Det er jo vrøvl på så mange planer man slet ikke kan rumme det...... F.eks Statioil i Kalundborg. De udleder så meget 110 C grader varm luft at det alene kan opvarme kalundborg by ned til - 5 C. Nu ved jeg ikke hvor mange lokaler du mener Statoil skal opvarme, men det svare vel næppe til hele Kalundborg. Kalundborg forsyning var ikke intresseret i overskudsvarmen. De ville hellere satse på et nyt flisfyret Dong ejet Asnæsværk. Og mens de ombyggede Asnæsværket, så installerede Kalundborg forsyning, Danmarks største varmepumpeanlæg, i stedet for at udnytte overskudsvarmen fra Statoil. Kalundborg kan opvarmes 8 gange, kun via overskudsvarme. Men den bliver i stedet opvarmet via flis. På Gyproc der var der ligeledes masser af overskudsvarme. Da jeg var der kostede gassen ca. 16 øre/KWh. Overskudsvarmeafgiften var væsentligt højere
Det kostede 38 milliader at bygge broen.
Broen har genneret 58 milliader i intægter.
Broen har bl.a. bidraget til for udvidelsen af jernbanenettet mellem Ringsted og København. Udvidelsen af E20 over Fyn. Hillerød og Øresundsmotorveje, og en ekstra Limfjors forbindelse. Samlet bidrag for ovenstående 19,3 milliarder.
Broens gæld; 18 milliarder.
Er vi enige om at hvis ikke Storebælt havde betalt 19,3 milliarder. Så havde den været gældfri ?https://www.tv2fyn.dk/nyborg/overblik-det-gaar-pengene-fra-storebaeltsbroen-til
Pt. havde Storebæltsbroen været betalt adskellige gange, hvis ikke at den skulle financere andre infrastruktur projekter. Bl.a. underskudet på Øresundsbroen. Hvorfor skal Sjællendere/Fynboer betale for at Københavnerne kan komme billigt til Sverige. Eller div. motorvejsbyggerier der intet har med Storebælt at gøre....? Man kunne jo lige så godt brandbeskatte rødhårede, som Storebælt. Det er jo ikke ting der har noget at gøre med hindanden Men faktum er, at prisen aldrig bliver sat ned, for så kommer det til at øge underskudet på Femern forbindelsen, og ødelægge økonomien i en Kattegat forbindelse. Noget som Storebælt sikkert også kommer til at betale for
Vedr. dødelighed pr antal smittet. Syntes du kommer frem til en noget letbenet konklution. Altså at konkludere at sygehusvæsnet i f.eks frankrig er dårligt, fordi en høj andel af registrerede corona smittede dør. Det er jo klart at jo flere menesker man tester, jo lavere bliver dødelighedden. I Danmark er der vel 5500 registrede corona tifølde. men det antages at mellem 60 og 90.000 er smittede. Det er jo klar at hvis alle 90.000 blev registret, blev dødeligheden lavere, end når der kun er 5500 registrede. Det der må være relevandt er antal døde pr million indbyggere
Det milijøsvineri bude være forbudt ! Når man har valgt en løsning der hedder skinner, så giver det minus mening at bruge milijøskadelige batterier til at drive tog, når man kunne lave en fast forsyning. Specielt når den faste forsyning har vist sin værdi i over 100 år, og der de 10-20% tab i ladeprocessen
Sjovt at tænke på, at da jeg var sejlende maskinmester midt i halvfemeserne, der måtte salttelit navigeringen ikke opgive den korrekte position tættere end 15 meter (Jeg er ikke sikker på om det var 5, 10, 20 eller 30 meter) Men gennemsnitet af 4 positioner var korrekte. Man kunne tydeligt se at de røde positions pletter hoppede til højre og venstre på skærmen Dette var for at fremmede magter ikke måtte bruge udstyret til raketter, mv.
Syntes at have hørt at Tvinds beton vindmølle skulle køre i 15-20 år før at den havde produceret den samme mængde energi, som der var gået til produktionen af møllen
Der blev lavet en Svensk test med en række Kia Ceed´s, hvor nogen fik frakoblet start stop systemet, og andre ikke. Besparelsen var nogen få liter brændstof om året. Start stopsystemet er ude af drift når temperaturen er under 4 C. Når der benyttes effektslugende udstyr som AC, sædevarme, varme i ruder, ventilator på høj effekt, lav batteriopladning, osv.
Snart vil 20% af verdens elforbrug, og 33% af Danmarks elforbrug gå til datacentre. Danmark prøver at opsætte vindmøller, opsætte solpaneler mm. For at reducere CO2 udslippet, og dermed leve op til internationale forpligtigelser. Når der bygges et nyt datacenter skal Danmark altså ud og bygge mange flere vindmøller.
På spotmarkedet er den rå elpris ca. 18 øre/KWh, mens grøn el koster ca. 1 kr. Forskellen blev tidligere betalt via PSO afgiften, hvor forbrugeren betalte differencen. Nu er PSO afgiften afskaffet, og pengene bliver i stedet kradset ind over skatten. Så det er altså ikke længere forbrugerne af strømmen der betaler, men skatteyderen. Derudover er selskabsskatten lavere end personskatten. Og Facebook, Google, Appel, mv. Betaler jo slet ikke skat i Danmark
Ulve er tilsyneladende overhovedet ikke sky, og vis jeg var 8 år gammel og skulle gå 300 meter op til bussen, men en ulv listede efter mig. Så ville jeg være rædselsslagenhttps://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE10578736/paedagoger-er-blevet-udstyret-med-peberspray-efter-flere-ulvebesoeg-i-tysk-by/
Jeg tror ikke der er på hundelovens positivliste over godkendte racer, og da den heller ikke er øremærket, så må aflivning være påkræver ;o)
@Karsten Henneberg Så din logik siger, at fordi der ikke bor særligt mange i Danmark, så kan vi bare forurene løs ?
@Bent Johansen Nu er det jo ikke sådan at jeg siger at man ikke selv har et ansvar. Men man må jo godt både bruge pisk og gulerod, Når når man ligger mellem 100 og 200% adfærds regulerende afgifter på biler. Så burde man jo jo tilrettelægge afgifterne således at man fik det resultat man ønskede. Nemlig mindst muligt CO2 udslip, mens man samtidig bibeholder folks mulighed for at transportere sig selv og sin familie på en rationel måde. Men regeringen var jo ude og sige (Sammen med FDM); At Danskerne købte mindre biler end de reelt havde brug for, så derfor ville de gøre større biler billigere. Men hvis danskerne valgte mikrobiler fordi de var billige, så kunne de vel opfylde deres behov, så hvorfor gøre større biler biligere
Da regeringen ændrede bilbeskatningen, så den gjorde store biler billigere, og mikro biler dyrere. Så er det jo klart at forbruget stiger, specielt når brændstof heller ikke er specielt dyrt. Det er da muligt at man kan finde enkelte store biler, der forurener mindre end mikro biler. Men generelt hænger det jo sådan sammen at en mikrobil med 65 hk, forurener mindre end en mellemklassebil med 120 hk. Der findes selvfølgelig undtagelser, men det er jo ikke nogen der bliver solgt i stort volumen
Hvis jeg køber en elbil i dag, skal jeg benytte det co2 forbrug der har været brugt til at fremstille batteriet til den bil jeg køber. Ikke til det batteri jeg kan købe om 12 år når jeg skal købe den næste bil
https://www.danskeinvest.dk/articles/teslas-elbil-saetter-nye-standarder
Batterilevetid på 160.000 km Tesla Model S’ batterier er af Li-ion typen. Batterierne har en markant længere rækkevidde end mange andre elbil-batterier, og de har en levetid på omkring 160.000 km. Det tage ca. tre en halv time at lade dem op.
Hvorfor mener i at batteriet kun holder 8 år? Tesla giver 8 års garanti. Det vil da være særdeles modigt, hvis levetiden kun er 8 år.
https://ing.dk/artikel/elbilers-batterier-er-langt-bedre-end-deres-rygte-183892
Nissan giver 8 års /160.000 km garanti. De fleste fabrikanter er endnu dårligere.https://www.tu.no/artikler/sa-lenge-kan-du-forvente-at-batteriet-i-elbilen-varer/346750Her beskrives at Nissan har erfaring for at ved 200.000 Km/5-6 år. Så er batteriets nedre kapacitets grænse på ca. 75% nået
Når man laver en undersøgelse, skal man selvfølgelig benytte nye tal.
Men når ADAC laver en undersøgelse, skal de da ikke tage højde for at batteriproduktionen i 2030 vil optage 17 % mindre energi, end i dag ! Eller at hvis man engang kan integrerer opladningen af batterierne til at den skal ske, når der er overskuds el fra vindmøller. Hvis det det skal med i beregningen, er det vel pga at der er en plan om at det skal sker, og en plan for hvornår planen bliver realiseret.
Så skriver de at en bil holder 12-14 år, så derfor skal man benytte energimixet i år 2030. Altså !!! Hvis man skal noget, så skal man vel benytte en fremskrivning af gennemsnitsmixet, Altså CO2 udledningen om 6½ år (Hvis reduktionen antages at være linær) Og så skal man huske at batterierne i en elbil nok ikke holder 13 år, men nok kun 8 ? Og derfor skal skiftes (hvis ikke hele bilen skrottes, fordi udviklingen på dette område er gået så stærkt at bilen bare skrotes, og det så giver en yderlig miljøbelastning) Når man laver en rapport der skal påvise hvornår en elbil er lige så grøn som en bil med forbrændingsmotor, så er støj vel heller ikke et paremetre
Hvorfor er jeg ikke overasket over at det er foregået mens Martin Lidegaard var energiminister !
- Forrige side
- Nuværende side
- Side
- Side
- Side
- Side
- Næste side
Jesper Nielsen