Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Lars Jensen

Lars Jensen

Kommentarer

Re: Grundig forklaring på “run away trim” og korrekt reaktion

“Men simulatoren kan simulere high altitude unreliable airspeed og mig bekendt blev der skruet kraftigt op for den træning efter AF447. Men det har ikke rigtigt noget med 737MAX og MCAS.” Enig. Der udveksles megen uvidenhed herinde. AF447 var et high altitude upset. Det var ingen af MAx ulykkern...

25. mar 2019 7:27Boeings "killer-app"

Re: Jeg har intet kendskab til 737 specielt.

Så fik vi vidst slået fast hvem der havde fået hvad galt i halsen. Vi taler ikke om småfly her så jeg lægger ikke så meget i at du kalder det en gammeldags konstruktion. Den findes på alle større trafikfly, fra de første generationer af DC-8, DC-9, B707 og B737 (måske også Caravelle, men den ken...

20. mar 2019 21:39Norwegian-piloter kritiserer Boeing og myndigheder: Vi burde have fået besked

Bjarke, du siger at jeg har

Bjarke, du siger at jeg har fået noget galt i halsen.. Jeg har arbejdet med teknik på store trafikfly i over 30 år. Så jeg er lidt nysgerrig på hvad din baggrund er for at kunne udtale dig om emnet?

20. mar 2019 11:14Norwegian-piloter kritiserer Boeing og myndigheder: Vi burde have fået besked

Re: De kommer ikke til at

Jan, bare lige for at andre herinde ikke skal begynde at tro der er tale om en stick pusher. MCAS er ikke en stick pusher. En stickpusher påvirker elevatorsystemet direkte, og man kan se effekten direkte ved at control collumn skubbes fremad, og dermed skubber elevators ned på et øjeblik. MCAS k...

20. mar 2019 9:06Boeings "killer-app"

Grafikken er forkert

Grafikken er forkert.. For det er ikke flyets højderor som MCAS har fat i. Det er det horisontale haleplan (horizontal stabilizer) hvorpå den kan aktivere trimmet. Hele haleplanet bevæges med en stor skruespindel når man ønsker at trimme flyet i det vertikale plan. Forskellige systemer (herunde...

20. mar 2019 8:50Norwegian-piloter kritiserer Boeing og myndigheder: Vi burde have fået besked

Re: F35 som vi har bestilt..

Boeing 757 har f.eks en, en 'mini-vindmølle der kobler til hvis alt andet svigter, og det var den der redde ærterne da en B757 løb tør for brændstof i Canada ( The Gimli Glider ) Det var nu en B767. De fleste store fly med hydrauliske ror har en RAT (Ram Air Turbine). Typisk bruges de...

18. mar 2019 23:20Ugens debat: Moderne flyvning kan blive en kamp mellem pilot og computer

De kommer ikke til at

De kommer ikke til at installere en tredje aoa sensor. Alle andre Boeings har også kun 2 aoa vanes og de drysser ikke ud af himlen hver og hver anden dag. Det kan løses ved at der skal 2 ens aoa værdier der siger stall, og så begrænse MCAS til at kunne køre en enkelt gang på hver flyvning.

18. mar 2019 23:07Boeings "killer-app"

Re: Forskning

Carsten, du skrev at der ikke var en naturlig placering til en tredje aoa sensor. Til hvilket jeg blot siger at Airbus har fundet en naturlig placering til en tredje. Det har de haft på alle deres modeller.

18. mar 2019 18:48Anonyme kilder: FAA vendte på en tallerken, da de opdagede, at ulykkesflyet trimmede næsen nedad

Re: Forskning

.. der ikke rigtig er en naturlig plads til en tredie sensor Er sikker på at Airbus vil blive rigtigt glade hvis du lige ringer ned og fortæller dem at de har taget fejl i alle de år de har haft 3 aoa sensors monteret. Hvis bare airflow over dem ikke kan forstyrre hinanden er der ingen p...

18. mar 2019 18:02Anonyme kilder: FAA vendte på en tallerken, da de opdagede, at ulykkesflyet trimmede næsen nedad

Re: @Lars Jensen

Svend. MCAS trimmer hele det horisontale haleplan. Forestil dig at flyet var ude af trim så piloterne skulle sidde og give konstant input på højderoret. Det modvirkes ved at trimme hele haleplanet med en stor skruespindel. Det er noget alle store fly benytter sig af. På Boeing 737 Max er der fler...

17. mar 2019 13:51Anonyme kilder: FAA vendte på en tallerken, da de opdagede, at ulykkesflyet trimmede næsen nedad