniker forvandler Audi til 'Tesla'

Så lad os bruge mindre

Lad mig være den første her til at sige: Kom nu i gang med for alvor at elektrificere transportsektoren (inkl. tog og færger), samt udfase de sidste oliefyr.

30. aug 2018 14:10Nu er det slut: Danmark er ikke længere selvforsynende med olie

Det er et raketstyr

Fotoet viser tydeligt at det ikke er en granatkaster, men derimod et raketstyr, der er monteret under dronen. Forskellen på de to er at: 1) raketstyret er åbent i begge ender, sprænghovedet drives frem af en raketmotor, som giver en bagblæst og som derved gør våbnet omtrent rekylfrit. 2) granatk...

27. aug 2018 14:27Ukrainsk ingeniør udstyrer drone med granatkaster

Re: Synes også det er spændende

Nej. Det vil enhver varmepumpe bestemt ikke nødvendigvis. Så er varmepumpen dimensioneret forkert. Antag at man dimensionerer efter at de samlede omkostninger skal være minimale (samt at indetemperaturen ikke må underskride en vis grænse) i anlæggets forventede levetid. De mange års leve...

5. jul 2018 15:33Energilagring i stor stil er rutine

Re: Alle tiders

det må høre under religion, filosofi eller ønsketænkning at tro at vi på kort tid alle sammen kan få luksus biler med specifikationer som hans kommende topmodeller for en slik. Et tysk ingeniørfirma har på vegne af en sydtysk bilproducent adskilt og analyseret en Tesla Model 3 med stort b...

3. jun 2018 21:57Plugin-hybrider baner vejen for grønne biler

Re: Biler er for billige

Fint at du kan opretholde en fart på 25 km/t i silende regn og modvind i en absolut regntæt dragt. Og når du ankommer dufter du af roser. På det punkt er du meget unik. For mig er el-cyklen en mulighed for at endelig kunne skærme mig mod det klima der ikke lige passede mig den dag. De 2 hænger...

3. jun 2018 18:20Elcykler kan erstatte bilen på de længere ture

Re: 2 x 30 km/t = 30 km/t ikke 60 km/t

Hvis to cyklister kører hver 30 km/t frontalt ind i hinanden, svarer det til at køre frontalt ind i en mur med 30 km/t, ikke 60 km/t. Gør stadig ondt. Kun hvis de vejer lige meget. For en kvinde på 50 kg vil en kollision med en overvægtig mand på 100 kg være væsentligt værre. For 20 år ...

3. jun 2018 17:43Holland går all in: Betaler dig for at cykle