Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Lasse Toylsbjerg-Petersen

Lasse Toylsbjerg-Petersen

Kommentarer

Re: Kunne det tænkes, at et

Brinttog har sine fordele mens batteritog har nogle andre. I Tyskland har man i et forsøg på at indføre emissionsfrie tog på alle strækninger fra 2024 søsat udviklingen af to togtyper med statsstøtte. Et tog med batteridrift til strækninger på ca 40 km og derover, og et tog med brintdrift til str...

3. maj 2019 12:39Ministeriet og DSB: Kan vi køre batteritog til Kalundborg?

Overskriften til artiklen er måske lidt upræcis

Det er "traileren" og ikke "lommevognen", der kan væltes ved kraftig vind - det er fint nok beskrevet i artiklen, men overskriften er lige "dramatisk nok" :-)

15. mar 2019 12:23Havarirapport: Stærk vind på Storebælt kunne vælte fejlramt lastvognstrailer

...efter at de første tilbud

Mon ikke man burde vente til man ser de "endelige" tilbud, inden man konkluderer noget som helst i forhold til pris, risici og uprøvede komponenter...

23. nov 2018 11:09Signal-skandalen: Så røg plan B i vasken

Re: Lidt opdaterede fakta omkring batteritog

Bo skrev: "Det kan man allerede idag med dieseltog" - Jeps, men de nuværende dieseltog er langsomme (120 km/t) og har ikke onboardudstyr. Når de nuværende tog skal udskiftes er pointen, at der ganske simpelt ikke produceres dieseltogsæt hos de store togproducenter længere, og at onboardudstyr vil...

2. nov 2018 13:11Hollandske tog kan køre på batterier fra 2025

Lidt opdaterede fakta omkring batteritog

Batteritoget i England kører ikke længere. Selv om det var kommerciel drift, var der udløb på projektet. Projektet var godt, og der er flere strækninger i UK, hvor elektrificering lægges i mølpose. Data fra projektet anvendes til at beregne om man skal elektirficere alt, eller om det ikke er hurt...

2. nov 2018 9:04Hollandske tog kan køre på batterier fra 2025

Re: Forældet allerede!

Alstoms brinttog og Bombardiers batteriløsning er begge støttet af myndighederne for de løser to forskellige opgaver. Brinttoget er til strækninger helt uden køreledninger. Batteritoget er til strækninger hvor dele af kørslen er under køreledninger. Det overordnede mål er at sikre billigere og e...

19. sep 2018 7:10Tyskland får sit første batteritog i 2019

Re: Ladetid?

Læretiden ved stilstand (under køreledning) er 7-10 min. I praksis sker ladning under kørsel, når toget alligevel "driver" eller ved nedbremsning.

18. sep 2018 9:14Tyskland får sit første batteritog i 2019

Re: Hvorfor den korte rækkevidde?

Rækkevidden (Der er markant mindre end batterikapaciteten for prototypen i teorien tillader ) er fastsat ud fra behovet på de baner, hvor konceptet skal testes. Rækkevidden er skalerbar, men økonomien i batterikapaciteten afhænger af det praktiske behov for strækningerne (gradienter, hastighed, p...

18. sep 2018 9:12Tyskland får sit første batteritog i 2019

De "Gamle signaler" er altså ikke så gamle igen

De "gamle signaler" der installeres i Nordjylland er samme type sikringsanlæg, som der anvendes til ERTMS i andre lande, og var en del af Bombardiers tilbud på "Signalprogrammet" (iøvrigt også som sikringsanlæg der fungerer under både Alstom og Thales ERTMS). Men herhjemme skal de så (til en sta...

11. maj 2018 9:53Signalproblemer breder sig til Nordjylland: Flere nye baner får gamle signaler

Re: Hvad med en tunnel fra Samsø til Sjælland

...og kan man spare noget ved at genbruge tunnelelement fabrikken ved Rødby?

26. mar 2018 11:19Hængebro skyld i enorm ekstra-regning for at bringe tog over Kattegat