Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Henrik Rathje

Henrik Rathje

Kommentarer

Fremstillings aftrykket

Det Co2 mæssige fremstillings aftryk skal med. Jeg kender ikke til talene men. Billig biler med kun ~150.000km levetid skal ikke kunne smutte foran. Når dem der holder til 3-400.000km kun forurener marginalt mere ved daglig kørsel, men har lavere udskiftnings interval. Min forrige bil var en Ayg...

19. dec 2018 7:02CO2-udledningen fra nye biler skal ned med 37,5 procent

Ensartet fokus

Vores fokus på god økonomi og miljørigtighed bliver altid kogt ned på Km/L. Men vi glemmer at alle de små pispotter vi tøffer rundt i, er designet til kun at have en begrænset levetid. Hvilket på ingen måde er økonomisk for os eller miljørigtig. Producenterne skal tvinges til at lave biler med +5...

18. dec 2018 7:16Spørg Fagfolket: Hvor meget kan man skrælle en bil for at få bedre brændstoføkonomi?

Strøm nok?

Hvor mange km køres der i personbiler i døgnet i danmark? Gange det med ~200Wh (hvad en elbil vel bruger + tab + kabinevarme). Har vi så skyggen af en chance for at elnettet ikke kollapser?

28. sep 2018 9:12Leder: Tilskud til elbiler? Lad os først sætte fossilbilen i bakgear

Hvornår er det så giftigt.

Var efter stormen Bodil på en erhverv miljøstation. De havde her lave målinger af asbest indhold i luften, når en gummiged knuser asbestplader i en åben container. Der kunne praktisk talt ikke måles noget. Det var først når man skærer og sliber i pladerne, at der gav kritiske målinger. Med almind...

19. sep 2018 20:12Bedre forundersøgelser skal komme asbestproblemer til livs

Vi leverer

Vi leverer ~3Wh i minuttet på cykel og en Iphone 8 har batteri med ~7Wh. Så 3 minutter i rimeligt tempo burde kunne leverer energien der skal til. Batteriet i mobilen tvivler jeg så på at den kan tage imod så hurtig. Så der skal lidt ekstra isenkram til glatte ladningen ud. Med alt det ekstra, så...

19. aug 2018 23:22Spørg Scientariet: Kan man oplade sin mobiltelefon ved håndkraft med en dynamo?

Næringsstoffer

Tja, der findes vel ikke en lettere/billigere måde at fiske næringsstoffer op af søen på, end indsamling af døde fisk i overfladen.

14. aug 2018 18:23Filsøs fiskedød: Minister skal forholde sig til dræn

Miljøet betaler.

Hvordan kan et show på nogen som helst måde antydes at være miljørigtig? Hvis løbet ikke bliver afholdt, så er der ingen udledning af Co2 og forurening. Så at skrive søjle op og ned om forbedringer, ændre ikke ved at det ikke forurener. Desuden er det vel selv i traditionel Formel 1 ikke bilerne ...

8. aug 2018 12:15Elektriske racerbiler bliver opladet med glycerin

Sikkerhed?

Man må jo forvente at det ikke kræves fysisk adgang til enheden for at sætte E-sim kortet op til sin enhed. Da mange IoT enheder jo ikke har et fysisk interface. Så det gælder vel også mobilen. Kjeld nævner højere oppe, at der er ca.500 nøgler/idenditeter på enheden. Hvad sikre så mig for at den ...

13. maj 2018 18:25Nu kommer de virtuelle SIM-kort til Danmark

Re: i den rigtige retning - men ikke nok

@Dan Grønbæk Hvordan kan du komme helt ned på 46øre/km i en i3? Alene el udgiften er 36øre/km. Jeg betaler 2,25kr/kWh og i3 bruger 169Wh/km (iflg Wiki). Så er ladetab ikke medregnet. Dertil kommer dæk, service etc. Men 25000km/år er det vel en ladning pr arbejdsdag ~250pr år . ~2500ladninger ove...

9. maj 2018 23:43Ny afgiftslov gør store biler billigere og små dyrere