close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Jesper Ørsted

Jesper Ørsted

Kommentarer

Re: Tyskland

PHK: Kvalitetsproblemer i materialer og udførsel kan ses ved prototyper. Men f.eks. Brockdorf værket i Tyskland som jeg har besøgt, her kunne man fortælle om store fordyrelser, netop pga demonstranter og retssager.

18. jun 2018 12:46 EPR: Et eller andet virker...

Re: Tyskland

Lad mig også bemærke at atomkraft har haft en bemærkelsesværdig historik (i meget lang tid) med at: 1. Budgetter overskrides Det er jo altid således, at hvis ikke man realistisk indregner uforudsete udgifter, så overskrides budgetterne, det gælder alt stort byggeri, kernekraft eller ej. ...

18. jun 2018 11:56 EPR: Et eller andet virker...

Re: Migranter??

Hvis man nu bygger hegnet, så det også fungerer over for migranter. Så er der slået to fluer med ét smæk Det skal være højt for at undgå ulve, det vil være en god idé at sikre os mod invasive arter som ulve og vildsvin.

13. jun 2018 1:12 Vildsvinehegn vedtaget

Re: Hvordan sparer man strøm?

Er der en raket-teknikker, som ved: Der står at den får strøm fra en radioaktiv kilde, det er jo nok Pu239, men producerer den ikke strøm efterhånden som det henfalder, så med mindre den er stærkt underdimensioneret, og lader et batteri op, så er der vel ingen grund til at spare, når stoffet ...

11. jun 2018 15:31 Nasa-sonde vågner op til ny dåd i Kuiperbæltet

Re: Strømmen til elbiler kommer bare stadigvæk fra

Nej, VE står for omkring 19 % af verdens elproduktion... Atomkraft står for ca 17 %... Gas ca 17%... Olie ca 8%... og kul ca 39%... Ifølge Breakdown of Electricity Generation by Energy Source ifølge The Shift Poject Data Source, så fordeler energiproduktionen sig på følgende kilder: Kul: 3...

2. jun 2018 23:46 Plugin-hybrider baner vejen for grønne biler

Re: Strømmen til elbiler kommer bare stadigvæk fra

Atomkraft derimod kan ikke levere regulering. Det er ligeså statisk levering som vindkraft. Alle atomkraftværker kører altid ved fuld blus af hensyn til økonomien. Og det uanset om de teknisk kunne nedregulere. Eftersom at de kører ved fuld kraft, så kan der ikke skrues yderligere op i det øjeb...

2. jun 2018 21:25 Plugin-hybrider baner vejen for grønne biler

Re: Universal-tang

En universal-tang er et stykke værktøj som kan lidt af hver, men den er dårlig til det meste. Derfor bruger de professionelle altid et stykke special værktøj til en given opgave. En hybridbil er en universaltang: Den er for tung. For kompliceret. For dyr. Batteriet er for lille. Den...

2. jun 2018 17:33 Plugin-hybrider baner vejen for grønne biler

Tyrkertroen på den rene elbil

Det er rørende at se den tyrkertro som Økologisk Råd og Dansk Elbils Allience har på den rene elbil. Den er lige om hjørnet, om et par år vælger danskerne den fremfor en PHEV. Beklager at måtte være lyseslukker her: Der går længere tid end det, før batteriet er godt og billigt nok til det: Batte...

2. jun 2018 12:46 Plugin-hybrider baner vejen for grønne biler

Re: Æggehoveder og "uvedkommende vand"

Et herligt eksempel på "selection bias" i funktion. Har du også checket hvor mange kloakrør i Rom der ikke holdt den lovede levetid ud ? Ja, PHK, "Selection Bias", nærmere bestemt "Best Practice Bias". Personligt er jeg revnende ligeglad om det er 100 m eller 100 km, der har overlevet sid...

25. maj 2018 22:58 Utætte kloakker koster 500 mio. kr. om året: Det kan ikke betale sig at reparere dem

Re: Æggehoveder og "uvedkommende vand"

Så skal vi lige have lidt sprognørderi: Sådan et højvandslukke skal stoppe spildevand fra kloaken i at trænge ud af den, når det regner kraftigt, idet en ting er oversvømmelse med regnvand. Noget ganske andet oversvømmelse med kloakvand. Det første er afgjort at foretrække frem for det sidste.

24. maj 2018 11:48 Utætte kloakker koster 500 mio. kr. om året: Det kan ikke betale sig at reparere dem