Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Vil amerikanerne virkelig opgive deres biler inden 2030?

10 år efter, at de amerikanske myndigheder har tilladt selvkørende biler generelt (hvilket forventes at ske i 2020), vil 95 procent af alle kørte km i USA foregå med selvkørende elektriske biler som passagerne ikke selv ejer. De vil i stedet været ejet af et såkaldt TaaS-selskab, der står for Transport-as-a-Service.

Det er en af påstandene i en ny rapport fra det amerikanske analysefirma RethinkX. Rapporten hedder “Transportation 2020-2030: The Disruption of Transportation and the Collapse of the ICE Vehicle and Oil Industries”.

Nu vil jeg altid være skeptisk, hvis der er brug for at sætte ordet “Disruption” ind i en overskrift. Det er årets overvurderede buzzword og minder mig saglige statsminister Jens Otto Krag, der i margen på en tale skrev “Her hæves stemmen, thi argumentet er svagt” (eller sådan noget lignende).

Jeg er heller ikke superstærk i Disruption-terminologien, men jeg ville mene at disruption kun er noget man kan konstatere bagud og ikke forudsige. For hvis det kan forudsige, så er det jo muligt at forholde sig til det og ændre sin strategi og dermed ikke blive disruptet.

Så hvordan vil den etablerede olie- og bilindustri forholde sig til påstandene i rapporten?

For det er hård kost som analytikerne fra RethinkX lægger for dagen:

  • I 2030 vil 60 procent af alle amerikanske biler være selvkørende, elektriske og ejet af en TaaS.
  • Der vil kun være 44 mio. biler på de amerikanske veje mod 247 mio. i dag.

Analyserne bygger på teknologiske og økonomiske forudsætninger. For eksempel vil det være mellem fire og ti gange billigere at bruge en TaaS end at købe en ny bil og mellem to og fire gange billigere end at bruge en fuldt afbetalt bil.

Det betyder at en gennemsnitlig amerikansk familie vil kunne spare næsten 40.000 kroner om året ved at droppe deres egen bil og bruge TaaS i stedet.

Hvis der er brug for færre biler vil det få betydning for hele produktionskæden, lige fra bilproducenter, forhandlere, værksteder (elbiler er billigere at vedligeholde) og forsikringsselskaber.

Også olieindustrien vil få kærligheden at føle fordi behovet for benzin vil falde.

Folkene fra RethinkX siger selv, at når andre analyser er mere afdæmpede, er det fordi de ikke medtager “system-dynamikker”. Her nævner de for eksempel: Teknologkonvergens, skala-fordele, netværkseffekt og feedback-loops.

Jeg er ikke helt sikker på, hvad det betyder, men der er noget med, at hvor andre analyser ser separat på fremkomsten af elektriske biler, selvkørende biler og delebiler, så lægger RethinkX alle udviklingerne sammen, hvilket altså skulle give den overvældende effekt.

Normalt sagde vi, at alt hvad der skete i USA på et eller andet tidspunkt kom til Europa og Danmark, men de dynamik har vist også ændret sig. Jeg kan godt forestille mig, at det hele kommer til at ske simultant.

Jeg er ikke i tvivl om, at de effekter der fremhæves i rapporten virkelig kommer til at ske. Spørgsmålet er bare, om det virkelig kommer til at gå så hurtigt som de forudser, hvad mener I?

Bjørn Godske er redaktør på IndustryTech og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Allene afvikling af den nuværende bilmasse, gør at en reduktion af biler i USA med over 80 % over de næste 13 år, er stærkt urealistisk.

Gennemsnitslevealderen for forsile køretøjer i USA ligge omkring 10 år. USA er desuden absolut ikke på forkant med at skifte forsile køretøjer til el - og slet ikke med TRUMP i føresædet - tværtimod.
Hvis USA i 2050 kommer op på en majoritet af el-drevne biler - skal vi være glade.

Det kræver op til flere generationsskifter at ændre amerikanernes opfattelse af egen frihed, selvbestemmelse over transportform, samt kollektiv forståelse - før der kommer 80 % kollektiv trafik i US - og nok også i DK .

Hvor er realitets sansen henne i indlægget?

  • 5
  • 1

" For eksempel vil det være mellem fire og ti gange billigere at bruge en TaaS end at købe en ny bil og mellem to og fire gange billigere end at bruge en fuldt afbetalt bil."

Hvor kommer besparelsen fra?

  • der er mindst samme vedligeholdelses-omkostninger - nok større ved ikke personligt ejerskab - se f. eks S-togene, og ikke mindst IC3.

  • ingen af brugerne udfører forebyggende vedligehold på fælleskabets biler -> større værkstedsregninger

  • hvem vil købe en udslidt taaS - bil - uden at få penge for det?

Påstanden hænger absolut ikke sammen med virkligheden.

  • 9
  • 4

Kiggede i rapporten og det lyder som den beregnede besparelse kommer af at TaaS-flåden kører med elbiler i stedet for eksisterende fossilbiler. For nyindkøb kommer den af meget højere udnyttelsesgrad. Synes nu stadig det lyder lidt optimistisk.

Angående dit første indlæg så står der i rapporten:

Behavioral issues such as love of driving, fear of new technology or habit
are generally believed to pose initial barriers to consumer uptake. However,
Pre-TaaS companies such as Uber, Lyft and Didi have invested billions of
dollars developing technologies and services to overcome these issues. In
2016, Pre-TaaS companies drove 500,000 passengers per day in New York
City alone. That was triple the number of passengers driven the previous
year. The combination of TaaS’s dramatically lower costs compared with
car ownership and exposure to successful peer experience will drive more
widespread usage of the service. Adopting TaaS requires no investment or
lock-in. Consumers can try it with ease and increase usage as their comfort
level increases. Even in suburban and rural areas, where wait times and
cost might be slightly higher, adoption is likely to be more extensive than
generally forecast because of the greater impact of cost savings on lower
incomes. As with any technology disruption, adoption will grow along an
exponential S-curve.

  • 5
  • 0

Kørsel i en TaaS bil bliver ikke billigere af at chaufføren ikke behøver at røre rattet i bilen.

Udenfor KBH C reduceres der ikke på parkerings-udgifterne - da de ikke er gældende i de fleste parcelhuskvarterer.

Ventetiden på en TaaS transport er desuden ikke kapitaliseret. Jeg vil ikke vente 12 timer på en TaaS transport for at spare 20 øre / km..

At udnyttelsesgraden for en TaaS bil er højere end en traditionel, reducerer udelukkende omkostningen til den to-årige Textyl beskyttelse i DK - ikke de løbende service- og drifts-omkostninger.

Tag lige et kursus i realistiske Business Cases..

  • 4
  • 1

Jeg tror at tankesæt og basale præferencer dannes tidligt i livet og er meget svære at ændre.

Vi er nogle generationer der kan lide biler, og gerne ville eje en fed bil. Ok jeg må indrømme at jeg alligevel er så ingeniøragtig nytteværdi-rationel, at jeg ikke er gået ud og har købt en Tesla-X. Min kone syntedes også at det var for dyrt, da vi var nede i Bredgade og snakke om at lægge penge til at forhåndsreservere en.

Men jeg kan se min nevø på 21. Han tilhører en generation hvor man bruger Uber og Go-More (ingen af hans venner tager toget il Jylland). Nye generationer kunne nok være med på ikke at have en personligt ejet bil.

  • 6
  • 0

Påstanden hænger absolut ikke sammen med virkligheden.

El biler er angiveligt en del billigere i vedligehold end fossilbiler. En højere udnyttelsesgrad vil også sænke prisen. Og hvis omkostningerne ved fossilbilens forurening og sundhedsskader bliver værdisat vil elbilen være fossilbilen langt overlegen.

Jeg kender ikke rapportens forudsætninger men spørgsmålet er vel hvorlænge fossilindustrien kan fastholde retten til gratis forurening. Det er det helt centrale spørgsmål i forhold til den lurende klimakatastrofe.

  • 7
  • 1

Jeg vil ikke vente 12 timer på en TaaS transport for at spare 20 øre / km..

Man kan jo altid opstille forudsætningerne på en måde så man får ret. Men skal det ligne en "realistisk business case" ..?

Typiske pendler biler kører måske 2-3 timer om dagen eller mindre. Resten af tiden står de stille og koster afdrag og renter og alle andre faste omkostninger heruden plads til parkering (uanset det er ens egen carport eller firmaplads - så koster det. Jord er ikke gratis) For en TaaS skal samme omkostninger måske fordeles over måske 15-20 timer. Det betyder en del for km prisen.

  • 5
  • 1

ingen af brugerne udfører forebyggende vedligehold på fælleskabets biler -> større værkstedsregninger


Det bliver jo ikke "fællesskabets biler". De vil være ejet af store selskaber som Google, Uber, Tesla eller andre. De vil med garanti sørge for at bilerne kommer til regelmæssige service eftersyn baseret på kilometer kørt og sensor målinger. Så bilerne vil garanteret blive oftere serviceret end gennemsnittet i dag.

hvem vil købe en udslidt taaS - bil - uden at få penge for det?


Ingen. Det vil være en del af økonomiberegningen for TaaS selskaberne. Hvor længe kan en bil holde til at køre, hvorefter den skal være afskrevet, skrottes og genanvendes til nye.
Flåden vil være med nyere biler, men som hver i sær kører meget længere på, deres korte levetid, end vores biler gør i dag.

  • 5
  • 0

Ventetiden på en TaaS transport er desuden ikke kapitaliseret. Jeg vil ikke vente 12 timer på en TaaS transport for at spare 20 øre / km..

At udnyttelsesgraden for en TaaS bil er højere end en traditionel, reducerer udelukkende omkostningen til den to-årige Textyl beskyttelse i DK - ikke de løbende service- og drifts-omkostninger.

Mon ikke det bliver dynamisk prissætning som gør at prisen ændrer sig baseret på udbud og efterspørgsel, hvilket i nogen grad kunne flytte en del af kørslen til mindre travle perioder.

Med en høj udnyttelsesgrad vil bilerne komme til at køre mange, mange flere kilometer end de gør i dag på en meget kort årrække.
Hver bil kommer nok over 1 million kørte kilometer i snit.

Det betyder at indkøbsprisen per bil kan fordeles ud over langt flere kilometer og dermed falder prisen per kilometer.

  • 6
  • 1

og er helt forberedt. Jeg bor i en storby og det meste kan nås på min el-cykel, Min bil har været billig og kan afskrives uden de store tab. Jeg kommer til at spare 1500kr om måneden som jeg kan bruge på tant og fjas eller Taas ture når behovet er der.

Også glæder jeg mig til at de mange biler der bare står og "fylder" i byrummet forsvinder. Jeg glæder mig til at biler med grim lugt og støj forsvinder.
Klassiske biler fra før 1990 kan godt få tilladelser til at køre og parkere gratis, det er teknisk kultur historie.

  • 7
  • 0

Tager analyses vurdering af behovet for mængden taas biler højde for, at behovet for transport jo typisk er højt morgen og eftermiddag.
Så med mindre arbejds kulturen ændres væsentligt, så skal der være stor kapacitet morgen og eftermiddag, og midt på dage er behovet lavt, der kan bilerne selvfølgelig stå og lade op, men der skal der også være plads til i nærheden af hvor transportbehovet opstår igen om eftermiddagen.

Det er ikke fordi jeg tvivler på udviklingen vil gå i den retning, spørgsmålet er hvor hurtigt og hvor langt det er realistisk at forvente vi når, inden for en overskuelig fremtid.

  • 1
  • 0

Så med mindre arbejds kulturen ændres væsentligt, så skal der være stor kapacitet morgen og eftermiddag, og midt på dage er behovet lavt, der kan bilerne selvfølgelig stå og lade op, men der skal der også være plads til i nærheden af hvor transportbehovet opstår igen om eftermiddagen.

Man kan forestille sig at attraktive arbejdspladser reserverer et antal parkeringspladser til TaaS biler, som kan stå og lade op frem til arbejdstids slut. Der bliver jo en del parkeringspladser til overs i TaaS-scenariet og man må antage at standeren kan finde ud af at route elregningen hen til bilens formelle ejer...

  • 0
  • 0

...vurdering af behovet for mængden taas biler højde for, at behovet for transport jo typisk er højt morgen og eftermiddag.
Så med mindre arbejds kulturen ændres væsentligt, så skal der være stor kapacitet morgen og eftermiddag


Samkørsel?
Jeg kører MC, og i myldretiden (dvs hver morgen og hver eftermiddag) filtrerer jeg glad og fro ned mellem rækkerne og har rig lejlighed til at kigge ind i de mobile drivhuse som holder i een lang stang jern hele vejen. Hvert drivhus er i gennemsnit forsynet med een fører og nul passagerer.

Der sidder de så i hvert deres sofaraangement og venter. TaaS ville muliggøre samkørsel med den forskel fra bussen at der er afhentning ved døren. Samtidig ville mængden af biler på myldretidspunktet falde til en fjerdedel og ventebehovet ville velsagtens falde proportionalt. Win-win.

  • 2
  • 1

Myldretids timerne morgen og aften bliver det absolut sværeste at dække, med mindre man har et gigantisk overskud af biler i sin TaaS flåde som så skal stå uvirksomme (= ingen penge) resten af tiden.
En ting der kan gøres er at lave ganske primitive pods ala googles selvkørende æg. For dem der blot har brug for at side i bilen i en 30-40 minutters tid gætter jeg på at det er fint nok, blot sædet er behageligt og prisen er rigtigt. Nu kan 2-4 pendlere dele en bil, som vel og mærke fylder det halve af blot en af de biler pendlerne ellers ville have brugt.
Vigtigt er også at de kan danne små tog som vil udnytte pladsen MEGET mere effektivt. Prøv at stil jer i et lyskryds og observer hvor meget plads og tid det kræver at sende 10 biler over et lys kryds. Det er en meget lidt effektiv udnyttelse af pladsen i trafikken. 10 selvkørende google æg ville passere meget hurtigere og hurtigere give plads til den krydsende trafik.

Jokeren er hvis pendlere fra bus og s-tog også vælger PaaS muligheden !! ..og hvis cyklister gør det samme !!!.
Det er jo et frygteligt dilemma, det må simpelthen ikke blive billigere end bus/stog.
København har en kæmpe fordel i at der er mange der cykler, og de kan lide det + byen er indrettet til det.

Man bør lave en simulator (sim city) og bede befolkningerne deltage så man ved bare nogenlunde hvad man har med at gøre.

  • 0
  • 1

Ting der ikke ejes, føles der ingen ansvar for. TaaS konceptet er en utopisk drøm.

I løbet nul komma fem vil bilerne være overmale med graffiti, stinke af urin og bræk foruden vandaliseret til ukendelighed af hærværk - præcis på samme måde som alle andre faciliteter der af fællesskabet stilles til rådighed i den bedste mening.

  • 7
  • 4
  • og da slet ikke for USA uden for byerne, hvor afstandende lige pludselig kan være meget store.

Desuden er mange biler specieliserede i en eller anden form, enten til erhverv med værktøj osv, eller til fritid hvor mange biler i ganske ekstrem grad er ustyret med personligt ekstraudstyr.

Af vores tre biler er der en der MÅSKE kunne erstattes af en delebil; den ene er stopfyldt med personligt udstyr, og den anden er en sportsbil der af natur ville være alt, alt, alt for dyr at leje - ud over at det ville være helt ligegyldigt hvis man ikke selv skulle køre den, i alle fald udenfor bymæssig bebyggelse...

I byerne tror jeg på det. Der er folk også lidt mere tilgivende hvis bilen ligner en møgbunke indeni. Herude i suburbia bliver det velkomment supplement - især hvis man kan "køre" lovligt selvom man har en ordentlig bjørn på - og ude på landet vil det nok mest blive begrænset til et supplement til personer uden for den erhvervsdygtige alder.

60% af bilparken er helt utopi.

95% af de kørte miles tror jeg måske mere på, især fordi varetransport og transport af skolebørn, som jo ustandseligt bliver kørt alle vegne indtil de fylder 16, helt kunne automatiseres.

  • 1
  • 0

Ting der ikke ejes, føles der ingen ansvar for. TaaS konceptet er en utopisk drøm.

Det er rigtigt det er et stort problem men bare rolig, teknologi vil løse dette store problem. Det er meget nemt at finde ud hvordan bilen så ud indvendig før og efter brug, og det er lige så nemt at registrere og optage hvad der sker af påvirkninger udefra.
Dem der ikke kan indordne sig dømmes til ikke at kunne gøre brug af ydelserne. Et meget interessant opdragelses eksperiment.

TaaS vil selvfølgeligt kun være for mennesker som er interesseret i at tage ansvar og dem er der masser af.

  • 0
  • 1

Kollektive transportmidler kan kun fungere effektivt i byer. Ellers er ventetiden for lang på et transportmiddel. Jeg tror på, at selvkørende biler, man ikke selv ejer, vil kunne overtage kollektive transportmidlers plads - men ikke bilers plads.

De fleste er ligeglade med om de ejer motoren. Men, kabinen er en anden sag. Hvem vil køre rundt i en anden persons snavs? Og betale per minut, for at læsse varer på og af bilen.

En kombinationsmodel kunne være almindelige biler der fungerer som kabinet, og et eldrevet selvkørende motorsystem, man kan leje i byerne. Vi kan så beholde vores gamle benzinbiler, og alligevel køre miljøvenlig, elektrisk, og selvkørende, når vi kommer til byen.

  • 3
  • 0

De fleste er ligeglade med om de ejer motoren. Men, kabinen er en anden sag. Hvem vil køre rundt i en anden persons snavs? Og betale per minut, for at læsse varer på og af bilen.

Hvad er det for noget snavs! er det bare det at en anden person har siddet i sædet, eller er det slik papir og snot klude du tænker på.
Der er mange mennesker der hverdag må side i et sæde mange andre har siddet i. bus / tog / taxa / delebiler / fly. Jeg tror seriøst ikke at det bliver muligt at aflevere en TaaS i dårligere stand end da du startede turen. Hvorfor skulle man dog bokse med den slags antikverede problemer.

Dr vil være TaaS i alle pris kategorier, også nogen der har ultra simpel fuld plastik kabine uden nogen sprækker eller revner, og kan rengøres med den vandslange.

Det bliver meget simpelt, kan man ikke indordne sig så dømmes man til at eje sin egen bil eller tage bussen.

  • 2
  • 1

Rapporten synes lidt optimistisk mht TaaS, men som selvkørende biler kommer det sikkert tæt på.

  • Forsikringsselskaberne er ret gode til statistik og når de finder ud af at selvkørende biler har 90%+ færre skader vil der hurtigt komme en ret stor forskel i forsikringspriserne.
  • Det er nok heller ikke flertallet af selvkørende biler der overnatter inden i byen, så mindre hærværk.

I år 2030 er jeg ikke sikker på at det skal være tilladt at købe en ny bil hvor man kan slå det selvkørende fra, hvis man selv vil køre bil kan man gøre det på jyllandsringen hvor man ikke udsætter andre for fare. På en eller anden måde er de fleste blevet blinde overfor de ulemper der er med biler (ulykker, forurening, støj, tager plads)

  • 0
  • 1

Allerede i overskriften får man indtryk af at det er lavet af nogen med en ideologisk agende: "the Collapse of the ICE Vehicle and Oil Industries”.

Når man så gerne vil læse reporten bliver man mødt med en "giv os dine kontraktdetaljer, så vi kan spamme dig" mur.
Nej tak.

Men ud fra det der kan læses om den, så får jeg mest indtryk af at man har taget de mest optimistiske fremskrivninger indenfor VE, elbiler og selvkørende biler. Og så overdrevet det hele lidt mere end alle andre.

Rent teknisk vil jeg stærkt betvivle om det overhoved er mugligt på så kort tid.
Men det er fuldstændigt lige meget.

Amerikanerne har nogenlunde det samme forhold til deres biler som de har til deres våben. Det er en del af deres identitet.
Jeg har arbejdet for et amerikansk firma i Texas. Og hvis man kommer med en kommentar om nogen som helst begrensning i deres brug af biler, så hvæser de, tænderskærende, noget om personlig frihed, grundloven og om ikke at blande sig.
Så allerede på det psykologiske så er denne "ingen private biler i USA om 13 år" film ikke bare knækket. Den er smuldret fuldstændigt.
At tro at man kan tage en dybt forankret kultur, med 200 års inerti bag sig, og vende den 180 grader på så kort tid er bund naivt.

  • 6
  • 0

At tro at man kan tage en dybt forankret kultur, med 200 års inerti bag sig, og vende den 180 grader på så kort tid er bund naivt.

Så gammel er automobilet nu ikke, men der for er det stadigvæk dybt forankret og eftersom det er det bedste alternativ specielt trafikanter uden for byen kender, er det nok svært at forestille sig noget der er endnu bedre.
Dem der bruger mest tid på at køre i bil vil selv investere, prisen må afhænge af den tid der bliver brugt og den komfort / luxus / størrelse man ønsker.

Men for byboer kan det komme til at gå rasende stærkt. Hvis ikke det var fordi jeg har et gammelt kærligheds forhold til min bil og den er ved at være sjælden så var den kasseret, og det af den simple grund at jeg de sidste 5 år har brugt det meste af min transport tid på mit langt mere overlegene transport middel den elektriske cykel.
De elektriske cykler har et voldsomt momentum, både salgsmæssigt og udviklingsmæssigt, og de kommer til at passe 100% perfekt sammen med TaaS ydelser.
(for folk der bor i eller udenfor større byer eller for det meste blot har behov for at køre 10-20 km totalt).

Det er selvfølgeligt lidt lettere at se for en europæer end en Amerikaner som ikke ser cyklen som et alternativ og har langt mindre total udgifter til et bil ejerskab.

  • 0
  • 1

Så gammel er automobilet nu ikke,


Du har misforstået problemet.
Det er ikke "automobilet" som genstand der er problemet, men amerikanernes selvopfattelse.
Og den går tilbage til længe før bilen blev udbredt.
Bilen, eller rettere den frihedsopfattelse ejerskab af en bil repræsentere, er blevet inkorporeret dybt i deres selvopfattelse.
Og at tro at man, på blot 13 år, kan fjerne en af grundpillerne i en meget konservativ kultur, det er naivt.

  • 3
  • 0

......der slår mig, er at man overfører og sammenligner den amerikanske måde, at anvende biler, med den danske. Den danske lokal og myldretids transport kan sikkert nok snart klares elektrisk. Men kigger man på byer som Los Angeles, San Francisko og New York så vil deres arealmæssige størrelser nok stadig være en udfordring for el biler et stykke tid endnu.

Dertil kører amerikanerne ofte meget langt bare for at besøge venner en eftermiddag. Sammenlignelige distancer fra København er Skagen Hamburg og Hannover, der er ret normale. Frem og tilbage på en dag. Som venner i Boston, Chicago og Fort Myers beretter således at så var vi oppe at stå på ski i Woodstock (Boston 200 km). Eller oppe at se til kvæget i Alabama (Fort Myers 600 km 1 overnatning).

Det som vil blive en revolution vil være elcyklen, der er i en rivende udvikling .
Jeg er enig med Rene Low.

Mine erfaringer med min elcykel er positive, men efter 10000 km kan ane at batteriet ikke kan præstere som for fire år siden. Her er det eneste der kan klages over, som kan sammenlignes med elbilen. Prisen på et nyt batteri.

Elcykelbatterier er forskellige fra cykel til cykel og dermed gøres cyklens ejer afhængig af den oprindelige leverandør.
Dette vil også ske for elbiler, der derved ikke kan få fordele, af en indbyrdes konkurrence mellem batterifabrikanterne.

  • 1
  • 0

Hej John
Nu har I ikke Stog på Fyn...endnu....men Ansaldo kommer :)

Jeg havde den glæde at køre med Stog i går lørdag fra allerød til Vesterport sammen med en 50-60 stks unge glade mennesker der efterlod kupeens gulv dækket af dåser af tysk herkomst og toget var vel illustreret med grafitti.....så din tvivl er uberettiget. Det vil ske

  • 1
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten