close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Michael Larsen

Michael Larsen

Kommentarer

Venter i spænding

Jeg afventer med spænding hvilke broer og tunneller vest for Storebælt, der skal finansieres på samme måde. En god kandidat må være 3. Limfjordsforbindelse, selv om jeg har en mistanke om at det vil vise sig helt umuligt og uhensigtsmæssigt at finde kandidater vest for Storebælt.

23. feb 2018 16:14 Borgere raser over ny broafgift ved Roskilde Fjord

Elbiler ?

Jeg har ikke gjort mig ulejligheden at læse rapporten, måske nogen kan svare. Er det rene elbiler der skulle nå 4% i 2030, hvad så med alle de varianter af plug-in, der vil køre en væsentlig del af deres kilometer som mere eller mindre rene elbiler. Det virker på mig som en lille smule upræcis un...

14. feb 2018 10:27 Transportminister modsiger den officielle fremskrivning: Vi får elbiler langt hurtigere

Re: Taktkøreplan

Har du prøvet at regne mit eksempel efter ? Toget afgår f.eks. i Århus minuttakst 00, Fre 00, Ode 30, Sla 00. I den modsatte retning Sla 00, Ode 30, Fre 00, Århus 00 . Det passer altsammen med timedrift. Skyder man ekstra stop ind med 15 minutters afstand mellem stop, passer det med 1/2 times dr...

9. feb 2018 21:13 Leder: Eltog med kun 200 km/t er en halvhjertet satsning

Taktkøreplan

Lederen skriver; "den gennemskuelige plan og muligheden for at koordinere afgange videre med lokale tog og busser går vi glip af uden timeplanen". Det er forkert ! Man kan sagtens konstruere en køreplan der giver faste minuttal på de fleste og største stationer uden at det behøver at gå op med en...

9. feb 2018 12:54 Leder: Eltog med kun 200 km/t er en halvhjertet satsning

Økonomisk vækst?

Har økonomisk vækst slet ingen betydning?

2. feb 2018 7:42 Biltrafikken vokser massivt

Re: 180 grader vending

Landbrugsstøtten går primært til at opretholde de metoder, som fjerner mængden af organisk bundet materiale i landbrugsjorden. Det har ikke noget på sig. Jeg driver pløjefri/reduceret jordbehandling. Jeg oplever ikke nogen økonomisk favorisering af pløjning. I det hele taget skal man ikke ...

17. jan 2018 10:42 Landbrugsjord kan lagre lige så meget kulstof, som alle verdens biler, tog og busser udleder

Kun 40 m spærrezone for byggeri

"...der, hvor rørledningen skal ligge, må jorden ikke bebygges i en afstand på op til flere hundrede meter." Det er kun i projektfasen at man har udlagt en spærrezone på ca. 250m bredde. Når den endelige rørføring er fastlagt bliver spærrezonen 20m på hver side af ledningen. https://energinet.dk...

10. jan 2018 20:42 Polsk gasledning overrasker østjysk kommune

Re: Power to fuel

vil man lægge anlægget ved en storby så konverteringstabet i det mindste kan anvendes i fjernvarmen? Den tanke er sympatisk, men forkert. Med vind som primær energikilde vil det være sådan at når elproduktionen er høj, producerer man først til varmelagre som har en høj virkningsgrad, dernæ...

27. dec 2017 11:32 Udstødt – forbrændingsmotoren er under pres

Lidt proportioner

Så vidt jeg har kunnet læse taksttabellen på storebælt, koster en enkeltbillet for en lastbil over 20m ca. 1700 kr. incl. moms. Dvs. vil taler om en rabat på ca. 300 kr. efter moms. Ud af en samlet tur på min. 5-600 km (under 500 km kan banen ikke konkurrere) er det så lille en rabat, at det er h...

13. dec 2017 23:36 Transportministeriet: 25 procents rabat til lastbiler over Storebælt flytter ikke gods fra bane til vej

Overskud?

Hvis S-togene giver overskud er det vist den eneste jernbanestrækning i en storby, der gør det. Sandheden er nok nærmere den at 'kontraktbetalingen' (det samme som statsstøtte) har en størrelsesorden der gør, at man med kreativ bogføring kan omdøbe det til overskud.

13. dec 2017 11:05 S-tog bliver førerløse - privat selskab overtager fra DSB