close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Bertel Johansen

Bertel Johansens billede

Kommentarer

Netop: Ring 5 vil jo være på

Netop: Ring 5 vil jo være på plads før den faste H-H-forbindelse er klar. Og i øvrigt: I dag er færgerne H-H et de`facto monopolforetagende som udenlandske kapitalfonde spinder guld på, på bekostning af trafikanterne og til skade for al udvikling i regionen. Så alene af den grund er det påtrænge...

26. jun 2017 13:01 Tunnel fra Helsingør til Helsingborg? Dansk/svensk undersøgelse på vej

Energinet`s database er propaganda-overkill

Et kik på Energinet´s nye engelsksprogede danske database ligner et bevidst forsøg på at drukne al debat og indsigt i emnet i en byge af tal og uforståelige definitioner. Hvad i alverden skal vi med den ? Der skal åbenbart ikke ret meget til at imponere landets energi-, forsynings- og klimamini...

19. jun 2017 12:45 Energinet.dk frigiver data: Følg danskernes energiforbrug i går, nu og i morgen

Re: Mads Aarup

du henviser til en artikel af Pressechef i Energinet.dk, Jesper Nørskov Rasmussen, der ud fra nogle el-deklarationstal i 2014 og noget mombo-jumbo om, at man jo kan købe "særlig grøn strøm," påstår at der kun er 3 % kernekraft i stikkontakterne. Som nævnt: Tallene varierer fra år til år og fra...

8. jun 2017 9:26 Landbrug og transport er store klima-syndere, men det kan ikke betale sig at omstille

Re: Elbilens emissioner = fossilbilens

Til Mads Aarup og Dan Grønbæk: Jf. SEAS-NVE`s el-deklaration 2015 var der det år 20% kernekraft i stikkontakterne i deres forsyningsområde og 52 % kul, 14% naturgas, 9 % vind, vandkraft og sol, 4% diverse biomasser og 1% olie. Data for en Renault Zoe batteribil har jeg fra en ejer og bruger af ...

8. jun 2017 8:56 Landbrug og transport er store klima-syndere, men det kan ikke betale sig at omstille

Re: Re: Elbilens emissioner = fossilbilens

Nissan Note: 4,34 liter benzin pr. 100 km og en emission på 10.600 gram CO2. Renault Zoe batteribil, 5 kwh pr. 100 km vinter og 7 kwh pr. 100 km sommer, snit 6 kwh pr.100 km. 6 kwh fra en SEAS-NVE stikkontakt betyder 7.685 gram CO2 og 0,008 gram radioaktivt affald. Og da SEAS-NVE-strømmen i 2015...

7. jun 2017 22:30 Landbrug og transport er store klima-syndere, men det kan ikke betale sig at omstille

Elbilens emissioner = fossilbilens

Hvorfor i alverden promovere elbiler i DK, når det blot flytter emissionerne hen på elværket ? Godt nok er CO2, fra elproduktionen til en kilometers kørsel i en batteribil, omtrent 20% lavere end CO2 fra fossilbilens kørte kilometer, men det skyldes jo kun, at der også i danske stikkontakter er ...

7. jun 2017 20:10 Landbrug og transport er store klima-syndere, men det kan ikke betale sig at omstille

Erhvervsfjendske indlæg

Det er forbløffende så meget erhvervsfjentlighed der trives blandt debattørerne, og vel også tankevækkende så meget bekymring der luftes på et grundlag af formodninger og letkøbte gætterier. Gad vide hvad Ingeniørens gennemsnitlige debattører egentligt véd om hvor pengene til velfærdssamfundet k...

2. jun 2017 19:21 Folketinget vedtager omstridt forslag om havbrug

Oh, hellige enfold

Vi kan vel gå ud fra, at de der stemmer for forslaget om IKKE at investere i fossil energi, også er så venlige at slukke for elforbruget i hjemmet når vinden ikke blæser, og holder op med at køre i den fossilbil de jo har og ikke vil undvære.

23. maj 2017 17:22 Pensionskassen vil fortsat investere i fossil energi: Nu skal ingeniørerne til afstemning

Omfordeling og vækst

Øget omfordeling via skattepolitikken og socialpolitikken vil automatisk resulterer i øget BNP, men øget omfordeling behøver jo ikke nødvendigvis samtidig at betyde egentlig økonomisk vækst. Så BNP siger ikke nødvendigvis noget om realvækst i hverken pengeværdi eller ressourceforbrug. Alene det...

22. maj 2017 20:23 Britisk forsker: Her er et alternativet til gammeldags økonomiske vækstmodeller

Selvkørende biler udvikler sig til en ny offentlig IT-skandale

Selvkørende biler i en verden hvor hackere er en konstant trussel lyder som den forudsigelige ulykke. Der kommer jo aldrig selvkørende biler der kan finde ind i mine indkørsler eller parkere på græsset ved kolonihaven eller manøvre sikkert på sognevejene eller på vejene med sjap og søle. Selvkør...

21. maj 2017 17:20 Vejdirektoratet vil give selvkørende biler egen bane på E45