Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.
close
Får du vores nyhedsbreve?expand_lessmail_outline
Nej tak

Seneste blog-indlæg

Elregnings-fail

Poul-Henning Kamp

For et par uger siden fik jeg en email om "aflæsning af målernr. K25452 i selvbetjeningsløsningen". Emailen oplyste ikke om det var el- eller vand-måleren og da der er fjernaflæning på timebasis p...

Dansk design på cykelstien

Christian Rantorp

Som hemmelige agenter færdes elcyklisterne iblandt os uden at gøre det store væsen af sig. Altså lige bortset fra, når en gråsprængt cyklist pludselig laver en voldsom forcering og flytter sig ubes...

Der skal være plads til fjolser

Poul-Henning Kamp

Hvis man husker at kigge på tingene på den rigtige måde, bliver man meget klogere end man ellers ville. Det spritnye udkast til en #brexit aftale er et godt eksempel. Glem for et øjeblik alt om d...

Future of Work – når disruption møder organisation…

Tune Hein

Vi har brug for nye billeder af hvilken verden vi skal gøre os klar til. Det får stor betydning for os som arbejder der. Men også for lærere og uddannelse. På den thailandske ø Koh Lanta ligger 2 ...

Der skal være plads til at lege

Steen Garbers Enevoldsen

Pænt goddag til jer alle og velkommen til Steen’s Kælderlab. Jeg har fået denne fantastiske mulighed for at dele nogle af de dimserier, jeg bedriver i min kælder, med jer og vil da lige starte ud ...

Chr. Hansen og KLS PurePrint fik besøg af IDA karavanen

Katrine Vestergaard Petersen

IDAs Bæredygtighedskaravane har bevæget sig ud over stepperne og besøgte i fredags KLS PurePrint A/S og Chr. Hansen A/S i Hvidovre. Besøgene gav klare eksempler på hvordan den bæredygtige udvikling...

Den sorte mambas gift kan neutraliseres med bioteknologisk modgift

Andreas Laustsen

I over to år har jeg sammen med mine tætte samarbejdspartnere fra England og Costa Rica og flere studerende arbejdet på at udvikle en såkaldt ’rekombinant modgift’ - dvs. en modgift udviklet vha. b...

Strøm-forslugen elektrisk Jaguar kører fantastisk

Bjørn Godske

Uha, hvor mange gange er ordet “Tesla-dræber” ikke blevet brugt om en ny elbil. Når ja, oftest er det blevet brugt om planer om en nye elbil, som kommer på et eller andet tidspunkt ude i fremtiden....

100 dage tilbage - for DanSTAR

Magnus Madsen

For nyligt offentliggjorde vores venner fra Copenhagen Suborbitals et ambitiøst mål om at prototype en seriøst opskaleret raketmotor på 100 dage. Dette synes vi i DanSTAR er ret beundringsværdigt -...

Med Biomega på arbejde

Christian Rantorp

I denne uge forsøger vi os med noget meget jordnært på Motorbloggen. Vi tester nemlig en elcykel, omend en noget utraditionel en af slagsen, i hvad der må betragtes som premiumsegmentet. Det er dan...

Hvordan ser vores egen galakse ud?

Sarah Pearson

Se video fra Space with Sarah YouTube-kanalen, der beskriver, hvordan astronomer kortlægger strukturen i vores egen galakse. Vores Galakse, Mælkevejen Galakser er kolossale samlinger af stjerner...

Ligegyldig forskning og fuptidsskrifter: Symptomer på de forkerte incitamenter

Jakob Rosenkrantz de Lasson

Den seneste uge har Ingeniøren bragt en række af artikler - inklusive denne på forsiden af avisen den 26/10-18 - om såkaldte fuptidsskrifter, der udgiver forskningsresultater. Der er tale om fup, ...

Anti-Kaptajn Haddock-pause

Poul-Henning Kamp

Som faste læsere har bemærket holder jeg en lille Anti-Kaptajn Haddock-pause lige nu. (Det er den pause man bør holde hvis det lyder som Kaptajn Haddock for fri udblæsning hver gang man forsøgsvis...

Bæredygtighedskaravanen tager ud i Danmark

Hans Peter Dejgaard

IDA har sat en karavane i bevægelse med det formål at få danske arbejdspladser til at øge kendskabet til FN's 17 verdensmål for bæredygtig udvikling. Du foreslås at lave en selv-vurdering af din a...

Nu bliver vi igen to på Motorbloggen

Bjørn Godske

Da Motorbloggen blev lanceret den 1. marts 2006, var vi to skribenter, nemlig Rolf Ask Clausen (som var initiativtagen til bloggen) og undertegnede. Sådan var det i mange år, indtil Rolf i 2011 sto...

Hvordan får man en raket til at flyve stabilt?

Peter Bech Svalgaard

Det er lidt ærgerligt, hvis man har bygget en fantastisk motor, og recovery systemet er perfekt, men raketten flyver som en nytårsraket med knækket pind. Alting skal gå op i en højere enhed - inklu...

Danske virksomheder er mere teknologiparate end det hævdes

Jesper Damvig

Danske virksomheder er mere teknologiparate end det hævdes Af Jesper Damvig, Damvig A/S 3D Printed Solutions Er Danmark befolket af teknologientusiaster og er danske virksomheder generelt skrappe...

Dyrt hvis kulturen ikke inviterer til debat

Tune Hein

Der er et townhall møde som folk husker særligt. Det var den dag hvor et strategisk projekt blev færdigt og fejret. En særlig gruppe under direktionen havde udviklet et ambitiøst nyt produkt - for ...

Elbiler, store tal og hjernerystelser

Nicolas Padfield

Der er gået noget tid, desværre fordi jeg faldt ned fra en robot, slog hovedet mod gulvet og pådrog mig en hjernerystelse - hvorfor jeg har været væk fra skærmen et stykke tid. Det mest ironisk af ...

Stem på Anders' nano-laserprinter!

Peter Bøggild

Min kollega Anders Kristensen leder et team, der i 2016 gjorde en fantastisk opfindelse: de fandt en måde at lave laserprint med 127000 DPI - dots per inch (en almindelig laserprinter skriver med c...