Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Peter Madsen

Peter Madsen

Kommentarer

Re: Verden er fuld af problemer

hej Peter hansen, Leverkusen Jeg har hørt, at man i Tyskland har forbudt brændeovne i byområder. I hvert fald visse områder i Berlin. Du kunne vel ikke give et hint til dette emne? Årsagen er, at der nu herhjemme er foreslået forbud mod brændeovne, hvor der er fjernnvarme. Jeg synes, det lyder in...

20. jul 2019 12:42Miljøstyrelsen barsler med tyske krav til brændeovne

Re: "enorme" mængder energi i landende fly

Jep - og mit første indlæg var faktisk for at understrege det irrelevante i at tale om "høj virkningsgrad".

19. jul 2019 17:58Om sommeren har solcellerne på Svalbard højere virkningsgrad end i Sydeuropa

Re: "enorme" mængder energi i landende fly

men der er så meget, man ikke kunne - eller som ikke kunne betale sig for 50 år siden, men som fungerer i dag. Hvis vi antager, at fly kan blive helt eller delvist el-drevne, så kunne man genvinde en del af den enorme energi, som er brugt ved opstigningen ved at lade vinden drive motorerne som ...

19. jul 2019 7:39Om sommeren har solcellerne på Svalbard højere virkningsgrad end i Sydeuropa

Re: "enorme" mængder energi i landende fly

Det er jeg da enig med dig i, men ikke desto mindre besidder et fly i luften både potentiel og kinetisk energi - ligesom vandet i et norsk vandfald. Det formår ingeniører dog at udnytte.

19. jul 2019 0:07Om sommeren har solcellerne på Svalbard højere virkningsgrad end i Sydeuropa

Re: "enorme" mængder energi i landende fly

Selvfølgelig har du ret, Peter Larsen. Hvis du forudsætter, at din solcelle drejes vinkelret på solen året rundt. For så er det blot temperaturforskellen, der giver forskel i virkningsgrad. Men at udnytte den høje virkningsgrad er nu noget sværere på Svalbard. Solcelllerne skal være bevægelige he...

18. jul 2019 21:05Om sommeren har solcellerne på Svalbard højere virkningsgrad end i Sydeuropa

Re: "enorme" mængder energi i landende fly

men den potentielle energi - m x g x h skal vel også regnes med? Det bliver 100.000 kg x 9,8 m/s2 x 10.000 m = 9,8 E9 J = 2722 kWh. (har ikke et bud på hvordan konverteringen skulle kunne lade sig gøre) Men overskriften siger da ikke meget om værdien af anlægget: "- solcellerne på Svalbard høj...

18. jul 2019 19:21Om sommeren har solcellerne på Svalbard højere virkningsgrad end i Sydeuropa

Re: Én mølle giver strøm til 16

Undskyld - men når jeg nævner solcellerne er det netop, fordi de har en forudsigelig o-produktion om natten. Det er ikke et problem - blot kan solkraft selvfølgelig ikke stå alene. Vindfelterne her i vestenvindsbæltet er på 500 - 1000 km i udstrækning, så du har da ret i, at vind-el skal kunne fl...

13. jul 2019 5:25107 meter: Verdens længste vindmøllevinge forlader fabrikken

Re: Én mølle giver strøm til 16

Du har naturligvis ret i, at hydro- og gasdrevne generatorer kan levere præcis den el-effekt, der er brug for. Men ikke til samme pris. Enhver motordrevet generator har et optimalt input/output forhold - det gælder også til en vis grad hydro, da turbinen har optimal virkningsgrad ved et bestemt o...

12. jul 2019 19:55107 meter: Verdens længste vindmøllevinge forlader fabrikken

Samme vare til forskellig pris

har jeg aldrig syntes om. Det giver skæve konkurrenceforhold og det giver grobund for sortbørshandel. For ikke ret mange år siden kørte dieselbilister på fyringsolie - og afgiftsfri landbrugsdiesel har ført til farvning og omfattende kontrol. El koster for private ca. kr. 2,20, men for industrie...

25. jun 2019 17:42Billetten til Gran Canaria ville være dobbelt så dyr, hvis flybrændstof blev beskattet som benzin

Fokus på årsag eller skyld?

Der arbejdes på at nedbringe antallet af tilskadekommende og dræbte. Hvis alle overholder loven altid, burde der ikke ske ulykker. Men det gør vi jo ikke. Meget af den succesfulde indsats, der har medført markant fald i dræbte og tilskadekommende har koncentreret sig om vejudformning, regelændrin...

16. jun 2019 6:052018 blev et blodigt år for cyklister