Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Mikkel Kromann

Mikkel Kromann

Kommentarer

Re: En grøn drejning

Svend skrev: >Det er typisk at sådanne projekter får en grøn dejning i omtalen: "der i en isoleret tank skal gemme elektrisk energi fra overskudsproduktion fra vedvarende energikilder" Rent teknisk kan lageret gemme elektrisk energi til eventuel senere brug i form af varme og el. Lageret er bedøv...

21. jun 2019 22:261.000 ton varme sten lagrer nu el i Hamborg

Jeg elsker mit lille trekvart iturevne zonekort

Jeg elsker mit lille trekvart iturevne papkort med billede, som tillader mig (samt mine to børn ved festlige lejligheder) tankeløst at vade ind og ud af busser, metro, s-tog og tog i fire af mig udvalgte zoner i hovedstaden. En skam at jeg ikke kan få det tilsendt hvert kvartal længere, omend køe...

20. maj 2018 19:48Brug nu det Rejsekort

Re: (Bio)-ravsyre ?

> hmm, er bio-ravsyre anderledes end anden ravsyre med formlen C4H6O4 ? Nej - forskellen består i at feedstock for fossil ravsyre typisk er fossilt metan. Når den "fossile" ravsyre i sidste ende brændes af,, ender dets carbon i atmosfæren efter at have ligget begravet under jorden i millioner a...

16. maj 2018 21:18Bakterier omdanner sukker-spildevand til kostbart produkt

Re: CO2 fra biogas

Svend. CO2 er en del af biogas / fermenteringsprocessen, ofte 20-30% af det samlede gasindhold, afhængigt af proces og materialer. I stedet for at CO2'en bliver udledt til atmosfæren bliver den bundet i det ny produkt. Det er også det der hentydes til, når der skrives at metanen bliver "ren...

15. maj 2018 20:15Bakterier omdanner sukker-spildevand til kostbart produkt

Re: Energisynder?

> De har ikke pengene til at købe solceller. Hvis de ikke har pengene til at købe solceller, har de vel heller ikke penge til hverken aircondition eller strøm? Pointen med solceller er, at de inden for små 10 år på per kWh basis ser ud til at blive billigere end de fleste andre energiformer. Is...

15. maj 2018 20:08Rapport: Aircondition bliver en af de helt store energisyndere

Lagring af energi

En af de ting som kan gøre brintbusser attraktive er, at brintproduktionen kan ske når der er masser af overskudsstrøm pga. meget vind (med en tilsvarende lav elpris til følge). Det er rigtigt at den samlede energivirkningsgrad for brintbusser er ringere end elbusser, men deres elbussers batteri...

14. sep 2017 9:48Brintbusser lover os ren luft i byerne

Er det rådgivernes skyld?

@troels: Som det ses af gårsdagens artikel hvor transportministeren lodret siger, at han ikke tror på konsulentens risiko-vurdering, men kun på konsulentens vurdering af at det bliver billigere i forgårs i Version2 hvor politikerne angiveligt ikke var informeret om risikoen ved den nye sundhed...

22. jun 2017 12:58Milliarddyrt salg af vaccineproduktion kulegraves af landets skrappeste revisorer

Re: 8 / 80

@Bent: > 8% af persontransporten i Danmark foregår med tog. > 80% af persontransporten i Danmark foregår med bil. Det er da sikkert rigtigt. Men kan vi lige få de tilsvarende tal for fx. pendling i Hovedstadsområdet. Måske andre kender nogle faktiske tal, men et bud kunne da sagtens være 33% bi...

21. jun 2017 19:04LA om tog-rapport: »Du får mig ikke til at sige, at vi vil have dyrere togbilletter«

Re: Energiregnskab ...

Helt enig i ordet "acceptabelt", og jeg er også selv en varm tilhænger af den grønne omstilling. Men 15-20 ton ekstra batteri-vægt til et passagerfly med plads til 80 passagerer (=8 ton plus/minus) ... Jeg har bare meget svært ved at forstå fysikken i det her. Artiklen citerer en ejer af et dan...

14. jun 2017 12:55Danske indenrigsruter passer perfekt til elektriske fly

Energiregnskab ...

Energitætheden i jetpetroleum er lige omkring 43 GJ/ton. https://en.wikipedia.org/wiki/Jet_fuel#Typ... Så 2,5 ton brændstof svarer til godt 100 GJ Jeg gætter på at turboprop motorer er væsentligt mindre effektive end elmotorer. Benzinmotorer går for at omsætte 15-20% af brændstoffet til nyttig e...

14. jun 2017 10:58Danske indenrigsruter passer perfekt til elektriske fly