motorbloggen

Volvo vil kun sælge el og plugin og VW satser på et elektrisk rugbrød

Illustration: Volvo

Flere nyheder er allerede rullet hen over bilernes verden i denne uge.

Lad os først tage vores svenske (host… kinesiske) naboer: Volvo har besluttet, at det danske marked er klar til at skrotte biler, der alene kører på benzin eller diesel. I stedet skal alle modeller, der kører ud fra danske forhandlere være enten af plugin-hybridversionen eller 100 procent elbiler.

Direktør for Volvo i Danmark, Sarka Heyna Fuchsova, siger, at man potentielt kan miste kunder ved kun at udbyde genopladelige modeller, men at man forventer en stigning i ordre på 25 procent næste år. Det virker meget optimistisk i et marked der er faldende.

På den anden side, er det spørgsmålet om det bliver så store tab for importøren, da der sikkert allerede ikke blev solgt særlig mange benzin- og diesel-Volvo'er. Fra 1. januar til 31. august solgte Volvo 3.321 biler. Det er en anelse mere end samme periode sidste år. Bortset fra 86 rene elbiler af modellen C40, er det ikke til at se, hvor mange af de andre XC40, V60 og hvad de ellers hedder, der var pluginhybrider.

Danmark er kun det andet land i verden (efter Norge, naturligvis), hvor der kun sælges Volvo'er med mulighed for opladning.

Men hvem ellers er på vej med en udfasning af rene fossil-biler på det danske marked?

I hvert fald ikke VW-koncernen. På trods af de mange intentioner og et pænt stort antal elektrisk og plugin-modeller, så er listen over biler med traditionelle forbrændingsmotorer stadig dominerende. Først i 2035 forventer VW, at være kommet af med de sidste fossile modeller.

Til gengæld står VW for en ret spændende elbilsnyhed i form af et elektrisk rugbrød - eller som sådan en hedder nu om dage: ID. Buzz. Prisen starter ved 489.995 kr. og den elektriske rækkevidde ligger på 418 km. Den skal bygges på VW-fabrikken i Hannover og der er allerede løbet 12.500 forudbestillinger ind. Det har fået ledelsen hos VW til at skrue op for salgsforventningerne og de lægge planer for at øge produktionen til 100.000 styk om året.

Illustration: VW

ID. Buzz skal også introduceres på det amerikanske marked og her taler man ligefrem om produktion på fabrikken i Chattanooga, Tennessee.

Den store interesse stammer ikke kun fra private, det professionelle segment har også vist stor interesse og det kan jeg godt forstå.

Modellen er lige blevet valgt som “International Van of the Year 2023”, og forhåbentlig får Motorbloggen mulighed for at testkøre den i år.

At der er udsigt til mere salg af elbiler i de kommende år, viser nedenstående graf, hvor forventningerne til omsætningen de kommende år ses.

Illustration: Statista Mobility Market Outlook

Det betyder nødvendigvis ikke, at salget af ICE’er går ned tilsvarende. Det kunne man læse i en nyhed på CNN, hvor Ford ikke lagde skjul på, at ICE fortsat var helt afgørende for virksomheden og salget i USA faktisk er i vækst i visse segmenter, for eksempel for muskelbiler.

Det skyldes, at flere amerikanske producenter, blandt andet Stellantis, har besluttet at udfase den type modeller og derfor kan Ford vokse med deres benzindrevne Mustang, selvom markedet generelt skrumper.

Det samme gælder for SUV’er og trucks, som Ford også har i en elektrisk eller pluginhydbrid version. Udsigten til at andre udfaser ICE-modellerne får Ford til at vokse.

Journalist og ingeniør. Har skrevet om teknologi og produktion siden 2001 og tidligere arbejdet med planlægning i energisektoren. Har især fokus på Industri 4.0, robotter, 3D-print, transportmidler, energisystemer og anden ny teknologi.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Direktør for Volvo i Danmark, Sarka Heyna Fuchsova, siger, at man potentielt kan miste kunder ved kun at udbyde genopladelige modeller, men at man forventer en stigning i ordre på 25 procent næste år. Det virker meget optimistisk i et marked der er faldende.

Jeg tænker at lanceringen af den nye EX90, afløseren for XC90, nok skal blive populær. Der er ihvertfald mange XC90'ere på vejene idag.

  • 0
  • 0

Baseret på data fra bilimp.dk kan man beregne følgende model-andele hos Volvo (1. jan. - 31. aug. 2022):

  • Volvo XC40: 159 benzin (14 %), 0 % diesel, 535 BEV (48 %) og 429 PHEV (38 %): I alt: 1123
  • Volvo XC60: 116 benzin (13 %), 309 diesel (35 %), 0 % BEV og 451 PHEV (52 %). I alt: 876
  • Volvo V60: 196 benzin (24 %), 359 diesel (45 %), 0 % BEV og 250 PHEV (31 %). I alt: 805
  • Volvo V90: 8 benzin(4 %), 90 diesel (41 %), 0 % BEV og 121 PHEV (55 %). I alt: 219
  • Volvo XC90: 0 % benzin, 21 diesel (12 %), 0 % BEV og 161 PHEV (88 %). I alt: 182
  • Volvo C40: 0 % benzin, diesel og PHEV, 86 BEV (100 %). I alt: 86
  • Volvo S90: 4 benzin(21 %), 0 % diesel, 0 % BEV og 15 PHEV (79 %). I alt: 19
  • Volvo S60: 1 benzin (9 %), 0 % diesel, 0 % BEV og 10 PHEV (91 %). I alt: 11

Total: 484 benzin (14,6 %), 779 diesel (23,5 %), 621 BEV (18,7 %) og 1437 PHEV (43,3 %) I alt: 3321

Så Volvo er fortsat primært et plug-in hybrid- og dieselmærke. Jeg vil tro, at noget tilsvarende gør sig gældende for Mercedes Benz.

BEV-andelen må dog forventes at stige yderligere i 2. halvår af 2022, efterhånden som leveringerne af C40 tager fart. Og de kommende år når modelpaletten udvides med flere end blot to BEV-modeller.

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten