Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
intelligent transport bloghoved

Vi venter stadig......

Så er folketingsvalget lige om hjørnet.

I sidste uge præsenterede Regeringen sammen med DF et oplæg til investeringer i den danske infrastruktur.

Jeg skrev i min seneste blog: "Det vil klæde politikerne hvis de aftaler at lave en helt ny strategisk Masterplan, hvor der ryddes op i de gamle mindretalsaftaler og vi får etableret et beslutningsgrundlag for investeringer i næste 10 år med en afbalancerede investeringer i kollektiv trafik, veje samt initiativer til fremme af samkørsel, delebiler m.v.".

Jeg må desværre konstatere at det ikke er det der er kommet. De gamle mindretalsaftaler er ganske vist opsagt, med den foreliggende plan er ikke afbalanceret.

Og jeg er glad for at oplægget kaldes en Investeringsplan og ikke en Masterplan, som alle har talt om i mange år.

Det foreliggende er en investeringsplan, som er ren valgflæsk – og som indikerer, at valget er lige om hjørnet.

Det er sognerådspolitik af værste skuffe. Hvor er den overordnede strategi og visionerne for den fremtidige bæredygtige transport.

Der er ganske vist mange nødvendige investeringer i infrastruktur med i det foreliggende oplæg. Men der er også mange tvivlsomme og direkte unødvendige.

At Staten nu skal til at investere på kommuneveje er helt uhørt. Kim Christiansen krav om en kommunal omfartsvej ved Mariager grænser til magtmisbrug.

Og så er der også DFs projekt med stikbane til Billund. Her skal vi huske på at Billundbanen var en del af forliget om Togfonden mellem rød fløj og DF, og det var DFs ”betaling” for at stemme for en jernbanebro over Vejle Fjord. Dette projekt er ikke med i den nye investeringsplan og det gør så forslaget endnu mere grotesk. Billundbanen vil gøre det meget dårligere for de øvrige togforbindelser til Vestjylland, og vil selv med de bedste prognoser være en meget dårlig investering.

Det nye forlig er desværre en bekræftelse af, at politikerne ikke ønsker en sammenhængende transportpolitik i Danmark. De burde skele til Norge og Sverige hvor der hvert fjerde år gennemføres en demokratisk proces med inddragelse af alle relevante parter før der vedtages en opdateret plan.

Investeringsplanen bekræfter, at der ikke er ønskes om en sådan proces. Politikerne vil hellere gennemføre sporadiske natlige forlig, som giver tvivlsomme resultater.

Hvor er visionerne om en grøn udvikling af transportsektoren herhjemme. Transportministeren ekspertgruppe vedr. mobilitet anbefalede for et år siden, at vi også skal understøtte samkørsel, delebiler og andre mere miljøvenlige transportformer. Den billigste og mest effektive løsning er at få trafikanterne til en mere miljørigtigt adfærd. Men politikerne en bange for at stille krav.

Men jeg håber at det inddrages i forhandlingerne men rød blok, når vi efter folketingsvalget skal have lavet den meget nødvendige Masterplan, som alle har snakket og i årevis.

Det fortjener de danske trafikanter og vores klima.

Svend Tøfting er trafikekspert hos IDA, har været formand for interesseorganisationen ITS Danmark og været ansat i Region Nordjylland. Han har endvidere i 30 år været ansvarshavende redaktør af fagbladet Trafik&Veje og var medlem af SIRI-kommissionens transportgruppe.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Det foreliggende er en investeringsplan, som er ren valgflæsk – og som indikerer, at valget er lige om hjørnet."

Ah, der lægges altså op til endelig at få bygget nogle projekter til mange milliarder kroner som vi har ventet på i årtier. Meget vigtige og tiltrængte projekter som:

Frederikssundsmotorvejens 3. etape
Hillerødmotorvejens forlængelse
6 spor på E45
Næstvedmotorvej
Kalundborgmotorvej, 3. etape
3. Limfjordsforbindelse mv.

Ovenstående enkeltprojekter koster alene 15 milliarder kroner. At der så er røget 1 milliard kroner med til en Billundbane som er betaling for at trække DF ud af Togfonden og et par hundrede millioner kroner for en omfartsvej ved Mariager må vi leve med.


At lave en stor Masterplan kræver deltagelse af Sovietaldemokratiet. Det vil kræve Mette Frederiksen beslutter sig for hvad hun vil, men hun ved hverken hvad hun vil med trafik, pensionsalder eller skatteprocenter. Det er alt sammen noget hun sjovt nok først kan tage stilling til efter et valg. Jeg tvivler på hun ville turde vælge mellem en hund og en kat, af frygt for vælgerne.

  • 5
  • 11

At lave en stor Masterplan kræver deltagelse af Sovietaldemokratiet. Det vil kræve Mette Frederiksen beslutter sig for hvad hun vil, men hun ved hverken hvad hun vil med trafik, pensionsalder eller skatteprocenter. Det er alt sammen noget hun sjovt nok først kan tage stilling til efter et valg. Jeg tvivler på hun ville turde vælge mellem en hund og en kat, af frygt for vælgerne.

Det hænger nok mere sammen med en generel strategi om at holde krudtet tørt til selve valgkampen.
Du havde vel ikke forventet, at nogen af de øvrige partier ville hjælpe DF og regeringspartierne med at lave deres valgoplæg???

Jeg er helt enig I, at det vil være godt med en masterplan der beviseligt gavner landet.

  • 9
  • 1

Plan og planlægning. En plan, der ikke er lagt ud fra en planlægning med grundige analyser og valg af bedste alternativer, giver jeg ikke meget for. Ja, den store plan kan bedst kaldes et valgoplæg.

Bevares, der er visse elementer med dokumenterede behov men der er mest tale om et kludetæppe.

Transportministeren bestilte selv en rapport, der blev fremlagt sidste efterår. Jeg var selv til stede og jeg husker, at ministeren drog sin egen konklusion og ensidigt fremhævede, at der skulle bygges flere veje. Det skal der sikkert også, men rapportens anbefaling om at finde afbalancerede valg mellem flere transportløsninger og -systemer er ikke særligt synlige.

Der er heller ikke meget fremsyn at få øje på. Det er som om politikerne overhovedet ikke kan se ud over de næste tre måneder.

  • 10
  • 0

Kan være enig mht de listede projekter, selvom de korrekt som bloggeren anfører ikke er en del af en plan, men blot nogle projekter.

Men at vi må leve med (acceptere) et spild på 1.3 mia er bare ikke i orden.

Man kan starte med at spørge hvor de 1.3 mia kommer fra - hvorfor er de blevet opkrævet? Er det ikke et tegn på at politikerne har for mange penge til rådighed?

Man kan spørge om de bør leveres tilbage eller bruges til noget der reelt er fornuftigt.
Hvorfor er man nidkær med en masse andre ting (og meget mindre) og så sløser man væk med de store. Det er så ufornuftigt som det kan blive.

Billund banen skal vel også bagefter elektrificeres, etableres med nye signaler og nyt materiel. Stop det dog.

Omfartsvejen ved Mariager kan jo også være god nok, det er en hyggelig og flot by, men dels er det en kommunal/ regional opgave, og dels er der 97 andre kommuner og 1400 andre små byer som også fint kunne bruge 2-300 mio kr til lidt omfartsvej, cykelsti, bevogtede jernbaneoverskæringer, lyskryds, trinbræt, osv osv.

Så selvom de enkelte projekter på listen kan være gode nok, så serveres suppen med et par fede glinsende fluer, der gør at man sender det hele ud igen og forlader restauranten.

  • 4
  • 0

Vær opmærksom på, at forslaget til en 3. limfjordsforbindelse vest om Aalborg lægger op til et stort spild af ressourcer/penge. Den eksisterende limfjordstunnel er absolut presset, da man opererer med en anlægsomkostninger på ca. 3-4 mia. kr. mere end der er behov for sammenlignet med udvidelse af den eksisterende tunnel i E45 linjen. Et enkelt ekstra 3-sporet rør med mulighed for omstilling af trafikkens retning i det midterste rør vil give en 50% ekstra kapacitet (i praksis 100%). En separat 4-sporet vestforbindelse kun vil sænke belastningen på E45 med 17% jf. Vejdirektoratets egne vurderinger. Trafikken udvikler sig ikke i vest men mod øst med universitet, nyt supersygehus, havn, nyt stort boligområde (Stigsborg Brygge), m.fl.

Der er altså tale om et kæmpe statstilskud hovedsageligt til støtte for Aalborg by/kommune.
Synes det at være i orden?

  • 4
  • 0

at ministeren drog sin egen konklusion og ensidigt fremhævede, at der skulle bygges flere veje. Det skal der sikkert også, men rapportens anbefaling om at finde afbalancerede valg mellem flere transportløsninger og -systemer er ikke særligt synlige.

"afbalancerede valg mellem flere transportløsninger og -systemer" hvad er det?
En borgerlig politiker vil sikkert sige det betyder 90% af udgifterne skal gå til veje og 8% til baner, da 90% af transportarbejdet foregår på vejene og 8% på banerne.
En socialist vil sikkert sige det betyder der skal bruges mindst ligeså meget på banerne som på vejene.

"afbalancerede valg mellem flere transportløsninger og -systemer" er så løs en formulering det kan betyde næsten hvad som helst, og derfor umuligt at sammensætte en masterplan efter, som vil tilfredsstille blot en brøkdel af vælgerne og eksperterne.

"afbalancerede valg mellem flere transportløsninger og -systemer" betyder det der skal bygges sporvogn i Ring 3 i København selvom samfundsøkonomien er håbløs og driftsøkonomien endnu værre, eller betyder det den ikke skal bygges?

  • 0
  • 2

En separat 4-sporet vestforbindelse kun vil sænke belastningen på E45 med 17% jf. Vejdirektoratets egne vurderinger. Trafikken udvikler sig ikke i vest men mod øst med universitet, nyt supersygehus, havn, nyt stort boligområde (Stigsborg Brygge), m.fl.

Her ignorerer du totalt at på lang sigt vil en ny og underbelastet forbindelse påvirke hvor nye ting sker.

Trafikal infrastruktur skal man bygge der hvor man vil have ting hen i fremtiden, ikke der hvor trafikken er stoppet til allerede.

  • 2
  • 1

"afbalancerede valg mellem flere transportløsninger og -systemer" ban betyde hvad som helst

Rigtigt fint med et sådant indlæg. Du har da ret, men her skal man jo fatte sig i korthed. Som jeg læser det, skal man jo kikke på kriterierne og jeg går ud fra, at 'formindskelse af trængsel' er det væsentligste. Det var det, der blev understreget i ministerens rapport og det startede han stort set også med på pressemødet i sidste uge. Men her er det så at det kammer over og blive til ideologi. Tager vi København, bør 'finger-strukturen' jo underbygges (højklasse transport Metro, S-tog, mv.) og videreudvikles med systemer til skabelse af større sammenhæng inde i centrum og mellem fingrene. Kun på denne måde vil trafikanterne automatisk fravælge de mest trafikerede veje i de større byer, hvor bilkørsel ikke kan svare sig (tid, komfort, penge, mv.). Jeg ser frem til, at der bliver introduceret en sværm af selvkørende busser i forskellige størrelser og tracéer. De kommer jo snart.

Bevistløse studehandler vidner sjældent om seriøs planlægning.

  • 2
  • 0

Den skal snarere bygges i folkedanser stil og befares med biokulfyrede damplokomotiver.
Billetterne købes i Legoland.

Det kan gøres bedre:
http://www.zander-heba.de/WebRoot/Store4/S...

Et ildløst transport system med vind-el-opvarmede damplokomotiver.
Den termiske virkningsgrad er omkring 16% da der ikke er kedeltab og opvarmningen kan ske natten mellem lørdag og søndag.
16% lyder ikke meget dårligere end noget med synfuel og batterier.
Billigere ihvertfald.
Google Dampfspeicherlok

  • 1
  • 1