close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ketill Jacobsen

Kommentarer

Re: Sluse?

Men jo mere jeg prøver at forstå dine skriverier, jo mere begynder jeg at tro, at du ikke har forstået, at diskussionen drejer sig om, hvordan man får en pod, som er fyldt med mennesker, ind i røret, uden at få luft med. Jeg hadde en anelse om at vi snakket fullstendig forbi hverandre og ...

17. okt 2017 13:31 Topchef for nyt transportselskab: »Hyperloop handler ikke kun om hastighed«

Re: Sluse?

Husk, at pod'en allerede er i bevægelse, når du lukker døren? Skal pod'en være i bevegelse mens man går ut og inn av den? Det jeg snakker om er en dokking-operasjon mens pod'en står stille og pod'en må ha et system for presse seg opp mot røret og pakningen på røret run...

16. okt 2017 23:56 Topchef for nyt transportselskab: »Hyperloop handler ikke kun om hastighed«

Re: Sluse?

Når du åbner døren i røret, vil en trykforskel på 1 bar presse pod'en ind i røret med en kraft på 100 kN for hver kvadratmeter rørlysning. Nu skal du så have et system, som kan holde igen på denne store kraft, så pod'en kan holdes på plads, mens den føres ind i røret, og...

16. okt 2017 17:05 Topchef for nyt transportselskab: »Hyperloop handler ikke kun om hastighed«

Sluse?

Jeg kan ikke se at det er behov for noen sluse! Når pod'en står ved sin holdeplass kan den presses mot røret, dør i pod og dør i rør og helt tett mellom pod og rør rundt døråpningen.

16. okt 2017 11:25 Topchef for nyt transportselskab: »Hyperloop handler ikke kun om hastighed«

Re: Findes der noget teknisk dokumentation på Hyperloop?

Jeg har brugt den bedste del af min ungdom på at arbejde med alskens vacuumpumper og vaccumkamre. Det er ikke simpelt (endsige energineutralt) at etablere et vacuum og vedligeholde et sådan, hvilket er min primære teknologiske bekymring overfor systemet. Om et har et rør som er (tilnærmet...

16. okt 2017 0:35 Topchef for nyt transportselskab: »Hyperloop handler ikke kun om hastighed«

Alt er farlig!

Mange peker på et utall farer knyttet til Hyper Loop. Men hva da med: Et aluminiumsrør ca 3 millimeter tykt med mennesker inni, som beveger seg med en fart på 900 kmt i 11.000 meters høyde der det nesten ikke er luft og temperaturen ute er ca seksti minusgrader (også kalt fly). Et prosjektil so...

15. okt 2017 15:20 Topchef for nyt transportselskab: »Hyperloop handler ikke kun om hastighed«

Gjør som alle andre!

Løsningen er at bilen gjør som alle andre! Den kjører rundt lastebilen uten egentlig å forstå hva den gjør! Det vil alltid finnes et utall situasjoner der en robot ikke vet hva den skal gjøre (fordi en klarer ikke å forutse alle) og for å unngå fullstendig stopp må den selvkjørende bilen finne på...

12. okt 2017 14:41 To umulige situationer for selvkørende biler

Spekulasjoner ...

Journalist Bjørn Godske skriver: " Der er især byer som Stavanger og ude i de populære hytterområder i fjeldet, der nu skal sættes ind med nye transformere, forstærkninger af kablerne og måske også batterier til at tage spidserne". Bortsett fra at en transformator i Stavanger by er erstattet med ...

9. okt 2017 15:39 Det danske elnet klarer nemt 100.000 elbiler

Eksponentiell vekst for VE

IEA gjør det igjen! Nå har vi sett eksponentiell vekst av sol og vind i mange år. Det vil si at kurven for installert effekt blir brattere for hvert år. Så kommer allikevel IEA med sin grafiske framstilling som viser en nedgang i veksten de neste seks år! Skal IEA aldri lære? Deres tall for 2004-...

4. okt 2017 21:27 Energiagentur: Kraftig vækst i grøn el-kapacitet på vej

Oppdeling av gamle eneboliger og nybygging krever sterkere nett

Min overskrift burde ha vært denne artikkelens overskrift! Et behov for styrket nett i liten del av en middels stor by må ikke forveksles med at "Elbiler overbelaster det norske elnet". Her betyr altså "det norske elnet" et lite område i en by, og elbil betyr er et annet ord for fortetting og ny...

4. okt 2017 14:15 Elbiler overbelaster det norske elnet