motorbloggen

Var det noget med en elektrisk Hummer?

Jeg takkede engang pænt nej, da udlejningsselskabet i San Francisco lufthavn tilbød mig en Hummer. Den stod for mig, som den ultimative amerikanske grådighed: stor, tung, benzinslugende og med en indbygget aggressivitet, som jeg ikke syntes passede med mit bløde dansk-tilpassede syn på det globale ressourceforbrug (på trods af, at jeg lige var fløjet hele vejen fra København).

Og så var det endda kun den neddroslede version (H2) af den militære version som Arnold Schwarzenegger i sin tid kørte rundt i. Faktisk havde den intet med den originale at gøre - bortset fra en snert af designet.

(I stedet endte jeg med at køre rundt i en Chevrolet TrailBlazer, der temmelig sikkert ikke var meget mere miljøvenlig end en Hummeren)

Men der er sket meget siden dagene med Arnold i en Hummer H1 på Sunset Boulevard. Faktisk er han blevet set i en ombygget elektrisk Hummer og hvis han ikke allerede har fået leveret en, så kan han stille sig i webshoppen hos GMC, når de den 20. oktober åbner for salget af den ægte nye elektriske Hummer EV

Mon ikke produktionsplanerne er blevet fremskyndet en smule, efter at Tesla sidste år fremviste deres Cybertruck?

Nå, men kampen om kunderne skal altså stå mellem to gigantiske elektriske SUV’er. Hummer får 1.000 hk. Tesla opgiver det ikke direkte, men det vurderes, at effekten i versionen med tre motorer, ligger på cirka 800 hk. 0-60 mph er 3,0 sekunder for Hummer og 2,9 for Tesla og sådan kunne man sikkert blive ved.

Er det så godt for hele spørgsmålet om miljø og transport? Altså, kæmpestore SUV’er med enorme batterier? Det er nok så som så med miljøet, men de kan måske være med til at promovere hele tanken om, at man ikke behøver at køre i en enorm benzinsluger for at ligne Arnold.

Så hvis jeg en dag igen står i lufthavnen og får tilbud en Hummer, så var det måske værd at tjekke om den er elektrisk - og hvor man kan oplade.

Journalist og ingeniør. Har skrevet om teknologi og produktion siden 2001 og tidligere arbejdet med planlægning i energisektoren. Har især fokus på Industri 4.0, robotter, 3D-print, transportmidler, energisystemer og anden ny teknologi.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis det er af hensyn til samvittigheden, så slæber man stadig rundt på x tons stål for at transportere 0,1 tons menneske, og energien til femdriften kommer fra ?

  • 8
  • 3

Tja, i Californien ligesom i Danmark kommer cirka 50% fra vedvarende energikilder vind, sol og vandkraft - resten af USA begynder også at rykke sig i den rigtige retning. Dertil kommer det at elbiler bruger cirka 1/3 af den energi en benzin/diesel bil bruger fra A til B. At folk i USA stadig kører rundt i pickup trucks uden at bruge dem til deres egentlige formål kan vi desværre ikke gøre så meget ved, men at skifte diesel ud med batterier er stadig en fordel for os alle.

  • 13
  • 2

Rigtige pickuptrucks kører på diesel i USA, men ja de fås også på benzin. Ændrer vel ikke rigtigt på noget om det er benzin eller diesel der bliver erstattet med batterier?

  • 4
  • 1

Hummer i nyere tid er et mærke eller en modelserie og ikke en model. Både H2 og H3 er andre designs over teknik baseret på andre GM modeller. De har intet andet en navn og enkelte designelementer til fælles med den model der oprindeligt blev udviklet til militær brug.

At konkludere noget om størrelse eller konstruktion på en kommende Hummer EV ud fra navnet er derfor lidt søgt. Den første Jeep EV får næppe heller størrelse som den oprindelige Willys. Desværre 😉

  • 2
  • 0

Jeg forstår ikke trenden med energifrådsende køretøjer. En elektrisk Hummer der bruger 10x mere energi end en Fiat 500 er stadig ikke godt for miljøet. Og den smider nok også 10x mere plasticforurening fra dæk.

I Danmark skal vi væk fra flat-rate strøm abonnementer til el-biler. Det er rent miljøskadeligt. Vi skal have folk til at tænke over deres bils energiforbrug, uanset energikilde.

  • 4
  • 5

Måske på sigt - men umiddelbart er målet at få så mange til at skifte til elbiler så hurtigt så muligt, og der skader det bestemt ikke at de er billige i drift.

Elbiler er ikke billige i drift uanset hvor mange gange det gentages. De er billige for dem det kan tilpasse deres opladning til andre steder end hjemmet, men kun der. De tal FDM har regnet sig frem til for 20.000 km om året opladet 100 procent hjemme via hurtig lader (og altså derfor med erhvervsrabat) er under 50 kroners forskel i måneden fra mit benzin budget med en 2.2 sporty benzin sluger. Jeg har gentagende gange kigget på en elbil men jeg skifter ikke så længe den køre det samme "km/l" som min gamle bil ved mit forbrugsmønster og da slet ikke hvis den også har højere pris og for lav rækkevidde.

700-1100 kroner for hjemme opladning:

https://fdm.dk/sites/default/files/styles/...

Modbevis gerne FDMs tal så jeg har en undskyldning til at købe ny bil..

  • 1
  • 3
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten