Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Erik Ravnkilde

Erik Ravnkilde

Rss
Personligt feed med nye kommentarer i tråde, du overvåger:
https://ing.dk/mit/0/kommentarer?token=SdXuNsSCLseZSeg20rnL_IR6pqwN8-SFlqdJgxCzM4Q

Kommentarer

Broer og tunneller

Med batteritog /hybridtog: Kan man så ikke undgå at have køreledninger under de broer, der er for lave - og på andre korte strækninger, hvor ledningerne giver problemer?

16. maj 2017 11:26Batteritog er 40 procent billigere end diesel

LED lamper - radiostøj?

Hvorfor er der ikke rigtigt nogen der taler og skriver om radiostøj som et problem ved LED lamper? Jeg prøvede at erstatte en 12 V halogen pære med en billig LED lampe (fra Harald Nyborg). Resultat: modtagelse af DAB radio i nærheden umuligt. OK, halogenlampen sidder ca. 3 m fra transformeren (le...

1. mar 2015 12:24»Ikke én har spurgt til de tekniske risici ved LED-lamper«

Ekstrabladsjournalistik

Hvad er det for en gang journakistik i et ellers seriøst blad som Ingeniøren? Nogle studerende laver nogle beregninger, inspireret af en 10 år gammel undersøgelse lavet af Teknologisk Indstitut. Den refererer Ingeniøren kritikløst, ledsaget af nogle formodninger om nuværende automaters strømforbr...

9. dec 2013 9:22Én sodavandsautomat drikker strøm som en treværelses lejlighed

Det var en god kommentar, Svend..

Det er træls, at et teknisk skrift som Ingeniøren kan skrive sådan noget ævl - i overskriften og længere nede. HPFI relæer kan ikke give stød, og de kan sagtens "klare" mere end 6 mA DC. De kan blot ikke koble ud på en fejlstrøm et eller andet sted fra (f.eks. fra en defekt lampet gennem et menne...

22. nov 2013 13:55Danfoss advarede mod farlige HPFI-anlæg allerede sidste år

Inverteren er den mest kritiske

Det kan være temmelig ligegyldig, om nogle solpaneler udnytter solen et par procent bedre eller ej, når man ikke ofrer opmærksomhed på inverteren. Hvor hurtig er inverteren til at tilpasse belastningen (MPPT), og hvor godt gør den det? Har den én, to, eller flere strenge? Eller er der simpelthen ...

12. okt 2012 16:59Spørg Læserne: Efter hvilke kriterier opgives en solfangers effektivitet?

Batteri-løsninger

Et koncept som det foreslåede vil helt sikkert kalde på nogle løsninger med private batterier - så man selv kan gemme sin strøm fra om dagen til om aftenen - og fra solrige dage til regnvejrsdage. Med nuværende teknologier er det nok urealistisk dyrt, men det skal nok komme! Men det er måske også...

5. okt 2012 10:52Sådan kan ny støtteordning betale solcelleanlæg tilbage på ti år

Re: Mikroinvertere lyder som et godt køb

Ja, microinvertere er ubetinget fremtiden.... Kik bare til USA, hvor der er mindst 10 fabrikater microinvertere, og man nu køber paneler med "indbygget" microinverter. Det prismæssige aspekt bliver af mindre og mindre betydning, når priserne, som det sker nu, falder og falder som følge af konkurr...

13. aug 2012 11:26Solcellekøbere skal se sig for

Uddan billisterne bedre....

Vi skal lige have in mente, at trafik først og fremmest er til for at bringe folk og varer fra sted til sted. Altså, jo mere vi begrænser farten, jo mere modarbejder vi formålet med trafik. Det synes kommentatorer, politikere og diverse myndigheder ofte at glemme. I stedet for kun at lægge begræn...

3. maj 2012 12:07Politikere: Halvér dødstallet på vejene

Trængsel = for træg trafikafvikling

Trængsel skyldes ikke bare, at der er for mange biler. Den skyldes også, at vi fjumrer for egoistiske og langsomt rundt. Man kan altså også afhjælpe trængsel ved at få trafikken til at glide bedre. Altså: uddan os bilister til hele tiden at tænke på, at det handler om at få flest mulige biler ige...

20. feb 2012 19:34Enige trafikforskere: Vi skal gøre noget ved trængslen

Brug GPS

Glem alt om dyrt og avanceret elektronik i bilerne (afstandsmålere, biler der "taler" sammen osv.). Det varer alt for længe, inden tilstrækkeligt mange biler har det. Sæt i stedet en simpel GPS tracker til 1.000 kr. i alle biler. Den kan nemt eftermonteres. Så kan et omfattende system registrere ...

4. jan 2012 12:03Intelligente systemer er bedre end bøder