Tune Hein ledelsestanker

VUCA og digitalisering kræver nye arbejdsformer

Digital innovation og disruption vil få store organisatoriske konsekvenser. Ledelsesfolkene kalder det for VUCA - en forkortelse for ”Volatile” (omskiftelig), ”Uncertain” (usikker), ”Complex” (kompleks) og ”Ambiguous” (tvetydig).

VUCA er udtryk for en verden, hvor forandringer sker pludseligt og ofte med dramatiske konsekvenser. Fremtiden er svær at forudse og planlægge, kompleksiteten er stigende, og løsningen er sjældent enkel og gennemskuelig.

Man kan sige at organisationen skifter fra at være en borg til et surfbræt…En organisation der kan fange de digitale muligheder.

Hurtigere forandringer har jo været sandt siden stenalderen, så lad os konkretisere det lidt med 3 vigtige digitale temaer:

  • Forretningsprocesser automatiseres med RPA (robotic process automation). Nu er det altså ikke fabrikken, men kontorets rutineopgaver som automatiseres! Kunstig intelligens vil tage over på områder, hvor der er faste beslutningsregler eller -mønstre. Man kan endda få kunstig intelligens som gennemsøger organisationen for disse processer som den kan automatisere. Altså AI som finder sit eget arbejde…
  • Kunderelationer, hvor enkel, brugervenlig interaktion i en app giver højere loyalitet og dermed mulighed for at slå et stærkt men ikke-digitalt brand.
  • Produkter, som udnytter muligheder for individualiseret dataopsamling og deling til platforme. Vi kender det fra musik, media og Amazon – men der vil komme en platform til enhver niche.

For at fange de digitale muligheder må ledere introducere nye arbejdsformer. Fra vandfald model til korte cycles, hvor endemålet ikke er kendt.

Fra traditionel kravspecifikation-udvikling-test, hvor præmissen er, at man ved det hele fra start – til korte ’sprints’ i agile metoder, hvor der udvikles og sættes i drift løbende.

Det vil ofte ske i tæt samspil med kunden, som jo ikke kan krav-specificere fra starten i en agil model. Fra output til outcome. Det er ikke nok at lave et website eller en app. Der skal opnås en effekt – fx omsætning, antal brugere, mængden af opsamlede data.

En mere usikker verden kalder på mere prototyping og eksperimenteren. Vi ved i mindre grad, hvad der virker, og derfor må vi forsøge mere. Outcome af en sprint er en ’increment’ (fx product increment) som skal have en værdi for kunden.

Men for at få råd og tid til at forsøge mere må vi gøre det kortere – og dræbe det hurtigere, når det ikke virker.

Derfor: Fail Faster! Det betyder i øvrigt også: Lær Hurtigere.

Agile metoder implementeres i IT afdelingerne nu – men om få år er det hverdag i hele organisationen.

Tune Hein er strategi- og ledelsesrådgiver uddannet på DTU, CBS og IMD. Han er forfatter til 8 ledelsesbøger og introducerede bl.a. Handlekraft-begrebet og Den Lærende Organisation i Danmark. Ved siden af konsulentprojekterne holder han foredrag og arbejder med iværksættere. www.tunehein.dk
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

::::i de mange offentlige IT forlis, uden at skulle træde for mange over tæerne, så er det bare nødvendigt at fremføre at en præcision i kravsspecifikationen er ikke en spidskompetance hos nuværende ledere....og slet ikke hos politikerne. Og data leverandørerne er heller ikke klædt på til at forstå hvad deres kunder vil have.

Jeg husker med rædsel indførslen af Navision hvor salgsafdelingen kunne oversælge produktionen på få timer, netop fordi det rent faktisk bare var et regneark.

Jeg mindes Eskofots konkurs fordi deres lagersystem kun kunne operere med priser under 100000dollars. Kom prisen derover blev beløbet nullet og priser på 171000 dollars blev fremført som 71000dollars. En rabat på 100000 dollar glædede jo enhver kunde!

  • 0
  • 3
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten