Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Henning Therkildsen

Henning Therkildsen

Kommentarer

Nej!

Nej! Energiforbrugerne behøver ikke være oplyste om deres energiforbrug, der er meget andet det er vigtigere at borgerne er oplyste om. Derimod, er det vigtigt at den energi der stilles til rådighed for borgerne bliver fremstillet uden at udlede CO2.

4. jul 2019 22:45Kronik: Behøver energiforbrugere at være oplyste?

Re: Så rigtigt

Nordmændene har på grund af olien råd til at gøre det vi andre snakker om.

26. jun 2019 12:52Norsk analyse: Derfor bliver bilbranchen vendt på hovedet

Re: Fint at beskatte brændstof

Get real; ægte CO2 neutrale electrofuels (hvor CO2 isoleres fra atmosfæren) kommer til at blive energikrævende at fremstille El til metan kan laves med en energieffektivitet på 60%, fra metan til flydende brændstof kender jeg ikke effektiviteten på, men mener at have læst den er ret god, j...

25. jun 2019 10:46Billetten til Gran Canaria ville være dobbelt så dyr, hvis flybrændstof blev beskattet som benzin

Re: Fint at beskatte brændstof

Materielt set kommer vores levestandard til at gå ned, der er ingen vej udenom. Nej. Høj vækst, høj velstand osv. er det der skal give os råd til at bygge en masse vindmøller og solcelleparker. Enhver form for recession vil få os til at ty til de billigste og bedste løsninger, fossile bræn...

25. jun 2019 9:42Billetten til Gran Canaria ville være dobbelt så dyr, hvis flybrændstof blev beskattet som benzin

Re: Fint at beskatte brændstof

Men der skal være nogenlunde enighed om det internationalt, og afgiften skal Det bliver nok der skoen kommer til at trykke, jeg kan sagtens forestille mig at Rusland ikke vil være med, og så kommer turen til Gran Canaria til at have en mellemlanding i Moskva.

24. jun 2019 13:24Billetten til Gran Canaria ville være dobbelt så dyr, hvis flybrændstof blev beskattet som benzin

Jeg synes ikke helt tallene

Jeg synes ikke helt tallene passer: Der er 17.000 km T/R til Bankok. Forbruget er 34 Km/l pr. passager, eller 500 l Dansk CO2 afgift på benzin er 0,40 /l Eller 200 Kr. + moms = 250 Kr. Der er også andre afgifter på brændstof i Danmark, men deter mit indtryk de er øremærket til veje broer osv.

24. jun 2019 10:40Billetten til Gran Canaria ville være dobbelt så dyr, hvis flybrændstof blev beskattet som benzin

Re: Hvad så når det ikke blæser?

Korrektion: Der skal stå de resterende 9 mia ton CO2. Regnestykke er at vi toppede med 72 mia ton Der ønskes en reduktion på 70% altså vi skal ned på 22 mia ton Vi udleder i dag 35 mia ton, så vi skal sænke med 13 mia ton Ringhals kunne spare 4 mia ton, rest: 9 mia ton. Beklager fejlen

21. jun 2019 15:23Vejen til ambitiøse klimamål går gennem elektrificering: »Der er ikke andre langtidsholdbare muligheder«

Re: Økonomi i varmepumper

Regnestykket burde være simpelt, hvad giver mest KWh pr. investeret krone, en varmepumpe eller vind/sol? Vi ved jo allerede at strøm fra vind/sol koster 40 øre for en KWh + 25 øre i transport, så vi skal blot have varmepumpeleverandørerne til at spidse blyanten og se om de kan lave rentable proje...

21. jun 2019 15:16Vejen til ambitiøse klimamål går gennem elektrificering: »Der er ikke andre langtidsholdbare muligheder«

Re: Hvad så når det ikke blæser?

Et rigtig godt sted at starte kunne være hvis Danmark kan købe Ringhals 1 og 2 som Svenskerne har besluttet at lukke ned. De laver i omegnen af 12 GWh om året, svarende til ca 4 mia ton CO2. I halvfemserne toppede vi med 72 mia ton CO2, og i dag ligger vi på ca. 35 mia ton. Hvis vi får tilføjet 1...

21. jun 2019 15:06Vejen til ambitiøse klimamål går gennem elektrificering: »Der er ikke andre langtidsholdbare muligheder«

I Tyskland kan der laves en

I Tyskland kan der laves en eftergodkendelse, den laves typisk af dem der producerer anhængertrækket, det ses for eksempel til Lupo 3L. Samme praksis var gældende i Danmark indtil juli 2017, man skulle blot fremvise den tyske TÜV-godkendelse for anhængertrækket. Så, det er ikke fordi det er umuli...

17. jun 2019 17:47Elbiler uden krog får den næppe senere