close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Lars Grønnegaard Pedersen

Kommentarer

Re: Curioliskraften

Som jeg har forstået det er Curioliskraften ikke rigtig en kraft. Den er nærmere en effekt der opstår når noget bevæger sig i forhold til et koordinatsystem, der selv er i bevægelse. Man kan beskrive bevægelsen uden at involvere koordinatsystemets bevægelse ved at tilføje en slags fiktiv kraft, d...

4. sep 2017 13:33 Spørg Scientariet: Drejer alle stjerner og planeter samme vej rundt om sig selv?

Omdrejningsretning

På (spiral-)galakser kan man jo umiddelbart se deres rotationsakse af deres form, og de er mig bekendt også orienteret i alle mulige retninger. Når jeg ser det galakse-billede der følger artiklen, ville jeg umiddelbart tro at den galakse roterede imod uret (venstre om). Jeg har imidlertid set...

2. sep 2017 18:09 Spørg Scientariet: Drejer alle stjerner og planeter samme vej rundt om sig selv?

Hvilken vinkel?

Det betyder at man rundt om cylinderens omkreds har fuld dækning. Denne vinkel kaldes phi Jeg har et sprogligt problem her: Dette er, så vidt jeg kan se, den første sætning hvor ordet "vinkel" overhovedet nævnes. Hvordan kan man så tale om "denne"? Skal man måske læse det sådan at phi er 360...

14. aug 2017 13:55 Hvor stor er en “kvantetilstand”?

Hawkings stråling

mere præcist i intervallet mellem 10^-14 og 10^-8 gange Solens masse. Hvis det er den størrelse sorte huller, dannet kort efter Big Bang behøver vi nok ikke frygte at det samme kunne ske med os. Så vidt jeg har forstået er den størrelse sort huller alle sammen fordampet via Hawkings-stråling ...

9. aug 2017 17:30 Ny teori: Når sorte huller spiser neutronstjerner, får vi guld

Re: Svære regnestykker

De første kilometers løft kræver meget mere brændstof end de næste, brændstof som du også skal løfte, og brændstoffet et fly bruger er meget billigere end det raketten bruger. Og hvis det pågældende brændstof er ombord i raketten, så kræver det også iltningsmiddel ombord, og tankkapacitet s...

8. aug 2017 14:28 Virgin Orbit er klar til første test af flyvende raketplatform

Re: Det er ok at opgive.

Det er ok at opgive, men jeg synes det er lidt for tidligt: På de nederste 2-2.5m skal pendulet alligevel være dækket af en gennemsigtig skærm af hensyn til sikkerheden. På de øvrige ca 62m skal der være en eller anden forholdsvis solid konstruktion som kan understøtte egenvægt og dynamiske kræft...

3. aug 2017 13:44 Efter læserinput: Pendul-entusiaster har fokus på en tyndere wire

??

enkeltcellet protein Den er ny for mig. Hvad dækker det?

2. aug 2017 14:35 Fremtidens fødevare? Finner producerer protein af tynd luft og grøn energi

Re: Ophængning i stålbånd i stedet for wire

Hvis man i stedet for en wire kunne bruge et stålbånd, f. eks. 1*50 mm, Wire er, alt andet lige, langt stærkere end massivt stål. Det skyldes så vidt vides, at dimensionerne af de enkelte korer er små, og at et eller andet krystal/korn-fænomen gør, at stål i små dimensioner er stærkere pr mm2...

28. jul 2017 20:32 Appel til ing.dk læsere: Hvordan optimerer vi Foucault-pendulet?

Re: Wiren

Lasten angives til samlet 1450kg. På nettet er jeg støt på en brudlast på 1770N/mm2. Hvis man afspærrer området under kuglen sikkert, og udformer tilslutningsdetaljerne meget meget omhyggeligt, og påfører lasten meget forsigtigt, helt uden stød, så kunne man måske komme ned på en 5mm wire. Ikke ...

26. jul 2017 14:38 Appel til ing.dk læsere: Hvordan optimerer vi Foucault-pendulet?

Biler accelererer og bremser også

samt den store forskel, der er på hastigheden cyklister imellem. Biler kan også køre med alle mulige hastigheder, og selvom de måske i praksis gør det i mindre grad end cyklisterne, så er programmerne vel nødt til at kunne håndtere det alligevel...

26. jul 2017 14:25 Cyklister kan blive selvkørende bilers værste mareridt