Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Lasse Toylsbjerg-Petersen

Lasse Toylsbjerg-Petersen

Rss
Personligt feed med nye kommentarer i tråde, du overvåger:
https://ing.dk/mit/0/kommentarer?token=SdXuNsSCLseZSeg20rnL_IR6pqwN8-SFlqdJgxCzM4Q

Kommentarer

Re: Det milijøsvineri bude være

...men hvis du nu kan få batteritog nogle steder, og derigennem finansiere (hurtigere) elektrificering andre steder, er det så ikke at foretrække, når der nu ikke er ubegrænsede midler til rådighed?

12. sep 2019 17:52Midtjyder vil lægge skinner til Danmarks første batteritog

Re: Ladestandere - batterilevetid

Hvor længe batterierne holder, må jeg ikke afsløre. Men de mest konservative værdier siger 8 år, med 20 daglige opladninger fra 20% til 100%. Reelt er levetiden "noget" længere, og batteriet vil stadig kunne virke - blot ikke til jernbanebrug, når det er "udlevet". En del "start-up" firmaer under...

12. sep 2019 17:51Midtjyder vil lægge skinner til Danmarks første batteritog

Køretøjsprofil?

Det kunne være interessant om data fra ddisse målinger også kunne bruges til at kortlægge, hvor stor en indsats, der skal til for at indføre det brede svenske køretøjsprofil (ikke at forveksle med fritrumsprofilet, men altså selve togets tilladte kinetiske profil). De ekstra brede svenske tog giv...

12. sep 2019 16:33Lidar-scanning af 3.125 km jernbane skal måle frirum og skæve spor

Re: Køreledninger vs batteritog

Jeg foreslår at Ingeniøren tager kontakt til Julia, og prøver at lave en artikel ud fra hendes arbejde, hvis hun har lyst til det. I forhold til hendes konkrete projekt, var det forventningen at batteritogene (togsæt af 55 meter / 170 siddepladser) kørte fra København sammenkoblede, og i Holbæk ...

12. sep 2019 16:10Midtjyder vil lægge skinner til Danmarks første batteritog

Re: Køreledninger vesus batteritog

@omkring "tendere" eller særlige batterivogne: Da det tager 7 minutter at oplade et batteritog, giver det ikke mening, at begynde at snakke om at koble tendere til og fra. Man sætter blot strømaftageren op (husk batteritog er standard el-tog) - det der er interessant er derimod om man skal elektr...

12. sep 2019 13:23Midtjyder vil lægge skinner til Danmarks første batteritog

Køreledninger vs batteritog

En studerende (Julia Veintimilla) fra DTU lavede faktisk i sin Master Thesis i foråret en sammenligning mellem dieseltog, batteritog og el-tog inkl omkostninger til elektrificering, ladefunktioner osv. Casen hun brugte var strækningerne Holbæk - Kalundborg og Holbæk - Nykøbing Sj. Hun fik både hø...

12. sep 2019 13:20Midtjyder vil lægge skinner til Danmarks første batteritog

Ladestandere

...kan altså også være elektrificerede spor. Eksempelvis kan de to perronspor i Lemvig elektrificeres, og så lader togene mellem Vemb og Lemvig dér. Strækningen mellem Holstebro og Skjern kommer ikke igennem Lemvig, som der står i artiklen, så der skal laves enten ladestandere eller et par stræk ...

12. sep 2019 10:53Midtjyder vil lægge skinner til Danmarks første batteritog

Timemodellen er såmænd kun for at gøre Jernbanen billigere...

Timemodellen er det danske ord for Schweizernes "Taktkøreplan", så man kan ikke sige "nej" til en Timemodel og samtidig henvise til Schweiz.... Derudover er baggrunden for selve Timemodellen og den danske Taktkøreplan, at jernbanen skal kunne befordre flest muligt passagerer, hurtigst og billigs...

10. sep 2019 15:09Glem alt om Timemodellen

Re: Kunne det tænkes, at et

Brinttog har sine fordele mens batteritog har nogle andre. I Tyskland har man i et forsøg på at indføre emissionsfrie tog på alle strækninger fra 2024 søsat udviklingen af to togtyper med statsstøtte. Et tog med batteridrift til strækninger på ca 40 km og derover, og et tog med brintdrift til str...

3. maj 2019 12:39Ministeriet og DSB: Kan vi køre batteritog til Kalundborg?

Overskriften til artiklen er måske lidt upræcis

Det er "traileren" og ikke "lommevognen", der kan væltes ved kraftig vind - det er fint nok beskrevet i artiklen, men overskriften er lige "dramatisk nok" :-)

15. mar 2019 12:23Havarirapport: Stærk vind på Storebælt kunne vælte fejlramt lastvognstrailer