Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Magnus Grundwall

Magnus Grundwall

Kommentarer

2 procent

To procent af trafikken kommer fra de eksisterende færger. Disse sejler i to-timers drift om vinteren og timedrift om sommeren. Der må jo være et forhold mellem antal afgange, overfartstid, pris og vækst, der kunne være interessant at få belyst. Altså: Hvis nu færgebilletten kom ned på den foresl...

26. mar 2019 12:59Vejdirektoratet: Bro mellem Als og Fyn er en god forretning for samfundet

Ingen flaskehals foreløbig

Pudsigt nok er kapaciteten og antallet af tog bestemt af enheder under ministeren - dejligt at se, at de i så fald arbejder sammen. Den måske snart forhenværende Region Sjælland, der overtager trafikken Køge - Roskilde har imidlertid flere gange prædiket for at udvide trafikken dér til 15 min dri...

31. jan 2019 13:22Ingen planer om at udbygge enkelt-sporet flaskehals i Køge

26 meter kortere sikkerhedsafstand er vel et problem

Baliserne skal sikre nødbremsning, og må da antages at være lagt efter regler om bremseafstand, sikkerhedsafstand og regler for fjendtlige togveje (altså farepunkter bag det røde signal). Hvis man reducerer denne afstand med 26 meter og ikke mener dette er et seriøst problem, så bygger man videre...

23. jan 2019 19:25Sikkerheds-fejl rammer alle tog, der er ombygget til nye signaler

Re: Hvordan er DSB's Desiro

NJs Desirotog (og Lint togene) har ikke haft det eksisterende ATC system, og skal derfor ikke kunne læse de "gamle" signaler, men alene det nye ERTMS.

15. jan 2019 9:28DSB-tog kørte forbi stoplys efter ombygning til nye signaler

DSB har tyve Desiro togsæt

DSB ejer 8 Desiro togsæt og leaser 12, og har således 20 ialt. De 12 leasede bliver iøvrigt købt af DSB og alle 20 togsæt sælges til Transportministeriet, der fra 2020 stiller dem til rådighed for Arriva til kørslen i den udbudte trafik i Midt og Vestjylland.

15. jan 2019 8:57DSB-tog kørte forbi stoplys efter ombygning til nye signaler

Re: Hvorfor benytter man ikke

Mistanken for de tre ulykket der refereres til går (til dels) på manglende låseindgreb af kongetappen. At anvende kæder og surringer er måske ikke den mest oplagte løsning, hvis det handler om at sikre, at personalet ved, hvorvidt låsen er i indgreb på kongetappen.

14. jan 2019 9:04Togspecialist til myndigheder efter dødsulykke: Installer nødbremseløsning

Ulykken var nok sket alligevel

En nødbremse der stopper toget, når traileren forlader vognen, ville ikke have forhindret ulykken på Storebælt. En overvågning af om låsen er i indgreb er nok mere løsningen, og mon ikke den kommer fra leverandørerne af lommevogne.

14. jan 2019 9:01Togspecialist til myndigheder efter dødsulykke: Installer nødbremseløsning

"Et stort antal fejl i kontrol"

Det forlyder at testene hos DB Cargo var på hele tre vogne, hvoraf de to fejlede - omend den ene af disse to i forvejen var fejlramt...

11. jan 2019 14:11Én togoperatør må igen fragte lastbiltrailere efter forbud

Løs presening?

Ville et profilkontrolanlæg ikke opdage, hvis presenningen på den forreste trailer var løs? (ansporet af tidligere kommentarer til artikler om ulykken, hvor nogle agiterede for, at presenningen på den forulykkede trailer måske ikke sad korrekt, og dermed "åbnede op" for at vinden kunne løfte trai...

11. jan 2019 14:08Sikkerhedskontrol ved Storebæltsbroen blev droppet i 2011

Interessant at andre lande ikke rigtig følger med

Måske er forbuddet i Danmark lidt mere "politisk panik betonet". Det er i al fald tankevækkende, at andre lande ikke synes at følge trop med det danske forbud. Herunder i særlig grad de ellers meget "krakilske" tyske myndigheder.

11. jan 2019 9:10Efter dansk forbud: Nu kontrolleres norske tog for vognfejl