close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Søren Lund

Søren Lund

Kommentarer

Re: Gammel nyhed

Jeg vil nu lige rette dig i Teslas nuværende produktion, det ligner mere at de regelmæssigt producerer ca. 7.000 biler i ugen (5.000 model 3). Du har ret, Martin, det var ikke 10.000 om ugen, men 1.000 om dagen, jeg havde læst. ;o) Jeg er nu ikke i tvivl om at de når op på en produktionsr...

21. okt 2018 1:16Tesla sælger flere personbiler i USA end Audi og Mercedes

Re: Gammel nyhed

Det fede ved Tesla, er at de gør mange ting anderledes. Model 3 er både en luksus bil og en almindelig bil. Det kommer jo lidt an på hvad du tilkøber af performens og udstyr. Lige nu er sælges der kun de dyre udgaver. Jeg læste for nogle uger siden, at gennemsnitsprisen for en Tesla 3 e...

20. okt 2018 21:03Tesla sælger flere personbiler i USA end Audi og Mercedes

Re: Grønt gejl?

Det er ikke sådan, jeg har forstået resultaterne af Ens - scenarieanalyserne og jeg henviser igen til figur 2 i ”faktaarket” her: https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Basisfre... hvor biomassescenariet ses at være en smule billigere end vindscenariet. Hej Peter - det er rent tilfældigt at j...

20. okt 2018 3:16Første teknologineutrale udbud: Nu starter dysten mellem sol og vind

Re: NHTSA modsiger ikke Tesla

De behøver vel ikke nødvendigvis at vurdere over 5 stjerner, men de kunne skærpe kravene til at få 5 stjerner. Som sagt kender jeg ikke NHTSA's begrundelse, men det virker mest som om de vægrer sig imod at medvirke til at gøre sikkerhed til et konkurrenceparameter, selvom det vel burd...

18. okt 2018 12:12Teslas Model 3 slår rekorder i amerikansk sikkerhedstest

NHTSA modsiger ikke Tesla

Lad os lige få helt på plads her, at Tesla's udtalelse ikke er "debunked", som en her udtrykker det. Tesla videregiver NHTSA's data præcis, som viser at Model 3, Model S og Model X (i nævnte rækkefølge) giver den laveste sandsynlighed for personskade ved uheld. Enhver kan selv downloa...

18. okt 2018 9:20Teslas Model 3 slår rekorder i amerikansk sikkerhedstest

Re: Hvorfor ikke gå efter de lavt hængende frugter først?

Vi får brug for både de lavthængende og de dyrere løsninger for at komme I mål. Flemming - iflg. Energistyrelsen, koster en omstilling til 100% fossilfri, baseret på 80-85% vindenergi, omtrent det samme som at fortsætte uændret på fossiler. Heri er der ikke medtaget eksternaliserede omkos...

12. okt 2018 10:2580 pct. »varm luft og kreativ bogføring«: Klimaplan i modvind fra første fløjt

Re: Hvis du kigger på din bankkonto idag Søren...

Men at påstå at der er nok Lithium til at bøde på oliemanglen når den kommer, synes jeg er lidt vovet "bøde for oliemanglen" ..... jeg anede ikke nogen havde påstået noget sådant? Lithium er ikke et brændstof, man hælder på og brænder af. El er fremtidens bil-brændstof. Det kommer ikke a...

8. okt 2018 3:14det er vigtigt at få luftbilerne med på holdet.

Re: Meget gode betragtninger Søren.

Jeg ønsker ikke en diskussion om mængder, men om hvad koster det at udvinde lithium fra havvand ? Beklager, Bjarke, spørgsmålet er ikke interessant før du har rejst begrundet tvivl om at mængden er utilstrækkelig, så lad os tage det op om 50 år, hvis det er blevet relevant til den tid. De...

7. okt 2018 21:28det er vigtigt at få luftbilerne med på holdet.

Rent sludder!

@Thure Barsøe-Carnfeldt: "Elbilerne skal køre på vejene i ca. 10 år før de er CO2 neutrale. Lithium som anvendes i batterierne er et meget sjældent grundstof og er svært at udvinde. Hvis hele den danske bilpark skal køre på el og lades op om natten, så skal det nuværende elnet udvides til det tr...

6. okt 2018 13:30det er vigtigt at få luftbilerne med på holdet.

Rullende luftkasteller?

Atmosfærisk luft komprimeret til 310 bar, indeholder iflg. Wikipedia 50 Wh/liter, så 90 kubikmeter luft, presset ned i en 300 liter tank, indeholder højest 15 kWh. Uden at bruge energi til opvarmning før ekspansion, kan det næppe omsættes til mere end 8 kWh mekanisk energi i en stempelmotor, før...

6. okt 2018 9:03det er vigtigt at få luftbilerne med på holdet.