Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.
motorbloggen

VW tager afsked med forbrændingsmotoren

Så blev der sat årstal på. Volkswagen-koncernen, som er blandt de bedst sælgende bilmærker herhjemme, og som sidste år toppen listede over de bedst sælgende mærker, er nu klar til at tage afsked med forbrændingsmotoren.

2026 bliver således året, hvor VW sender den sidste generation af mærkets forbrændingsmotorer på gaden, fortalte Michael Jost fra VW tirsdag.

For hvis vi skal nå målene i Parisftalen, må der ikke køre en eneste bil med forbrændingsmotor på vejene i 2050. Det betyder, at den sidste bil skal være solgt omkring år 2040, lyder ræsonnementet.

Og for VW’s vedkommende betyder det, at de sidste nye benzin- og dieselbiler rammer markedet i begyndelsen af ​​2030'erne med den nye 2026-målsætning.

Tidligere ville VW kun love, at der senest i 2030 var i hvert fald én hybrid- eller el-version af hver bil i hele VW-gruppens portefølje, hvilket vil sige knap 300 modeller. Men nu toner man altså rent flag i Wolfsburg.

"Den grønne gren vil blive vores nye forretningsmodel," understreger Jost. For en “supertanker” som VW er en transformation, som den selskabet nu lægger frem, "ikke let", men den kan lade sig gøre, mener Michael Jost.

Men kan det det? Kan VW nå at få nok batterier til de mange millioner biler, og er teknologien moden nok til den tid til, at VW kan fastholde sin position som et af de bedst sælgende mærker i Danmark i 2030 med fuld fokus på elbiler efter 2026? Det virker meget ambitiøst, men hvad tænker I?

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

VW risikerer at spilde masser af penge på at udvikle en forbrændingsmotor, som allerede i 2026 er forældet og usælgelig.

En interessant vinkel på artiklen, kan "Now you know" YouTube kanalen bidrage med: https://www.youtube.com/watch?v=aUC6lsLr04I

Argumentet er, at hvis elbilen følger andre forbruger trends, så vil salget blive ligeligt fordelt mellem elbiler og biler med forbrændingsmotorer. Hvis den spådom holder vand, så er VW for alvor i problemer med den strategi.

  • 10
  • 0

Jeg venter formentlig så længe som muligt inden dieselbilen skal udskiftes til en el-bil.
Men når der er en fornuftig afløser klar, er jeg også klar til at slå til.

Jeg tvivler på, om VW virkelig vil investere i udviklingen af en ny generation af forbrændingsmotorer i 2026. Udviklingsomkostningerne stiger som følge af skrappere udledningskrav samtidig med indtjeningen på forbrændingsmotorer bliver mindre og mindre.

  • 4
  • 0

»After 2050, there may still be some gasoline and diesel models in regions where there is insufficient charging infrastructure,« according to Jost.

Er det realistisk at opretholde et netværk af tankstationer hvis alle kører på strøm? Husk at en elbil kan lades i en vilkårlig stikkontakt. Det er ikke gratis at drive en tankstation og samme investeringer kunne gå til at installere lynladere i stedet. Jeg har derfor svært ved at se hvilke regioner der måtte vælge at opretholde tankstationerne på bekostning af ladere.

  • 6
  • 0

Dyre biler i Tesla-klassen skal nok blive elektriske i den takt (Jaguars topmodel er fra næste år udelukkende elektrisk).
Hvad med de billige biler i Aygo-klassen? De koster pt. mindst det dobbelte med batteri i forhold til ICE. Det er et kæmpe hul der skal lukkes med reduktion af batteripriser i et marked hvor efterspørgslen på batterier kommer til at eksplodere.

  • 12
  • 0

Ja, der er en stor forskel i prisen for de små biler.
En e-up koster ca 100.000 mere end en tilsvarende ICE-up.
Det hul lukkes ikke af faldende batteripriser, for indkøbsprisen på et 18kWt batteri er vel højst en trediedel.

