Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Palle Jensen

Palle Jensen

Kommentarer

Re: Rasende Ufornuft

Jeg vil hævde at det er den måde vi bevæger os på idag, som er rasende ufornuftig. 1) Når vi kører i bil på en motorvej kører vi med nogle meters afstand til andre biler hele tiden. Det giver anledning til et meget stort og unødvendigt energiforbrug. Ved at lade køretøjerne danne en "platoon" kan...

21. jun 2019 17:19Leder: Sæt høje mål og følg op med teknologiske trædesten

Brev til de radikale:

Det glæder mig at de radikale kræver en ny retning for Danmark. Klimaudfordringen kræver det og ikke kun små justeringer, som vi er vant til. Mit navn er Palle R Jensen Jeg er civ.ing. og opfinder siden 1974 Jeg er manden, der vandt førstepræmien i idekonkurrencen om hvordan S-togs dørene kunne l...

21. jun 2019 8:46Leder: Sæt høje mål og følg op med teknologiske trædesten

DualMode kollektiv transport

Som vist i EU projektet CyberMove (2000-2004) er der meget at hente ved at etablere kollektiv trafik efter et nyt princip: DualMode, hvor bus og tog smelter sammen. Ved at bruge RUF teknologi kan man etablere en ny form for kollektiv trafik, hvor mange små enheder kan give høj kapacitet samtidig ...

5. jun 2019 8:47Den danske transport er sort som kul, og det er kun blevet værre

RUF testbane koster 100 mio kr

God ide med en pulje til færdigudvikling af koncepter med stort potentiale. 1. Skab testbane for RUF til 100 mio. kr ved Køge Transportcenter. 2. Byg og test en maxi-ruf bus, så den kan bruges som en ny attraktiv form for kollektiv trafik. 3. Brug RUF UltraLet bane teknologien på Ring 3 i stedet ...

31. maj 2019 9:08Brug penge på at blive klogere

Forskning contra opfindelser

Forskning er nødvendig, men forskning kommer ikke altid frem til de gode resultater, som en opfindelse kan præstere hvis man er heldig. Opfindelser skal være overraskende for en fagmand for at blive accepteret af patentsystemet. Opfindere er ofte nogle lidt skæve personer, som med fantasi og tekn...

15. maj 2019 18:23Hvad vil du spørge politikerne om? Bland dig i Ingeniørens valgmøde om forskning

Opfindelser kan give bedre økonomi end forskning

Hvorfor bruges der uendelig få penge til at evaluere de opfindelser, som har stort potentiale. Hvis f.eks. RUF transportsystemet fik mulighed for at blive færdig udviklet ville det kun koste 100 mio kr. Anvendt på Ring 3 i stedet for den såkaldte letbane (sporvogn)ville man spare flere milliarder...

15. maj 2019 13:35Hvad vil du spørge politikerne om? Bland dig i Ingeniørens valgmøde om forskning

Mindre transport

1) Udnyt dog de enorme potentialer, der ligger i at skabe lokale tele-huse hvor en mængde arbejdspladser kan flyttes hjem, så folk undgår at pendle. UHD skærme og 5G netværk skaber gode muligheder. Nul transport = nul CO2 2) Dernæst indse at kollektiv trafik som vi kender den er håbløs til at til...

13. maj 2019 13:53Godt købmandskab efterlyses….

Klimaet kræver revurdering

Det er enormt vigtigt at alle store infrastruktur projekter bliver revurderet i lyset af klima krisen. Femern, letbanen på Ring 3, udvidelsen af Kastrup lufthavn, osv. Hvis vi blot fortsætter bevidstløst som vi plejer, så når vi langt fra i mål og klimaet løber løbsk. Jeg håber valget producerer ...

9. maj 2019 8:43Svigtende færgetrafik truer Femern-tunnelens indtægtsgrundlag

Censur ?

Jeg synes Ingeniørens læsere skal vide at mit indlæg, hvor jeg refererer til forskningsresultaterne af et EU støttet projekt: CyberMove, som jeg deltog i, er blevet slettet. Heldigvis er der over 100, der har fundet det interessant nok til at downloade de filer, jeg linkede til. Hvordan skal vi n...

3. feb 2019 18:11Leder: Regeringen udvander 72-årig vinderopskrift for hovedstaden

Nytænkning!

Det er meget dyrt at lave en forbindelse over Kattegat beregnet til tunge enheder. Spidsbelastningen definerer hvor stærk konstruktionen skal være. Om banen er tom i flere minutter hjælper ikke. Hvis man i stedet tænker nyt, som jeg f.eks. har gjort det med RUF, kan man lave en forbindelse, hvor ...

13. jan 2019 10:05Ugens debat: Kollektivt over Kattegat-bro uden tog?