motorbloggen

VW ID.3 var også Motorbloggens valg til Årets Bil 2021

For andet år i træk er en elbil blevet udnævnt til Årets Bil i Danmark. Sidste år var det Tesla 3 og i år er det så den nye ID.3 fra VW.

Den ville også have været mit valg, hvis jeg havde udnyttet min stemmeret. Det gjorde jeg ikke, da det er den eneste af finalisterne, som jeg har kørt.

Men som jeg skrev for nylig i en lille test-blog, så kører den fremragende, har masser af plads på sæderne (det kniber lidt i bagagerummet) og har en rækkevidde som de fleste kan leve med.

Det trækker lidt ned, at den ikke må køre med trailer (kun en cykelanhænger) og at softwaren virker ufærdig.

Samtidig har FDM beregnet, at hvis man sammenligner med en VW Golf i samme prisklasse, så er der 11.000 at spare om året ved at køre ID.3.

Den pointe er vigtig. For vi skal væk fra den store fokus på prisen for at købe en bil til prisen på at køre i en bil.

Sådan blev pointene fordelt mellem finalisterne:

Sådan blev pointene fordelt:

  1. VW ID.3 150 point

  2. Seat Leon 122 point

  3. Toyota Yaris 114 point

  4. Peugeot 2008 91 point

  5. BMW 4-serie 64 point

  6. Honda e 63 point

  7. Renault Captur 56 point

Spørgsmålet er: Kommer der nogensinde igen en bil med forbrændingsmotor øverst på skamlen?

Illustration: Lars Krogsgaard
Journalist og ingeniør. Har skrevet om teknologi og produktion siden 2001 og tidligere arbejdet med planlægning i energisektoren. Har især fokus på Industri 4.0, robotter, 3D-print, transportmidler, energisystemer og anden ny teknologi.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Nej, jeg mener ikke der kommer flere 1. pladser til fossilbiler. Jeg forventer at elbiler sætter sig på min. de tre øverste pladser næste år.

  • 16
  • 4

Citat:"For vi skal væk fra den store fokus på prisen for at købe en bil til prisen på at køre i en bil."

Javist - men så skal købsprisen reduceres markant, for eksempel ved at afskaffe registreringsafgifter.

  • 4
  • 33

Min pointe er, at selvom prisen måske synes høj for at købe en elbil, så er der penge at spare på at køre i den, sammenlignet med en benzinbil.

  • 45
  • 2

Det var et spørgsmål jeg rejste allerede sidste år, efter at el elbil var løbet med prisen. Jeg tror at i år var sidste chance for at en fossilbil til at vinde. Så nej, vi har set den sidste fossilbil som vinder. Det vil simpelthen virke for sært at kåre en bil som vinder, der repræsenterer en teknologi , der så åbenlyst tilhører fortiden.

  • 26
  • 6

Du kan få nye elbiler ned til omkring 150.000 og ned til 125.00 for en næsten ny (2019) brugt e-UP, og hvis du ikke har pengene, kan du normalt få et lån i din bank. Det kan du betale tilbage i takt med de årlige besparelser på kørsel.

Jeg ved det, men nu er der jo en del folk der bruger mindre penge på køb af bil og det er ofte også dem bankerne ikke vil låne penge til. Samtidigt er der forskel på biler. Hvis man har brug for en familiebil, er en e-UP næppe interessant.

  • 15
  • 4

Du kan få nye elbiler ned til omkring 150.000 og ned til 125.00 for en næsten ny (2019) brugt e-UP, og hvis du ikke har pengene, kan du normalt få et lån i din bank. Det kan du betale tilbage i takt med de årlige besparelser på kørsel.

Har billån ikke den ulempe, at de skal betales i afdrag den næste måned og den næste måned og den næste måned og den næste måned og den næste måned og den næste måned og den næste måned og den næste måned og den næste måned og den næste måned og den næste måned og den næste måned og den næste måned og den næste måned og den næste måned og den næste måned og den næste måned - etc. ?

  • 6
  • 33

Hvad har det med billånsafdrag kontra brændstofudgifter at gøre?

Tidsforbruget har vi jo været igennem til hudløshed, det kan du vel huske.

Javist - tidsforbruget for at tanke benzin eller strøm har vi været igennem til hudløshed. Imidlertid ønsker du at nævne "ulejligheden" ved at tanke benzinbilen "flere gange om måneden", men vil nu ikke tale om at en elbil skal have stikket meget oftere.

Jeg vil gerne droppe emnet, med en erkendelse af at besværet for benzinbilejere og elbilejere nok er nogenlunde den samme.

  • 7
  • 15

HJN - og problemet? At man skal betale 770,- kr/ mdr for strøm ad libitum? Også derude på farten!

Skal vi lige prøve at tage #14 igen, for at sætte kæden på:

*Joh såmænd, men hvor ofte bliver stikket sat i elbilen?

HJN - lidt underordnet når man har tegnet abonnement*

  1. Bahnsen nævnte ulejligheden ved at tanke benzinbilen et par gange hver måned.
  2. Jeg spørger til hvor ofte stikket skal sættes i elbilen.
  3. Du skriver at det er underordnet at forholde sig til at sætte et stik i elbilen, - aka det er vel ligemeget, som i - det behøver man ikke.
  4. Jeg kan ikke finde sammenhængen i punkt 1,2 og 3 og til dette sidste #23 indlæg.
  • 6
  • 15

Hej.

Jeg håbede meget på at VW ID3 elbilen vandt. Dog vil jeg sige at det er lidt mærkeligt at den kan vinde da den vist stadig har softwareproblemer. Og allerhelst så jeg at VW ID3 havde delt førstepladsen med Toyota Yaris Hybrid, der kan køre ca 26 km / l benzin ifølge WLTP-metoden. LIgeledes er der ingen der ved om der i de næste par års tid vil komme uopdagede børnesygdomme ved VW ID3 og dets MEB-elbil-platform.

Men bortset fra det er det et spændende bud på en elbil, hvis man vel at mærke kan undvære anhænger-trækket og hvis man kan undvære Tesla 3s hurtigere ladning. Og det er min vurdering at 4 voksne, der alle er ca. 185-190 cm høje, kan sidde i bilen på korte eller længere ture. LIgeledes er det dokumenteret at VW ID3 har høj trafiksikkerhed. Så jeg er glad for at Tesla 3 vandt sidste år og VW ID3 vandt i år.

Herunder er noget om VW ID3s trafiksikkerhed.

https://fdm.dk/nyheder/bilist/2020-10-vws-...

Venlig hilsen Jan, Ideudvikler Projekt Trafiksikkerhed

  • 3
  • 4

Selv en middelforslugen benzinbil drikker ikke for en pris, som matcher det tilsvarende månedlige afdrag.

Du mener ikke at det kan have lidt at gøre med hvor mange kilometers kørselsbehov (+effektiviteten af køretøjet) i forhold til hvor stort afdrag, der skal lægges.

Ja, månedlige afdrag skal betales igen og igen, men lavere TCO dækker netop allerede i dag disse udgifter i mange tilfælde, hvilket flere økonomisk bevidste bilister allerede har regnet ud.

Og nej, dem der normalt køber biler til under 50.000-, og kører mindre end 15.000km årligt, vil ikke spare nok til at betale de højere afdrag, på en ny elbil der koster 300.000-

.

Beklager at jeg kom til at betegne gentagne høje månedlige brændstofudgifter som en ulejlighed, på et spørgsmål om vedvarende månedlige afdrag, i en diskussion om økonomi. Min fejl.

  • 11
  • 2

Er der ikke noget med at sådan en fossil tøftøf, igen og igen skal ind på en tankstation og fyldes for mange hundrede kr flere gange hver måned?🤔

Afhænger af hvor meget man kører. Hvis man skulle være uheldig at blive afskediget, så falder ens udgift til brændstof sandsynligvis også, modsat afdrag på billån der fortsat vil have samme størrelse.

Jeg forstår ikke helt nogen kan være uenige i at høj indkøbspris kan være hindring for nogen?

Hvis du overvejer at give en "thumbs down", så skriv venligst i stedet hvorfor du er uenig, tak :)

  • 12
  • 4

Jeg vil gerne droppe emnet, med en erkendelse af at besværet for benzinbilejere og elbilejere nok er nogenlunde den samme.

Men fakta er, at besværet ikke er det samme. Det ville du opdage, hvis du en dag skiftede til elbil. Der er trods alt forskel på at skulle tanke og så at sætte et stik i.

Det har intet med fakta at gøre. Det er din subjektive opfattelse. Jeg har både benzin, diesel og el i indkørslen og min subjektive opfattelse er at det er klart mere besværligt at holde strøm på elbilen end diesel på oliebrænderen. Men elbilen koster til gengæld det halve at køre i (løbende udgifter).

Skal man lade ude (kommer ikke til at ske foreløbigt) er både pris og tidsforbrug i oliebrænderens favør med kæmpe margin.

  • 11
  • 6

Afhænger af hvor meget man kører. Hvis man skulle være uheldig at blive afskediget, så falder ens udgift til brændstof sandsynligvis også, modsat afdrag på billån der fortsat vil have samme størrelse.

Det betyder nemlig meget. Bliver økonomien stram er konsekvensen ikke nær så stor, hvis man ejer bilen.

Jeg forstår ikke helt nogen kan være uenige i at høj indkøbspris kan være hindring for nogen?

Den har også længe undret mig. Man får let den tanke; Jeg har ikke råd til den nye - Golf(whatever), så jeg har heller ikke råd til den store Mercedes. Samme situation, så hvorfor så ikke vælge Mercedes'en? 😶

Hvis du overvejer at give en "thumbs down", så skriv venligst i stedet hvorfor du er uenig, tak :)

Endnu et forhold som har undret mig. Jeg får en del negative thumbs, og som oftest aner jeg ikke hvorfor. Selvfølgelig gætter jeg, og har konkluderet at man ikke kan lide mit navn. Bevars´- fred med det.

  • 7
  • 11

Du mener ikke at det kan have lidt at gøre med hvor mange kilometers kørselsbehov (+effektiviteten af køretøjet) i forhold til hvor stort afdrag, der skal lægges.

Jo det er lige præcis det der er min pointe. Godt vi er enige her. For en almindelig gennemsnits familiebil er det månedlige afdrag væsentlig større end brændstofudgifterne. Jeg plejer at gøre folk opmærksom på at det månedlige afdrag er et værn mod insolvens, for beløbet svarer nogenlunde til den løbende værdiforingelse. Nok et forhold som er en øjenåbner for mange.

Ja, månedlige afdrag skal betales igen og igen, men lavere TCO dækker netop allerede i dag disse udgifter i mange tilfælde, hvilket flere økonomisk bevidste bilister allerede har regnet ud.

Skal vi tage en diskussion om hvilken post på bilbudgettet, som er størst på en gennemsnitsbil Bahnsen?

Jeg starter:

  1. Forsikringen er nogenlunde ens for en ny og en brugt bil, hvilket i øvrigt er mærkeligt, da forsikringsselskabet skal punge ud med et langt større beløb for den nye ved en totalskade.
  2. Ejerafgiften kan svinge lidt med to lige store biler - brugt/ny, men ikke afgørende.
  3. Dækforbrug er vist den samme. Det koster 2000 - 2500 kroner for et sæt vinterdæk og godt 3000 - 3500 for sommerdæk, sidst jeg købte et sæt 235/35x19.
  4. Olieskift - en gang eller to til 500 - 600 kroner per gang, naturligvis med premium olie.
  5. Andre reparationer: Med en enkelt undtagelse (knastkædeskift på BMW'en) højst nogle få tusinde kroner per år.
  6. Det ville alle andre, som ved hvordan man griber om et stykke værktøj også kunne klare.

Alt dette kan slet ikke matche et typisk afdrag på en ny bil.

Og nej, dem der normalt køber biler til under 50.000-, og kører mindre end 15.000km årligt, vil ikke spare nok til at betale de højere afdrag, på en ny elbil der koster 300.000-

Så det KAN være billigere at have en bil til under 50.000 kroner?!

P.S. Alfaen kører 12000/år, Bimmeren kører over 20000.

  • 4
  • 7

Hvis man skulle være uheldig at blive afskediget, så falder ens udgift til brændstof sandsynligvis også, modsat afdrag på billån der fortsat vil have samme størrelse.

Nej, man skifter til en bil der svarer til ens økonomi og behov. Det er vi en del der har prøvet, og det virker.

Jeg forstår ikke helt nogen kan være uenige i at høj indkøbspris kan være hindring for nogen?

Der er altid nogen der ikke har penge eller kan låne, og dem vil bankerne stadig ikke hive ind fra gaden og faldbyde et lavrentelån til en BEV.

Det er ikke et problem for hovedparten af lønmodtagere med et rimelig rådighedsbeløb, at låne eventuelle ekstra 50.000kr, ved køb af en nyere BEV istedet for en ICEV, alene af den grund at pengeinstitutterne tager sikkerhed i bilen.

  • 6
  • 4

Skal vi tage en diskussion om hvilken post på bilbudgettet, som er størst på en gennemsnitsbil Bahnsen?

Nej det skal vi ikke, fordi:

Igennem talrige forskellige tråde igennem flere år, har det været påpeget at man ikke kan sammenligne perlegrusmekanikernes udgifter til ejerskab af brugte biler, når der diskuteres om nye elbiler, fordi det er en fløjtende irrelevant sammenligning

Så er det jo lige så relevant at sammenligne dine nuværende udgifter, med dem for en fabriksny ICEV. Hurra! så har du sparet igen, men du kører stadig rundt i en gammel bil.

Pærer og æbler. Sammenlign brugte BEV der findes, med tilsvarende brugte ICEV.

.

Det er nybilskøberne der skaffer de brugte biler til os.

Artiklen her omhandler VWs nye BEV ID.3 der er blevet kåret til årets bil herhjemme.

Sammenlign TCO på en billigere VW Golf med VW ID.3, så kan du se hvor meget mere man kan spare, udover afdrag og renter, ved at vælge den dyere ID.3, ud fra hvor mange kilometer man kører om året. (Et hint: FDM har beregnet at man sparer 11.000kr om året ved at vælge ID.3 frem for en VW Golf i samme prisklasse)

  • 17
  • 1
  • 5
  • 10

Nej, man skifter til en bil der svarer til ens økonomi og behov. Det er vi en del der har prøvet, og det virker.

Som udgangspunkt ja, men når bilen ER betalt så belaster den ikke nær så hårdt på husholdnigsbudgettet. At gå fra job til arbejdsløs vil ikke betyde noget for vores bilpark.

Det er ikke et problem for hovedparten af lønmodtagere med et rimelig rådighedsbeløb, at låne eventuelle ekstra 50.000kr, ved køb af en nyere BEV istedet for en ICEV, alene af den grund at pengeinstitutterne tager sikkerhed i bilen.

Som i - at banken har ejerandel i bilen. Sgu ikke i min!

  • 3
  • 11

Igennem talrige forskellige tråde igennem flere år, har det været påpeget at man ikke kan sammenligne perlegrusmekanikernes udgifter til ejerskab af brugte biler, når der diskuteres om nye elbiler, fordi det er en fløjtende irrelevant sammenligning

Jeg læser det som - at JA - det ER billigere at holde bil som jeg gør. Tik.

Så er det jo lige så relevant at sammenligne dine nuværende udgifter, med dem for en fabriksny ICEV. Hurra! så har du sparet igen, men du kører stadig rundt i en gammel bil.

Javist - ny benzinbil eller ny elbil med samme pris, Kartofler - kartofler.

At køre rundt i en gammel bil er en mindre pris i sammenligningen. I øvrigt definerer jeg ikke en gammel bil alene på årgangen. Jeg har set mange sørgelige ikke så gamle biler ejet af automobilignoranter, som blot betragter bilen som forbrugsgenstand på linie med vaskemaskinen etc. Folk stiller cykler op ad bilen, den får kun serviceeftersyn og bliver repareret når ting ER gået i stykker. Mine biler købes med et godt udgangspunkt. Efterfølgende forbedrer jeg en del ting, og foretager forebyggende vedligehold. Så ældes bilen ikke så hurtigt (ref. årgang).

Det er nybilskøberne der skaffer de brugte biler til os.

Det er lige præcis det de gør, og det er en af de primære grunde til at jeg deltager her. Enhver debattør prøver jo at påvirke andre med egne holdninger, så hvis jeg kan påvirke nybilskøberne til at vælge biler, som jeg engang skal købe som brugt, så gør jeg naturligvis det. Naturligvis ved jeg godt at mit lod i skålen er ret lille.

Sammenlign TCO på en billigere VW Golf med VW ID.3, så kan du se hvor meget mere man kan spare, udover afdrag og renter, ved at vælge den dyere ID.3, ud fra hvor mange kilometer man kører om året. (Et hint: FDM har beregnet at man sparer 11.000kr om året ved at vælge ID.3 frem for en VW Golf i samme prisklasse)

Jamen det kan da godt være at jeg skal have en brugt ID3 om nogle år, i stedet for at købe den tilsvarende Golf. Jeg kan så forstå at der er nogle softwareproblemer, men dels forstår jeg ikke hvorfor specielt elbilfabrikanter ikke har færdigudviklet bilen inden den præsenteres, og dels hvorfor ejerne bøvle med disse irriterende opdateringer, ligesom vi skal med vore computere.

Nu har tyskerne en tradition for at faldbyde et stort aftermarket med ekstraudstyr, så jeg håber at kunne opgradere min eventuelle ID3 engang i løbet af den årrække jeg har den.

  • 4
  • 17

Ja det er endda kommet så vidt, at vi også her på ing.dk har hørt om en, der har sat slanger i slangeløse dæk, for at dækkene ikke skal krænge af fælgene, som disse ikke helt passer til.

Javist - han tænkte nok lidt længere end de automobilignoranter, som ikke gider at sætte sig ind i de køretekniske sammenhænge! 😎

Retfærdigvis skal jeg da nævne at det var dækcenteret, som gjorde mig opmærksom på problemstillingen, og anbefalede mig denne løsning.

  • 2
  • 13

Javist - han tænkte nok lidt længere end de automobilignoranter, som ikke gider at sætte sig ind i de køretekniske sammenhænge!

Jeg glemte at du besidder så stor viden om de negligerbar fysiske kræfter der er i spil, (fordi du kun sjældent kører over 100km/t i den) at det langt overstiger over hundrede års udvikling af avanceret dækteknologi.

Altsammen åbenbart udført af højtuddannede automobilingnoranter, som ikke gider sætte sig ind i de køretekniske sammenhænge.

Godt du kan, og så ved samme lejlighed spare penge, thumps up!👍🏻👍🏻

  • 12
  • 1

Retfærdigvis skal jeg da nævne at det var dækcenteret, som gjorde mig opmærksom på problemstillingen, og anbefalede mig denne løsning.

Jammen så er der jo ingen tvivl overhovedet. Den ypperste ekspertise har talt, så vurderede de lige at dækkene nok skulle blive på fælgene der ikke passede, blot med en slange til at holde dem der.

Selv om alle der ved bare lidt om det tekniske, ved at man ikke engang og aldrig, må sætte slange i et slangeløst dæk.

Ikke ligesom dem der uden forstand, og uden mit vidende gjorde det i det fordæk, der efterfølgende eksploderede ved 130km/t for mig.

Der er ikke noget som fagfolk med viden.

  • 14
  • 2

Omend negligringen af køreglæde er et generelt 'problem' de fleste nyere biler er ramt af. Det er den vej det går.

Det gælder så ikke lige ID.3 - er jeg ret sikker på, at de fleste ejere vil skrive under på. Inclusive mig.

BMW 4 serie gran coupe 2017 (og især de fleste ældre biler) her slået i køreglæde ved alm. all round kørsel, af Nissan Leaf 2018.

BMWen kan nogle ting, men ikke noget der vinder ved almindelig kørsel, automatgear skifter ultra blødt og sikkert, men aldrig lige der hvor man selv synes det skal fortages, uanset indstilling.

Leaf var meget mere afstressende, letkørt og sjov. Især den intuitive e-Pedal gør det til en ren fornøjelse at køre glidende københavner kørsel forrest i feltet.

  • 10
  • 2

Bare lige for at sikre at vi alle taler om "æbler", så kunne jeg godt tænke mig at du beskriver begrebet kørekomfort, og hvordan du oplever køreglæde og vægter det i forbindelse med køreegenskaber.

  • 1
  • 6

Selv om alle der ved bare lidt om det tekniske, ved at man ikke engang og aldrig, må sætte slange i et slangeløst dæk.

Det slår mig at du måske ikke har forstået problemstillingen.

Prøv at klikke på dette billede (scroll en lille smule ned) https://www.therangerstation.com/tech_libr...

Læg mærke til de små men vigtige inboard- and outboard safety humps. Disse "humps" er der for at forhindre dækkanten i at blive trykket ind til drop center ved en kraftig retningsændring. De gør en forskel på dette billede: https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-mo...

Mine dæk er 14" og det er fælgene naturligvis også, men disse gamle magnesiumfælge har ikke disse humps, så jeg risikerer at dækket pludselig taber luften i en friskt sving, fordi dækkanten trykkes ind til drop center, hvis ikke der var en slange til at forhindre det. Man kunne selvfølgelig bruge samme princip, som man gør i gokartsporten: https://www.dba.dk/gokart-dwt-dwt-magnesiu... Læg mærke til de tre fingerskruer inde i fælgkanten. Spidsen af skruerne stikker ind bag dækkanten, og forhindrer derved dækket i at blive vredet ind til drop center i kurver.

  • 3
  • 5

Vi skal i det hele taget flytte fokus. Elbiler er blevet udråbt til nærmest at redde klimaet. Men er det ret beset bæredygtigt at tale om en mio elbiler i lille Danmark i 2030? Når vi kender til problemer med ressourcer, ikke mindst i relation til batteri produktion. Dette fokus er i min optik blevet til i skyggen af "fake politics".

  • 4
  • 11

Det slår mig at du måske ikke har forstået problemstillingen.

Det forekommer mig at du i mange spørgsmål her på Ing.dk, slet ikke formår at overskue flere faktorer på en gang, og derfor ofte misforstår problemstillingerne.

Man forsøger ikke at løse et problem, der kan få dækkanten til at slippe fælgen, fordi disse ikke er konstrueret til hinanden, ved at introducere et andet potentielt livsfarligt problem. Der er også andre trafikanter på vejene.

  • 10
  • 2

Selv om alle der ved bare lidt om det tekniske, ved at man ikke engang og aldrig, må sætte slange i et slangeløst dæk.

Det slår mig at du måske ikke har forstået problemstillingen.

"Alle moderne biler kører på slangeløse dæk. Slange må ikke eftermonteres i et dæk (fx i forbindelse med en punktering), der er ’født’ uden slange. Eftermontering af slange vil skabe fare for eksplosion."

https://dæk.dk/videncenter/generelle-spoe...

  • 3
  • 1

Jeg ved ikke, hvordan det fungerer hos dig, men der kommer altså ikke nogen diesel-fe og fylder brændstof på min bil.

Hvis jeg "gør ingenting overhovedet", vil kørslen hurtigt få en ende, når der ikke er mere i tanken.

Karsten Henneberg #14:

Joh såmænd, men hvor ofte bliver stikket sat i elbilen? (Moi)

HJN - lidt underordnet når man har tegnet abonnement

SÅ - det er underordnet at sætte et stik i bilen, når man har et abonnement, - må man jo læse. Så bliver det ikke nemmere, og er et supergodt argument for at få sig en elbil.

Hmm

  • 4
  • 9

Det er fortjent.

Den ser ud til at være en fin bil med nogle gode egenskaber og den rammer fint de klassiske VW og også tyske bilkøbere. Jeg håber vi får rigtig mange VW (VAG) elbiler at se på vejene.

Vi har selv 2 elbiler i husstanden og bruger dem til alt det samme som vores 2 tidligere benzinbiler, rejser, hente vare, arbejde, trælast, cykler eller trailere (1000 kg) bag på osv osv...

Vi har aldrig oplevet en situation som vores EV ikke kan klare i forhold til vores tidligere ICE og vores behov.

Med den type kørsel vi har, der oplever vi ca. en halvering af driften for EV i forhold til ICE. Vi har så også givet lidt mere for bilerne end vi normalt ville gøre, men da også lån, ejerafgift og forskring er lidt lavere - så er det for os samlet set billigere.

Ud over at EV er billigere i drift, så kører de simpelthen bare bedre. De er hurtigt som bare pokker, der er ingen motorstøj, der er ingen gearskift, der er ingen speedertøven, der er ingen mekaniske sliddele som skal skiftes ofte.

Vi skal aldrig have ICE igen, og om et par år bliver den ene EV skiftet ud med den næste generation - og vi er ikke låst til et bestemt mærke.

Er der nogle af jer der overvejer at købe ID.3?

  • 13
  • 1

Den ser ud til at virke godt. Naboen har en Auris hybrid der ligeldes er lydløs på batteri. Min Caddy er kun 10 år og ser ud til kunne holde de næste 10 år, så el er ikke aktuelt ligenu , da den på alle måder er et dejligt køretøj.

  • 2
  • 5

Er der nogle af jer der overvejer at købe ID.3?

Jeg var fristet af ID.4 for et par måneder siden. Den krydsede to vigtige punkter af: Tagræling og svingbart anhængertræk.

Men to andre ting afholdt mig fra at falde for fristelsen. Den første var risikoen for ikke at kunne få den leveret i 2020. Der ville kun komme ganske få eksemplarer før årsskiftet.

Den anden var, at nedenstående tekst simpelthen fornærmede min intelligens. VW har lavet en elbil, der er lige så sløv som mine to seneste dieselhakkere, og så forsøger de at sælge den på, at den er hurtig. Det er som om, VW bare skal forsøge at føre folk bag lyset:

"Med modellerne med en systemydelse på 204 hk klarer du sprinten fra 0 til 100 km/t på blot 8,5 sek. Uden gearskift, uden forsinkelser – bare træd speederen i bund, og lad gåsehuden få frit spil."

Man får sgu ikke gåsehud af 8,5 sekunder. Man får nok nærmere røde knopper.

  • 2
  • 4

Man får sgu ikke gåsehud af 8,5 sekunder. Man får nok nærmere røde knopper.

Det er stadig hurtigere end den oprindelige VW Golf GTI. 😉

Og med fare for at lyde gammel og fornuftig - hvad dælen skal man også bruge det til? De fleste gange jeg har set nogen i en el-bil. Så udnytter de blot accelerationen til at slide deres dæk hurtigere. Her sidst var det en E-golf med skrigende dæk - 50m hen af asfalten fra udkørslen af en tankstation - som nok mere blev brugt til at købe fornøjeligheder. Når kommunens ræser rundt i deres små el-biler her i byen. Så mødes man enten med deres mærkværdige star-wars-lyd ved lave hastigheder eller "braldren" fra dækkene, når de med 50-60km/t blæser ned af de små brostensbelagte gader, med den rigeligt høje acceleration. Her er det dejligt med f.eks Tyske turister i deres store slæder, som roligt glider rundt, næsten uden at man opdager dem. Var det ikke meningen at el-biler skulle være dejligt støjsvage? - Eller gælder det kun for dem der sidder inden i bilen? Kunne man evt. låse en el-bils acceleration eller gøre den lidt mere sløv ved lave hastigheder, som f.eks i byen?

  • 4
  • 11

Præcis som på benzin og dieselbiler produceret efter 1970

Nej for de har jo ikke tandrem, knastkæder, injektiondyser, tændrør, gløderør, tændingsbroer, tændkabler, kileremme, gearkasser, koblingskabler, startmotorer, start relæer, servopumper, turboer, iltmålere, luftmassemålere, lydpotter, afgangsrør, katalysatorer, oliefiltre, luftfiltre ... for at nævne nogen af de ting jeg har måtte betale for at få skiftet i de år jeg havde ICEVer

  • 18
  • 3

Definer "ofte" Og der er aldrig noget der går i stykker på en elbil?

Jeg ved ikke hvilke mandagsbiler elbilskultens medlemmer har været plaget med, men det er jo kendt at nogle mennesker altid får de dårlige eksemplarer, som går i stykker hele tiden, mens andre er meget mere heldige.

  • 2
  • 11

Og med fare for at lyde gammel og fornuftig - hvad dælen skal man også bruge det til?

Jeg tror ikke, du har læst mit indlæg grundigt nok.

Jeg opponerer ikke mod dens langsomme acceleration. Den kan jeg såmænd nok leve med. Det gør jeg jo nu på vores nuværende dieselbil - som har den næstsløveste motor i modelprogrammet. Og i en elbil kan man jo i det mindste bruge accelerationen uden at tiltrække unødig opmærksomhed.

Jeg opponerer derimod mod VW's anprisning af dens acceleration. Jeg bryder mig ikke om at blive behandlet som idiot. De skal ikke forsøge at bilde mig ind, at deres langsomme bil er så hurtig, at det giver gåsehud. Så finder jeg en anden leverandør af biler.

  • 7
  • 2

Jeg opponerer ikke mod dens langsomme acceleration. Den kan jeg såmænd nok leve med

Selv de langsomst accelererende elbiler har rigeligt acceleration. Jeg synes faktisk at det der tog længst tid at vænne sig til, da jeg fik min langsomme elbil var år behandle speederpedalen, så jeg ikke helt unødigt sprintede fra alle andre, når lyset blev grønt.

Og i en elbil kan man jo i det mindste bruge accelerationen uden at tiltrække unødig opmærksomhed.

Jeg tror at du har komplet misforstået intentionen hos flertallet af Brianerne der accelerere kraftigt.

  • 5
  • 3

Det kan nu også hurtigt løbe op med styreboks, ladekontrolstyring m.m. på en elbil. (snart 5 år gammel VW eUp)

Jeg påstår ikke at elbilen er ptoblemløs, men alene det at ca 4000 bevægelige dele erstattes af ca 10 siger en del om risikoen for fejl. Så er jeg godt klar over at elbilen har mere effektelektronik.

Tilsyneladende er der færre fejl og problemer med elbiler siden et service abb til elbilen er væsentligt ligg billigere end til fossilbilen. Ja Tesla mener det er helt overflødigt

  • 5
  • 4

PS. Begge vores elbiler køre i ECO/Chill mode, dvs. langsom acceleration og 'langt på literen' og der er ingen problemer med at følge med...

  • 2
  • 0

Overhovedet ikke.

Jeg har et ønske om en bil, der diskret kan bringe mig hurtigt op i fart.

Du hævder så, at dette ønske viser, at jeg komplet har misforstået, hvad Brian'er ønsker.

Kan du ikke prøve at forklare, hvordan en dybere indsigt i, hvad disse Brian'er ønsker, skulle få mine ønsker til at ændre sig?

  • 3
  • 4

Begge sider af diskussionen er nogle frygtelige fanboys som kan skrive det ene indlæg efter det andet uden at svare på det modparten har skrevet. Tak for at udstille jer selv for os andre at grine af!

  • 3
  • 3

Tror pointen i fanboy diskussionen er, at der ikke findes nogle nuværende el-bilister, der ikke har prøvet en ICE, hvorledes sammenligningsgrundlaget og de saglige argumenter bør være nogenlunde i orden.

Mht til ICE bilister, der har prøvet el-bil, forholder situationen sig lidt anderledes..

  • 6
  • 3

Begge sider af diskussionen er nogle frygtelige fanboys som kan skrive det ene indlæg efter det andet uden at svare på det modparten har skrevet.

netop, det viser bare at det mere handler om hvordan og hvor du bor, for det er det der afgør om batteriet og dermed el-bilen har nået et stade hvor den er moden nok.

Dem der har 2 biler i egen carport er dobbeltmoralske nok til at påstå at el-bilen er det eneste rigtige, hvorfor de ikke har skiftet begge biler kan vi jo tænke over.

Dem der bor uden mulighed for egen opladning ser hvor besværligt og dyrt det er at tanke, og den betydeligt højere startpris, forbrugs stoffer som dæk med højere load index er dyre, og slides hurtigere, om politikkerne vil støtte eller brandbeskatte en opstart industri samt hvor hurtigt vi tror batterierne bliver slidte eller forældede, hælder usikkerhed ind i ligningen.

Når alt kommer til alt er den ideelle brugsbil en ikke for tung bil med batteri energi nok til den daglige brug og brændselscelle, eller extender når der skal bruges lidt mere.

Extender er en forbrændingsmotor, det er alt for tidligt sige om den har en fremtid eller om den bliver overhalet af brænselcellen, men årets bil vil være elektrisk fremdrevet.

  • 1
  • 5

Extender er en forbrændingsmotor, det er alt for tidligt sige om den har en fremtid...

BMW er de eneste jeg lige kan komme i tanke om som har brugt range extender. Det var der i deres i3 REX. Jeg siger var, fordi BMW allerede har besluttet sig for at den ikke havde nogen fremtid. Efter sigende havde de for mange problemer med motoren da den alt for sjældent kørte. Den elektriske drivlinje havde åbenbart tilstrækkelig rækkevidde til at gøre range extenderen overflødig og det var endda med den gamle mindre batteripakke end den man kan få i3 med nu.

Jeg tror ikke selv på range extender på en regulær elbil, for en regulær elbil kan uden problem laves med tilstrækkelig rækkevidde og ladehastighed til langt de fleste formål, det er bare et spørgsmål om viljen hos producenterne.

PHEV er lidt en anden sag, det er en ICEV med batteri/motor der kan give eldrift på de korte hverdagsture. Det er tilsyneladende nemmere for de konventionelle bilproducenter at starte med at bygge PHEV'ere end at gå direkte til BEV (der er i hvert fald større udvalg af disse end BEV'ere). Derfor kommer vil nok i en længere overgangsperiode til at se en del PHEV'ere, jeg har endda selv en som jeg er ret glad for, men kunne jeg havde fået en BEV som opfyldte mine ønsker og behov ville jeg have haft det. En PHEV giver dog kun mening hvis de passer til ens kørselsbehov, jeg har selv kørt omkring 75% på el i min PHEV, så ind til videre passer det ret godt til mig, men hvis man pendlede langt hver dag var det en helt anden sag.

  • 1
  • 1

Jeg tror ikke selv på range extender på en regulær elbil, for en regulær elbil kan uden problem laves med tilstrækkelig rækkevidde og ladehastighed

Det forudsætter at alle skal lægge rigtig mange penge til de dyre og tunge batterier på bordet, og det forudsætter at du er så vild med ideén at ladepausen intet betyder, tag det ekstreme eksempel at du kører med akutlæger, det er ikke de fleste men mange andre grupper kan heller ikke planlægge deres dag.

Mazda tror på range ekstender, Toyota tror på brint, FDM tror at der skal sælges mange hundrede af den nye mirai i danmark, det der frister er 3-4 minutter til fuld optankning, så har du 650km WLTP, en ægte nul emisions bil hvor størrelsen er Tesla S, men uden at ødelægge køre egenskaberne, det kan toyota fordi mirai er lettere, at prisen er lavere kan også betyde noget.

  • 1
  • 6

Det forudsætter at alle skal lægge rigtig mange penge til de dyre og tunge batterier på bordet,

Alt tyder på at batterierne falder i pris og mange analytikere spår at det ikke varer længe før BEV er prismæssigt konkurrencedygtige med ICEV.

og det forudsætter at du er så vild med ideén at ladepausen intet betyder, tag det ekstreme eksempel at du kører med akutlæger, det er ikke de fleste men mange andre grupper kan heller ikke planlægge deres dag.

Selv akutlægebiler holder også stille engang imellem, så de skal selvfølgelig bare lade når de holder stille. Det kræver selvfølgelig at ladeinfrastrukturen bliver bedre, hvilket automatisk vil ske i takt med at der kommer flere BEV'ere på vejene.

Mazda tror på range ekstender,

De tror også på wankelmotoren, et koncept der flere gange har vist sig ikke at være gangbar. Denne gang er planen at bruge den som range extender, men den ændrer ikke på at den forurener mere end en almindelig stempelmotor og har problemer med apex-tætningerne.

Toyota tror på brint, FDM tror at der skal sælges mange hundrede af den nye mirai i danmark, det der frister er 3-4 minutter til fuld optankning, så har du 650km WLTP, en ægte nul emisions bil hvor størrelsen er Tesla S, men uden at ødelægge køre egenskaberne, det kan toyota fordi mirai er lettere, at prisen er lavere kan også betyde noget.

Brint har mange ulemper i forhold til BEV'ere. For det første er der ifølge h2.live lige nu kun 6 brint tankstationer i Danmark, så du skal køre langt for at kunne tanke på 3-4 minutter. Personligt skal jeg køre 186km for at nå nærmeste brinttankstation. BEV'ere kan til sammenligning lades hjemme i indkørslen eller ved en af de flere tusinde offentlige ladestandere i Danmark. Toyota har godt nok forhåbninger om at den nye Mirai bliver billigere, men lav pris er ikke noget Toyotas brintbiler har kunne prale af ind til videre, så at den nye skulle blive billigere vil jeg først tro på når jeg ser det.

  • 5
  • 0

Helt precis nul, forventningen er at den først kommer til salg første kvartal 2021.

Mener af den nuværende model af Mirai.

Den nuværende model var et håndbygget forstudie, hvor de i en lille hal manuelt kunne opbygge op til 3.000 biler om året, nu er de klartil serie produktion stadig kun 30.000 biler årligt men skalerbart, så øget efterspørgsel hurtigt kan efterkommes, så hvor mange og hvor stort tilskud den tidlige model har fået siger intet om fremtiden, kun at toyota har et godt grundlag at træffe deres beslutninger på.

Politikere kan toyota ikke stole på, så herhjemme kan det blive alt fra nul til mange hundrede, helt om politikerne ønsker den udvikling eller lukker ned med brandbeskatning, så går bilerne bare til USA.

  • 1
  • 5

Er din pointe, at danskerne er for rige til at gide beregne hvad man kan spare på at køre elbil kontra ICE?

Jeg har dog set tilpas mange af dine indlæg til at vide, at det nok ikke er de briller artiklen skal ses med.

Jeg vil i samme stil kvittere med et link, uden meget forklaring:

https://www.bilimp.dk/Nyregistreringer

  • 0
  • 0

... og det forudsætter at du er så vild med ideén at ladepausen intet betyder, tag det ekstreme eksempel at du kører med akutlæger, det er ikke de fleste men mange andre grupper kan heller ikke planlægge deres dag.

For de fleste vil det kun være et mindre problem med dagens standard - en typisk batteristørrelse i nærheden af de 60 kWh. Om få år med lidt flere kWh batteri i den samme bil og en bedre ladeinfrastruktur, vil problemet være meget lille.

Selv pendler jeg omkring 70 km om dagen på 4. måned i en elbil og har kun "ladepauser" nogle få gange om året, når jeg f.eks. skal besøge familie længere væk. I mange tilfælde kan disse få ladepauser arrangeres, så det ikke er et større problem.

Jeg har en kollega, der pendler 250 km om dagen i en Kona Electric og han lader stort set kun hjemme. Hans flat rate elpris er flere gange under den tilsvarende brændstofpris, så der er i hans tilfælde meget god plads i budgettet til batteriet.

Det valg, man jo foretager med en ICE, for at have totalt frihed til at kunne køre langt nogle få gange om året uden begrænsninger, er at betale med:

  • Tre gange stå stort energiforbrug til transport, som nødvendigt
  • Større og hyppigere serviceomkostninger
  • Ofte dårligere køreegenskaber med støj og mindre glidende kørsel
  • 7
  • 3

Hans flat rate elpris er flere gange under den tilsvarende brændstofpris,

Hvor længe bliver afgiftsfritagelsen ved?

I takt med at der bliver flere og flere elbiler bliver provenutabet større og større.

Det var galt nok at folk med betalingsevne til 750.000 kr's biler gik fra at lægge 2/3 i afgift til kun 1/5.

Med 400 kg ballast, der jo kunne være blygummi, vil en ICE-bil veje det samme som elbilen, og være lige så slagskibsagtig i bevægelserne

  • 2
  • 9

Med 400 kg ballast, der jo kunne være blygummi, vil en ICE-bil veje det samme som elbilen, og være lige så slagskibsagtig i bevægelserne

Det er el-bilens store problem, dem med lang rækkevidde må nødvendigvis veje så meget at køreegenskaberne forringes, løsningen er enten lille batteri suppleret med range extender til længere ture, eller brint, ny Mirai har halveret vægten af brændsel cellen og flyttet den ud under frontklappen, det giver 50/50 vægtfordeling så den ikke har samme slagskib fornemmelse som Tesla S har.

  • 2
  • 9

De fleste oplever vel ikke mærkbar forskel på lyden af kørende benzinbiler og en elbiler?

Det oplever jeg nu ret tydeligt, når jeg selv sidder i bilen. Og også hvis jeg står uden for bilen når den sætter igang. Ved kørsel med jævn høj hastighed er forskellen selvfølgelig lille.

Men jeg synes nu at det er ganske rart, at bilen er stille når jeg selv sidder i den. Det er en helt anden rolig oplevelse at glide stille og rykløst afsted i en elbil.

Når jeg står ved et kryds, hvor alle sætter igang, når lyst skifter, så ønsker jeg også at det var elbiler....eller især elbusser og ellastbiler.

  • 6
  • 0

Kan ikke finde hvor der står at brændsel cellen er faldet til det halve i vægt . Må have skummet forkert af weight reduction og weight distribution.

  • 0
  • 1

For hulen da.. HJN, har du aldrig kørt i en elbil ? En velfungerende tysker med automatgear ? Du må være ualmindeligt faktaresistent HJN !!! Og så er det hammer ligegyldigt om det er "rigitgt" automatgear eller dobbeltkobling eller whatever !! Du får ikke !! samme "rykfri" kørsel som i en elbil :-) Aksel

  • 8
  • 1

Måske kan du uddybe denne ekstra fornøjelse ved rykfri kørsel? Er den for eksempel bedre i en elbil kontra en velfungerende tysker med automatgear?

Som gammel diesel- og petrolhead kan jeg sige at ja, der er en verden til forskel.

Som så mange mere ser har være på langtur i en elbil kan jeg bekræfte, at man ikke bliver træt på samme måde. Støjniveauet er lavere, der er færre vibrationer, man kan snakke med bagsædet uden at skulle løfte stemmen.

Oven i dette er kørslen flydende, uden ryk og ikke mindst accelerationer det samme mikrosekund man rører speederen. Ingen tøven, venten eller overshoot. Bilen er meget mere i forlængelse af din fod og din bevægelse end en fossilbil nogensinde kan blive

Prøv det en dag, men pas på - det er absolut vanedannende så du risikerer at din pengepung bliver drænet

  • 9
  • 0

Er der nogen der ikke har fundet fartpiloten i en velfungerende tysker med automatgear?

Man skal være meget krakilsk for at påstå at det i praksis kan gøres bedre, i teorien har den tunge el-bil en fordel ved den store mængde energi der skal ændres på, men ingen chauffør der forsøger at køre jævnt kan vel opleve at det er sværere i en ikke el-bil.

Det jeg ser i trafikken i bykørsel er at el-biler kører meget mere rykvis, det skyldes formentlig chauffører der opfatter deres køretøjer som radiobiler, de kører stop and go, for den sejersfornemmelse de får hver gang de kan mase sig bare en bil frem i køen, fossil biler med manuel gearkasse ser mere frem og tilpasser til jævn hastighed, så slipper de for at starte forfra gennem alle gear hele tiden.

  • 1
  • 13

For hulen da.. HJN, har du aldrig kørt i en elbil ? En velfungerende tysker med automatgear ? Du må være ualmindeligt faktaresistent HJN !!! Og så er det hammer ligegyldigt om det er "rigitgt" automatgear eller dobbeltkobling eller whatever !! Du får ikke !! samme "rykfri" kørsel som i en elbil :-) Aksel

N.B. Disse ****- - **** antyder at jeg tænker højt i dette indlæg.

****Aksel Sørensen, hvem er det? ”faktaresistent”. Må være et ironisk indlæg, men der er ingen smileys. Må hellere google ham på debatten****

Kom forbi lidt ældre indlæg og lagde en kommentar ind. Joh – ham Aksel bor på denne x- planet, hvor visse ting SKAL være indforstået, for ellers bor du på en anden.

Tjah – min viden om elbiler skaffer jeg fra forskellig steder. Min primære kilde er selvfølgelig Bilmagasinet, som borer sig ned i de mest relevante parametre om biler IMO. Det gør for eksempel FDM ikke. Blandt andre læser jeg jo også med på ing.dk/debatten, hvor de mest inkarnerede elbilfans findes, og hvor ejerne er. DERfor er det naturligvis oplagt at stille relevante spørgsmål til dem her, selvom det fra denne klan ofte tages ilde op. Se bare hvor arrogant Aksel Sørensen reagerer på ganske simple spørgsmål.

Og nej, trods min nysgerrighed for elbilers fortræffentligheder, hvoraf jeg ønsker at få flere af dem belyst, så har jeg endnu ikke kørt i en, end ikke som passager. Diskvalificerer det mig så som nysgerrig spørger her???

Mit problem er at jeg ikke kender nogen elbilejer, end ikke perifært. Jeg tilstår at jeg end ikke har undersøgt hvor nærmeste forhandler bor, men jeg skal vel nok til en storby. Nærmeste storby ligger så cirka 50 kilometer væk, så det må jeg have arrangeret. Tænker dog på hvorvidt man bare kan komme ind fra gaden og få overladt nøglen til en pæn elbil, - hmm.

Men tilbage til Aksel Sørensens kommentar: Der må være en række ting, som fuldstændigt er fløjet over hovedet på mig. For lidt tid siden var det den møjsommelige tankning af bilen, som jeg ikke vidste at jeg var træt af, bortset fra prisen forstås. Nu er det ryk i bilen, selv i en tysker med automatgear. Jeg har virkelig ikke oplevet disse ryk i hverken VAG's DSG, endsige BMW og Mercedes automatkasser. Vi havde en Altea med DSG, og skiftede for et år siden til en BMW med manuelt gear. Kan se visse fordele ved DSG da det er nemmere at spise is imens man kører, men på den anden side har den manuelle sine fordele, så det passer mig fint. Javist – der er et ryk ved gearskift, men hvori ligger problemet i det? Rykfri kørsel er ikke et salgsargument her.

  • 3
  • 8

Interessant hvordan el-bilernes enskaberne påvirker chaufføren og trafikken, at nogen føler sig ramt var bestemt ikke hensigten, det var blot en konstatering som jeg oplever det.

Jeg er sikker på at alle her på tråden kun bruger de nye egenskaber til at øge fremkommeligheden og sikkerheden, ingen her kører deres bil som radiobil.

  • 1
  • 8

Er der nogen der ikke har fundet fartpiloten i en velfungerende tysker med automatgear?

Kvalificerer en Mercedes E 220d fra 2011 med 7-trins gearkasse til betegnelsenen "velfungerende tysker med automatgear"?

Sådan en har vi, og jeg kan roligt sige, at den ikke når en elbil til sokkeholderne. Alene den tid, man skal vente på en nedgearing, så motoren kan spinne op i omdrejninger før en overhaling, er ulidelig.

Og selv om der er tale om det, som nogle kalder en luksusbil, er op- og nedgearinger absolut ikke rykfrie, selv om det er blevet bedre, efterhånden som vi har kørt den til.

  • 8
  • 0

Sådan en har vi, og jeg kan roligt sige, at den ikke når en elbil til sokkeholderne. Alene den tid, man skal vente på en nedgearing, så motoren kan spinne op i omdrejninger før en overhaling, er ulidelig.

Ref. #104, så vil jeg give Allan ret på dette punkt. Min største irritation i alteaen var dens ulielige tøven med at finde et pasende gear efter et sving. Så et et sekund altså lang tid. Her er manuel gear automatkasser overlegen.

  • 0
  • 2

Jeg undrer mig virkeligt over, hvilken verden du lever i.

Det her er altså ret let.

Den kamp må du så selv tage.

Tak for linket, kendte den ikke.

Jeg tænker blot, - (sæt bilhandleren ind) - der kommer hr. dansker i sin benzinbil af ikke-nyeste model (implicit - hvor mange penge har han mon med). Nu spørger han mig om en prøvetur i vores halv mill. elbil. Hvad skulle det dog ende med? Skal han have lov? - hmm . . .

Giver det dig et indtryk af den verden jeg lever i Jan?

  • 1
  • 6

Det her er altså ret let.

Jeg så lige en stribe små videoer om håndtering af bilen. Det forekommer mig at man bliver meget afhængig af mobiltelefonen for at have en Tesla. Desuden kræver det en vis tilvænning af skærme, og det er lidt synd da disse generelt er notorisk ringe intuitive.

Har du et link til aftermarket Tesla udstyr?

  • 0
  • 3

eg tænker blot, - (sæt bilhandleren ind) - der kommer hr. dansker i sin benzinbil af ikke-nyeste model (implicit - hvor mange penge har han mon med). Nu spørger han mig om en prøvetur i vores halv mill. elbil.

Du opfinder simpelthen ikke-eksisterende problemer i din mystisk kamp mod elbiler. (Og lad nu være med at svare, at du bare stiller spørgsmål - du benytter hele tiden lejligheden til at propagendere for, at elbiler efter din mening er håbløse.

Du kan ringe og aftale en prøvetur i en elbil hos enhver forhandler, ligesom du kan med ICE-biler. Ingen forhandlere forventer da at sælge en bil uden en prøvetur. Det er sådan set det, de har demobiler til. Men du skal selvfølgelig have dit kørekort med.

Og den der halve million er jo også bare en stråmand, du finder på...

  • 7
  • 0

Du opfinder simpelthen ikke-eksisterende problemer i din mystisk kamp mod elbiler. (Og lad nu være med at svare, at du bare stiller spørgsmål - du benytter hele tiden lejligheden til at propagendere for, at elbiler efter din mening er håbløse.

Du kan ringe og aftale en prøvetur i en elbil hos enhver forhandler, ligesom du kan med ICE-biler. Ingen forhandlere forventer da at sælge en bil uden en prøvetur. Det er sådan set det, de har demobiler til. Men du skal selvfølgelig have dit kørekort med.

Og den der halve million er jo også bare en stråmand, du finder på...

Sjovt at du netop nævner denne anden definition af en stråmand, for du mangler at linke eller på anden måde forklare at jeg kaldt elbiler håbsløse, endsige ført en kamp imod dem.

Du formår åbenbart ikke at se at jeg stiller spørgsmål til mange forhold omkring elbiler. Hvorfor det skulle være odiøst forstår jeg ikke. Vil det ikke være naturligt at forhøre sig om en dyr vare som man engang vil købe?

Din tilgang til mine indlæg kan forekomme totalt uvirkelige fra en fantasiverden, præget af fordomme.

BTW - hvad koster sådan en gennemsnitlig Tesla?

  • 0
  • 8

Du opfinder simpelthen ikke-eksisterende problemer i din mystisk kamp mod elbiler.

Det er denne - 'enten synes vi at Elon Musk kom ned af bjerget som Moses gjorde, eller også hader de elbiler ligegyldig hvad' - - liggørelse, som forpester disse debatter. No inbetweens.

Der er enkelte nuancerede debattører, som Baldur, Morten Jensen og hvad-er-det-nu-han-hedder-med BMW'en?

Jeg selv er bare ret nysgerrig, men kan selvfølgelig ikke dy mig for at kommentere de mere ekstreme påstande. Jeg er ikke impulskøber.

  • 0
  • 7

BTW - hvad koster sådan en gennemsnitlig Tesla?

Aner det ikke - men der er faktisk mange andre elbiler end Tesla, du kan prøvekøre - også en del til under 300 tkr. Du vil jo alligevel ikke købe, bare prøve at køre elbil. Pseudoindvending, hvis det kun kan være i en Tesla, hvor du åbenbart formoder at være så lidt tillidsvækkende, at forhandleren ikke engang vil lade dig prøve. Men ok, det er du jo selv bedst til at bedømme.

  • 5
  • 0

Gennemsnit er svært at svare på, men den typiske Tesla, den model der er solgt flest af, koster cirka 370.000 kr fra ny.

Det er vist ikke helt rigtigt. Til ca. 370.000 kr fra ny formoder jeg at det er Standard Range + du refererer til.

De tal jeg har fra motorregisteret viser at kun 25% af de registrerede Model 3 er med single motor, altså Standard Range +, hvor de resterende 75% er med dual motor, dvs. de noget dyrere Long Range eller Performance.

Helt specifikt kunne jeg finde 5601 registrerede Model 3, hvoraf 4205 har et stelnummer som indikerer dual motor og de resterende 1396 har et stelnummer som indikerer single motor.

Model 3 identificeres på stelnummer ved at 4. ciffer er et 3-tal. Antal motorer identificeres på 8. ciffer, hvor der er flere tegn som kan betyde henholdsvis single eller dual motor. Jeg kunne finde 3636 med cifferet B og 569 med cifferet C som begge indikerer dual motor og jeg kunne 1396 med cifferet A som indikerer single motor.

Når det så er sagt er hovedparten formodentlig ikke Performance modellen, som så vidt jeg husker er den eneste der reelt har været over ½ million kr, med mindre man har spækket en Long Range med alt hvad man kan vælge af ekstraudstyr.

  • 3
  • 0

Men det er vel vigtigt at der nu sælges rigtigt mange rigtige elbiler i Tesla Model 3 klassen og i VW ID.3 klassen.

Det er jo disse biler der skal ende op brugtmarkedet om 3, 5 eller 8 år så andre der ikke har helt så mange penge kan erstatte den nuværende brugte Golf eller Passat med en elbil.

Der er jo på den måde vi for fortrængt fossilbilerne.

  • 6
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten