close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
rumfart på den anden måde cs banner bloghoved

Vi tester så HAT'en passer

Der er rigtig godt gang i forberedelserne til årets store højdepunkt, opsendelsen af Nexø II. Faktisk er vi så langt med forberedelserne, at vi er ved at være klar. Dato for opsendelsen kan jeg ikke komme med her, da vi er i gang med det store koordineringsarbejde med diverse myndigheder, og indtil det er på plads, melder vi ikke nogen opsendelsesdatoer ud.

Dog kan jeg godt melde ud at vi er ved at være klar til generalprøverne på opsendelsen. De består af en HAT (Harbour acceptance test) og en SAT ( Sea acceptance test).

Vi starter med HAT i den kommende weekend. Som navnet siger kommer det til at foregå ved kaj i havnen. Normalt ligger begge vores skibe ved Svanemølleværket i Københavns nordhavn, men vi har fået lov af Refshaleøens ejendomsselskab, REDA, til at ligge ved kaj på Refshaleøen mens vi forbereder til opsendelsen. Det er så også dejlig bekvemt i forhold til vores værksted. HAT kommer altså til at foregå ved kajen på Refshaleøen.

Den opmærksomme læser vil nok bemærke at vi allerede lavede en HAT med Nexø II sidste år. Det er også rigtigt, men der er sket en del ændringer af hele vores set-up siden da. Største ændring er at vi jo har udskiftet vores skib, hvor Mission control er placeret. Hvilket så også gør at der er trukket et nyt netværk ombord, både til mission control og til stream. Det skal selvfølgelig testes. Der er også sket lidt mindre ændringer/ forbedringer på selve raketten, som vi vil teste. Derudover har vi fået nye folk ombord, der også skal læres op i det hele.

Illustration: Thomas Pedersen, CS

Sidste år udførte vi testen på kun en dag. Det fandt vi ud af var både alt for hårdt og alt for stressende. Den slags fører til dumme fejl og sure miner rundt omkring. Derfor vil vi i den kommende weekend bruge både lørdag og søndag. Lørdag laver vi opsætning af hele cirkusset, med mission control på Bolette Munkholm og med Nexø II ophængt på Sputnik. Søndag vil vi så bruge på at køre hele tjeklisten igennem, fylde brændstof og gasser på raketten ( i dagens anledning erstattet med vand og nitrogen) og blæse det hele ned i havnen ved "lift off". Alle systemer i raketten vil være tændt, og køre som om det var en rigtig opsendelse.

Når vi nu bruger to dage på det, betyder det jo så også at hele systemet og raketten er monteret på skibene natten over. Derfor vil der også være en gruppe af os som overnatter ombord, for at holde vagt.

Når vi så har fået gennemført HAT på søndag, bliver næste skridt at gentage hele testen til søs og udføre en SAT (Sea acceptance test) En ting er at gennemføre testen ved kaj hvor skibene ligger stille i forhold til hinanden og i forhold til antennen på land. Noget helt andet er at gøre det ude på vandet, hvor det hele bevæger sig under dine fødder, hvor skibene ligger længere fra hinanden og hvor transport mellem dem skal foregå med RIB-både. Det er jo de forhold vi har at operere under ved opsendelser på Østersøen.

SAT har vi planer om at afholde i weekenden 23.-24. juni, med back up weekenden efter. Vi regner med at få livestream op at køre ved SAT, så I allesammen kan følge med i testen. Det kommer der meget mere information om, når vi kommer tættere på.

Når nu denne blog handler om test, så vil jeg også lige nævne et par andre test som vi har afviklet i den forgangne weekend.

I lørdags var vores faldskærmsafdeling på tur til Odense lufthavn, for at teste en ny version af balluten til Nexø II, og for at teste vores reefing-timere på tre sammenkoblede faldskærme. Udmeldingen fra Mads Stenfatt er at det var en stor succes. Mads vil nok snart komme med hele historien her på bloggen.

Illustration: Henrik Jordahn

Marineafdelingen var på tur på Øresund i søndags. Formålet med den tur var at teste muligheden for om vi kan slæbe Sputnik til Bornholm efter Bolette Munkholm. Siden 2011 har Sputnik selv sejlet turen frem og tilbage. Det er der også store muligheder for at hun gør i år, men vi vil gerne undersøge muligheden for at kunne sejle hele flåden over på en gang som et alternativ.

Illustration: Jesper Rosendal, CS

Slæbeøvelsen forløb rigtig fint. Sputnik lå helt stabilt i vandet efter Bolette og man kunne slet ikke mærke at hun trak 11 tons efter sig. Nu er Bolette også bygget til at trække fisketrawl gennem vandet, så det var ikke overraskende. Selv om det gik godt så var vandet alt for fladt til at give et retvisende billede. Vi har derfor også en plan om at gentage det i noget højere bølger.

JesperRosendal
er et af flere medlemmer af Copenhagen Suborbitals, der skriver på denne blog.

Er planen nu at slæbe Sputnik til Bornholm? Før har den jo sejlet selv, så hvorfor denne øvelse?

  • 0
  • 0

Som jeg skrev, så er det rigtigt at Sputnik selv har sejlet frem og tilbage til Bornholm siden 2011. Og det er der også stor sandsynlighed for at hun gør i år.
Men vi har tidligere været udfordret på at finde et passende vejrvindue til forlægningen og samtidigt finde en besætning der kan og vil tilbringe 30 timer ombord.

Vi vil derfor, som alternativ, finde ud af om vi kan sejle hele flåden over på en gang.

  • 6
  • 0

Systemet med to separate liner fra fra skib til slæb er i bedste fald "utraditionelt" ;o)

Der skal meget lidt afvigelse på længden af de to trosser til, at slæbet vil flytte sig væsentligt ud af kølvandet på slæberen. En samling med en hanefod i passende afstand fra både slæb og slæber ville give et mere stabil slæb.

Jeg går ud fra, at I havde Sputnik bemandet (med en ved roret) for at kunne tage dette billede ;o)

Ellers er der fuld opbakning herfra til et slæb derover - jeg har altid følt, at de søfolk som fik jobbet med at sejle den undermotorerede og ikke mindst facilitetsmanglende Sputnik over, virkelig var de sande helte i CS - muligheden for at komme på en rigtig køje i løbet af de 30 timer er uvurderlig - og som sagt: Med et ordentligt slæb, behøver Sputnik slet ikke være bemandet under turen.

mvh Flemming

  • 7
  • 0

Jeg ved godt at der er lavet ting i vinteren som i selvfølgelig gerne vil teste og have med til opsendelse. Men er det ikke lidt synd at der har været snart en måned med perfekt opsendelsesvejr som i ikke kan agere på?

Var ideen ikke at i droppede at skyde sidste år, fordi så var alt aftestet og klart så snart opsendelsesvinduet åbnede. Men nu planlægger i hen mod slutningen af sommeren alligevel, med risiko for at vejret holder jer på jorden igen i år.

  • 3
  • 0

Hej Flemming

I virkeligheden er det ikke to separate liner, men en meget lang line der går fra Sputniks ene skrog, hen Bolette Munkholm, på tværs af hendes agterdæk og tilbage til Sputniks andet skrog.
På agterdækket af Bolette står en kapstan hvor slæbetrossen var sat omkring, og ved hjælp af den kunne vi justere slæbet så de to liner var helt lige lange.

Vi havde både Bulskov og Meincke ombord på Sputnik, men de rørte (som sædvanlig) ikke en finger og heller ikke roret :-)
Nu er jeg langt fra eksperten i slæb, så jeg vil ikke kloge mig på hvilken slæbemetode der er bedst.
Jeg ved bare at Sputnik så ud til at ligge meget pænt efter Bolette og fulgte med når vi drejede.
Som nævnt var vandet meget fladt, så hvordan et slæb virker i større bølger ved jeg ikke. Det må vi teste på et tidspunkt, når vejret er til det.

  • 6
  • 0

Men nu planlægger i hen mod slutningen af sommeren alligevel, med risiko for at vejret holder jer på jorden igen i år.

Med det helt fantastiske vejr vi har haft de sidste uger, så ærger jeg mig bestemt også over at vi ikke allerede har fået skudt Nexø II afsed. Vejrmæssigt har vi haft chancen til det.

En del af årsagen ligger hos Vostok. Sidste år opdagede vi jo at Vostok var i langt dårligere forfatning end vi troede. Vi fandt jo huller i skroget hvor hun tog vand ind og havde flere sejlture, hvor hun måtte bugseres i land pga motorstop. Det var ret tydeligt for os at der måtte en udskiftning til. Den er så også kommet, men det har også taget en del ressourcer og tid at få det nye skib gjort affyringsklar. Det har været med til at rykke vores vindue til 2. halvdel af sommeren.

  • 8
  • 0