Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Marc Liljeqvist

Marc Liljeqvist

Kommentarer

Kan nogen nævne et land, hvor

Kan nogen nævne et land, hvor man anvender sporvogne/letbaner som regional trafik på tværs af kommuner/byer? Jeg har nemlig endnu ikke støt på sådan et system i de europæiske lande jeg har besøgt. Jeg har kun oplevet letbane-systemer som var bygget til at servicere centrale bydele, hvor de funger...

25. feb 2019 23:11Københavner-letbane vil blive langsommere end bilen

Deja-vu?

Det er jo ikke første gang at SJ kører tog i Danmark. Der gik en periode et X2000 sæt fra Odense til Stockholm. Der var bare lige det problem, at ingen benyttede det. På afgang skærmene stod der som regel "Medtager ikke passagerer", og folk anede desuden ikke hvad en "SJ billet" var, eller hvor m...

10. feb 2018 23:21Statsejet svensk jernbaneselskab vil køre tog i Danmark og Norge

Nærumbanen

Hvad vil man så egentlig gøre med Nærumbanen? Det sker at Regio Sprinterne skal på værksted i Hillerød, og der kan de kun benytte S-Banen fra Jægersborg. Ville de stadig kunne det når strækningen gøres til et lukket metrosystem med føreløse tog?

15. dec 2017 8:40Førerløse S-tog: Danmark bliver igen first mover på stort jernbaneprojekt

Re: Dårlige undskyldning

Så du vil altså have et MR-togsæt til at tøffe rundt med 120 km/t mellem København og en forvokset parkeringsplads udenfor Køge? Tænk, jeg tror pendlerne foretrækker S-Toget så.

15. nov 2017 22:04Ny jernbaneskandale under udvikling: Signaludskiftning først færdig i 2030

Re: Løsningsforslag

Fredericia har kun 6 spor til passagerudveksling. De resterende bruges af godstog og har ikke perron. to af sporene bruges i forvejen af regionaltogene til hhv. Vestfyn og Vestjylland, og to andre spor benyttes af Regionaltog til og fra Sønderjylland Så nu har du to spor tilbage til landstrafi...

13. nov 2017 19:06ANALYSE: Signalkaos vender jernbanens planer på hovedet – ekstraregning venter

Re: Hvad så med kaffeautomaten ?

IC3 har ikke haft togkiosk, men det har IR4 derimod. I forbindelse med åbningen af Storebæltsbroen blev der etableret et lukket IC-system mellem Østerport og Odense, med visse afgange der enten udgik eller endte i Helsingør. I den forbindelse blev omkring 10 IR4-togsæt (Litra ER) ombygget til fj...

30. okt 2017 1:18Computeren kunne ikke være på toilettet - se hvordan et tog splittes ad for at give plads til nye signaler

Hvad gør de anderledes i udlandet?

Som en skribent tidligere har nævnt, så har et ungarsk selskab lige fået leveret lokomotiver, der allerede var "på hylden" og klar til at trille ud på skinnerne. I de senere år har man også set et hav af private operatører, især i Tyskland, der anvendte en stor pulje af brugt materiel både til ko...

20. jul 2017 18:46El-lokomotiver forsinket: DSB-personale og passagerer må leve længere med diesel-oserne

Re: Flere afgange

Nødebo er et ganske godt eksempel. Der skal du ikke engang så langt tilbage. For cirka 10 år siden blev denne by betjent af 5 forskellige linjer i myldretiden. Udenfor myldretiden var der bus hvert 20. minut. I dag har du en enkelt bus hver time, hvor folk står som sild i en tønde om morgenen og ...

11. feb 2017 1:13762 mio. kr til hurtigbusser i Aalborg, billigere tog på Sjælland og mere letbane i Aarhus

Trænger mere til en renovering

Jeg havde samme mening omkring udvidelsen af Terminal 3 i forbindelse med den nye gate til A380'eren. Uanset hvor mange penge man bruger på udvidelser og fine designer-møbler, så ændrer det ikke på at Afgang- og Ankomsthallen er flere årtier bagud og udgør en stor del af det kaos der findes ...

20. jan 2017 12:25Danmarks nye kæmpe-lufthavn: Hvorfor, hvordan og hvor stor?

Re: Isoler IC4

Behøves ikke. Følger man den japanske model, vil man have afgange som bliver drevet i fællesskab mellem operatørerne. I dag bliver der alligevel foretaget skift af personale i Odense, så der ville faktisk ikke være nogen forskel. Den store forskel ville ligge i, at du ikke længere havde en enkel...

7. sep 2016 20:35IC4 kommer aldrig til at afløse IC3