Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Bo Leth Andersen

Bo Leth Andersen

Kommentarer

Re: Analytisk tilgang

En trekantet grundform er mere effektiv set udfra inertimoment. Produktionsmæssigt burde det da også være simplere idet man ikke skal valse. Når man ser bort fra at man skal investere i en valse, er koniske tårne relative enkle at fremstille. Pladerne brændes ud i en udfoldet kegleflade,...

17. aug 2019 11:37Spørg Fagfolket: Hvorfor placerer man ikke vindmøller på gitre på samme vis som højspændingsmaster?

Vejret !

Automatisering løser ikke problemet med lastbiltransporter over højfjeldet i all slags vejr, norske hovedveje har som i hovedreglen kun to spor. Velvalgt illustration: Godstog på vej over snedækket højfjeld. (formentlig Nordlandsbanen over Saltfjellet)

15. aug 2019 13:35Sintef-direktør: Drop målet om mere gods på jernbanen

Re: Spørgsmål fra en flydummy

På østvendt bane ved Aarhus lufthan, vil højdemåleren vise cirka 80 fod når flyet er en meter over banen, og ikke 3 fod som du skriver. Kan du regne ud hvorfor? Nej, det er fast procedure at nulstille højdemåleren til den aktuelle barometerstand på lufthavnen QNH, således at højdemåleren vi...

13. aug 2019 12:34Havareret popstjerne-fly ramte antenner 400 meter før Tirstrups landingsbane

Re: Højspændingsmasterne i dag?

så vidt jeg ved er det især nemmere og billigere i vedligehold. Samme gælder vel også vindmølletårne Gitterkonstruktioner kan varmforzinkes med en levetid på ~50 år. En plade konstruktion males med en levetid på ~25 år. Skal konstruktionen leve derudover, skal den males på stedet, og der er...

13. aug 2019 8:14Spørg Fagfolket: Hvorfor placerer man ikke vindmøller på gitre på samme vis som højspændingsmaster?

Re: samling

En gitterkonstruktion kan vel også samles før den bringes ud på site? Ja, men den kræver en del manuelt arbejde, i forhold til en svejst konus. Der mangler også omtaling af tårne som består af sammenboltede plader, som på afstand ligner et cylindrisk tårn, men som faktisk er en masse pla...

12. aug 2019 14:38Spørg Fagfolket: Hvorfor placerer man ikke vindmøller på gitre på samme vis som højspændingsmaster?

Fremstillings- og byggemetode

Et lukket konisk tårn kan produceres meget effektivt ved valsning og maskinel svejsning. Med de store kraner der kræves for at løfte naccellen på plads, kan man også rejse store koniske tårnsektioner. Med moderne metoder til overfladebehandling kan man sikre en levetid på ~25 år. Længere levetid ...

12. aug 2019 12:20Spørg Fagfolket: Hvorfor placerer man ikke vindmøller på gitre på samme vis som højspændingsmaster?

Re: EN SANDHED MED MODIFIKATIONER

Jeg som uddanet navigatør Hvis du slipper mange m3 vand løs inde på et bildæk ja så kæntrer færgen ,,Måske 20-30 centimeter vand på bildækket,det er nok til at færgen den kæntrer frievæskeoverflader det er livsfarligt Og defor er der ikke sådanne mængder i sprinklere ,men stærk vandtåge en blan...

6. aug 2019 15:00Spørg Fagfolket: Hvad sker der, hvis en elbil går i brand på en færge?

Re: South Carolina

Her benyttes ufaglærte arbejdere som ikke har samme erfaring som dem i Seattle. de skal heller ikke have den samme løn som dem i Seattle ! USAF klager nu også over manglende oprydning i deres Seattle byggede KC-46 tankfly (767).

6. aug 2019 9:38Flyselskaber revser Boeing for fejlbehæftede 787-fly

Re: Spøjs historie

+Tune Nu var det egenligt Morian Hansen der startede med at flyve fra Tune i 1961, der er i øvrigt ingen ruteflyvning fra Tune, med undtagelse af rute-taxa til Anholt og Læsø.

4. aug 2019 22:28Flyrute Aarhus-København mangler lufthavn

Re: Mulighederne

Der er regnet på det og det er alt for dyrt. En letbane til lufthavnen samt motorvej vil koste det samme som at anlægge en ny lufthavn ved Thomasminde. Nu er der jo allerede motorvej/motortrafikvej til Tirstrup, og det kræver kun 7-8 km bane gennem åbent land at forbinde lufthavnen med letb...

4. aug 2019 17:33Flyrute Aarhus-København mangler lufthavn