Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Volvo XC90 T8 Twin Engine - Gider man virkelig lade?

Har nu kørt et par dage i den næsten helt nye Volvo XC90 med mulighed for at oplade et mindre batteri eksternt.

Dette er en lille statusrapport:

Bilen er kæmpestor. Det kan selvfølgelig ikke komme som en overraskelse, for den skal jo konkurrere med BMW X5, Audi Q7 og lignende kampvogne. Det er ikke sjovt i morgentrafikken i det indre København.

Men jeg har jo ikke lånt den for at se hvor stor den er - det var for at prøve pluginhybrid-konceptet i så stor en bil.

Lad det være sagt med det samme: jeg må give jer ret i nogle af de kommentarer der er kommer her på bloggen, da jeg annoncerede lånet - man gider nærmest ikke lade den op.

Det er ikke fordi, at det er anstrengende, klappen til stikket sidder lige foran venstre fordør og åbner let.

Men sagt med ordene fra en forlængst afdød Radikal politiker: Hvad skal det nytte!?

Jeg kan desværre ikke lade op derhjemme (noget med, at man ikke må bruge en forlængerledning - også selv om den har jord), så jeg kørte ned på Fisketorvet indkøbscenter her i København, hvor Clever har et par bokse. De skulle være på 22 kW, så jeg satte stikket i omkring klokken 7:15 og fik at vide, at den ville være fuldt opladet klokken 9:45.

Da jeg tropper op klokken 9:45 står der ganske rigtigt, at opladningen er afsluttet. Bilen kan nu køre 35 km på ren el. 35 KILOMETER! - det er jo helt til grin. Jeg kan med garanti ikke komme de 29 km, som jeg har hjem på den opladning.

Så når sådan en Volvo produceres kan det ikke være for andet end at pudse nogle velhavende bilejeres grønne glorie og for at få nedslag i registreringsafgiften - det kan simpelthen ikke være et seriøst mål, at ville gøre noget for at reducere verdens CO2-emission.

For når batterier er tømt kører bilen som en almindelig hybridbil - på 2,5 ton. Jeg har ikke målt det, men jeg tror ikke, at den kører over 10 km/l i den tilstand.

Mit råd er: Meld rent ud og køb en XC90 uden plugin. Brug i stedet de sparede 200-300.000 kroner på at sætte solceller op på huset.

Illustration: Bjørn Godske
Bjørn Godske er redaktør på IndustryTech og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Jeg har ikke målt det, men jeg tror ikke, at den kører over 10 km/l i den tilstand." Bjørn, det er en vigtig information, så du er nød til at måle det.

  • 8
  • 0

De PHEVs er nok mere tænkt for de steder som indfører Zero Emission i bymidter. Man kan udenfor byen køre med benzinmotor/hybrid, og inde i byen på ren el.

Regner man kun på CO2/km, så ser de nok sløje ud, men de giver mulighed for ZE-kørsel i byen, hvilket er smart.

Derudover er hybrider jo bare en midlertidig løsning indtil vi alle kan købe BEVs som kan dække stort set alles behov.

  • 5
  • 0

Det er måske lige i overkanten at konkluddere for alle ejere af den type biler, på baggrund af en tur til Fisketorvet.

Hvis man, som rigtig mange mennesker, har under 25 km på arbejde, så er jeg da sikker på at man vil benytte sig af batteri og opladning. Givet at rigtig mange også kommer til at bruge motoren, men hvis batteriet kan levere til halvdelen eller 1/3 af alle bilens kørte km, så er det jo også et plus for miljøet.

Mon ikke også konklusionen på din analyse, havde set noget anderledes ud, hvis du havde kunne lade hjemmefra?

Men giver ret i, at det er underligt at man ikke kan lade på et almindeligt stik.

  • 3
  • 1

Er der slet intet regenerativ på den hybride Volvo?

Så bliver der virkeligt langt vej til CO2 fri transport

For en parallelhybrid med en meget lille elektrisk motor (og generator, når du vender strømmen), betyder regenerativ bremsning stort set intet. De fleste biler kan bremse ned fra 100 km/h til 0 på ca. 50 m. Hvis vi nu vender på stegen og prøver på nå fra 0 til 100 km/h på 50 m, så skal du som regel op en motoreffekt som er 7-8 gange hvad der ellers sidder i din GTI! Plus firehjulstræk, selvfølgelig!

De enorme momentane ladestrømme som du får ved regenerativ opbremsning skal altså have en ret saftig generator for at kunne producere strømmen til batteriet, men du skal også have et ganske særligt "mellembatteri" (superkondensator) for at samle strømmen op!

Det tåbelige ved denne parallelhybridteknologi er jo at man har 2 drivelines. Det er et rigtig dårligt spin off fra Formel 1-cirkussen. Regenarativ opbremsning bliver først interessant i den serielle hybridbil med én elektrisk motor (eller én i hvert hjul!) og hvor motoren får strømmnen fra et batteri. Hvis batteriet er relativt lille er der sandsynligvis en motor/generator af beskeden størrelse som pumper strøm ind i batteriet ved optimale omdrejninger, og bilen er en serielhybrid, men ved normal transport er batteri og motor/generator skiftet ud med et pænt stort batteri som kan give 300-400 km osfri kørsel mellem opladningerne i garagen!

John Larsson

  • 4
  • 1

Formålet med sådan en bil er, på papiret, at få den gennemsnitlige CO2 udledning fra Volvo's modeller ned på det niveau EU tillader. Årsagen er at den måde benzinforbruget beregnes på for hybridbiler, er voldsomt misvisende.

Jeg har det egentligt ok med benzinforbruget for alm fossilbiler i praksis ikke lever helt op til det angive, da målemetoden er standardiseret og kan bruges som en rettesnor på tværs af mærker.
En I3Rex går ikke 166 km/l, og kommer aldrig til det. I dette tilfælde er det bare en sjov kuriositet, og egentligt også ok, da langt de fleste I3 km bliver tilbagelagt på el.
Men når en Volvo XC90 bliver solgt på at kunne køre 47km/l så knækker filmen helt. En ting er at kunden i praksis ikke kan komme i nærheden af det lovede, men det værste er at denne model på papiret er med til at nedbringe Volvos gennemsnitlige CO2 udslip, som er reguleret i EU. Volvo lever altså på papiret op til kravene om lavt CO2 udslip, og slipper for yderligere tiltag, men i praksis er reduktionen meget begrænset.

Det værste er at få EU politikere/embedsmænd til at forstå dette, og få gennemført en lovændring har meget lange udsigter.

  • 10
  • 0

Det værste er at få EU politikere/embedsmænd til at forstå dette, og få gennemført en lovændring har meget lange udsigter.

Ja den bliver svær.

Indtil det sker har Volvo lavet præcist den bil politikerne har opfordret dem til. Med sine teknologiske fremskridt synes jeg XC90 er yderst interessant. Undtaget er faktisk drivlinien, hvor jeg mener Toyota har fat i den lange ende med deres epicycliske differentiale... den nye Prius får imponerende meget ud af hver liter benzin - også i praksis.

Forøvrigt er det imponerende så langt brændstofforbruget er kommet ned hvis XC90 i praksis kører 10km/l. Den 1991 Honda Accord jeg havde da jeg studerede kørte ca. samme 10km/l, men vejede kun det halve og fyldte kun det halve.

  • 1
  • 0

Det giver jo ingen mening. Med et så lille batteri, er det vel netop hjemme, at man vil sætte den til at lade, for at kunne køre de små byture og hente ungerne på batteri. Det lyder som en dårlig joke.

Den kan sagtens lade hjemme - men kun hvis man har en dedikeret lader til den, og dermed ikke med en forlængerledning ud gennem vinduet. Jeg formoder at Bjørn kun havde sidstnævnte mulighed til testen.

  • 1
  • 0

I artiklen: "Bilen kan nu køre 35 km på ren el. 35 KILOMETER!"

Enig, en hybridbil burde minimum have 50 km distance på batteriet, helst mere.

"De skulle være på 22 kW, så jeg satte stikket i omkring klokken 7:15 og fik at vide, at den ville være fuldt opladet klokken 9:45."

Clevers opladere på Fisketorvet har Mennekes (IEC type 2) stik med 22 kW så 3 faser med 32 A. Desværre kan Volvoen kun oplades med 1 fase og 16 A = 3.7 kW. Batteriet er på 9.2 kWt (33 MJ) derfor opladning ~2t30mn.

"Jeg kan med garanti ikke komme de 29 km, som jeg har hjem på den opladning."

Det ville være mere interessant hvis det var oplyst om den kunne køre distancen eller ej.

Andre punkter som artiklen mangler: Ved hvilken hastighed starter benzin-motoren? Virker regenerative opladning?

Jeg synes også at Volvo skraber bunden her. Men jeg er nu heller ikke imponeret over det tekniske niveau denne artikel er skrevet på. Det kan skribenten gøre bedre.

  • 1
  • 0

Eller skal den tilkøbes. Bilen kunne egentligt godt aflevere en statistik når den den er til service der afslørede hvor miljøvenligt bilen egentligt køre. Informationen afleveres til rette instans, og grøn ejerafgift beregnes derefter. Så er der noget motivation til at gøre sig fortjent til den meget billige grønne ejerafgift.

MEN jeg tror nu nok den skal blive opladet. BEMÆRK at tanken på twin engien modelen kun er på 50 liter. Det vil betyde at bilen er henvendt til de 50% der har under 30 kilometer daglig bil kørsel.
Så sjovt tror jeg heller ikke man syntes det er at køre på tankstationen i sit nye super-dekadente-trængsels automobil.

  • 1
  • 0

Var det ikke en ide med en rigtig test hvor det beskrives:
Hvor langt den kan køre i byen og landevejen på ren el. Oplysninger om kombineret el og brændstof økonomi samt oplysninger om ren brændstof forbrug. Jeg udføre gerne testen og beskrivelsen med data. Jeg har ladestander i carporten til både type 1 og type 2. Køre til dagligt i Renault ZOE og Nissan Evalia. Har også prøvet plug in hybriderne BMW 3i rex og WV Golf GTE.

  • 2
  • 0

Lad mig prøve at svare på nogle af spørgsmålene:

Bilen kan ikke sættes i "ren el"-mode, hvis der trykkes hårdt nok på pedalen går benzinmotoren i gang.

Det skal siges, at hvis der er rigeligt med el på batteriet, så skal der trykkes ret hårdt.

Ja, jeg kom hjem - endda med et på kilometer el til bage på batteriet. Men Benzinmotoren havde været i brug flere gange - især på motorvejen.

Hvis man skal lade "i byen" så skal der købes et abonnement. Med Volvoen fulgte et abonnement til Clever.

Og ja, der er fuld regenerativ opladning, så bilen altid fungerer som en "almindelig" hybrid. Man starter altid på ren el - også selv om der ikke er meget energi på batteriet. Det giver en blød igangsætning.

@Hans Hansen
Som nævnt kan man ikke kører "ren el". Men jeg har målt brændstofforbruget i hybrid-mode til cirka 11 km/l. Læs næste blog.

  • 2
  • 0

Hej.

Som jeg skrev i et andet indlæg i en lignende tråd påstår en artikel, at kæmpen fra Volvo er 495 cm lang, 201 cm bred og 178 cm høj. Det skal ses i lyset af, at en eller flere af versioner af VW Golf er cirka 425 cm lange og at en bredde på 180 cm er bred nok til de fleste og at mange biler har en højde på 140-160 cm sådan cirka. Med andre ord er jeg overbevist om, at utrolig mange mennesker ikke har brug for så stor end vogn som kæmpen fra Volvo er.

Artiklen, som jeg har læst, påstår også, at bilen har en køreklar vægt på 2324 kg. Til sammenligning er der mange relativ store biler som kun vejer cirka 1600 kg + nogle kilo til brændstof. Det vil sige, at de færreste har brug for så tung en bil.

Derfor er jeg MEGET negativt stemt m.h.t. den bil.

Dog har jeg været imponeret over at læse om den her på Ingeniøren og på andre hjemmesider. Flere af dataene om sikkerheden er imponerende.

Og er der ikke noget med, at det er den første - eller en af de første - rigtige biler fra "Volvo/Kina-partnerskabet" ?

Det positive ved det hele er jo, at en del af det i denne kæmpe fra Volvo forhåbentligt drysser ned i biligere, lettere og mindre modeller fra Volvo.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
( og Projekt Smørhul )

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten