Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
rumfart på den anden måde cs banner bloghoved

Vi er klar! HEAT2X test idag kl. 15:00

Kære læsere,

I går gennemførte CS teamet et ekstra Dry Run for at checke alle systemer og procedurer en sidste gang. Vi har tilføjet et par ekstra steps til checklisten hvilket betyder at forventet affyring er kl. 15:00 idag - dvs. en time senere end planlagt.

Vi håber at se mange herude på øen til hvad der forhåbentligt bliver et spektakulært brøl!

Livestream åbner kl. 12.00 på www.copsub.com. Denne gang har vi udstyret Claus Mejling med et trådløst videokamera så vi ud over de statiske kameraer monteret på og omkring raketten også kan komme helt tæt på hvad der foregår.

Kryds fingre! :-)

/Wilson

Mads Wilson er et af flere medlemmer af Copenhagen Suborbitals, der skriver på denne blog.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Livestreaming er ikke tilgængeligt i dit land på grund af problemer med rettigheder.

Beklager."

Sidder i Tyskland.

Lidt træls hvis man ikke lige har en VPN til DK...

  • 0
  • 0

Det er ALT for spændende her klokken 15.25. Held og lykke! Håber motoren kan klare de 90 sekunder!!

Mvh
Steen

  • 0
  • 0

Burnthrough, allerede efter få sek !?
Og hvordan kan det sætte streaming serverne ud?

Men godt at læse at al personel er ok :)

Det blir en spændende debriefing!

  • 1
  • 0

Nej, den lukkede ned lige efter starten, sammen med live streaming. Nåede lige at se en masse flammer omkring motor sektioner, der ikke så rigtige ud. Noget med en "burn-through" melder de, men vi hører nok meget mere om det senere. De melder dog heldigvis alt personel ok...

  • 2
  • 0

Enig med Bjørn. De få sekunder man kunne nå at se så forkert ud, men motoren havde knapt kørt længe nok til en burn-through.

  • 2
  • 0

De få sekunder så ud som om der ikke kom ilt til forbrændingen. Mon LOX ventilen sad fast?
Håber snart at høre mere fra jer som er der.

  • 1
  • 0

Yes briefly saw ignition and what seemed like flame just above the deck of vtc3 before streaming was cut. The actual ignition and flame tail looked good as breif as it was but a burn through that quick ? Sounds more like a leak or burst flange...wait and see. Dont despair just have to persist.

  • 2
  • 0

Tusinde tak for videoen, Anton! Live stream på youtube kørte rent ud sagt af R_V_N til i dag så din video er det første klare tegn på hvad der rent faktisk skete.

Jeg forstod på interviewet med Mads Wilson at testen kørte perfekt rent organisatorisk for dem. Og det glæder mig virkeligt at høre! Men internet udgaven af testen var lidt mere et "bumpy ride" med lange afbrydelser og ikke ret meget kommunikation ud til netflokken særligt efter motorstart.

Det bliver spændende at høre hvad der virkede og ikke virkede hos CS stream team samt hvorfor al live stream video stoppede kort efter motorstart.

  • 3
  • 0

Det bliver spændende at høre hvad der virkede og ikke virkede hos CS stream team samt hvorfor al live stream video stoppede kort efter motorstart.


Da motoren fik lidt mere ild omkring sig end forventet, brændte en ledning over, der forsynede streamer serverne, har jeg fået forklaret.
Derfor røg streamingen på netop det tidspunkt, hvilket så vidt jeg kunne skønne var få sekunder efter pre stage var slut og main stage lige begyndt.
Hvis det er tilfældet, så kunne det tyde på at det var motorens køling der svigtede.

  • 3
  • 0

Tak for den alternative video, lad os se flere af dem og stil billeder.
Ud fra dynamikken i den lille flamme der kommer ud til venstre over dækket kunne det se ud til at der er en revne i kølekappen på dyssen.
På CS egen video kan man se et kabel / en slange der er revet over og pisker rundt umiddelbart efter motorstart.
Jeg ser frem til at høre mere om hvad der faktisk er sket, og hvornår de er klar til en test igen.
Jeg tvivler dog på at det bliver 2X ud fra den mængde sort røg der stiger op efter motoren er stoppet.
Det tyder på brændt isolering og elektronik, så sørgeligt nok kommer vi nok ikke til at se en affyring af 2X.
Jeg håber dog at CS tager alt det gode fra testen og kæmper videre.

  • 7
  • 0

Det kan ikke være forklaringen. Der er da ingen fornuftige mennesker, der placerer sit strømforsyningskabel så tæt på det sted de selv tænder ild....

  • 2
  • 0

Ja det bliver bestemt spændende at høre historien om årsagen til hvorfor den kørte i skoven. Og tak endnu engang tak til Anton for en video der viser hvor cool testen lød derude.

Jeg kan huske at Herr Madsen nævnte problemstillingen omkring LOX/HIK dampe i motorrummet og effekten heraf. Måske det er noget i den stil der skete idag? Eller det kunne være en fejl i en af samlingerne der ikke gik som den skulle. De rapporterede jo netop om langsomt tryktab på HIK tanken.

Det kunne også være de tidligere omtalte relæer i styreelektronikken der skabte problemer da motorvibrationerne satte ind. Men det skal som nok bare vise sig at være en utæthed.

Der er mange spændende fejlmuligheder. Ingen tvivl om det!

Jeg tror også at CS må starte forfra med en ny raket. Håber de vælger 96cm modellen og får designet en ny motor med endnu mere drøn på.

  • 3
  • 0

Det var ikke en revne, men derimod en imploderet kølekappe ligesom for TM65.

Da vi fik lov til at komme tættere på bagefter (og efter at alt brænd var slukket) snakkede jeg med en af SC'erne, og han sagde at han havde været henne og kikke op i motoren, og der var 'origami' inden i den som han forklarede.

Motoren er derfor totalhavareret, men de sagde at når den nu skulle fejle, så var det den bedste måde.

Mht overbrændte ledninger, så var der altså mange flammer omkring hele teststanden, og selv elskabet neden for teststanden (på siden mod publikum) var efter sigende varm (og der var altså beton mellem det og motoren, men flammer skød ud mellem betonblokkene.....

selv på afstand så det ret spektakulært ud, så tak til CS for en god oplevelse, og jeg kan da sige at jeg vil fortsætte med at at støtte dem gennem CSS som hidtil!

  • 4
  • 0

Tak for billederne!

Der er godt nok meget ødelagt materiel, desværre :(
Billede 35 viser en voldsom implosion af den indre kappe.
Virkelig ærgerlig, at motoren ikke kunne køre bare 10 sek, som der var nogle brugbare data fra kobber og jern-rorene...

Kan det passe, at jeg hørte det nævnt på live-feedet, at LOX trykket faldt ??
Har der været micro-revner et sted... ?
Jeg ser frem til tryk-grafer osv.

  • 5
  • 0

Tusinde tak for vildt gode billeder, Jev! Kikket ind i motoren siger det hele. Noget gik helt galt i motorens køling lader det til. Spørgsmålet er blot i hvilken rækkefølge tingene skete.

Nuvel, kan man kalde det andet end et "godt lørdagskn_ld"? ;-)

  • 1
  • 0

Fald i LOX-tryk.

Ja det faldt fra 2 til 1 bar undervejs som jeg kan huske det kom ud over højtalerene, men det var da de skruede op for LOX-flow igennem chilleren, som så kølede LOX'en i tanken ned og dermed sænkede O2-damptrykket, præcist som det skulle så vidt jeg har forstået.

  • 3
  • 0

Yes picture 35 tells so much and it's almost identical to the December 2012 test except it has cracked this time allowing the cooling jacket fuel to escape.
Im thinking maybe a complete redesign of the engine using different metals such as a high strength stainless outer casing and a thick copper/ alloy internal liner for the combustion chamber and nozzle. Expensive and difficult to manufacture yes but I would rather add weight and over engineer this crucial area.

  • 3
  • 0

Vi kan naturligvis ikke sige noget endegyldigt før motoren er blevet demonteret, adskilt og inspiceret - men alt tyder på at det der skete var at den indre kølekappe "imploderede" i det sekund (eller nærmere millisekund) hovedventilerne blev åbnet. Dette har så resulteret i at der var frit udløb af alkohol ned i prøvestanden - hvilket igen forklarer de voldsomme flammer.

Frem til T-0++ forløb alt som det skulle - vi havde nominelt tryk, alle ventiler åbnede til tiden og ignition var perfekt ved T-10 sek.

Bortset fra at patienten døde har det været en perfekt operation! :) Vi skal nok holde jer opdateret. Vi holder debriefing mandag aften og der ved vi nok en del mere. Christian Ravn har taget de 3 - desværre fuldstændigt udbrændte - hi-speed kamera med hjem for at prøve at redde data ud af dem

I forhold til livestreamen gik det simpelthen ild i de kabler der forsyner prøvestanden med strøm hvilket fik HPFI relæet til at slå fra. Streaming serverne kørte stadig - men der var ingen netforbindelse til vores kameraer.

/Wilson

  • 13
  • 0

Så er der en mulighed for at den næste motor ikke laver det samme stunt.FEDT, jeg glæder mig til den næste test, og håber at den går bedre.

  • 3
  • 0

I forhold til livestreamen gik det simpelthen ild i de kabler der forsyner prøvestanden med strøm hvilket fik HPFI relæet til at slå fra. Streaming serverne kørte stadig - men der var ingen netforbindelse til vores kameraer.


Ja det forklarer jo en hel del! Og tak for beskrivelsen. Det bliver interessant at følge med i hvordan erfaringer fra en test får indflydelse på hvordan de følgende tests afvikles. Nu også inden for kabling og netforbindelser.

Ærgeligt med tab af highspeed kameraerne. Håber I har råd til nye. Så også ud til at servo motoren til roret ikke havde det så godt bagefter. Mon den kan anvendes igen? Nuvel, glæder mig til at læse mere fra CS efterhånden som blogs og videoer offentliggøres.

  • 3
  • 0

Eftersom tankene er intakt, kan man vel forvente at den nye motorkonstruktør designer en ny motor til HEAT 2X efter sit eget hovede?

Måske injektoren kan genbruges?

  • 2
  • 0

Fint test ... men...

Jeg vil overveje adskillelse mellem VTC3's lys og diverse strømforsyning fra resten af vitale instrumentation, så I ikke mister strøm og desto data-com til bunkeren som i dag.
Også, som i US, burde el-ledninger være beskyttet af metal kabelbakker/rør.

Jeg syntes også at VTC3 burde har sit eget sprinkler system.

Burde man ikke har jeres high-speed kameras beskyttet af en slags "ovnfaste" kasser?

Ham der mobil kamera man, havde i mine øjne alt for lange kabler fra sit rygsæk til sit kamera ... jeg ser det som en muligt sikkerheds-issue.

Tak for i dag!

Mvh. CSS Robert.

  • 0
  • 1

@Robert

Lessons learned :-) Vi har allerede planer for at der indrettes separat strøm/it skab et godt stykke væk fra teststanden, og at VTC får ikke kun egen gruppe, men også HPFI.

Fejlen på strømmen skyldtes at strømudtag til toppen af VTC brændte og derefter tog HPFI ud for hele elskabet. Det er selvfølgelig en fejl der rettes, da den jo ligger lige til højrebenet.

VTC 3 er jo bygget med erfaringer fra VTC 1 og den havde ikke fast el, men kun byggepladstavler løst. Derfor "opgraderede" vi denne gang og placerede skabet hvor det - lært af erfaring fra VTC 1 - burde være beskyttet. Det var det så ikke :-)

Vi har kasser til vores kameraer, men der var simpelthen ikke plads til dem da der er knebent med plads hvor de skal side. Kasser ville heller ikke have hjulpet på det inferno der var ved motoren. Hvis kameraet skulle kunne filme, så ville det være dødt lige meget hvad (hvis man kigger på hvad der realistisk er muligt at lave når kameraet skal kunne betjenes).

Angående mobil kamera mand (Claus Mejling) - det er en nødløsning med kabler. Boksen bør kunne køre på WiFi men trods 3 dages test ville det ikke virke. Der kigges nok på en anden løsning fremadrettet.

/Morten, CS

  • 6
  • 0

Ærgeligt med tab af highspeed kameraerne. Håber I har råd til nye. Så også ud til at servo motoren til roret ikke havde det så godt bagefter. Mon den kan anvendes igen? Nuvel, glæder mig til at læse mere fra CS efterhånden som blogs og videoer offentliggøres.

Problemet er sådan set ikke at få råd.

Problemet er at de ikke længere produceres.

http://www.casio.com/products/archive/Digi...

De var kun i produktion i omtrent 2 år, cirka 2008-2010 eller deromkring.

Problemet for producenten var at de var alt for gode. Et kamera til amatørpris, som kunne lave highspeed optagelser der konkurrerede med prof. udstyr med et eller to nuller mere på prisen.

Vi har derfor løbende indkøbt ekstra på brugtmarkedet. Men det er vi naturligvis ikke de eneste der gør, så de kameraer er de seneste år blevet stadigt sjældnere udbudt og til stigende priser.

Vi skåner dem sådan set ikke, "Hvis dine fotos ikke er gode nok, er det fordi du ikke er tæt nok på" som Robert Capa engang sagde.

Men vi risikerer dem kun når det potentielle udbytte står mål med risikoen for at miste et af dem.

Vi eksperimenter med nogle varianter af GoPro der kan lidt det samme, men de er ikke lige så gode som de gamle Casio EX-F1, som vi pr. dags dato er løbet helt tør for.

  • 7
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten