Vi har begge slags politik...

Helt ærligt.

Hvis Ulf Pilgaard eller Flemming Jensen i et revynummer havde fremført forslaget om at man skulle betale skat når man bruger firmaets parkeringspladser, var der så nogen der havde tænkt "Hvorfor er det morsomt, det ville da være meget rimeligt ?"

Nej vel ?

Nu er det NOAH der stiller forslaget og en eller anden trafikforsker der synes at det lyder som "en meget interessant ide" og vi andre kan side og tage os til hovedet.

Slag på tasken: Det kræver omkring 20 siders lovtekst at gennemføre forslaget, for der skal naturligvis findes en eller anden "objektiv" regel således at det kun kommer til at gælde for "byer hvor miljøministeriet dokumenterer problemer med trængsel og luftkvalitet.". Dernæst skal der skrives vandtætte definitioner af "firma", "bil", "parkeringsplads" og "til rådighed" osv. osv. osv.

Hvad koster det at håndhæve en sådan lov ? Skal der rende skattefolk rundt og tælle belægningen i alle baggårdene i København ? Gør det nogen forskel om det er heltids eller deltids medarbejdere ? Hvad hvis konen kommer i bilen og vente fem minutter på at manden bliver færdig med arbejdet ?

Ok, det kommer til at nedbringe arbejdsløsheden blandt papirnussere en smule, men ellers har jeg svært ved at se nogen fordele.

Når lovforslaget er vedtaget kan erhvervslivets kreative sjæle tage fat:

Gælder loven også hvis man ikke selv parkerer bilen ?

Man kunne f.eks sagtens forestiller sig en "valletservice" hvor medarbejderen stiger ud af sin bil foran hoveddøren og giver nøglerne til firmaets mand, der sørger for at opbevare bilen til medarbejderen skal bruge den igen. Nu er det firmaet der parkerer bilen på sin egen parkeringsplads så er vi ude over det problem.

Kald det bare et frynsegode.

Forestil jer at forslaget i stedet lød på at beskatte firmaet af indtægten fra parkeringspladsen: At betale: 30.000 kr per bås per år.

Simpelt, nemt at administrere og meget svært at snyde med.

Selvom det er præcist samme skattebeløb vi taler om, ville det kun tage ganske få gange 125µs før "erhvervslivet" ville råbe og skrige op om hvor uretfærdigt det var og hvor meget det ødelægger deres konkurrenceevne osv. osv. osv. I kender hele smøren til hudløshed.

Det er en om'er NOAH og ham fyren fra ålborg burde komme noget mere ude i erhvervslivet.

phk

Poul-Henning Kamps billede
Poul-Henning Kamp
er selvstændig open source-softwareudvikler. Han skriver blandt andet om politik, hysteri, spin, monopoler, frihedskampe gør-det-selv-teknologi og humor.

Kommentarer (29)

Man kunne jo forestille sig at virksomhederne opkrævede betaling hos deres medarbejdere - udlejede parkeringspladser, med P-tilladelser nøjagtig som europark og de andre. De kunne opkræve den pris virksomhederne synes det skulle koste - f.eks. 1 krone om året.

Så ville europark komme og sige at det var konkurrenceforvridende, og alt muligt, men vi har vel stadig fri prisdannelse i DK, og vi har vel også en hel generel politik om at alt der er billigst automatisk også er bedst. (man købte f.eks. for år tilbage nogle tog hos den leverandør der tilbød dem billigst...)

Ergo en klar win-win - lad os straks få betalig på virksomhedernes p-pladser.

Dit alternative forslag:

Virksomhederne betaler i forvejen ejendomsskat, også for for deres åbne pladser, så blot fordi der holder biler på dem skal de vel ikke betale mere?

Hvad med en beskatning af 'parkeringsværdi af egen græsplæne' - helt i tråd med lejeværdi af egen bolig? Lad os da endelig få asfalteret resten af byen.

Uanset om det er virksomhederne eller medarbejderne der skal betale /beskattes af at holde med deres nødvendige transportmidler nær deres arbejdsplads, så vil regningen alligevel havne ved virksomhedens kunder - og medføre dårligere konkurrenceevne, så vi heller ikke får den næste ordre på tog placeret her i DK.

  • 0
  • 0

Hvis man beskatter firmaer efter hvor mange parkeringspladser de har, tror jeg at samme parkeringspladser meget hurtigt ville blive nedlagt - og firmaet ville nok begynde at se sig om efter mere lukrative græsgange i udlandet.

Problemet er vel, at en hulens masse mennesker er nødt til at tage bilen til arbejdet, og at disse arbejdspladser ligger i københavn.

Problemet kunne løses meget mere enkelt: Sløjf samtlige parkeringspladser i København. Nej, sløjf dem i hele landet, ellers finder firmaerne bare ud af at flytte på landet, og så har vi balladen der.

Alternativt kunne man overveje at gøre det helt forbudt at drive privat virksomhed i Danmark. Så kunne man også gøre det ulovligt at eje en privatbil, og SÅ ville problemet være løst.

Nemt og ligetil.

[/sarkasme]

Det er ved at være sådan i Danmark, at man ikke kan slå en prut i sine egne underbukser uden at betale skat af det.

  • 0
  • 0

[/sarkasme]

Det er ved at være sådan i Danmark, at man ikke kan slå en prut i sine egne underbukser uden at betale skat af det.

Egenproducerede brændbare gasser skal der helt klart betales energiafgift af!

  • 0
  • 0