Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Verdens mest sikre bil: Tesla S

Hvis nogen skulle være bange for sikkerheden i en moderne elbil, så køb en Tesla S.

Bilen har netop modtaget den højeste rating, som nogensinde er blevet uddelt af de amerikanske myndigheder (the National Highway Traffic Safety Administration).

Den gode rating skyldes især, at fronten på Tesla S ikke er optaget af en stor og tung motorblok. Derfor kan det meste af den lange front fungere som deformationszone ved et sammenstød og optage de mange kræfter.

Bilen var også så svær at få til at vælte, at de sædvanlige metoder ikke var nok (hvad det så end var, står der ikke noget om, men mon ikke vil taler om vilde manøvrer?). At den er så svær at få til at vælte skyldes, at alle de tunge batterier er monteret i bunden af bilen.

Så hvis du vil ha' en sikker bil, køb en Tesla S - så er den ikke længere.

Tesla S er, så vidt jeg kan se, endnu ikke blevet testet i Europa.

Her i Europa har Euroncap testet Renualt Zoe og den har også fået meget fine karakterer.

Så hvis det er standarden for elbiler, lover det godt for trafiksikkerheden.

Bjørn Godske er redaktør på IndustryTech og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

TESLA er som tidligere anført mange år foran deres konkurrenter - hvem de end måtte blive...for der er ikke rigtig nogen endnu.

Opsummering:
- Hurtigere acceleration end alle andre luksus familiebiler
- Plads på op til 7 personer
- 2 bagagerum = mere plads til bagage end ICE-biler
- Årets bil i USA 2012 (ikke el-bil, ift ALLE biler)
- Lavt tyngdepunkt, da batterierne er i bunden = gode køreegenskaber (teoretisk set)
- Bedste trafiksikkerhed

Åhr ja, så er den jo også emissionsfri, men hvem tænker på det, når man får alle de andre ting
- er det så overhovedet vigtigt/afgørende at den er miljørigtig, når den er bedre end alle andre biler?

Som Elon Musk har sagt: Vi vil bygge den bedste bil i verden og vi er nået frem til at for at nå det mål, skal den være el-drevet.

El-drevne køretøjer kan og bør være et positivt tilvalg - og skal ikke være et bittert fravalg af ICE-biler baseret på dårlig samvittighed (for miljøets skyld).

  • 19
  • 0

TESLA er som tidligere anført mange år foran deres konkurrenter - hvem de end måtte blive...for der er ikke rigtig nogen endnu.

Hmmmm. Det kommer nok an på hvad man konkurrerer i ;)
Den kan vel ikke slå TC9 på quater mile?

Der er måske noget om snakken med EL-biler, nu taler selveste Jezza pænt om en El-bil. "POWER!"
http://www.topgear.com/uk/mercedes-benz/sl...
Den var i deres show for nogle uger siden.

Har I prøvet at få Top Gear til at tage TC9 en tur rundt på deres bane? Det kunne give noget PR.

  • 1
  • 3

Nu er Tesla Model S en luksus bil. Den lider stadig under alle de skavanker som en elbil har, som alle relaterer sig til batteriet. Man spænder nu engang ikke en campingvogn eller trailer på sin Tesla og køre afsted. Man tager heller ikke Teslaen til med på tur til Sydfrankrig. Teslaen er dybt afhængig af ladestik. Bor man i etageejendom, så bliver det teknisk at lade bil hjemme! Når det er rigtigt koldt om vinteren, så kniber det med at lade den op. Nu har man lavet en 25 kW (34 HK) der "kun" fylder ligesåmeget som et køleskab. Den dag man kan lave en 100 kW brændselscelle der fylder en brøkdel af det, så kan man lave en glimrende el/biobrændsels-hybridbil.

  • 4
  • 20

TC9 er en drag racer og mest egnet til det. Den vil dårligt kunne fuldføre mere end 2 omgange før den skal lades - i så fald skulle batteripakken have en anden karakteristik.
Men jo vi har og vil til enhver tid være hurtigere end Tesla i acceleration - ellers ville det være uklogt at sige at vi har Europas hurtigst accelererende el-bil.

  • 4
  • 1

Der er fordele og ulemper ved alt - også en Tesla. Men når man opvejer disse mod hinanden mener jeg stadig at fordelene klart overstiger ulemperne - det har de folk der har købt bilen jo i hvert fald gjort ligesom de motor-journalister der kårede bilen som den bedste i USA har.

Folk i etageejendomme kan vel godt opsætte en ladestander hvor de bor eller er der noget her jeg ikke ved? Visse af de nyere byggerier har allerede ladestandere opsat, så den forstår jeg ikke helt.

Jeg kan egentlig ikke se hvorfor man ikke kan køre til Sydfrankrig - der er ingen der siger det skal gøres i et marathon stræk. Indenfor en overskuelig tidshorisont vil der være hurtig ladere langs motorvejene i Europa - men Rom blev jo ikke bygget på en dag.

Det med opladning om vinteren ved jeg ikke helt om jeg tror på. Ihvert fald har man testet Tesla Model S intensivt i vintervejr i Norge, som med 3000 biler er det største eksportmarked for Tesla lige nu.

  • 13
  • 1

Hej Hans-Henrik Thomsen.
Du kan ikke opstille ladestandere ved etageejendomme uden ejendomsselskabets (eller ejerforenings) tilladelse. Ganske bureaukratisk. Dertil kommer du selv skal betale den. Dyrt.
Der er ganske mange der kører til Sydfrankrig i deres bil, nogen gør det i ét hug, andre tager en overnatning undervejs. Selv med ladestandere langs motorvejen, så kan man ikke holde en hastighed på over 85 km/h med opladningspauser. Det viser erfaringerne fra USA på en strækning hvor den slags er opsat. Det er dødens pølse!
Lynladning er fint, men det slider meget på batteriet og er derfor ganske dyrt i længden. Jeg ved ikke hvilken garanti du får på Teslaens batteri, men Renault Zoe giver 100.000km/5 år (whatever comes first!) garanti. Det er ikke meget og batteriet er dyrt. Den eneste måde en elbil kommer til at køre "rigtig" motorvejskørsel i overskuelig fremtid, er ved induktionsladning i vejen. Det er så dyrt, at jeg ikke tror det kommer.

  • 3
  • 14

Og der er mange der kun har én bil. Man skal være velhavende for at have 2 biler stående, fordi den ene har stærkt begrænset rækkevidde og ingen trækkraft. Og så er elbilen stadig afhængig af ladestandere derhjemme og helst også på arbejdet. Dertil kommer, at man kan få 2 almindelige biler for én elbils pris.

  • 4
  • 13

Den eneste måde en elbil kommer til at køre "rigtig" motorvejskørsel i overskuelig fremtid, er ved induktionsladning i vejen.

Det er jeg ikke enig i.

Mange familier har to biler, hvoraf den ene fint kan være en el-bil, som vil være perfekt til pendling (også på motorvej), bykørsel, og alt anden kørsel indenfor batteriets rækkevidde.

Vi bliver nok ikke enige om hvad "rigtig" motorvejskørsel er, men Model S har en rækkevidde på flere hundrede kilometer, hvilket vel nok kan kaldes "rigtig" motorvejskørsel.

  • 10
  • 1

Jesper Ørsted, jeg kan godt blive ved med at gentage at man kan få krog til Tesla Model S, men det bliver nok lidt trættende i længden.

http://torkliftcentral.com/ecohitch/tesla/...

Men ok, jeg er nu på min 4. bil, og jeg har endnu til gode at have en bil med krog. På en eller anden måde har jeg overlevet det. Jeg er endda født i Jylland...

  • 11
  • 1

Det var et cykelbeslag du linkede til, ikke en jydekrog. Der er pokkes til forskel på at bære en cykel eller to og så en fuldt lastet trailer eller en campingvogn. I øvrigt er det ret uinteressant om man kunne få en jydekrog til Teslaen, da evt. kørsel. med hænger ville spiser store batterier til morgenmad. Teslaen er (som alle andre elbiler, uden undtagelse) totalt uegnet til den opgave.

  • 5
  • 10

Nu er Tesla Model S en luksus bil.


Det må väre en särlig Dansk ting at nogen, som har råd til den slags biler, samtidigt bor i en etage ejendom uden parkeringskälder, selv körer til Sydfrankrig, tager på campingferie eller har brug for at köre med trailer?

Tesla'en er for folk som har råd til en Porsche Cayenne eller en Range Rover; hvis de har hest eller båd - den eneste legitime grund til at släbe noget i det segment af befolkningen! Det er ganske godt set fra Teslas's side at man starter med at sälge til et marked som passer til produktionskapaciteten og som kan bäre ulemperne og udviklingsopkostningerne.

  • 26
  • 2

Enig med Frithiof her:

TESLA har set at man bliver nødt til at starte i et "luksus" segment, som er for folk med egen garage, lader, 2 biler og ikke en typisk campingvognsejer. Model S er allerede en stor succes og Model X bliver det sandsynligvis også. På den måde får TESLA volumen af deres el-biler op og det baner vejen for en mere "almindelig" el-bil til måske omkring 300.000, som Elon Musk allerede har sagt vil komme om 3-4 år, hvor volumen kan komme endnu højere op.

500 km er vel ikke "stærkt begrænset rækkevidde". Når jeg tanker Mondeoen kører jeg ca. 550-600 km. TESLA har vist at man med hurtig skift af batteriet, kan gøre dette hurtigere end at tanke. Lynladning slider på batteriet, men det er jo de færreste der vil lynlade hver dag, det bliver kun på de lange ture.

  • 13
  • 1

Jeg synes personlig at Teslaen er genial. Men hvor meget optimeret minidieselmotor/generator skulle man egentlig smide ud i det der ekstra bagagerum foran, før turen over Alperne var i hus?

Personlig ville jeg nok foretrække en lille bil til nr. 2, som kunne køre el, som kunne klare alle de små ture til arbejde, handle ind, køre ungerne til fodbold og sådan, og så kunne den store bil på diesel trække campingvognen over Alperne og klare turen til Legoland. Men desværre synes jeg at de små elbiler er vandvittig dyre i forhold til andre biler i klassen (på trods af manglende afgifter), hvilket Teslaen jo ikke er.

  • 4
  • 2

Skulle man til sydfrankrig eller italien i en elbil kunne man så ikke bare kører til tyskland og tage et biltog?
Det er en meget rarere måde at rejse/kører langt på.
Hvis elbiler bliver mere populære kunne man vel forestille sig at der kunne være ladere i toget oven i købet, der er jo et fint strøm udtag 2 nede i lokomotivet. Opladning på diverse B&B'er skulle vel ikke være noget problem, og hvis man er tesla+telt campist typen(som jo nok er en rimelig begrænset målgruppe) må man regne med at der er strøm på campingpladsen. Og hvis man partout vil på overlevelesestur i Norge i bil, må man købe en 4 hjulstrækker og æde sin benzin regning.

  • 9
  • 0

Jesper Ørsted, jeg kan godt blive ved med at gentage at man kan få krog til Tesla Model S, men det bliver nok lidt trættende i længden.

Jesper har ret her. Det er ikke til brug med campingvogn eller trailer. Elon Musk blev faktisk spurgt om dette, da han var i Norge. Han sagde, at ingen havde bedt om en krog til Model S før, og det er nok et typisk europæisk fænomen. Hvorvidt det vil kunne lade sig gøre på fremtidige modeller, er ikke til at sige, men model X vil få trækkrog til de store amerikanske hestetrailere.

  • 1
  • 0

Nu er Tesla Model S en luksus bil. Den lider stadig under alle de skavanker som en elbil har, som alle relaterer sig til batteriet. Man spænder nu engang ikke en campingvogn eller trailer på sin Tesla og køre afsted. Man tager heller ikke Teslaen til med på tur til Sydfrankrig. Teslaen er dybt afhængig af ladestik. Bor man i etageejendom, så bliver det teknisk at lade bil hjemme!

Der er så meget snak om mangel på ladestandere, men billedet vil nok se væsentligt anderledes ud om et par år, og vi har nogle bedre bud på standardiserede højhastighedsladere. Man kunne jo passende rette samme kritik mod manglen på benzinstandere i starten af det 20. århundrede. Nu er de jo på hvert gadehjørne, og så er der jo ingen der klager.

Når det er rigtigt koldt om vinteren, så kniber det med at lade den op.

Nordmændene er vist uenige: Model S er ganske velegnet til opladning og kørsel i det kolde klima, og det er sikkert også derfor, at Tesla valgte at lancere bilen her først.

Nu har man lavet en 25 kW (34 HK) der "kun" fylder ligesåmeget som et køleskab. Den dag man kan lave en 100 kW brændselscelle der fylder en brøkdel af det, så kan man lave en glimrende el/biobrændsels-hybridbil.

Det er nok mere sandsynligt, at der sker noget indenfor superkondensatorer.

  • 3
  • 0

I US har de jo snart et ret udbygget net af lynladere, og Tesla betaler endda for udbygningen OG strømmen, så det er gratis at benytte standerne. Det er jo nok en kombination af billig strøm i US og marketingværdien, men det er da alligevel lidt sejt, at de gør det.

Der er så nogle problemer ved at det er proprietære stik til Teslaens superladning og sådan, men man kan faktisk også tanke andre elbiler ved deres standere.

http://www.teslamotors.com/supercharger

  • 4
  • 1

Det er jo nok en kombination af billig strøm i US og marketingværdien, men det er da alligevel lidt sejt, at de gør det.

Elon Musk står i spidsen af tre virksomheder. De to af dem er ret kendte: Tesla og Space X. Den sidste virksomhed hedder SolarCity og producerer solceller. Elon har derfor udviklet et koncept, hvor lynladerstationerne får strømmen fra solceller.

Om dagen bruges overskudsstrømmen til at oplade batterier. Disse batterier kan så forsyne lynladeren om natten. Samtidig indgår de samme batterier i batteribyttekonceptet. Populært sagt så kan man vælge om man vil overføre strømmen med lynladning eller om man simpelthen vil bytte batteriet.

Han siger at lynladerstationerne bliver bygget efter dette koncept, men om det gælder dem alle eller kun udvalgte positioner er uvist. Den i Norge er tydeligvis tilkoblet elnettet.

Planerne for udbygning af lynladernetværket i Europa er endnu ikke lagt frem. At det kommer er dog sikkert, de har jo allerede bygget den første i Norge. Jesper Ørsted er meget bekymret for hvordan de mon skaffer strøm til disse lynladere og her har du svaret.

  • 8
  • 0

Du kan ikke opstille ladestandere ved etageejendomme uden ejendomsselskabets (eller ejerforenings) tilladelse. Ganske bureaukratisk. Dertil kommer du selv skal betale den. Dyrt.

Det er nok i virkligheden ikke specielt svært at opnå tilladelse. Men hvis du ikke vil eller kan, så må du jo parkere din bil ved en offentlig ladestander. Dem er der nogle stykker af i København: https://www.clever.dk/find-ladestander/

At der ikke er flere skyldes jo nok at der ikke er behov for flere lige nu. Når elbilen bliver mere udbredt vil der helt automatisk komme økonomi i at etablere flere parkeringspladser med lader. Så det er kun et midlertidigt problem.

Når elbilen er blevet almindelig, så vil det være et krav fra beboerne at der er ladere ved boligforeningens parkeringspladser. Og så kommer der det også.

  • 7
  • 0

for folk der ikke kan forstå el-bil konceptet. Tror i den store polerede løsning falder end fra himlen en mandag morgen? Så vidt jeg ved gik der et rumt stykke tid fra de første biler kom til heste-flåden var udskiftet. Det er ikke mange år siden, at en tur fra Kalundborg til København tog 2 dage og krævede skift af heste undervejs. Nu kører jeg samme tur 2 gange dagligt uden større problemer. Det ville en Tesla S også kunne klare (med natlig opladning hjemme) og det til en pris der matcher langt de fleste dieselbiler af samme størrelse og med samme mængde udstyr. Og så nævner jeg slet ikke de mange kræfter og økonomien.

En Tesla S kunne nemt fungere for os i dagligdagen, også selvom jeg måtte alliere mig med en kammerat når traileren skal runde genbrugspladsen. Jeg tvivler på, at jeg er den eneste med mit kørselsmønster, der bor i lejet hus og kører 200-250km dagligt.

  • 8
  • 1

Registreringsafgift er i forvejen et skævvredet system, som sikrer gamle, forurenende og usikre biler på de danske veje. Jeg ville i så fald betale afgift at mit strømforbrug og kan egentlig ikke se problemet.

Afgifter er per definition adfærdsregulerende og man kan dermed ikke (i min optik) kalkulere med en indtægt, som kan bruges på en fast udgift. Hvis afgiften virker som den skal vil der jo netop ikke være en udgift.

  • 6
  • 0

Og der er mange der kun har én bil. Man skal være velhavende for at have 2 biler stående, fordi den ene har stærkt begrænset rækkevidde og ingen trækkraft.

Hvis det er problemet så kan man jo lade være med at anskaffe den lille bil nummer to uden trækkraft og nøjes med elbilen.

Og så er elbilen stadig afhængig af ladestandere derhjemme og helst også på arbejdet.

Og ladestanderen på arbejdet er nødvendig fordi du har mere end 240 km til arbejde?

Dertil kommer, at man kan få 2 almindelige biler for én elbils pris.

Wow, jeg kan få store to luksusbiler for 560.000. Kan du ikke lige gi' mig nummeret på forhandleren?

  • 8
  • 0

Og kun godt 200.000 km garanti/8 år på 60 kWh modellen. Mon ikke en del af merprisen for en 85 kWh model på 55.682 kr går til batteriforsikring?

Batteriet slides mindre på den store model. Du kører jo længere på en fuld opladning, så det bliver til flere km på samme antal fulde ladecyklusser.

Derfor svarer det til næsten 300.000 km med 85 kWh batteri.

Dertil kommer at med det store batteri vil der være en tendens til at du sjældent aflader batteriet helt i bund og at du sjældent får brug for "extended range" mode hvor du lader batteriet helt op. Til dagligt nøjes de fleste ejere med at lade batteriet op til 80% for at skåne batteriet. Det øger levetiden på batteriet væsentligt.

Når man tager alle disse elementer i betragtning, så er det så få der reelt vil køre bilen så hårdt over 8 år, at Tesla omkostningsfrit kan love ubegrænset km.

  • 5
  • 0

Tesla Model S har kun to knapper, de er til at aktivere henholdsvis katastrofeblinket og åbne handskerummet, resten ordnes via en touch-skærm.

Så istedet for at føle sig frem når man skal stille på f.eks. klimaanlægget, så er man nødt til at tage øjnene fra vejen.

Det mener jeg er et reelt problem.

  • 5
  • 4

I Danmark og mange andre steder har det ikke så stor betydning hvor sikker en Tesla er, for der er så få der kører i dem.

  • 3
  • 5

Det er ikke helt korrekt. Model S har 6 knapper (2 med scrollhjul) på rattet, som kan konfigureres til de funktioner man ønsker, og de kan alle hentes fra det store display. Det gælder også klimaanlægget.

http://www.youtube.com/watch?v=QtDVQWjwqzg

Men derudover er jeg enig i, at det er en skidt idé at sidde og rode med den store touch skærm, mens man kører, og det kan være fristende. Det gælder denne dame, der rodede med radioen og torpederede en telefonpæl:

http://wgnsradio.com/one-car-crash-downs-u...

  • 6
  • 0

Jesper Ørsted har et kørselsbehov der på flere punkter ikke passer til det som en Tesla S er god til, eller også snakker han bare om andres behov.

Der må en spørgeskemaundersøgelse til. Min næste bil bliver ikke en Tesla S fordi:
* 600.000 kr for en bil er mere end mit budget kan klare (min sidst indkøbte brugte fossilbil kostede 60.000. Det er en Opel Zafira med plads til 7. Vi er kun 6, men har ind imellem en legekammerat med)
* den er for kold om vinteren (det er der måske noget om hvis man skal køre langt i -10°C frost, men det gør jeg aldrig)
* den er besværlig at køre til Nice med hver sommer (jeg kører aldrig så langt hver sommer. Min længste tur i bil kun med et stop ved et spisested var fra Stockholm til Göteborg i 1982, vel en 450 km)
* det er en dum bil at have anhængertræk på (min gl. bil havde jeg monteret anhængertræk på, og jeg brugte det simpelthen så sjældent at jeg ikke har monteret anhængertræk på den "nye". Jeg har lige fået træ leveret fra trælasten, og det kunne jeg have transporteret på en trailer ad to amgange, men levering kostede kun 300 kr, så indtil nu ser jeg ingen økonomi i at have krog)
* den ikke kan trække en campingvogn (ikke noget problem. Jeg har lige været på ferie i Hullehavn og boet i campingvogn, til trods for at min bil ingen krog har. Vi lejede den på stedet - no problem)
* jeg bor i lejlighed og ikke kan "tanke" privat hjemmefra, fordi der ikke kan/må opsættes ladestander (jeg har boet i lejlighed og jeg er ret sikker på at jeg dér ret hurtigt ville få mit ønske igennem (for egen regning, men hvad er det i forhold til 600.000?). Havde jeg elbil ville jeg tanke hjemme. Jeg bor i hus, og ville selvfølgelig have hoppet med på den lukretive solcelle-løsning en politiker fandt på (for at han selv kunne nyde godt af tilskudsordningen))

På et punkt kunne jeg måske give Jesper Ørsted ret: Hvert 3. år tager vi børnene med i Legoland og der er så 270km fra Kbh. Hvis ikke det kan klares i et hug, så må vi stoppe et sted en times tid og tanke op. Hvis der er en legeplads, så ville børnene elske det. Det er bestemt ikke noget problem. Hvert 3. år.

Vi er alle forskellige, så for mig og mine ville en Tesla S være perfekt - kun prisen skræmmer.

Iøvrigt kan hverken min bil eller en Tesla S laste en 40'' container, og det har de fleste af os jo brug for...

  • 10
  • 0

600.000 kr for en bil er mere end mit budget kan klare.

Fair nok. Uanset det, så mener jeg at Tesla Model S er relativt billig i Danmark.

I Tyskland koster en Tesla Model S omtrent det samme som en pænt udstyret Audi A7 (som også er en hatch-back, vel omtrent i samme klasse), mens en pænt udstyret Audi A7 i Danmark koster omtrent det dobbelte af en Tesla Model S.

Måske kan man importere een fra USA til Tyskland...

  • 2
  • 0

Det ville en Tesla S også kunne klare (med natlig opladning hjemme) og det til en pris der matcher langt de fleste dieselbiler af samme størrelse og med samme mængde udstyr.


Her falder du i vandet, du kan ikke sammenligne prisen på en bil uden afgift, med biler hvor der er betalt afgift.
Netop det gør, at Tesla aldrig vil blive en udbredt bil i DK. Staten har simpelthen ikke råd til, at vi begynder at køre i biler uden registreringsafgift. Husk på at bil -skatter og -afgifter indbringer 50 milliarder hvert år.
Derfor kan du roligt gange prisen for Tesla med 3 når det bliver aktuelt for alle at købe den.
El-biler skal nok komme, men der mangler fortsat akkumulatorer med høj ydelse, lav vægt og lang levetid. De kommer, men om der går 5, 10 eller 30 år måske endnu længere, er umuligt at sige.
Se på udviklingen indenfor kondensatorer. En kondensator på 1 Farad var for 30 år siden en utopisk tanke, nu har man i flere år kunne købe kondensatorer på i hvert fald 470 Farad, godt nok kun ved lav spænding, men det er et bevis på, at vi ikke kan vide noget om pludselige teknologispring.

  • 0
  • 3

Dertil kommer, at man kan få 2 almindelige biler for én elbils pris.
Wow, jeg kan få store to luksusbiler for 560.000. Kan du ikke lige gi' mig nummeret på forhandleren?


Der omtales 2 almindelige biler, men da du åbenbart er elbilfanatikker, laver du det straks om til 2 store luksusbiler.
Jeg vil gerne hjælpe dig med et tilbud. Skoda Fabia koster 125.000 kr.
Her kan du få ikke bare 2 biler men hele 4 biler for 560.000 og så endda have 60.000 kr. i overskud. Men en Skoda er måske ikke godt nok til dig.

  • 1
  • 4

Jeg kan ikke personligt huske det, men min svigerfars far gjorde det. Så vi snakker altså under 100år. Min pointe var altså, at vi ikke ser et paradigme skift i løbet af 1-5 år med en pludselig udskiftning af bilflåden.

  • 1
  • 0

Selvfølgelig kan jeg det. Hvis jeg havde ½mio til en ny bil lige nu er en Tesla altså med i valgmulighederne. Helt lovligt endda.

  • 2
  • 0

Noget andet jeg tænker på er, at de andre bilister måske skal frygte den. Muligvis sker der ikke noget alvorligt inde i Teslaen, men da det er en tung bil kan de andre blive slemt skadede.
Hvordan håndterer denne test, de skader som opstår på de andre involverede?

  • 1
  • 0

Så vidt jeg kan læse af artiklen, så fremkommer kollisionssikkerheden ved, at der ikke er en tung motorblok, der kan gøre skade, og derfor er plads til meget længere deformationszoner. Store deformationszoner til at absorbere kollisionsenergien kommer jo også medtrafikanterne til gode.

  • 1
  • 0

Der omtales 2 almindelige biler, men da du åbenbart er elbilfanatikker, laver du det straks om til 2 store luksusbiler.
Jeg vil gerne hjælpe dig med et tilbud. Skoda Fabia koster 125.000 kr.

Skoda Fabia = Tesla Model S? Jeg vil have noget af det du ryger.

Og så er Tesla altså ikke totalt afgiftsfritaget. Der betales stadig told og moms af bilen. Selv den billigste Tesla betaler altså mere i afgifter end totalprisen på den Fabia der.

Det er ikke elbilerne der har skabt et hul i afgiftsindtægterne. Det er de små mikrobiler. En bil til 80.000 kroner inklusiv told, moms og registreringsafgift betaler ikke meget af det sidste. Lille pris til at starte med, god brændstoføkonomi og mange fradragsberettigede sikkerhedsfunktioner minimerer afgiften.

Mikrobilerne står for halvdelen af bilsalget i Danmark. Det er virklig noget de kan mærke i finansministeriet. Tesla Model S er en bil der starter på den forkerte side af den halve million kroner, og alene derfor vil den aldrig være årsag til det helt store afgiftstab for staten. Så mange er der simpelthen ikke der køber biler i den prisklasse. Men den vil helt sikkert sparke grundigt til danske jante.

Når du bestiller en Nissan Leaf eller en BMW i3, begge til omkring 280.000 kroner inklusiv moms, så betaler du mere i moms end en mikrobil gør i moms+registreringsafgift.

  • 6
  • 0

Hvis man regelmæssigt har brug for at slæbe ting i USA, køber man sig en "truck", dvs. en bil med lad.

Netop, derovre ved de hvor vigtig bilen er for samfundets udvikling og velfærd.

De har haft 3 trafikteknologiske spring i udviklingen, der alle gav forøget velfærd.
1. Eirekanalen der gav store samhandelsmuligheder på østkysten, som jo var USA dengang.
2. Jernbanen der gjorde samme for USA på tværs af landet, øst-vest.
3. Bilen der udvidede dette til hele landet i alle retninger ikke kun øst-vest.

Her i lille DK sidder / har der siddet nogle mere eller mindre socialdemokratiske politikere (ikke partifarve) og bruger den lille danske misundelse til at beskatte vitale emner som for eksempel biler og huse. Hvorfor netop disse emner, jo de er som sagt vitale / livsnødvendige, så skatteyderne skal nok købe dem alligevel, og de der ikke har råd eller af andre grunde ikke ønsker det, vil ud fra misundelse støtte disse skatter.
Derfor har danskere ikke råd til praktiske biler, men er tvunget til biler, der kan "det hele".

  • 0
  • 2

Jeg kan ikke personligt huske det, men min svigerfars far gjorde det. Så vi snakker altså under 100år. Min pointe var altså, at vi ikke ser et paradigme skift i løbet af 1-5 år med en pludselig udskiftning af bilflåden.

Min mor, født i 1922 fortalte også om det. Men 100 år i bilens historie, der er sket mange skift i den tid indenfor biludviklingen. Bare i min tid har jeg oplevet at min far havde en bil Adler i 1956, med mekaniske bremser (ikke hydraulik) ingen mekanisk ventilation, slet ikke noget der hed varme, køling eller affugtning, 6 volts pærer der gav en form for lys, og når det gik stærkt kørte vi mellem 60 og 70, dog ikke når vejen var lavet af chaussesten.
Afvisning når bilen skulle dreje, en afviservingen, der svingede ud til den ønskede side med en 5 måske 10 watt pære. Det orange plast smeltede i hvert fald, hvis man glemte at slå dem ind når man forlod bilen, der var jo ikke automatisk tilbageføring.
Så jo jeg tror da helt sikker på endnu nogle store skift indenfor også biludviklingen, tilsyneladende går det jo blot stærkere og stærkere med udviklingen.

Personligt er jeg ikke i tvivl om at elbilen er fremtiden, bare ikke endnu. Den er stadig på begynder niveau, ligesom den nuværende bil var i mange år, den er vel ikke færdig endnu.

En fordel ved hestevognen var, at uanset hvor fordrukken kusken var, skulle hestene nok finde hjem, og det gik normalt hurtigere end på udturen.

  • 0
  • 0

Der omtales 2 almindelige biler, men da du åbenbart er elbilfanatikker, laver du det straks om til 2 store luksusbiler.
Jeg vil gerne hjælpe dig med et tilbud. Skoda Fabia koster 125.000 kr.
Her kan du få ikke bare 2 biler men hele 4 biler for 560.000 og så endda have 60.000 kr. i overskud. Men en Skoda er måske ikke godt nok til dig.

Jeg antager at der i en diskussion om elbil kontra andre biler menes biler med forbrændingsmotor, når der skrives "almindelige" biler.
Skulle jeg tage fejl i dette, så kan man også få 8 af de billigste mikrobiler for 560.000 kr, eller ca. 40 knallerter, eller 400 cykler i Harald Nyborg kvalitet! Vi er få der er overraskede over, at hvis man vil nøjes med noget ringere, så kan få flere for det samme beløb.

Men du kan fanden dejseme ikke få 2 biler med forbrændingsmotor i Tesla S niveau for 560.000.

De fleste argumenter synes at gå på melodien. "Mit behov er bedre opfyldt end noget andet end en Tesla S, så derfor er Tesla S en fiasko".
Men surprise, surprise, dette gælder faktisk for alle bilmodeller, ellers var der kun en bilmodel på market som kunne sælges i noget som helst fornuftigt stykantal. Men sådan er det ikke, da vi alle har forskellige behov og ønsker...også til biler.

Jeg regner iøvrigt med at min næste bil bliver en Tesla X. Som i høj komfort og absolut uden problemer ville kunne trække en campingvogn til Italien uden specielt mange eller langvarige ophold ved det snart udbygge netværk af hurtigtladere. Og det er så iøvrigt noget jeg aldrig kunne finde på at gøre, nu da flyet faktisk er opfundet.

  • 4
  • 0

Men du kan fanden dejseme ikke få 2 biler med forbrændingsmotor i Tesla S niveau for 560.000.


Nej, du kan få 2 biler med forbrændingsmotor der er væsentligt bedre end Teslaen: De har en langt bedre rækkevidde, de tanker brændstof på en brøkdel af den tid Teslaen er om at lade op, de kan trække trailere og campingvogne uden problemer og man får ikke drivis på testiklerne af at køre i dem om vinteren. Du kan f.eks. få en Alfa Romeo Giulietta 1.4 105 til 250.000 kr eller en Renault Megane III 1,5 dCi 110 Dynamique ESM, der går 28,6 km/l til 289.000 kr. Det kan godt være de ikke accelererer ligeså hurtigt som Teslaen, men det tror jeg de fleste bilejere vil hoppe op og falde ned på.

  • 0
  • 5

Nej, du kan få 2 biler med forbrændingsmotor der er væsentligt bedre end Teslaen:


Det er da muligt man kan få 2 biler til samme pris der passer bedre til dine behov. Men du er nok heller ikke ligefrem den primære målgruppe for Model S. Bare roligt der skal nok komme en elbil der bedre dækker dit behov. :-)

De har en langt bedre rækkevidde, de tanker brændstof på en brøkdel af den tid Teslaen er om at lade op..


Det er altså de færreste hvor rækkeviden på Model S vil være et problem, da det er meget sjældent de kører mere en 500 km på en dag. Jeg har personligt aldrig kørt så langt på en dag, Legoland er vist grænsen for mig, længere end det foretrækker jeg fly'et.
Og husk men en el-bil, vågner du op til en fuld tank hver morgen, det er igen meget sjælden du får behov for at "tanke op" ude. Med Tesla Model S er der så 3 muligheder for at tænke på ude.
1) Batteri skift, som tager ca. 90 sekunder og koster ca. det ca. som en tank benzin.
2) SuperCharger, 300 km på ½ time, opladning er gratis.
3) Andre opladere, varierende hastighed og pris.

.. de kan trække trailere og campingvogne uden problemer..


Tesla Model S har rigeligt trækkraft til dette, men den primære målgruppe har ikke udtrykt ønske om et sådan behov.
Du kan dog godt få et anhængertræk eftermonteret hos 3. part, hvis ud ønsker, og med Model X (SUV), vil du kunne få det med fra fabrikken.
http://www.greencarreports.com/news/108547...

.. og man får ikke drivis på testiklerne af at køre i dem om vinteren.


Der er absolut ingen grund til at du skulle fryse dine manglende nosser af i en Model S, specielt ikke hvis du bestiller sædevarmere med.

  • 2
  • 0

Nej, du kan få 2 biler med forbrændingsmotor der er væsentligt bedre end Teslaen:

Og så kører Jesper Ørsted ellers i ring igen. Jesper kan ikke se nogen årsag til at mærker som Mercedes, Audi og BMW eksisterer. Nok fordi han ikke har råd til den slags biler. De tre mærker har faktisk ikke nogen bil i Model S størrelse der koster mindre end Tesla Model S.

Tesla konkurrerer med de tyske luksusmærker, og så nytter det ikke at komme med en Renault, der iøvrigt også er væsentligt mindre. Vi kan godt snakke Renault, men deres elbil hedder altså Zoe og koster 161.400 kroner.

Konkurrenterne hedder Audi A8, BMW 7-serie og Mercedes S-klasse. I USA sælger Tesla flere Model S end der bliver solgt af de nævnte modeller. Faktisk har Tesla en markedsandel på 8,4%: http://www.fool.com/investing/general/2013...

I USA er alle biler afgiftsfritaget på lige fod. Elbiler modtager et tilskud på $7500 men det er jo nærmest ingenting prisen på de biler taget i betragtning. Det er et tilskud på under 10% af bilens salgspris.

Hvad Jesper Ørsted mener om bilen er irrelevant. Han har alligevel ikke råd og udspyr bare jantesnak. Dem der har råd de køber bilen i stor stil, så man må jo tro at den dækker et behov.

  • 2
  • 1

Måske man skulle finde en prisbillig pickup, der jo er en biltype med rimelig trækkraft og ofte er udstyret med trækkrog. På ladet kan så monteres en 500 liter benzintank, så man for en rigtig god rækkevidde. Hvis man så monterer 4 påfyldningsstuds, så der kan fyldes fra fire standere på en gang, så bliver tiden for tankning også kort.

Hermed har vi vist så drømmebilen for det kundesegment der indeholder Jesper Ørsted :) Det skal nok blive en sællert

  • 1
  • 0

Jeg kaster lige et spørgsmål ind, som jeg godt kunne tænke mig at få svar på :
Lynladning er sagen og naturligvis skal vi have det i den ene eller den anden form. Men efterhånden er ladetiden for temmelig store batteripakker ved at være nede under en halv time.
Så jeg kunne godt tænke mig at vide lidt om, hvor stort varmetabet er (i lader + batteri) ved hurtigladning sammenlignet med "langsomladning".
Energieffektiviteten er jo immervæk et af de helt store salgsargumenter ved elbiler. Så ladningen skulle også gerne være effektiv.
Er der nogen her, der har nogle tal på det?
Altså fx hvad varmetabet er v. 10 kW-ladning contra 50 kW-ladning?

  • 0
  • 0

Hej Bjørn Godske.

Tak for en interessant artikel. Den var spændende at læse.

Det er da selvfølgelig fint, at denne Tesla er en meget sikker bil. Men det gælder vel kun for føreren og passagerne.

For de biler, som er uheldige at støde ind i den, er skaden måske større end ved de fleste andre biler.

Denne Tesla vejer nemlig over 2 tons med det store batteri. Biler, der støder ind i denne Tesla, får måske større skade end ved de almindelige - og langt lettere - biler.

Så i mine øjne vil denne Tesla aldrig blive en god bil med det store batteri.

Det var sidste gang at jeg luftede denne kæphest i dette debatforum.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
( og Projekt Smørhul)

  • 0
  • 2

Du har da fuldstændig misset pointen her. Pointen gik - sådan som jeg forstod det - på, at Teslaen er en luksus-bil, og at den derfor også bør sammenlignes med tilsvarende.

  • 0
  • 0

Du har da fuldstændig misset pointen her. Pointen gik - sådan som jeg forstod det - på, at Teslaen er en luksus-bil, og at den derfor også bør sammenlignes med tilsvarende.

  • 0
  • 0

Oct 28, 2014, Power Electronics: Teardown Reveals The Tesla S Resembles A Smartphone.
A recent teardown by market research firm IHS reveals that the electronics content in the Tesla Model S is similar to that found in a smartphone:
http://powerelectronics.com/power-electron...
Citat: "...
* A bill of materials (BOM) for the virtual instrument cluster and the premium media control unit that is roughly twice the cost of the highest-end infotainment unit examined by IHS.
...
The cost structure of the Model S’s premium media control unit closely resembles that of a smartphone or tablet because the display and touch screen are the two most expensive subsystems, the same as for an iPhone or iPad. The high cost is due to the sheer scale and size of the display and touchscreen.
...
The Model S display is some 10 inches larger than the typical screen sizes seen in many automotive head units. The resolution of the display is 1,920 x 1,200, again exceeding the norm for cars.
..."

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten