Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Thomas Mygind

Thomas Mygind

Kommentarer

Trængsels-afgift

Hvis der var en årlig afgift på 200.000 kr per person ansat på en arbejdsplads i et trængselsområde som f.eks. København, så tror jeg der var mange arbejdspladser som blev flyttet ud af københavn. Tænk på alle de mange ministerier/styrelser/banker/forsikringsselskaber... som ligeså godt kunne vi...

24. jun 2019 9:20Alle taler om kørselsafgifter – men ingen gør noget ved det.

Hvor finder jeg ingeniør-kontoret ?

Dvs. Ingen naturvidenskabelige folketingskandidater fra Venstre eller Socaildemokratiet, som stiller op på Fyn, Jylland eller i Kbh.

3. jun 2019 18:17Foretrækker du en naturvidenskabelig folketingskandidat? Her er det begrænsede udvalg

Brand-beskat fossilt CO2

Hvis det kostede 2 kr / kg fossilt CO2 udledt i DK - også for flybrændstof der blev solgt/landede i DK. Så ville det ikke vare længe før CO2 udledningen i DK faldt til et meget lavt niveau. Og brug så provenuet til at sænke skatten på Ikke-fossilt-CO2 udledende ting - f.eks. EL fra vind/sol/a-kr...

31. maj 2019 21:20Socialdemokrater vil kræve bæredygtigt flybrændstof – men dén løsning bliver dyr

Alternativ roadpricing

Hvad med at beskatte virksomheder+offentlige virksomheder for hvor mange medarbejdere de har inde i en trængselszone - som f.eks. København. Hvis nu f.eks. AP Møller på esplanaden, eller Miljøministeriet hvert år skulle betale 100.000 kr per kontorplads/medarbejder - så kan de være at de hellere...

23. maj 2019 14:35Verdens største flåde af brinttog skal køre fra Frankfurt om tre år

Luk for Nordsø-olien

Hvis politikkerne fik f.eks. 50 ekstra milliarder ind i CO2-afgifter - så var det måske en ide at få forbudt udvinding af olie/gas fra Nordsøen.

15. maj 2019 7:59Ægte klimaaflad

Flytrafikken stiger 5% per år

...Og det må så betyder at 2 år efter at afgiften er på plads i EU - at så er CO2 udledningen fra flytrafik steget med næsten +11% igen. Det er nok bedre at få gang i fremstillingen af syntetiske brændstoffer.

14. maj 2019 12:53Lækket EU-rapport: Afgifter på flybrændstof kan skære CO2-udledning 11 procent

Ingeniør-politik

Klima: Sats på vindmøllestrøm + Sol + hydro. Brand-beskat al fossil CO2 udledning. Uligheden: Når man dør så kan man kun give max. 50 mill kr videre til hvert af sine børn. Hvis man derudover tjener rigtig mange penge - så skal det arves videre over i en fond som max. må existere i 100 år - hvor...

8. maj 2019 18:48Tid til systemskifte

Pris og udbud/efterspørgsel

Det er sikkert rigtigt at EL-vind kan opstilles og afskrives for måske 30 øre/kWh - men problemet er måske at når der i fremtiden vil være masser af EL-vind i overskud så falder spot-prisen til nærmest ingenting. Omvendt, når der er lidt vind - så vil spot-prisen stige til hvad andre kraft-værke...

24. apr 2019 18:44Danmark står ikke alene: EU gør klar til at reformere atom-aftale

Skal EU blande sig ?

Tænker at en af grundene til at vi oplevede Brexit blandt andet var at EU blander sig for meget. Netop i et område som a-kraft er det nok en god ide at EU holder sig helt udenfor, og lader landene selv bestemme. Så vil det være op til Frankrig, Sverige m.v. til selv at stå for at udvikle standa...

24. apr 2019 9:11Danmark står ikke alene: EU gør klar til at reformere atom-aftale

The Grand Plan

Tilbage til emnet... Lad os sige at vi i EU vil bruge 3 gange så meget strøm i fremtiden i år 2100 når transporten (bil, bus, fly, færger m.v.) og opvarmning/køling er blevet forssilfri. Det vil sige at EU kommer til at bruge 1 TW. Som tidligere beskrevet i sidste PHK-blog så skal vi nok ikke u...

22. apr 2019 17:11Energi i 2100