motorbloggen

Volvo: Kun 180 km/t - giver det mening?

Så er det besluttet, fra næste års model, så kan en Volvo ikke køre mere end 180 km/t. I et interview i FAZ.net forklarer topchefen, Håkan Samuelsson hvorfor:

»Begrænsning af vores køretøjs maksimale hastighed forhindrer ikke alle alvorlige kvæstelser og dødsulykker, som kan knyttes til at køre for hurtigt. Men vi mener, det er vigtigt, at folk reflekterer over farerne ved at køre for hurtigt. Vi vil have dem til at tænke på effekterne af at køre for hurtigt og vores manglende evne til hele tiden at være opmærksomme på trafiksituationen og tilpasse tempoet.«

Det har selvfølgelig skabt stor debat i Tyskland, som er et af Volvos store markeder og, hvor det stadig er muligt at give den fuld gas på motorvejen.

Så er det rimeligt, at Volvo begrænser vores personlige frihed og sætter en grænse på 180 km/?

Også selv om vi i Danmark alligevel kun maksimalt må køre 130 km/t?

Er det noget Volvo skal blande sig i?

Personligt har jeg nydt, hver gang jeg er kørt over grænsen til Tyskland og haft mulighed for at lade bilen strække ud på autobahn. Men ofte er der også sket det, at de høje hastigheder har været trættende i længden. Efter noget tid kommer man automatisk ned på en 140-160 km/t som det meste af trafikken alligevel kører.

Volvo sammenligner deres tilgang til hastighed med dengang de indførte trepunktsikkerhedsselen. Dengang kunne folk ikke se pointen og alligevel blev den indført ved lov nogle år efter.

Volvo er ikke de eneste som har indført hastighedsbegrænsninger i biler; både BMW og Audi har længe haft en grænse på 250 km/t, som man dog ofte har kunne få ophævet mod at betale for det.

Det skal for øvrigt bemærkes, at Volvos elektriske brand Polestar, ikke vil blive underlagt samme hastighedsbegrænsninger; Hybridbilen Polestar 1 med 600 hk vil fortsat nå op på 250 km/t., mens den fuldt elektriske Polestar 2 kan køre 205 km/t.

Bjørn Godske er redaktør på IndustryTech og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Så er det rimeligt, at Volvo begrænser vores personlige frihed og sætter en grænse på 180 km/?"

Kan vi ikke som det første blive enige i at din personlige frihed nærmere ligger i at du har lov at vælge bil - og ikke består i at du skal bestemme hvordan et firma skal udvikle deres produkter?

Der er ingens personlige frihed der bliver begrænset her.

  • Giver det så mening for Volvo at tilbyde en bil der er begrænset til 180? ja i den grad. Næsten hele volvos strategi og image beror på at de leverer sikrer biler, og her er fart i den grad noget der spiller ind.

Burde der indføres begrænsninger ved lov? Det er en anden diskussion, som nok på den her blog hurtigt ville ende i den følelsesladede afdeling og ikke som en ingeniørs objektive betragtning.

  • 96
  • 2

Uanset om man kan køre +200km/timen i Tyskland, så er gennemsnitshastigheden ned gennem Europa lavest i Tyskland. Det har jeg rigelig statistik på. Vejarbejde, kø og ulykker gør turen gennem Tyskland langsom og irriterende.

  • 14
  • 4

"Så er det rimeligt, at Volvo begrænser vores personlige frihed og sætter en grænse på 180 km/?"

Åh i guder. Din personlige frihed består i muligheden for at købe en Mazda i stedet for.

Batteriet i min mobiltelefon holder kun i 3 timer hvis jeg taler i telefonen, er det rimeligt Apple begrænser min personlige frihed til 3 timers taletid?

Den længste strækning man kan køre med DSB uden togskifte er fra Kastrup Lufthavh til Ålborg. Er det rimeligt DSB begrænser min personlige frihed til 406 kilometer?

Tåbelig debat. Er det allerede agurketid?

  • 27
  • 8

Spørgsmålet som nærmere bør diskuteres, er om begrænsningen skal være det som vejskiltene siger. Det kommer og der findes ikke noget acceptabelt argument imod - man skal jo overholde loven!

  • 18
  • 7

Her i Canada hvor jeg bor, er de fleste sager der kommer i avisen som ikke handler om Covid, sager hvor unge mennesker bliver fanget i at koere for hurtigt, mit gaet er at det er det samme i Danmark. for nylig https://www.cp24.com/news/ford-wants-tough... Han havde laant sin fars bil og koerte 308km i timen Jef er temmelig sikker paa at hans far ikke ville koere saa hurtigt, naar man bliver aeldre bliver ens reaktionstid laengre , hvis det var min bil ville jeg ikke have noget imod at hastigheden var begraenset hvis mine boern laante bilen. Da biler i dag er styret af elektronik, er det let at lave hastighedsbegraensningen, jeg ved at der er forsikringsselskaber som tilbyder lavere forsikringspraemier hvis man ikke kan koere for hurtigt. Taenk hvis man havde en app paa sin smartphone saa man kunne saette top hastigheden til 90km i timen naar ens boern laante bilen, ellers var tophastigheden sat af forsikringsselskabet til den tophastighed man havde raad til at betale for og som man synes var rigelig til ens egen koersel.

  • 10
  • 2

Jeg synes det er et kanon godt initiativ fra Volvo. Jeg kører i en e-Golf, som er begrænset til 145 km (indikeret) og det har jeg det fint med. Ville være fint med et program, hvor man kunne få nedsat forsikringspræmie eller grøn ejerafgift, hvis man ville leve med en begrænsning af tophastigheden til maksimal tilladte hastighedsgrænse + fejlvisning.

  • 20
  • 0

Hvorfor kan vi egentlig, i dagens Danmark, købe biler der kan køre over 130 kilometer i timen? Argumentet jeg hører fremsat, er at man kan køre lige så hurtigt man vil på privat grund, men er det virkelig vigtigere end, at reducere antallet af dødsuheld på vejene markant? Tesla bl.a. tillader i forvejen, at man kan sætte en hastighedsbegrænsing der afhænger af den nøglebrik der bruges til at starte bilen.

Jeg tror det løser sig selv, efterhånden som selvkørende biler tager over. Men teknisk er der jo intet i vejen for, at alle biler solgt fra i morgen, som må få en nummerplade på, elektronisk begrænses til en given fart. Så kan dem, der gerne vil køre ræs, købe en bil uden nummerplade, som ikke er kunstigt begrænset.

Det vil sænke CO2-udslippet, antallet af trafikdrab, og slidet på vejene. Det skal natirligvis være på EU-niveau, så det også giver økonomisk mening for producenterne at lave biler med den begrænsning. Selv hvis det så blev 150-160 km/t for at få tyskerne med på vognen, ville det da stadigvæk være en enorm forbedring.

  • 32
  • 23

Det er helt klart et budskab om at man prioriterer sikkerhed, noget Volvo har stået for i de sidste 50 år. Helt fint. Jeg er lidt indifferent med om folk laver noget som udsætter dem for en fare (bortset fra at jeg er med til at betale når de skal lappes sammen) men jeg synes det er helt fint at lave indgreb når det folk foretager sig udsætter andre tilfældig for fare.

  • 8
  • 0

I Japan er det allerede lov at biler ikke må kunne køre hurtigere end 180 km/t. Givet fartgrænserne i Europa, så kunne biler fint begrænses til 140 km/t udenfor Tyskland. Eftersom de fleste nye motorstærke biler har indbygget GPS vil det være trivielt at lave. Man kunne tilmed kommunikere lokale midlertidige fartgrænser via RDS ved vejarbejde.

Min Tesla kommer i øvrigt ikke over 150 km/t i Tyskland og det er ikke fordi batteriet drænes for hurtigt. Næh Autopilot nægter at køre hurtigere, så derfor!

  • 8
  • 6

Hvis vi forestiller os at fra 1. Januar skal alle nye biler være med fartbegrænsning, så kunne det gå ud over nybilssalget. Specielt i det segment som de tre store tyske bilmærker henvender sig til. Derfor bliver det meget svært at overbevise Tyskland om at støtte et sådant forslag i EU.

  • 2
  • 4

Nej, Baldur, citatet ovenfor gælder al udrykningskørsel.

Det er fuldt ud lovligt at foretage civil udrykningskørsel i sin egen bil, når omstændighederne tilsiger det. Det står i færdselslovens p7 stk 4, og der er masser eksempler på retspraksis.

"Stk. 4. Motorkøretøj, der i et enkelt tilfælde benyttes til kørsel med alvorligt syge eller tilskadekomne eller i et andet lignende øjemed, som ikke tåler opsættelse, og som foran på køretøjet på iøjnefaldende måde har anbragt en hvid dug, er under denne kørsel ligestillet med udrykningskøretøj. Føreren af motorkøretøjet skal snarest muligt, efter at sådan kørsel har fundet sted, give politiet meddelelse herom. Uberettiget anvendelse af hvid dug er forbudt."

  • 13
  • 3

Jeg har en Volvo (endda i Polestar-version, dog ikke de nye elektriske), og jeg har proevet at koere 200km/t i den en gang i Tyskland. Med samme farten kom derop, gik der en voldsom alarm i gang ved passagersaedet foran i hoejre side, den var uudholdelig at hoere paa i laengden, saa jeg satte farten ned til under 180km/t efter kort tid, hvorefter hyleriet langsomt aftog i styrke dog uden helt at gaa vaek. Det er muligt man kan udskifte alarmen med en nyere og mindre fartfoelsom model, men det har jeg ikke turdet kaste mig ud i, da jeg har laest at det kan blive meget dyrt.

  • 11
  • 0

Sjovt som specielt hastigheden fremstilles som den altovervejende skurk i trafikken. Fred med at Volvo sætter en grænse ved 180 Km/t. Det må bilkøberen jo vide når han/hun køber en. Selv Bugatti sætter en hastighedsgrænse på - 420 Km/t på deres Chiron. Rækker det ikke må man vel shoppe hos Koenigsegg.

I diskussionen kan det egentlig undre at de tyske veje ikke flyder i blod. Kan det være fordi de hurtige bilister ikke har hørt efter og nærmest pligtmæssigt kører galt ifølge de klåge, når de kører hurtigt? Det er vist endda ret udbredt at overleve en tur med 250 + Km/t.

  • 8
  • 23

Det er fuldt ud lovligt at foretage civil udrykningskørsel i sin egen bil, når omstændighederne tilsiger det.

Jeg erkender, at mit datagrundlag er tyndt, men alligevel. Jeg kender to, der har arbejdet som ambulancereddere. Ifølge det, de fortæller mig, kører man heller ikke i professionel sammenhæng udrykningskørsel med 180 km/t eller mere, så mon ikke man, i de sjældne tilfælde, hvor man kunne komme til at køre civil udrykning, ville være dækket ind, selv med Volvos begrænsning.

Det kan forholde sig anderledes med politiudrykning. Men jeg er lidt tvivlende overfor, om det ville blive godtaget som lovligt, hvis man laver en civil eftersætning af en vanvidsbillist med 200+ km/t gennem trafikken.

/Bo

  • 16
  • 1

Min eneste volvo var en Amazon fra 70'erne - jeg købte den i 90'erne. Den startede fint på det originale batteri, men kom aldrig over 90km/t.

Så er der da trods alt sket en udvikling.

  • 1
  • 1

§ 8. Under udrykningskørsel kan føreren af køretøjet i tilfælde, hvor det skønnes påtrængende nødvendigt, og hvis der samtidig udvises ganske særlig forsigtighed, undlade at følge reglerne i færdselslovens (...) kapitel 5 om hastighed

Men - kan man udvise ganske særlig forsigtighed og køre +180 km/h? Næppe - så dygtige bilister er kun de professionelle reddere, der i øvrigt ikke kører udrykningskørsel med over 180, fordi det er for farligt... For den handler udrykningskørsel mere om at undgå at standse ved trafiklys og i køer.

Alle, der tror de selv er fantastisk dygtige til at køre stærkt, burde i øvrigt prøve en simulator, hvor der sker uforudsete ting. Det er meeget lærerigt og giver respekt for hastighed. For vi er slet ikke så dygtige, fordi vi ikke - som fx piloter - løbende træner kristiske situationer.

Man kommer i øvrigt næppe meget hurtigere frem til skadestuen med så høje hastigheder - men man øger risikoen mangefold.

Handler det om lov eller død, så ring 112 - redderne kan give effektic førstehjælp.

  • 18
  • 3

I diskussionen kan det egentlig undre at de tyske veje ikke flyder i blod.

Det er min opfattelse at de fleste Tyskere kører generelt bedre end Danskerne. De tager i hvertfald langt mere hensyn og giver mere plads og afstand. Oplever langt mindre "her kommer jeg, se mig" bilister i Tyskland, dem som nærmest rører bagenden af den forandkørende, for at skubbe dem væk. Det slemmeste man kan opleve er at man får et blink med lyset, hvis man gør det i Danmark er der mange der bliver fornærmet. Føler også at hastighedsgrænser overholdes langt mere i Tyskland, i Danmark kan man godt køre videre med 110km/t på en 80km/t vej, 3km efter motorvejen stopper, ser det hver eneste dag og en gang i ugen ligger der nye vragrester på vejbanen. Føler at man generelt satser mere i Danmark, ved rundkørsler og T kryds er der mange der kører alt for hurtigt mod rundkørslen og nærmest håber at der er frit. Hvis jeg kører med trailer eller på knallert, bliver jeg også automatisk vurderet som langsom bilist og så er det som om, alt hastigheds bedømmelse slås fra og en tabel inde i hovedet findes frem istedet. I gennemsnit har jeg en opbremsning, per 20 km tur jeg kører med traileren, det kan være midt i en rundkørsel, det kan være biler fra sideveje med fint udsyn, det kan være hasaderede overhalinger hvor der ikke er plads, mm.

Kører generelt ikke over hastigheds grænsen.

  • 5
  • 2

Men jeg er lidt tvivlende overfor, om det ville blive godtaget som lovligt, hvis man laver en civil eftersætning af en vanvidsbillist med 200+ km/t gennem trafikken.

Jeg tvivler ikke - det må du under ingen omstændigheder. Civil eftersætning givr ikke lov til at bryde færdselsloven.

Thorkild Thyrring mistede jo også kørekortet for at køre fra nogle skumle typer (som der dog ikke var andre end ham selv, der havde set).

Enhver form for civil udrykning skal jo desuden opvejes mod kravet om at udvise ganske særlig forsigtighed - hvilket bl.a. gælder hastigheden.

Men tilbage til emnet. Det er da absurd at kritisere Volvo for at begrænse hastigheden til 180. Det er alene Volvos afgørelse, og der findes faktisk biler, der slet ikke kan køre 180.

Jeg vil gerne give opbakninin til en generel begrænsning af bilers hastighed til fx 150 km/h. Alle, der vil køre stærkere, bruger jo bare bilen som legetøj, og det er tåbeligt.

  • 20
  • 2

Min Tesla kommer i øvrigt ikke over 150 km/t i Tyskland og det er ikke fordi batteriet drænes for hurtigt. Næh Autopilot nægter at køre hurtigere, så derfor!

Samme med min Volvo det er så bare 138 km/t.

Den indbyggede hastighedsbegrænser kan i øvrigt sættes til at følge skiltet hastighed. Men det er stadig ikke optimalt, specielt hvis der ikke er skiltet hastighed e.g. på landevej, så falder den tilbage til hastigheden i gps kortet. Her lokalt er der så sneget en fejl ind, så vores 90 km/t landevej tolkes som 70 km/t . Jeg kan forestille mig at den tror vi stadig er i Flandern hvor landevejshastighed er 70 km/t. Her i Valonien er det 90.

  • 1
  • 0

Men - kan man udvise ganske særlig forsigtighed og køre +180 km/h?

På en tom motorvej en sommernat måske.

Alle, der tror de selv er fantastisk dygtige til at køre stærkt, burde i øvrigt prøve en simulator, hvor der sker uforudsete ting.

Jeg har som ung prøvet at køre sølle 210 på en tysk motorvej. Det var ikke mig selv der aflæste hastigheden, jeg sad og holdt øje med en tresporet vej der bare pludseligt virkede smal.

Netop det hvis der sker noget uforudset gør at man skal være 100% opmærksom på hvad der sker flere hundrede meter fremme. (Det der sker 100 meter fremme kan man alligevel ikke gøre noget ved)

Det er min opfattelse at de fleste Tyskere kører generelt bedre end Danskerne. De tager i hvertfald langt mere hensyn og giver mere plads og afstand. Oplever langt mindre "her kommer jeg, se mig" bilister i Tyskland, dem som nærmest rører bagenden af den forandkørende, for at skubbe dem væk.

Nja, jeg synes nu de er slemme til pludseligt at trække ud. Og hvis der så kommer en BMW med 250 ydersporet så går det galt.

  • 9
  • 0

Ganske fornuftigt tiltag. Jeg holder dog af at hamre afsted med 240 på autobahn, men det er klart noget jeg kan leve foruden. Måske også en naturlig udvikling med downsizede motorer og elbiler. At give den gas i ICE-bilen koster lidt pauser og mange penge i brændstof. Det samme i en elbil koster ikke så mange penge men meget tid til opladning. Ved kørsel gennem Tyskland vil jeg sige min dieselbil har ca. 20% kortere rækkevidde på en tank.

  • 4
  • 0

Altså hvem har lige en hvid dug, den dag hvor man rent faktisk har en situation hvor en udrykning er påkrævet. Jeg vil dog tro at man slipper af sted med det også selvom man ikke har en hvid dug.

Jeg skal ikke kunne sige hvad man slipper afsted med, men reglen fra færdselsloven gælder kun med hvid dug :-).

Det er åbenlyst at paragraffen er fra en anden tid. En gang hvor man ikke bare kunne gribe mobiltelefonen og have en ambulance indenfor 10 minutter.

  • 9
  • 2

Lidt sjovt at se hvordan nogle her prøver at sno sig så de kan køre eks +200 selvom det hedder max 130 i DK. 180 rækker fint til langt det meste. Udrykningskørsel evt med hvid dug har jeg aldrig set og gætter på at der heller ikke er så mange andre der har oplevet det. Lad politi og ambulancer om det. Har prøvet natkørsel med trailer i Tyskland på tom motorvej. Der kom ind imellem en med +250. Jeg var seriøst bange for at de overså mine små trailerlygter og var ved at blæse af vejen når de røg forbi. Kørte i en C5er så trods alt en lidt tung bil der ikke lige blæser af vejen.

Når nålen passerer de 200 begynder det altså at blive farligt. Standselængden ligger mellem 270 og 400 meter afhængig af ens reaktionstid - om man bliver overrasket. Det er faktisk en del. Ved 130 er de tilsvarende tal 135 til 225 m - i grove tal. Med frisk fart tager det mere end 3,5 min at gå 400m... det er langt.

god aften til alle og kør nogenlunde pænt - det varer længst :-)

  • 18
  • 2

Politi og redningsselskaber får som regel leveret specialudrustede køretøjer, så hvis de skulle vælge Volvo (pt er det VAG køretøjer der er inde i varmen), så vil de naturligvis kunne få en version uden den begrænsning. Der skal ofte en anden og strammere undervogn på alligevel for at kunne køre sikrere ved de høje hastigheder.

  • 3
  • 0

Oplever langt mindre "her kommer jeg, se mig" bilister i Tyskland, dem som nærmest rører bagenden af den forandkørende, for at skubbe dem væk.

Jeg oplever langt langt flere, og det hænger også sammen med at det er så meget mere psykopatisk den måde det foregår på i Tyskland . På grund af den ekstreme hastigheds forskel naturligvis. Men man skal huske på at det er en meget lille minoritet af bilister der opføre sig så uforskammet uciviliseret. Det er sådan et lille frirum vi som samfund giver dem tilladelse til at udfolde sig i. Det har været sådan siden bilen blev opfundet. Og til det reservere vi dem da gerne en hel kørebane, som de da godt nok hver eneste dag selv skal rydde for andre bilister der lige havde glemt det. Men det gør de også med stor ihærdighed. 2020.

  • 1
  • 1

Pudsigt. Jeg har en helt anden oplevelse af de situationer. Jeg oplever at der er lige så mange

"her kommer jeg, se mig" bilister i Tyskland, dem som nærmest rører bagenden af den forandkørende, for at skubbe dem væk.

som i Danmark. De kører bare noget hurtigere i Tyskland end i Danmark

Det afhænger nok af hvilken bilist man selv er. Jeg selv føler mig lige så tryg i både Tyskland Og Italien, som i virkeligheden har et urimeligt rygte for at køre hensynsløst. Når vi er i Italien lejer vi altid bil, for bilkørsel der er en vigtig del af ferieoplevelsen. ☺️

  • 2
  • 3

Det afhænger nok af hvilken bilist man selv er. Jeg selv føler mig lige så tryg i både Tyskland Og Italien, som i virkeligheden har et urimeligt rygte for at køre hensynsløst. Når vi er i Italien lejer vi altid bil, for bilkørsel der er en vigtig del af ferieoplevelsen. ☺️

Enig. Det er en fornøjelse at køre bil i Italien, den skal bare ikke være for stor. Følger man flowet, så virker det fint. En italiensk kørestil i DK ville være ligeså farligt som en dansk kørestil i Italien.

Jeg synes dog jeg oplever flere biler helt op i bagsmækken i Tyskland sammenlignet med DK.

  • 2
  • 0

Altså hvem har lige en hvid dug, den dag hvor man rent faktisk har en situation hvor en udrykning er påkrævet. Jeg vil dog tro at man slipper af sted med det også selvom man ikke har en hvid dug.

Brugte selv en hvid t-shirt (med en del blod på) da jeg skulle køre min bror på skadestuen efter at han havde snittet spidsen af 4 fingre og blødte helt vildt.

Kender andre der blev stoppet uden "flag". Men meget hurtigt fik politieskorte når de forklarede hvorfor de kørte for hurtigt.

Den farligste situation jeg har oplevet var "sjovt nok" en politibil i modsatte side, uden udrykning, der overhalede tætkørende biler, i et blindt sving op ad en bakke med nok 150 km/t hvor man måtte køre 80 km/t. Vi overlevede kun ved at jeg kørte ud på cykelstien. (Hvilket jeg selvfølgelig ville få en bøde for hvis sagen kom i retten.)

På andenpladsen var en lastbilchaufør der faldt i søvn, slingrede og smadrede flere hundrede meter autoværn på motorvejen i begge sider af vejbanen. Han kørte ikke for stærkt.

Runder snart 2 Mkm på vejene uden skader, og har flere gange været i situationer hvor en overskridelse af hastigheden har reduceret risikoen for en farlig situation. 180 km/t burde være nok for de fleste. Min erfaring siger dog også at farlige situationer opstår når folk ikke er 100% fokuserede på at køre bil. Mobiltelefoner, samtaler i bilen, alkohol, etc. Herefter kommer ringe erfaring, for stor hastighedsforskel, og så måske hastigheden (hvis der f.eks løber et dyr ud på vejbanen). Automatiske hastighedsbegrænsninger, og ATK fokuserer kun på det sidste.

Det ser ud til at der findes to hovedtyper af bilister (mennesker). De autoritetstro der er overbeviste om at skiltene altid ved bedst. De kører sjældent over hastighedsgrænsen, men køre ofte "for stærkt" når vejr-/vejforholdene er dårlige. Den anden type tager skiltene som vejledning, mener at de ved bedst og kører efter "forholdene" - dog ofte lidt for optimistisk (især hvis de har travlt). Når de to typer mødes under varierende forhold bliver det ekstra farligt.

Håber at teknologien udvikler sig så selvkørende biler kan optimere hastigheden efter vejrforholdene. Afstanden til andre biler, "near miss" statistik etc. Kommer dog til at savne selv at køre bil.

  • 4
  • 1

Du glemmer den tredje gruppering, som har læst færdselsloven, og derfor kører op til det der er skrevet på skiltet, men med lavere fart når vejret er dårligt.

  • 10
  • 1

Man kunne evt. indføre en regel der siger, at intet civilt køretøj må kunne køre hurtigere end at det (fuldt lastet) kan bremse ned til 0 på 250m.

Det vil nok betyde, at meget tunge lastbiler måske skal holde en lavere hastighed end nu. Men det skader vel heller ikke -- så kan vi måske undgå nogle af de "elefantvæddeløb", som man oplever nu.

Det afhænger selvfølgelig af dæk og føre, så lad os sige på tør vej med gennemsnitlige sommerdæk.

  • 5
  • 1

Det er min opfattelse at de fleste Tyskere kører generelt bedre end Danskerne. De tager i hvertfald langt mere hensyn og giver mere plads og afstand. Oplever langt mindre "her kommer jeg, se mig" bilister i Tyskland, dem som nærmest rører bagenden af den forandkørende, for at skubbe dem væk. Det slemmeste man kan opleve er at man får et blink med lyset, hvis man gør det i Danmark er der mange der bliver fornærmet. Føler også at hastighedsgrænser overholdes langt mere i Tyskland, i Danmark kan man godt køre videre med 110km/t på en 80km/t vej, 3km efter motorvejen stopper, ser det hver eneste dag og en gang i ugen ligger der nye vragrester på vejbanen.

Det synes jeg faktisk ikke er tilfældet. Jeg synes tyskerne kører dårligere end jeg forventede. I december var vi en tur i Lübeck til julemarked og der er alligevel 170 km hver vej og jeg synes bestemt ikke de kørte specielt pænt eller hensynsfuldt. Jeg fulgte trafikken som de fleste andre og det var ingen problemer i en Ford Mondeo. Det er kun det med overholdelse af hastighedsgrænserne som jeg kan nikke genkendende til.

Hvis jeg kører med trailer eller på knallert, bliver jeg også automatisk vurderet som langsom bilist og så er det som om, alt hastigheds bedømmelse slås fra og en tabel inde i hovedet findes frem istedet. I gennemsnit har jeg en opbremsning, per 20 km tur jeg kører med traileren, det kan være midt i en rundkørsel, det kan være biler fra sideveje med fint udsyn, det kan være hasaderede overhalinger hvor der ikke er plads, mm. Kører generelt ikke over hastigheds grænsen.

Det samme oplever jeg meget tit når jeg kører med hestetraileren. Det sker 3-4 gange om ugen og det er oftest den samme rute ind af en større indfaldsvej, gennem et længere stykke by med flere lyskryds og mange sideveje og ud igen ad en større indfaldsvej. Og tilbage samme tur senere. Meget tid kører folk ud foran mig og hvis de så bare ville accelerere afsted men NEJ...jeg skal næsten hver gang lette på speederen og oftest bremse ned. Jeg er meget forudseende og afpasser min hastighed og kørsel efter lyskryds og rundkørsler og da jeg kender ruten godt ved jeg hvor hurtigt man skal køre for at det er så roligt og glidende som muligt. Dette for ponyens skyld og det koster mindre i brændstof :-)

  • 0
  • 0

Det er teknologisk muligt at undgå fejlvisning. En GPS-chip koster få €, og bilens computer kan så på lige strækninger med gode modtageforhold kalibrere hjul-speedometret til 0.1km/h nøjagtighed.

Det burde kunne indfases i løbet af få år, eller man kan lave en stand-alone enhed, der blot kobles på canbus eller direkte på den eksisterende sensor.

Så skal man først af med lovkravene om at et speedometer skal vise nogle procenter for meget.

Men i øvrigt enig. Kalibreringen af hjulhastighed kan gøres meget nøjagtig. Det bruges allerede til at tjekke om man har for lavt dæktryk på hjulene.

  • 2
  • 0

Det er noget man med garanti vil opleve i ydersporet, hvis man kun kører 150.

Har jeg ikke oplevet, har kørt over 10.000km på tysk motorvej, som er relativt lidt, men oplever at der er flere der overholder hastighedsgrænsen, når der er en.

Oplever dagligt at jeg ikke kan få lov til at køre med de tilladte 130km/t i ydersporet på den lokale Danske motorvej selvom jeg overhaler, bliver nød til at vælge mellem 110-120 i indersporet eller 140 i ydersporet, hvis jeg ikke vil have biler i røven. Jeg er stortset også den eneste der er nede på tilladte hastighed, når motorvejen ophør, så går og håber på at der kommer razzia en gang i mellem, men tror ikke der er parkeringspladser nok til 100 biler i timen.

  • 2
  • 1

Tyske biler konstrueres slik at de er stabile ved 230 km/t. Om Volvo skal begrense seg til en topphastighet så vil de miste fokus på stabilitet ved høye hastigheter. Altså en Volvo vil være farligere ved 180 km/t enn en tilsvarende tysk produsert bil (som Audi, BMW eller MB for eksempel)!

Hadde jeg bodd i Tyskland ville jeg da holdt meg unna Volvo (selv om jeg nok fortrekker ca 130 km/t på slitsomme Autobahn). Jeg er en bilentusiast som setter kjørefølesen svært høyt!

  • 2
  • 12

Hadde jeg bodd i Tyskland ville jeg da holdt meg unna Volvo (selv om jeg nok fortrekker ca 130 km/t på slitsomme Autobahn). Jeg er en bilentusiast som setter kjørefølesen svært høyt!

Man møder meget sjældent Volvo (eller Tesla for den sags skyld ) i Tyskland.

Glemte at sige at kørefølelsen i en Volvo er OK. Jeg har skiftet fra Mercedes, og kigger ikke tilbage. Har hørt det samme fra tidligere BMW ejere. De nye 90 serie Volvoer er rigtigt gode. Og komforten er god. Der er meget mere kabineplads i en V90 end i en E-klasse.

  • 4
  • 0

Tsk - tsk, - har lært at tage negative thumbs med ophøjet ro, da pointgivning på ING. dk er helt til hest 🐴 Det som ærgrer mig er at det måske indikerer tilstedeværelse af individer, som kan svare på et helt lige ud af landevejen konkret spørgsmål, som kan være vanskelig at Google.

  • 1
  • 12

Godt at vide for den gruppe som efterspørger det.

Det er jo nok først og fremmest den serie der henvises til i Volvo's udspil. For 40 serien tvivler jeg på at det overhovet bliver nødvendigt. Måske for 60 serien.

Ligesom når de siger at fra 2021 skal der ikke være flere trafikdræbte i en ny Volvo - der skal man nok også først og fremmest tænke på 90 serien med deres udbredte aktive sikkerhedssystemer. XC90 har i mange år allerede været en af de sikreste biler på markedet (afhængig af hvilket studie - flere steder har den været kåret som den sikreste)

  • 0
  • 0

XC90 har i mange år allerede været en af de sikreste biler på markedet (afhængig af hvilket studie - flere steder har den været kåret som den sikreste)

Har ikke fulgt med på listen for de sikreste biler, men jeg mindes at Volvo havde betænkeligheder med at deltage i SUV markedet, da tyngdepunktet er højere. Men kommercielt var de jo nødt til det, og vi har jo også set en del andre bilfabrikanter melde ind, mere af nød end af lyst, fordi sådan er moden for tiden.

  • 1
  • 4

Hans Jørgen Nielsen

Busted.

Hah - pt 4 thumbs down. Selvfølgelig var det en test, som skulle bekræfte min fordom om den helt afsporede tilgang til pointgivning på ING. dk.

Jeg og sikkert mange andre ville mene at tomlerne burde indikere andre debattørers holdning til INDHOLDET i folks indlæg, og ikke bare navnet. Ellers mangler vi bare en app, som med et script, som automatisk kan uddele thumbs baseret på en navnedatabase.

  • 4
  • 10

Busted.

Hah - pt 4 thumbs down. Selvfølgelig var det en test, som skulle bekræfte min fordom om den helt afsporede tilgang til pointgivning på ING. dk.

Jeg og sikkert mange andre ville mene at tomlerne burde indikere andre debattørers holdning til INDHOLDET i folks indlæg, og ikke bare navnet. Ellers mangler vi bare en app, som med et script, som automatisk kan uddele thumbs baseret på en navnedatabase.

Hvordan vil du forklare, at du har andre indlæg i nærværende tråd der ikke har fået negative point? Det kunne være at det netop var indholdet, eller mangel på samme, der gav dig negativ score i dette tilfælde.

Jeg har selv fans der altid giver mine indlæg negativ score uanset hvad jeg skriver, men det er ærligt talt ikke et stort problem. Når så mange af dine indlæg ender med så mange negative points, så burde du måske overveje hvad det er du skriver.

Og så er de bedste indlæg dem der får cirka lige mange positive og negative points :-). Så har man sagt noget der rammer plet. Indlæg der kun har positive er ofte blot prædken for koret.

  • 6
  • 1

Jeg har selv fans der altid giver mine indlæg negativ score uanset hvad jeg skriver, men det er ærligt talt ikke et stort problem. Når så mange af dine indlæg ender med så mange negative points, så burde du måske overveje hvad det er du skriver.

Vi oplever åbenbart nogenlunde det samme m.h.t. pointgivning, og tager det også begge ret let. Jeg kunne bare godt tænke mig at kende baggrunden. Som det fungerer er tomlerne værdiløse og kunne undværes. My 50 cent.

Jeg forundres (tjah - efterhånden snart ikke) over reaktionen på nogle indlæg, såsom da jeg for 3 dage siden bad en debattør om at forklare sig nærmere, fordi jeg vitterlig ikke forstod hans udmelding. Må man ikke bede en debattør om en nærmere forklaring uden at få en massiv omgang negative thumbs, endda uden at få forklaret hvorfor? Tjah - det var så igen et spørgsmål, som sikkert af samme grund får negativ reaktion uden forklaring. Helt sort.

  • 0
  • 7

Baldur, jeg var simpelthen nødt til at give dig én ned for at understrege pointen i dit indlæg :-)

  • 2
  • 0

Hej.

Jeg har ikke ledt efter dokumentation, som siger noget om, om det er nedsætte den maksimale hastighed til 180 km / timen giver færre uheld eller dødsfald i trafikken end hvis den maksimale hastighed er højere. Ligeledes ved jeg heller ikke, om det at fastsætte den maksimale hastighed til 140 km / timen som i den nye / kommende kinesiske MG-elbil vil give færre ulykker og dødsfald i trafikken. Så jeg har ikke taget endelig stilling til dette spørgsmål.

Men måske - måske ikke - er det en god ide at sænke den maksimale hastighed i alle personbiler til 140 km / timen som i den nye / kommende kinesiske MG-elbil. Dels vil det muligvis forhindre vanvidsbilister at køre 200 km / timen. Dels vil det muligvis også medføre, at der bliver brugt mindre energi under kørslen. Og måske - måske ikke - vil det betyde færre uheld og dødsfald. Dette bør fagfolk undersøge til bunds, hvis de ikke allerede har gjort det.

Det gode ved nutidens elbiler er at en del bilister i elbiler kører betydeligt under 130 km / timen på motorvej, da det ellers tærer for hurtigt på den rækkevide, der er på batteriet.

I min verden lyder Volvos og det kinesiske selskabs maksimale 180 km / timen lidt "hult" eller hvad man skal kalde det. For det første gælder det jo ikke i de kinesiske/svenske Polestar-biler. Og hvis Volvo mente noget med det burde det måske være bedre med kun 140 km / timen frem for 180 km / timen.

https://fdm.dk/motor/forpremiere/2020-05-m...

Venlig hilsen Jan, Ideudvikler Projekt Trafiksikkerhed

  • 0
  • 1

I min verden lyder Volvos og det kinesiske selskabs maksimale 180 km / timen lidt "hult" eller hvad man skal kalde det. For det første gælder det jo ikke i de kinesiske/svenske Polestar-biler. Og hvis Volvo mente noget med det burde det måske være bedre med kun 140 km / timen frem for 180 km / timen.

Nu tager de jo katten ud af sækken, og åbner ballet med spørgsmålet om man skal fratage mennesker nogle friheder.

Derefter er det blot et spørgsmål om tallet, skal det være 140, 110, 90 eller måske endda 70. Salamimetoden virker altid.

  • 1
  • 1

Dels vil det muligvis forhindre vanvidsbilister at køre 200 km / timen.

Hvad er i grunden definitionen på en vanvidsbilist? Er det en term der er skrevet i færdselsloven?

Er de samme personer også vanvidsbilister i Tyskland?

Jeg har prøvet at køre 210 km/t med min Volvo i Tyskland, og det var der sådan set ikke noget problem med, ud over at brændstof måleren blev det mest betydende instrument.

/Steen - der ikke længere bruger sin gamle profil til at skrive indlæg her.

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten