close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kaj A. Jørgensen

Kaj A. Jørgensen

Kommentarer

Sammenhængende trafiksystemer - supplerende løsninger

Udfordringerne med øget trængsel løses kun ved at skabe en udbygning af de mest effektive led i sammenhængende trafiksystemer, og kun i mindre grad vil nye teknologier få afgørende betydning for udviklingen. Nye teknologier vil give afgørende muligheder for supplerende løsninger i relation til at...

12. jul 2018 20:48 450.000 nye biler på 10 år: Trængslen vokser med uformindsket styrke

Hyldevarer versus "skrædersyning" eller produktkonfigurering

Er denne artikel ikke lidt tendentiøs? Jeg medgiver, at politikerne med ministeren i spidsen slår på ’hyldevare’ og med forståelig henvisning til tidligere skandaler. Men begrebet ”skrædersyning”, altså at noget bliver tilvirket individuelt og fra grunden, er lige så tendentiøs. I moderne produkt...

9. maj 2018 8:55 Politikere kan glemme alt om hyldevarer: Alle eltog skal skræddersys til danske forhold

Førerløs i en mellemtid

Som nævnt i oplægget, er det vel nok væsentligste emne, der er behandlet fra flere sider i rapporten, den forventede stigning i trængslen, primært i de store byer men også på visse motorvejsstrækninger. Ekspertgruppen stadfæster her en bred enighed om, at denne udfordring kun kan løses ved at ska...

23. mar 2018 17:41 Kære transportpolitikere – hvad vil I gøre ved trængslen?

Mere debat, tak

Tak for tilbagemeldinger. Men har I ikke større lyst til at kommentere? Er indholdet virkelig i orden ;-) ? Så kunne det være rart med lidt opbakning. Ledende nordjyske politikere udtrykker, at ræsonnementet er korrekt, så E45 linjeføringen ikke på noget tidspunkt skal forringes men de mener og...

3. feb 2018 18:07 Kronik: Ny Limfjordstunnel skal ligge tæt ved den gamle

Re: Indlysende sammenhænge

Alting tyder på at trafikken går mod den store by om morgenen og ud om eftermiddagen. Gør dog noget ved det. Ja, fokus bør være på transportbehov til- og fra arbejde, hvilket er mange procent større end gennemsnittet. Der er naturligvis tale om trængsel andre steder, f.eks. ved fjordkrydse...

3. feb 2018 17:53 Biltrafikken vokser massivt

33% ekstra kapacitet

Interessant og vigtig diskussion. De 33% ekstra kapacitet kan jo kun være udtrykt som det enkle regnestykke at ændre tre spor til fire. At kikke på hvad den effektive kapacitetsforøgelse vil blive, er noget mere komplekst og vil selvfølgelig afhænge af trafiktætheden. Uden tæt trafik kan det må...

25. dec 2017 12:04 Transportministeren vil udnytte teknologi til at skabe 33 pct. mere plads på motorvejene

S-tog vs Metrotog

Rambøll konkluderer ligesom transportministeren, at adskillige metrotog i dag kører førerløst – men ingen steder i en driftsform, der ligner S-togenes. Hvis det er rigtigt udtrykt, er det vel misvisende. Desuden må en sådan påstand være irrelevant. Det afgørende er jo ikke, hvad man kan sammenlig...

22. dec 2017 17:33 Førerløse S-tog: Dansk togtrafik bliver igen prøvekanin

Trængsel - nødspor

Jo, det kan da nok være interessant for nogen at se 15 år frem om selvkørefunktioner i biler, men det virker noget spådomsagtigt. Lad os hellere se lidt på, hvad der vil være realistisk muligt på noget kortere sigt. Jeg vurderer, at teknologier, der kan forøge sikkerheden for trafikanter, vil bli...

30. sep 2017 20:34 Vejdirektoratet varsler separat motorvejsspor til selvkørende biler om 15 år

Personlige valg

Ja, med den personlige assistent, smarttelefon-aps, i hånden ønsker rejsende at kunne vælge mellem flere muligheder i sammenhængende transportsystemer. Det giver også muligheder for at skabe flere nye forretningsmodeller, hvor nye teknologier kan sammensættes fordelagtigt. Et krav vil vel være, a...

25. sep 2017 16:27 Den tredje vej

Trængsel

Det er muligt, at det samlede resultat af forskellige effekter (op- og nedadrette) bliver en stigende trafikmængde (spådomme). Men bliver en meget afgørende effekt ikke overset? Når biler gradvist bliver mere selvkørende vil man jo kunne udnytte sin tid i kabinen til andre og væsentligt mere forn...

5. feb 2017 11:48 Vejdirektoratet: Selvkørende biler vil øge trængslen med 15 procent