Maciej Szeliga

Nye motorveje og billige biler sender togtrafikken til tælling

Bilen er fleksibel. Den skal dog lige købes først. Man kan fx køre meget tog (og taxa!) for 100.000 kroner. Det er ikke alle (især unge) der har bil.

Problemet er jo at mange mennesker har bil og de har ikke tænkt sig at lade bilen stå og hoppe over i kollektiv transport som er dyrere end at køre i bil - og hvis man kører to i bilen så er det væsentligt billigere end kollektiv transport. Pre-Rejsekort model af kollektiv transport var billigere end bilen men det er den nuværende ikke og så er det ikke underligt at man tager bilen!

31. maj kl. 20:34
Nye motorveje og billige biler sender togtrafikken til tælling

Gratis betyder jo bare at nogle andre skal betale...

mnja... der er massiv besparelse på administrationen ved at gøre kollektiv trafik gratis, da hele kontrol og billet systemet ikke eksisterer og tilskud ikke længere beregnes på baggrund af kørte passagerer.

Da der er et stort tilskud allerede nu til offentlig transport som så skal administreres så er der stort "spild" til ting som egentligt ikke i sig selv gavner kollektiv transport (altså administration).

Hvis man i stedet siger: vi betaler det det koster at køre en "std. bus" 25% fuld så bliver trafikselskaberne interesseret i stedet for at finde så driftsøkonomiske busser og løsninger som muligt og køre flest muligt ture - bare for at maksimere profitten. Rigtigt mange steder vil det være markant forbedring (for borgerne) at køre 10 ture med 20 personers bus end 4 med 50 personers bus.

31. maj kl. 20:20
DSB vælger side og fravælger trebensstikket: IC5-tog kun med schuko

Har polariseringen nogen betydning?

Ikke i denne sammenhæng selv om enkelte personer godt kan mærke om en USB strømforsyning vender den ene eller anden vej i 230V udtaget - det kilder i fingerne (ikke mig, men jeg kender flere af slagsen).

I andre sammenhænge er det relevant nok at man kan være sikker på at fase er der hvor man forventer den - hvorvidt den slags ting i det hele taget burde tilsluttes med en stikprop er en anden diskussion.

26. maj kl. 09:13
DSB vælger side og fravælger trebensstikket: IC5-tog kun med schuko

Når jeg ser forslag som dette og folk giver thumps down på pointering af sikkerhedsproblemet ved et fremmede USB stik, bliver jeg helt i tvivl om vi er på et tech medie

Men der er jo ingen sikkerhedsproblemer ved USB-C...

Jeg har rejst samme argument før USB-C blev påduttet af EU og fik at vide at jeg skal knytte ædespalten for USB-C har ingen sikkerhedsproblemer.

24. maj kl. 11:16
DSB vælger side og fravælger trebensstikket: IC5-tog kun med schuko

"De fleste" - kilde tak

Har du hørt om WAF?

24. maj kl. 11:14
DSB vælger side og fravælger trebensstikket: IC5-tog kun med schuko

LK Fuga stikkontakt med Dansk jord

Men det propriætere DK Kartel er dem som har lavet Fuga så uden dem ingen Fuga og så er vi tilbage ved EU standard - altså store 12x12 cm vægudtag.

Du har altså kun noget imod dansk 3 pins system - det er standartiseret af Dansk Standard tilbage i 1960'erne - og ikke mod "kartellet" (som reelt består af en virksomhed, LK) som laver Fuga.

24. maj kl. 11:13
DSB vælger side og fravælger trebensstikket: IC5-tog kun med schuko

Hvis DSB skal skifte til USB skal det være til PoweredUSB standarden og ikke bare til USB-C stik typen. Ellers er det alene mobiler der kan bruge stikket/lades

Nu kan USB-C levere 3A ved 20V så mange laptops kan nøjes med det.

24. maj kl. 07:30
DSB vælger side og fravælger trebensstikket: IC5-tog kun med schuko

at modarbejde de danske karteller, ting er allerede alt for dyre herhjemme pga. alt for mange specialdesignede danske standarder. Tyske/EU standarder på alting, de har styr på det og så slipper vi andre for at betale overpriser når vi alligevel kan købe tingene syd for grænsen.

De fleste mennesker vil helst være fri for EU standard udtag som har 1 udtag fra en kasse som er væsentligt større (og grimmere) end et FUGA udtag. Desuden er dansk standard polariseret i modsætning til Schuko som kan vendes.

EDB-stik er designet til at man ikke kan sætte udstyr i det som kan genere IT, samme koncept som hospitalsstik: Ideen var at EDB stik skulle forsynes fra ekstrabeskyttet kredsløb evt. med nødstrøm - og så vil du ikke have at nogen sætter en kaffemaskine eller varmeblæser til.

24. maj kl. 07:19
DSB vælger side og fravælger trebensstikket: IC5-tog kun med schuko

Nu ville det gavne langt mere at sætte USB-C i togene - mange laptops kommer med USB-C og alle nye telefoner kommer med USB-C. Drop det ene 230v og sæt et dobbelt USB-C.

24. maj kl. 07:05
ANALYSE Kinas kyniske sats på elbiler kan gøre ubodelig skade på europæisk og amerikansk bilindustri  

I stedet for at klandre kineserne at de gør noget ved forurening og udledning af CO2 bør vi vel rose dem.

Nu er Kina det mest forurenende land på kloden så det at de "gør noget ved forureningen" ved at producere elbiler ved kulkraft og producere strøm til dem (ved kulkraft) er næppe godt for miljøet.

23. maj kl. 23:33
ANALYSE Kinas kyniske sats på elbiler kan gøre ubodelig skade på europæisk og amerikansk bilindustri  

Nu kan man ramme kineserne ret hårdt bare ved at pålægge straftold på produkterne som importeres fra Kina... det er der "andre" som har gjort.

Problemet er at forbrugerne er vant til at produkter som koster 7000 kr fra europa kun koster 3000 kr fra Kina så i sidste ende er det forbrugerne som rammes.

23. maj kl. 10:44
Rekordstor milliardbøde til Meta: Kan betyde farvel til Facebook og Instagram i Europa (Version2)

Problemerne er de samme men...

FB/Meta lever af at vide mest om sine brugere og derfor høster de mest data og bruger det mest så derfor er de hårdest ramt.

23. maj kl. 08:04
Concito om vognmandsvrede over prisen på el-lastbiler: 'De kan ikke betale sig - endnu'

Nu kunne man ombygge diesel lastbiler til elektrisk drift efter Janus Electric koncept, det er forholdsvis nemt og kan forlænge levetiden væsentligt - og man kan starte med de mest forurenende først. Så længe effekten af elmotoren ikke overstiger effekten i den motor man erstatter burde det ikke være noget problem at få synet.

22. maj kl. 09:38
1883: Transportable jernbaner vinder udbredelse i krige, kulgruber og sukkerværker

Hmmm... jeg rammer ikke artiklen når jeg trykker ?

21. maj kl. 16:08
Lov kan spænde ben for MitID-salg: Købere skal bestå sikkerhedsprøve (Version2)

Hvis det er tilfældet, hvad er det så lige NETS vil "sælge"?

21. maj kl. 12:08
Skype går på pension: Statens It undersøger både cloud og lokal-alternativer (Version2)

Det er fuldkommen korrekt, hvilket også undrede mig.

Der står dog at svenskerne har fundet en løsning og at den er ikke bundet op på nogen af de amerikanske cloudtjenester.

18. maj kl. 11:22
Energi fra sol og vind på Sydhavsøerne får nye kabler til elforslugne Sjælland

Fordi 400 kV er meget vanskelige at kabellægge. Er du i tvivl, så kik på strækningen Idomlund- 'grænsen

Tak. Jeg har ingen forstand på højspænding og tænkte mere i at det er da mere fremtidssikkert at anlægge den større med det samme.

Strømforbruget har jo ingen udsigt til at blive lavere de første 25 år.

17. maj kl. 13:17
Energi fra sol og vind på Sydhavsøerne får nye kabler til elforslugne Sjælland

hvad blev der egentligt af diskussionen om gas ledningen?

Den døde... Gasledning bliver etableret til de stakkels øboere som har gasfyr (antal=0).

Mere interessant: hvorfor ikke med det samme bygge som 400kV ?

17. maj kl. 09:51
Ugens debat: Kan en forsker sige nej tak til at lave våben?

Det sovjetiske angreb var helt klart det, den japanske ledelse ikke kunne magte.

Stalin vidste helt præcis hvad en ikke angrebspagt er værd, det havde han også med Hitler - lige indtil Hitler ikke syntes det mere. Japanerne vidste det også, de var trods alt allierede med Hitler.

Det sovjetiske angreb - med hvad ??

Russerne havde hænderne fulde med at holde østeuropa samlet under deres indflydelse, at flytte tropper til øst ville betyde at østeuropa ikke ville blive under sovjetisk indflydelse (det vidste både sovjet og de vestlige allierede). Sovjet havde stort set ingen flåde af betydning og at fragte tropper fra europa til Vladivostok er en tur som tager 7 dage nu om dage. Det ville tage et år før Sovjet havde tropper klar til angreb og så skulle de lige transporteres til Japan. Der var jo kun en jernbane østpå...

Naturligvis erklærede de krig de var jo vores allierede men der ville ikke dukke en eneste soldat op til det projekt - hvilket USA sandsynligvis var udmærket klar over, hvis ikke fordi Sovjet ikke ville spilde kræfter på Japan så fordi de rent logistisk ikke kunne.

14. maj kl. 01:01