close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
rumfart på den anden måde cs banner bloghoved

Det var SAT'me godt!

Kære læsere,

Henover den forgangne weekend har vi afholdt det vi kalder Sea Acceptance Test (SAT) af Nexø II og hele opsendelsessystemet. Det er en test der strækker sig over to dage, hvor vi sætter alt udstyr op, stikker til søs og simulere en opsendelse under så realistiske betingelser som muligt.

Illustration: Thomas Pedersen

Nexø II på vandet til sin sidste store test før opsendelse.

Vi startede lørdag morgen 0900, hvor størstedelen af CS’erne stillede klar i værkstedet. Vi var en smule udfordrede af at Copenhell havde inviteret omkring 20.000 mennesker til en gang musik ude på pladsen 100 meter fra vores værksted. Det betød dog så også at der var en dejlig teleskoplæsser på Refshaleøen, som vi kunne låne til at laste Nexø II ombord på Sputnik med.

Lørdag morgen fik vi kigget lidt på vores seneste nyerhvervelse, den dejlige RIB som DSC har doneret til os, den havde Johansen medbragt fra Jylland sent fredag. Den fik desværre ikke så meget sejltid på sin først tur hos os, den sørgede derimod for en rask lille redningsoperation. Under lidt testsejlads ud af Lynetteløbet sprang et olierør og vi måtte derfor fluks have Sputnik ud at sejle og redde DSC RIB ind til kaj igen. En lidt ærgerlig start med vores nye båd, men den skal forhåbentlig bare have et par nye slanger og så kan den igen.

Illustration: Thomas Pedersen

Meincke i tårnet på Sputnik for at gøre den sidste dækplade fast efter at Nexø II er kommet på plads. (Og jo, han har en faldsikring i den anden side).

SAT er planlagt til at minde mest muligt om en opsendelsesweekend. Dermed var det meningen at lørdag skulle bruges til setup af udstyr og at lave et system checkout på både raketten og vores ækvivalent til Ground Support Equipment (GSE), altså hele opsendelsesinfrastrukturen. Dernæst skulle vi søndag morgen sejle ud og simulere en opsendelse. Helt sådan gik det ikke. Vi havde lidt løse ender på Mission Control skibet Bolette Munkholm, som gjorde at lørdagens program måtte skæres lidt ned og dele måtte udskydes til søndag. Først søndag klokken 14 var vi klar til at sejle ud og simulere opsendelse.

Illustration: Sarunas Kazlauskas

Jesper sejler Bolette Munkholm ud af Lynetteløbet.

Helt som ved den kommende opsendelse gennemgik vi en del af checklisten under selve sejlturen. Dermed bliver Nexø II onboard videosender testet under sejlturen, så vi kan verificere at vi modtager video fra den og at Mærsk også modtager det hjemme i HAB. Vi udfører også nogle check af ventiler og sensorer og verificere at netværk mellem Nexø II, Sputnik, Mission Control og HAB kører helt som det skal.

Vel ankommet til en position et par kilometer nord-øst for Middelgrundsfortet gik vi i gang med de kritiske skridt i opsendelsesproceduren. Første skridt her er at laste brændstof, i dagens anledning blot nogle få liter ethanol. Herefter fyldte vi LOX-tanken med flydende nitrogen og påbegyndte evakuering af Sputnik. Her løb vi ind i dagens eneste reelle problem, nemlig at Launch Platform boksen var holdt op med at svare… Launch Platform boksen er en netværksforbundet enhed på Sputnik, hvis vigtigste opgave er at tænde igniteren inde i motoren, så altså en ret vigtig opgave… Vi fik hurtigt debugget situationen og det viste sig at dens batteri simpelthen var gået for langt ned i spænding. Løsningen blev at tænde Sputniks motorer, så boksen kunne få strøm fra Sputnik.

Under debug havde vi fordampet så meget LN2 at vi besluttede for at øve en top op situation. Altså en situation, hvor vi har haft en forsinkelse, som gør at vi må tanke lidt ekstra LOX på raketten. Vi gik derfor nogle skridt tilbage i proceduren og fik tanket mere LN2 på.

Få minutter senere var checklisten spillet igennem, og undertegnede kunne dreje Mission Control boksen fra Safe til Arm og aktivere den fuldt automatiserede nedtællingsprocedure.

Illustration: Sarunas Kazlauskas

Mission Control display og launch control boks.

”T-30s and counting”

Ved T-25 lukkes ventilen automatisk på LOX-tanken og ved T-20 startes tryksætning til pre-stage.

”T-20, pressing fuel tanks”

Få sekunder senere var tankene oppe på 8 bar (lavt sat i dagens anledning, da der stadig var folk på Sputnik) og nedtællingen fik ind i sine sidste 10 sekunder.

”10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, ignition, main valves open!”

Illustration: Carsten Olsen

Og en stor sky af fordampet nitrogen sås strømme ud af Nexø II’s BPM5 motor. Et herligt syn for alle på vandet.

Dermed var SAT testen mere eller mindre overstået, vi havde dog lige et par ekstra ting, der skulle testes. Da vi formentlig ikke får lejlighed til at arbejde sammen med Marinehjemmeværnet til denne opsendelse, så skal vi selv sørge for radardækning af skydeområdet. Og så er det jo brandsmart at vores nye Mission Control skib har sin egen radar. Der var dog noget bekymring om, hvorvidt radaren ville forstyrre vores interskibsnetværk eller video stream. Jesper og Scott fyrede derfor op for radaren, men vi kunne ingen forstyrrelser sporer. Vi kunne derimod sporer masser af skibstraffik i området, ja selv vores lille blå RIB kunne spores på flere mils afstand.

Illustration: Sarunas Kazlauskas

Scott arbejder med radaren på Bolette Munkholm.

Det lover altså alt sammen rigtig rigtig godt for en snarlig opsendelse af Nexø II. Vi mener at både raket og den nødvendige infrastruktur er helt og aldeles klar. Nu skal vi lige have det sidste ping-pong med myndighederne og så kan vi meget snart melde en dato ud.

Vi glæder os helt vanvittigt til at komme til Nexø igen og endelig få sendt Nexø II afsted!

Thomas Pedersen
er civilingeniør fra DTU fra 2006 og har en Ph.D. indenfor mikro- og nanoteknologi fra DTU Nanotech, og er nu ansat samme sted som seniorforsker. Thomas har bygget raketter siden 1999 og blev en del af Copenhagen Suborbitals i 2009. Han er et af flere medlemmer af Copenhagen Suborbitals, der skriver på denne blog.

Hvilken forskel gør det i afvisningen, at det er jer selv og ikke MHV der står for det? - jeg tænker de må have en anden myndighed end en gruppe almindelige mennesker, overfor f.eks. en polsk fisker?
Kan I tillade Jer at skyde selvom han ignorerer alle advarsler eller må I pænt vente på at han ikke gider mere eller får fyldt lasten?

  • 3
  • 0

Havde håbet på lidt mere info om hvordan den nye indretning på det nye skib, forhåbentlig, betød bedre logistik, plads m.m. Nå det kommer efter skuddet. Glæder mig så meget til I melder en dato ud. Godt gået med SAT.

  • 2
  • 0