Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Morten Grouleff

Morten Grouleff

Kommentarer

Hæv afgiften på benzin og diesel

Det er da det letteste sted at starte, helt uden nyt burokrati. Og afskaf så kørselsfradraget: Det giver ikke mening at belønne os for at arbejde langt fra bopælen. Og ligeså med muligheden for at få kilometerpenge skattefrit af ens arbejdsgiver. Firmabiler? Tja, man kunne vel fjerne muligheden ...

8. jun 2019 13:22Derfor er det nødvendigt med kørselsafgifter.

Re: Spillets Regler

Hvis flertallet er enige om at regeringen ikke paser sit arbejde, så må flertallet vælte regeringen. Indtil da kan flertallet "pålægge regeringen" alt muligt, det får ingen betydningen. Især så længe det ikke er en del af finanslovsaftalen også. Hvorfor stemmer DF for sådan en dagsorden uden at ...

29. jan 2019 17:44Flertal uden om regeringen vil gennemtvinge jernbane over Vestfyn

Hæv afgiften på fossile brændstoffer markant

og brug indtægten til at sænke el-afgifterne til "kun moms", uanset anvendelsen af strømmen. Så skal vi nok komme igang med at køre i el-bilerne, i hvert vil vi køre mindre i de fossilt drevne. Vi bruger omkring 5 * 10^9 liter benzin +diesel om året. Så en afgift på f. eks. 6 kr/liter oveni de ...

2. okt 2018 19:50Lars Løkke trumfer Klimarådet: 1 million el- og hybridbiler i 2030

Re: Afdrag 1 mia. om året og skyld det samme

"21,4 mia. i 1988-priser. " er jo noget temmelig andet end "20.3 mia." i 2017. "Anlægssummen for byggeriet på Storebælt er 21,4 mia. kr. i 1988-priser (svarende til ca. 38,1 mia. kr. i 2016-priser). Vej og jernbane tegner sig omtrent for hver sin halvdel af anlægssummen." citat: https://sundogba...

27. mar 2018 14:31Trafikken over Storebælt sætter ny rekord

Det handler nok om det lokale miljø

Mon ikke den store fordel er, at man så kan sejle på strøm inde i Göteborg centrum? De sidste sømil sejles der for temmelig nedsat kraft, som måske heller ikke er ret brændstofeffektivt. Måske forbereder man sig så småt på, at der kan komme strammere krav til udledningen fra færgen inde i byen. ...

5. mar 2018 17:15Færge i Danmark skal sejle på batterier

Re: Hvem skal betale?

Foreslår du, at vi i stedet for at cykle , nøjes med at gå, fordi det er sikrere? Som samfund har vi jo brug for effektiv transport. I byerne er cykler et godt transportmiddel, bedre end bilen både for luftforureningen, støjen og trængslen. Og nok også for sikkerheden for dem, der ikke selv sid...

2. mar 2018 8:53Leder: Lad os få fart på cyklerne uden at vælte sikkerheden

Hastighedsgrænser for cykler

Fartgrænser på cykelstien ud fra trafiksikkerhed, er vejen frem. Om man selv er i stand til at træde cyklen op på 45, eller bruger en motor til det, gør jo ingen forskel for de andre trafikanter. Så fartgrænserne skal gælde alle cykler. Præcis som biler er i stand til at køre mere end 50 km/t, ...

2. mar 2018 7:59Leder: Lad os få fart på cyklerne uden at vælte sikkerheden

Højere afgift på benzin+diesel?

Mon ikke der er god økonomi for landet som helhed i at hæve afgiften på brændstoffet med en krone eller to pr. liter, forudsat at man samtidig sænker andre skatter med samme beløb, f. eks. indkomstskatten? Det vil også skubbe en smule mere på skiftet til el-biler de kommende år.

2. feb 2018 9:01Biltrafikken vokser massivt

Hvad med kun at købe nye el-tog med ERTMS

Hvis vi helt undlader at ombygge diesel-togene, så må de gamle signaler holdes kørende indtil der er eltog nok. Kan de gamle signaler det? Det kan så være at vi kommer til at leve næsten uden tog i nogle perioder (år?) på nogle strækninger. Det er rigtig træls. Men spørgsmålet er om det bliver b...

10. nov 2017 12:51ANALYSE: IC4-skandale og signalkaos - en ekstremt giftig cocktail

Kun 300 kwh lager?

Så kan generatoren nok få lov at køre en del om vinteren, når det er vindstille. 140 husstande kan jo hurtigt få brugt 2kWh hver i deres varmepumpe på en kold nat. Og der skal jo også være til køleskabe og alt muligt andet i husene. Spændende forsøg. Men om man har en generator, eller en forbind...

18. okt 2017 20:52Svensk by trækker stikket: Bliver fri fra nationalt elnet