close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Bertel Johansen

Bertel Johansen

Kommentarer

Nye tider, nye problemer og Georg Georgeløs trives

man kan vel også tage sølvpapirshatten på hovedet som beskyttelse af hjernen imod alle WIFI-erne, og dermed samtidig beskytte sig imod naboens utidige tankelæsning ? Nå, blot til inspiration og efter en ide fra en WIFI-bekymret bekendt.

29. nov 2017 10:57 Forskere forbedrer wifi-signal med sølvpapirshat

Usædvanlig dyrt transportmiddel

158 millioner kroner pr. kilometer bane er vel en slags fråds med offentlige midler til kollektiv transport. Eller 158.000 kroner pr. meter anlagt incl. de indkøbte små toge. Tænk hvor mange luxusbusser der kunne have været indsat på samme strækning for de penge - man bliver helt svimmel ved tan...

24. nov 2017 9:28 Nyt letbane-koks i Aarhus: Nu er næste strækning også forsinket på ubestemt tid

Ingen kender dagen i morgen.

Uden at jeg på nogen måde vil forholde mig til nytten eller u-nytten af bioethanol, er det alligevel lidt trættende at høre på de evindelige spådomme som enhver journalist altid kan få en eller anden professor eller forsker til at fremkomme med for at jorde en nyhed. I sagen her forekommer det m...

16. nov 2017 14:05 Trods faglig kritik: Folketinget ser ud til at favorisere anlæg til bioethanol

Den helt simple formel:

6CO2 + 6H2O + Sol = C6H12O6 + 6O2 Fint nok, men nu består vedmassen jo af andet end kul fra atmosfæren samt brint og ilt fra vandet. Hvis det har så enkelt, var der jo ingen grund til at landbruget bruger gødning. I gamle dage havde man et begreb der hed "madjorden." Det dækkede over det humus- ...

16. nov 2017 9:51 Replik: Biomasse er godt for klimaet – også i København

Økologisk bioenergi ? Ja, men hvor længe ?

Hov: Hvor mon energiindholdet i den økologisk dyrkede biomasse kommer fra ? Den kommer fra det lager af energi der er bundet i den muldjord som årtusinder har opmagasineret ovenpå de grusbunker dansk undergrund består af. Og hvordan genskabes så denne bioenergi ? Tjah: Ved importeret kunstgødni...

15. nov 2017 20:22 Replik: Biomasse er godt for klimaet – også i København

Sv til Lars Bo Theilgaard

forkert: Mit regneeksempel har ikke fået konkret kritik, men flere har anført, at det brugte batteribileksempel er irrelevant, da andre modeller bruger væsentligt mindre pr. km, og at den el-deklaration der er brugt er forkert. Til det første: Ja batteribiler er forskellige, og de små og nyest...

15. nov 2017 18:21 Rækkevidde på 1.000 km: Firma vil ombygge Teslaer til brint

Svar til Peter Larsen:

Nej, jeg er hverken lobbyist eller spindoktor for politiske eller industrielle særinteresser. Jeg har blot prøvet at deltage i debatten med et helt konkret og målt og dokumenteret eksempel ude fra den sure hverdag og på grundlag af officielle el-varedeklarationer, og så endt med et resultat for ...

14. nov 2017 22:28 Rækkevidde på 1.000 km: Firma vil ombygge Teslaer til brint

Hyundai Ioniq, tak til Aksel Sørensen

Tak for linket, det er en fin batteribil vi har her, og meget bedre end mit eksempel med Mercedes Benz B200 Electric Drive der jo også er en meget større bil. Og selv om tallene fra den norske artikel om Hyundai Ioniq justeres fra sommerkørsel til helårskørsel, vil den formentligt stadig være lan...

12. nov 2017 23:16 Rækkevidde på 1.000 km: Firma vil ombygge Teslaer til brint

Replik til Jens Olsen

Det er rigtigt fint med konkret målte data, da emnet er ret forurenet med reklamespin og miljøpropaganda. Men vi må have datagrundlaget på plads, også for den el der tappes fra danske stikkontakter. Og her forekommer det mig at "kæden hopper af" for nogle, idet varedeklarationen for el jf. også e...

12. nov 2017 15:22 Rækkevidde på 1.000 km: Firma vil ombygge Teslaer til brint

Replik til Peter Larsen

Realistiske forudsætninger er elleverandørens varedeklaration og konkret målte forbrugstal på 2 sammenlignelige bilers sammenlignelige kørselsmønstre og fossilbilens fabriks-emissionsdata omregnet forholdsmæssigt til det faktiske større forbrug. Hvis Du kan fremkomme med mere realistiske data sy...

11. nov 2017 22:51 Rækkevidde på 1.000 km: Firma vil ombygge Teslaer til brint