close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
intelligent transport bloghoved

Vil du sende dit barn i børnehave i en førerløs bil?

Tør du være passager i en førerløs bil der kører 130 km/t. Og vi du sende dit barn i børnehave i en førerløs bil? Det er spørgsmål du måske snart kan blive mødt med.

Der tales meget om førerløse biler. Folketinget har åbnet op for forsøg, men der er endnu ikke indkommet ansøgninger. Og nu læser jeg at den amerikanske tænketank RAND Corporation, som rådgiver om teknologisk udvikling og regulering, anbefaler at selvkørende biler skal have lov til at komme ud og blande sig med den øvrige trafik, så snart de er blot en lille smule bedre til at undgå ulykker end os selv.

Er det den vej vi skal gå ?

Der er ingen tvivl om at de nye teknologier vil vinde indpas i bilerne. Vi kan få den største effekt ved at fremme brugen i vore almindelige biler med rat. Mange af dem kan i dag køre på motorvejene uden vi holder på rattet – men det må vi ikke. Men teknologierne med afstandsstyring, Lane Keeping m.v. har allerede gjort vore biler sikrere.

Modelberegninger viser at trafikken vil stige med 10-90% hvis vi indfører de selvkørende biler. Og det skyldes at mange flere vil kunne anvende bilerne og at der vil blive meget tomkørsel. Hvis vi skal fremme brugen af de nye teknologier skal vi ikke blot se på bilerne. Vi skal omforme vore byer så der bliver mere plads til rekreative formål. Bilerne skal ikke længere holde nede på hjørnet.

Vi skal også fremme den digitale platform der kan hjælpe med at optimere trafikken. Det er bl.a. et fælles digitalt vejnet. Så der er meget et tage fat på. Her hjælper det ikke blot at ændre lovene. Der skal foretages store investeringer.

Jeg har lige været til ITS Verdenskongres i Montreal hvor vi drøftede det nyeste indenfor Intelligente transportsystemer. Der var ganske vist en selvkørende bus, som vi kunne køre med på en lille sidevej. Hastighed 5 km/t. Og konklusionen på kongressen var da også at de førerløse køretøjer først vil få indflydelse på vores trafik om mange år.

Men det giver mening at fremme teknologierne i vore almindelige biler med rat. Og vi kan også godt begynde at lade de førerløse biler køre i mere eller mindre lukkede områder, hvor de med lav hastighed kan klare det vi på godt dansk kalder ”Last Mile”.

Så du skal måske indenfor få år tage stilling til om dit barn skal køres i børnehave af en førerløs bil. Og med hensyn til det andet spørgsmål om at køre 130 km/t, her skal du formentlig vente mange år med dit svar

Svend Tøfting
er trafikekspert hos IDA, er formand for interesseorganisationen ITS Danmark og er ansat i Region Nordjylland. Han er endvidere ansvarshavende redaktør af fagbladet Trafik&Veje og var medlem af SIRI-kommissionens transportgruppe.

Nej, jeg vil aldrig sende min datter i børnehave i selvkørende bil, for den vil aldrig nå frem.

Børnehaven ligger for enden af en blind vej, der kun er 3,5 m bred med træer helt ud på vejbanen i begge sider. Om morgen når der er meget trafik i begge retninger, skal man altid bakke ind mellem to af træerne, og lade den eller de modkørene biler smyge sig uden om under hensynstagen til spejle. Også har jeg slet ikke nævnt kaoset på parkeringspladsen. Og ej heller nævnt de huller der er i vejen som man ikke rigtigt kan se, men skal vide at de er der og køre uden om, ellers får man ødelagt undervognen.

  • 11
  • 7

Det er en meget væsentlig pointe:

En 'ægte' selvkørende bil skal også kunne håndtere alle disse scenarier, hvor man ikke kan forlade sig på perfekte vejstriber og skilte, og hvor man reelt ikke kan afvikle trafikken ved at køre 100% efter færdselsreglerne. Og den skal kunne håndtere de 'analoge' bilisters delvis uforudsigelige adfærd.

Efter min mening er vi længere fra at nå det punkt, end man umiddelbart skulle tro.

  • 12
  • 5

Nå gps bliver stabil ned til 3 cm og turen er kørt en eneste gang vil de selvkørende biler meget let finde ind og ud mellem træerne, og rundt på parkeringspladserne. Det er computere der snakker sammen og det gør de allerede hurtigere og bedre end mennesker.

  • 6
  • 12