Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Frank Huess Hedlund

Frank Huess Hedlund

Rss
Personligt feed med nye kommentarer i tråde, du overvåger:
https://ing.dk/mit/0/kommentarer?token=SdXuNsSCLseZSeg20rnL_IR6pqwN8-SFlqdJgxCzM4Q

Kommentarer

Mere af den slags i Ingeniøren.

Jens Ramskov, jeg læser altid dine indlæg. De er informative, de formår at give dybde og perspektiv på nyhederne, og så er de skrevet i klarsprog selvom emnet er indviklet. Mere af den slags i Ingeniøren.

27. sep 2019 10:38Kvantecomputerens gennembrud

Fabulerende generaliseringer

Fabulerende identitetspolitiske generaliseringer om sure mænd, alder, svampeinfektioner og andre usammenhængende indfald frit fra rodeskuffen – ironisk nok skrevet af en frustreret og vrissen midaldrende mand. Og så siger du, at den begavede og eftertænksomme Peter Naur vrøvler. Men det giver po...

27. sep 2019 10:27Nye biokemikere kan starte her:

Den emissionsfri elbil findes ikke

Journalisten skriver, at Nissans elbil som bekendt ikke er udstyret med et udstødningsrør. Det er en noget grov forenkling som ikke tager hensyn til, at emissionen er flyttet fra bilen til kraftværket. Kraftværkerne skal stadig køre, når vinden ikke blæser, selvom vi installerer nok så meget vin...

8. sep 2019 18:49Dieselbil fik samme karakter som elbil i test af luftkvalitet – men helt uden emissioner er den ikke

Benægterkultur

Der er proportionsforvridning på debatsiderne, hvor farer skråsikkert tales ned til nul, hvis altså de hidrører fra de gode CO₂ reducerende teknologier, mens de blæses op, hvis faren kommer fra de onde, onde fossile-teknologier. Ingeniørens dækning af en kæmpe raffinaderibrand i USA (https://ing...

4. jul 2019 18:14Amerikansk batteri-brand kan bremse energilagre

Naturligvis er brint vældig farligt

Om et stof er farligt bestemmes af stoffets fysiske og kemiske egenskaber. Brint er derfor særdeles farligt. Spørgsmålet er, om man ved passende foranstaltninger kan styre faren, så RISIKOEN bliver lav. I virkeligheden er det mest interessante aspekt, at en introduktion af brint som energibærer...

18. jun 2019 10:09Efter norsk eksplosion: Hvor farligt er brint som brændstof til biler?

Dette cirkus må stoppe

Danmark udleder mindre end 0.1 procent af verdens CO₂. Vores årlige udledning i ton per capita (5.9) er allerede lille, kun lidt større end Sveriges (4.5) og Frankrigs (4.8) som begge har meget store andele af CO₂-neutral kernekraft og/eller vandkraft. Vores udledning er mindre end Kinas (7.5),...

12. jun 2019 18:3919 danske ngo’er i fælles front: Giv os en klimalov

Skal sikre timedrift til København

På Malmö - Stockholm ruten kører toget nu 160-180 km/h og der er en del uro i toget. Selvom der er adaptiv regulering i kurver, bliver man nødt til at holde fast i armlæn, når man går gennem vognene. Umiddelbart svært at tro, at 250 km/h kan opnås med nuværende skinner.

20. maj 2019 14:29Svenske lyntog får en overhaling: Skal sikre timedrift til København

Energiforbruget er kolossalt

Artiklen kunne godt have nævnt, at processen med at separere og gemme CO₂ er meget energikrævende. Faktisk således, at hvis der skal foretages CCS på to kul-kraftværker, så må der opføres et tredje kul-kraftværk for at levere den nødvendige energi (til CCS på alle tre). Implicit er det med til ...

16. mar 2019 8:23CO2-lagring: Verdens to CCS-pionerer vender teknologien ryggen

Tak til Tim for en god kronik

Tak til Tim for en god kronik og for link til NFPA rapporten. Det er selvfølgelig ikke rart, at der kommer CO gasser ved thermal runaway, men forventeligt, de kommer stort set altid, og der findes mange CO-gasdetektorer i almindelig handel, som privatpersoner kan købe, hvis man skulle være bekym...

9. nov 2018 22:43Kronik: Vi mangler klare brandregler for lithium-ion-batterier