Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
intelligent transport bloghoved

Vil du pendle sammen med din nabo?

Trafikken og trængslen stiger stødt herhjemme. Den stiger i takt med antallet af biler, hvor vi har fået 350.000 (16%) flere personbiler de seneste ti år.

Hertil kommer at vi alle får længere på arbejde.

Men det største faktor for de mange flere biler på vejene er antallet af personer i bilerne i myldretiderne. Den er faldet fra to personer i 1980’erne til nu næsten kun én person. Det er klart, at det giver et øget trængsel især på vore motorveje.

Der er ikke ressourcer til at udbygge alle vejene med stor trængsel, og der er heller ikke plads til udbygning i vore byer.

Så hvis vi skal gøre noget ved trængslen på vore veje skal vi reducere antal pendlerbiler.

Vi skal anvende de mange tomme pladser i bilerne morgen og eftermiddag. Det vil være den mest effektive måde at reducere trængslen.

Det betyder, at vi alle skal overveje at køre til og fra arbejde sammen med andre - det er bæredygtigt med flere pendlere i bilerne.

Men er det overhovedet muligt at ændre den danske trafikkultur?

Kan vi få pendlerne til at køre sammen?

Svend Tøfting er trafikekspert hos IDA, har været formand for interesseorganisationen ITS Danmark og været ansat i Region Nordjylland. Han har endvidere i 30 år været ansvarshavende redaktør af fagbladet Trafik&Veje og var medlem af SIRI-kommissionens transportgruppe.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hele fordelen ved bilkørsel er fra dør til dør transport.
Skal man køre sammen med andre, tager det tid (min 15 min) med at hente og bringe passagerer fra og til en anden adresse.
Jeg har prøvet det, men det var dengang det var dyrt at køre i bil.

  • 9
  • 0

Det betyder, at vi alle skal overveje at køre til og fra arbejde sammen med andre - det er bæredygtigt med flere pendlere i bilerne

  • ja, hvis alle i den enkelte bil møder samtidigt og 'går hjem' samtidigt...og hvis de kan give afkald på at blive lidt længere på arbejdspladsen, når situationen tilsiger det...og hvis de ikke skal bringe børn til og fra børnehave/skole eller 'handle ind' på hjemturen... virker det sikkert helt fint! :)
  • 12
  • 0

Jeg ville ikke gide.
Problemet er ikke presserende nok endnu. Når vi når op på at bruge 1 time på at køre 10 kilometer kan det være at bilisterne begynder at blive møre nok til at forliges med tanken om at pladsen skal deles, og der findes metoder til at løse problemet.
Det ville være smart af bilisterne allerede nu at forbedre sig på at løse problemet, men vi er krybdyr og katastrofer interessere os ikke før vi kan se og mærke dem.
Det kan nemlig komme til at gå meget stærkere end de der forudsigelser der kun tæller antal biler.......

  • 2
  • 1

Når MaaS tjenesterne ruller ud i storbyerne vælger jeg bare hvad jeg har lyst til. Om jeg vil køre billigt og dele, eller køre alene.
Jeg taster min destination ind og et tidspunkt jeg skal ankomme, og så venter jeg bare på at få besked på at bilen ankommer om 5 minutter.
Måske jeg vælger en bil med musikere der har lyst til spille noget musik med mig på vej til arbejde.

  • 3
  • 2

Trafikken og trængslen stiger stødt herhjemme

  • 'støt', ville jeg nu mene...men det kan tænkes, at en del kofangere bliver mere stødt(e)! :)

Den stiger i takt med antallet af biler, hvor ...

  • formentligt(?). Det kan dog tænkes, at 'bil #2(+)' i et vist omfang kører på andre tidspunkter end 'bil #1'.

Hertil kommer at vi alle får længere på arbejde

  • dét må være en gennemsnitsbetragtning! Hvor stammer den fra?
  • 2
  • 0

I teorien kunne delekørsel være et tilbud på lige fod med busdriften.
Jeg vil mene at en sådan løsning er nødt til at bygge på et netværk af opsamlings/afsætningspunkter. Bilisten vil automatisk passere et antal af disse punkter på sin daglige tur, (uden at køre omveje), hvor personer kan opsamles og afsættes. Til forskel for busser, der altid kører samme rute, vil hver bil have hver sin rute med tilhørende mulige stoppunkter på vejen. Det hele skal selvfølgelig styres via en app. Bilisten har indtastet sin pendlerrute, og personen der vil transporteres har indtastet sit start-og slutpunkt. Systemet vil herefter matche oplysningerne, finde mulige kørsler og guide de involverede parter.
Det er klart at et sådan system vil kræve et stort antal brugere, og vil især give mening i myldretiden.
De nærmere detaljer omkring pris m.m. kan jeg ikke lige gennemskue, men bilisten bør i hvertfald belønnes. Et andet incitament vil være at kunne benytte busbaner.
Systemey kunne ligefrem integreres med rejsekortet/rejseplanen?

  • 0
  • 0

Der ER arbejdspladser uden for København, og det fungerer fint. Af større, private steder kan nævnes Novo-koncernens anlæg i Bagsværd, Hillerød og Kalundborg.

Det er en lettelse for trængsel i selve København.


Hvordan er det lige med Hillerødmotorvejen (eller mangel på samme)?

For mit eget vedkommende havde jeg over en periode på 10 år 'fornøjelsen' af at køre fra Frederiksberg til min arbejdsplads i Birkerød, altså modsat de fleste andre.

Men hvad skulle det hjælpe, hvis en eventuel partner skulle mod vest eller syd?

Ring(motor)vejene sander også til - selv om man ikke skal ind til centrum.

Igen det løses ikke bare sådan.

  • 1
  • 0

Når trængsel og pris bliver tilstrækkelig stor, bør der være mulighed for et Uber-lignende system til deling af transport. Selve den officielle Uber-idé var jo fin - selv om det viste sig at være en camoufleret taxa-tjeneste. Men sådan behøver det jo ikke at være.

  • 1
  • 0