Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Frank Huess Hedlund

Frank Huess Hedlund

Kommentarer

Benægterkultur

Der er proportionsforvridning på debatsiderne, hvor farer skråsikkert tales ned til nul, hvis altså de hidrører fra de gode CO₂ reducerende teknologier, mens de blæses op, hvis faren kommer fra de onde, onde fossile-teknologier. Ingeniørens dækning af en kæmpe raffinaderibrand i USA (https://ing...

4. jul 2019 18:14Amerikansk batteri-brand kan bremse energilagre

Naturligvis er brint vældig farligt

Om et stof er farligt bestemmes af stoffets fysiske og kemiske egenskaber. Brint er derfor særdeles farligt. Spørgsmålet er, om man ved passende foranstaltninger kan styre faren, så RISIKOEN bliver lav. I virkeligheden er det mest interessante aspekt, at en introduktion af brint som energibærer...

18. jun 2019 10:09Efter norsk eksplosion: Hvor farligt er brint som brændstof til biler?

Dette cirkus må stoppe

Danmark udleder mindre end 0.1 procent af verdens CO₂. Vores årlige udledning i ton per capita (5.9) er allerede lille, kun lidt større end Sveriges (4.5) og Frankrigs (4.8) som begge har meget store andele af CO₂-neutral kernekraft og/eller vandkraft. Vores udledning er mindre end Kinas (7.5),...

12. jun 2019 18:3919 danske ngo’er i fælles front: Giv os en klimalov

Skal sikre timedrift til København

På Malmö - Stockholm ruten kører toget nu 160-180 km/h og der er en del uro i toget. Selvom der er adaptiv regulering i kurver, bliver man nødt til at holde fast i armlæn, når man går gennem vognene. Umiddelbart svært at tro, at 250 km/h kan opnås med nuværende skinner.

20. maj 2019 14:29Svenske lyntog får en overhaling: Skal sikre timedrift til København

Energiforbruget er kolossalt

Artiklen kunne godt have nævnt, at processen med at separere og gemme CO₂ er meget energikrævende. Faktisk således, at hvis der skal foretages CCS på to kul-kraftværker, så må der opføres et tredje kul-kraftværk for at levere den nødvendige energi (til CCS på alle tre). Implicit er det med til ...

16. mar 2019 8:23CO2-lagring: Verdens to CCS-pionerer vender teknologien ryggen

Tak til Tim for en god kronik

Tak til Tim for en god kronik og for link til NFPA rapporten. Det er selvfølgelig ikke rart, at der kommer CO gasser ved thermal runaway, men forventeligt, de kommer stort set altid, og der findes mange CO-gasdetektorer i almindelig handel, som privatpersoner kan købe, hvis man skulle være bekym...

9. nov 2018 22:43Kronik: Vi mangler klare brandregler for lithium-ion-batterier

Re: Denne artikel hører ikke hjemme i Ingeniøren

@ Allan Olesen Så baggrunden for artiklen er altså ikke blot, at nogen har opdaget. at noget manglede i en kontrakt, så noget andet måske i teorien kunne være foregået Ifølge New York Times vurderede det polske arbejdstilsyn, at måske 450 nordkoreanere arbejdede i Polen i 2017, blandt and...

15. sep 2018 16:04Nordkoreanske tvangsarbejdere: Forsvaret lod polsk værft bryde menneskerettigheder

Denne artikel hører ikke hjemme i Ingeniøren

EU-regler kræver, at opgaver skal sendes i EU-udbud. Det polske værft var nok billigst. Værftet har så sendt noget af opgaven videre til en polsk underleverandør. Ifølge artiklen, har Polen, et EU-land, tilladt import af et kontingent Nordkoreanske slavearbejdere, en aldeles forbløffende præmi...

15. sep 2018 11:39Nordkoreanske tvangsarbejdere: Forsvaret lod polsk værft bryde menneskerettigheder

Möbius-flade

@Jens Ramskov Der var nylige skriverier om et tysk fusionsreaktordesign, som i stedet for tokamak-design, brugte et innovativt design med en Möbius-flade. Er det denne "Stellarator", eller en helt tredje variant?

19. dec 2016 21:14Kompliceret fusionsreaktor er kommet perfekt fra start