  • 4
  • 0

Ja, der er en stor forskel i prisen for de små biler.
En e-up koster ca 100.000 mere end en tilsvarende ICE-up.
Det hul lukkes ikke af faldende batteripriser, for indkøbsprisen på et 18kWt batteri er vel højst en trediedel.

Jeg husker tydeligt fra købet af en VW e-Up, at i prislisten var en batteripakke sat til 101.000 kr.
Bilen kostede samlet 192.000 kr. Ifølge VW’s eget regneark ville tilbagebetalingstiden med det daværende kørselsbehov i forhold til en VW Up 1,0 benzin være på - 36 år !!!

  • 8
  • 1

Jeg tænkte ikke på prisen for en batteripakke købt som reservedel, men batteriomkostninge ved fabrikation af bilen.
Hvis jeg skulle stykke min bil samme af originalreservedele købt til forhandlerens listepriser ville den blive meget dyr.

  • 12
  • 0

Jeg læste et sted, at bilerne i forvejen ville blive elektriske i drivdelen. Forbrændingsmotoren vil kun blive brugt til at lade et lille batteri op. At erstatte forbrændingsmotoren med et større batteri eller en brint brændselscelle vil derfor blive et lille redesign.
Strategisk betyder det også, at man kan udsætte det store batteri længst muligt.

  • 5
  • 3

Hybrid

Jeg læste et sted, at bilerne i forvejen ville blive elektriske i drivdelen. Forbrændingsmotoren vil kun blive brugt til at lade et lille batteri op. At erstatte forbrændingsmotoren med et større batteri eller en brint brændselscelle vil derfor blive et lille redesign.
Strategisk betyder det også, at man kan udsætte det store batteri længst muligt.


Jeg tror også at hybrid modellen er mest sikker. Standard bilen bliver til strøm - dette forenkler opbygningen, at kun satse på en standard model. Den laves til, at kunne udbygges med en diesel eller benzin plug-in - sandsynligvis diesel - og kan derved bruges til lange ture. Efterhånden som batterierne bliver bedre og større, så kan diesel/benzin plug-in undgås, og man kan i stedet vælge at udvide batterikapaciteten med et udskifteligt plug-in batteri, der også kan fungere som reservetank, ved at have et ekstra batteri eller to i bilen.

  • 4
  • 4

Jeg læste et sted, at bilerne i forvejen ville blive elektriske i drivdelen. Forbrændingsmotoren vil kun blive brugt til at lade et lille batteri op. At erstatte forbrændingsmotoren med et større batteri eller en brint brændselscelle vil derfor blive et lille redesign.
Strategisk betyder det også, at man kan udsætte det store batteri længst muligt.

Det er den model, BMW har lavet med I3 modellen. Den ide har de så droppet igen, på den udgave som sælges på det amerikanske marked.

Jeg siger ikke, at hybrid modellen er stendød, men det er tæt på, når man tænker på, at prisen på batterier kun går én vej.

  • 12
  • 2

på vw eller lars løkke.
Mine fremtidige biler er alle elektriske bmw´r..audie´r..vw´r....toyota´r... og de kommer i alle størrelser og former når jeg har trykket bekræft på telefonen.
jeg skal ikke tænke på at købe og spare sammen til en ny bil, jeg skal ikke tænke på diesel forbuds zoner, og hvis der er en trængsels zone kan jeg vælge den ultra lille model. (Her er jeg dog allerede på 6´te år indehaver af den overlegene personlige by og omegn transport teknologi).

Det CO2 omkostningstunge batteri deler jeg med mange andre og dermed kan flere kommer til at køre elektrisk meget hurtigere end Løkke/København/Paris eller VW siger Bu eller Bæh.

Købe ny bil!...Yeah Right.

  • 2
  • 8

Mon ikke el-biler med batteri overhales af el-biler forsynet fra brint-fodrede brændselsceller inden VW får problemer med at skaffe batterier nok?

Infrastrukturen i form af el-forsyning og vandværker har vi jo i den mindste flække, så brint kan produceres på stedet, når de kompakte tankningsanlæg til det er udviklet. Og så har de vindmøller, som må sættes i stå, når de producerer for meget, noget at lave.

mvh/ Ib Grønvaldt

  • 1
  • 13

I 2017 solgte VW koncernen ca. 11 millioner benzin/diesel biler
(= ca. 1 bil hvert tredje sekund døgnet rundt).

En rimeligt lithium-ion akkumulator vejer ca. 100 kg.
Det svarer til ca. 1 million ton lithium-ion akkumulatorer pr. år.

Hvordan skal de re-cycles eller bortskaffes på ansvarlig vis?

  • 1
  • 3

Og teknisk set vil den samme bil kunne leveres med begge teknologier. Fabrikanterne er ikke nødt til at binde sig hårdt til hverken den ene eller den anden teknologi.

Det er ikke korrekt. Der er så stor forskel på de tekniske krav de to forskellige teknologier stiller, at det er ikke er muligt at anvende samme platform til begge, hvis man vil lave en konkurrencedygtig bil.

Der er i høj grad tale om at træffe et valg. Især hvis man vil bygge brintbiler, da dette er en mere kompliceret teknologi.

  • 4
  • 1

Batteribiler er bare en politisk panikløsning hvor ”alle” som lemminger løber efter den samme ubrugelige løsning, som bare går fra et miljøproblem til et andet. Mig bekendt består batterier absolut ikke at noget miljøvenligt og strømmen i Europa kommer generelt heller ikke fra miljøvenlig produktion. Når det er sagt ser jeg gerne at forureningen nedbringes og jeg slipper for at sende mine ”energipenge” til korrupte mellemøstlige diktaturstater eller lignende. Jeg kører også gerne med el-motore, for de rykker som bare ind i H……. Noget andet er at, udover de velkendte uduligedsproblemer med de nuværende batteribiler, så er der måske et overset problem ved el drift. Hvad sker der når en ”Putintype” hacker El-systemet eller en storm/oversvømmelse lægger el-nettet ned. Så sidder vi der i vores kolde el-biler og fryser (inkl nødberedskabet). Hvorfor lægge alle æg i samme kurv? Så jeg fortsætter gladeligt i min VW diesel og min kone fortsætter i sin VW benzin, i mange år endnu, for vi vil have en bil som kan køre hvor som helst (inkl Rusland, Afrika, m.m.) og når som helst, uanset sne, vand, sol.

  • 2
  • 12

El bilen som kan køre hvor som helst (inkl Rusland, Afrika, m.m.) og når som helst, uanset sne, vand, sol, kommer på markedet om et par år.
Og hvis man vil sikre sig mod strømsvigt på nettet, så er det muligt at have en lille benzin generator stående klar.
Søg på Rivian SUV og læs om stationcaren med træk til 3,5 tons, 750 hk, 14.000 Nm, 0-100 på 3 sek., rækkevidde på 600-700 km, og en pris måske omkring kr. 450.000,- alt efter afgifter til den tid.

  • 3
  • 5

Uanset tempoet som VM skifter fra ICEV til BEV i, så synes jeg da, at der er fantastisk, at det er helt kontroversielt med sådan en overskrift på ing.dk.
Prøv at tænk bare 10 år tilbage. Hvem havde i 2008 forestillet sig at sådan i en overskift allerede i 2018 ikke ville fremkalde anden reaktion end "nå ja selvfølgelig".

  • 1
  • 0

Hvor kommer energien fra?

Med vort nuværende system med benzinbiler, pumper vi millioner af liter benzin ind i bilernes forbrændingsmotorer. Når benzinbilerne bliver til elbiler, så skal den energi komme et andet sted fra. Spørgsmålet er så hvor? Lige nu er det eneste CO2-neutrale alternativ vel i virkeligheden A-kraft, hvis vi kunne komme udenom den noget følelsesladede debat.

  • 2
  • 7