bloghoved ledelse med hjelm

Dis-count-down skærme på stoppesteder – en udviklingshistorie

Eskil Thuesen

Vi har i Movia count-down skærme ved i alt 2.000 af vore større stoppesteder, hvor passagerne med realtidsinformation kan se, hvornår de næste busser afgår. Det er en god service, særligt for passa...

Hvorfor aldersdiskrimination?

Eskil Thuesen

Den senere tid har spørgsmålet om aldersdiskrimination igen være til debat. Særligt i en tid med mangel på arbejdskraft er det mærkeligt, at det fortsat er svært for mange at få nyt arbejde, hvis d...

Ledelse under og efter corona

Eskil Thuesen

Undskyld det lange fravær – men som så mange andre, har de sidste par år i høj grad handlet om krisehåndtering. Der er ikke fordi vi i Movia har været meget hårdt ramt, sammenlignet med vore kolle...

Trængsel – nu også for busserne

Eskil Thuesen

Trængslen er en plage i trafikken. Og det bliver kun værre – for vi pendler stadig mere og længere. Det er irriterende for alle os, der jævnligt sidder fast i myldretidstrafikken – og det er en omk...

Regnemetoder og klima – CO2-prisen er 10 til 20 gange for lav

Eskil Thuesen

Som en del af den politiske forståelse, som den nye regering bygger på, indgår at ”Hensynet til klima og den grønne omstilling skal integreres i Finansministeriets regnemodeller, og arbejdet med at...

Førerløse busser på vej – om end langsomt

Eskil Thuesen

I disse dage er jeg til den årlige internationale UITP-konference i Stockholm. Der er blevet lidt mere stille om førerløse køretøjer på det seneste. Det skyldes formodentlig, at de er på vej ned af...

Ledelse i netværk – tips og tricks fra Cityringsforhandlingerne

Eskil Thuesen

I de to foregående indlæg har jeg beskrevet, hvorfor nogle beslutninger skal træffes i netværk, og hvorfor usikkerhed gør det vanskeligt at træffe beslutninger. Men som det fremgik af mit eksempel ...

Ledelse i netværk – om håndtering af onde problemer

Eskil Thuesen

Ledelse i netværk er præget af usikkerhed; både indholdsmæssig, strategisk og institutionel usikkerhed. I værste fald har man et wicked - et ondt - problem. Det er meget svært at løse. I den foreg...

Ledelse i netværk - erfaringerne fra Cityringen

Eskil Thuesen

Jeg glæder mig til sommer. Ikke blot fordi vejret bliver lidt bedre, end det er nu. Men særligt til næste sommer, for her åbner Metro Cityringen. Det var en af de første opgaver, jeg fik stukket i ...

Brugen af kollektiv transport – om det mentale kort og angsten for at spilde andre folks tid

Eskil Thuesen

Hvad er vigtigt for vores passagerer? Det har vi i Movia prøvet at analysere med en antropologisk tilgang. I Movia har vi mange kvantitative kilder til, hvad passagererne synes om bus og tog: Rejs...