Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.
raketbyggerne fra dtu danstar

100 dage tilbage - for DanSTAR

Magnus Madsen

For nyligt offentliggjorde vores venner fra Copenhagen Suborbitals et ambitiøst mål om at prototype en seriøst opskaleret raketmotor på 100 dage. Dette synes vi i DanSTAR er ret beundringsværdigt -...

Hvordan får man en raket til at flyve stabilt?

Peter Bech Svalgaard

Det er lidt ærgerligt, hvis man har bygget en fantastisk motor, og recovery systemet er perfekt, men raketten flyver som en nytårsraket med knækket pind. Alting skal gå op i en højere enhed - inklu...

Brændstoftanke, hovedventiler og andre væskehåndterings-hovedpiner

Magnus Madsen

En bi-liquid raket må nødvendigvis indeholde en masse grej og udstyr som gør det muligt at opbevare, kontrollere og levere de rette mængder af forskellige fluider til forskellige steder i raketten ...

Kan man udnytte en raketmotors spildvarme effektivt?

Rasmus Pedersen

Hvis du gerne bare vil have konklusionen, så er svaret et rungende ja. Hvis du gerne vil vide, hvordan hele det orkestral der hedder at flytte 120 kW varme ud af en raketmotor er skruet sammen, så ...

Nu skal der bygges raket!

Magnus Madsen

Hvert år afholdes i New Mexico en konkurrence ved navn Spaceport America Cup. Her deltager over hundrede hold fra alverdens universiteter i en dyst om at bygge, dokumentere, affyre og generhverve r...

Mindre snak, mere ild

Magnus Madsen

Når et nyt projekt stables på benene starter alting som regel med at være lidt abstrakt - man har en plan, en tidslinje, et mål, en vision. Man starter fra ingenting og skal lave noget i virkelighe...

Første test af DanSTARs teststand

Magnus Madsen

I forbindelse med færdiggørelsen af DanSTARs teststand udførte vi den 23/8 vores første officielle test af nogen art - en cold-flow test af vores teststand og injectoren til demonstrationsmotoren. ...

Vejen fra ingenting til første raketmotor

Magnus Madsen

DanSTAR udvikler ligesom blandt andet Copenhagen Suborbitals bi-liquid-raketter, som bruger både flydende brændstof og oxideringsmiddel. I modsætning til CS' nuværende valg af fremdriftsmidler beny...

Hvem er raketbyggerne fra DTU?

Magnus Madsen

Hvert sommer samles hundredvis af studerende fra hele verden i ørkenen i New Mexico ved Spaceport America. Med sig bringer de raketter – midt i juni er der nemlig konkurrence om hvem der kan udvikl...