motorbloggen

Var det noget med en elektrisk Hummer?

Jeg takkede engang pænt nej, da udlejningsselskabet i San Francisco lufthavn tilbød mig en Hummer. Den stod for mig, som den ultimative amerikanske grådighed: stor, tung, benzinslugende og med en indbygget aggressivitet, som jeg ikke syntes passede med mit bløde dansk-tilpassede syn på det globale ressourceforbrug (på trods af, at jeg lige var fløjet hele vejen fra København).

Og så var det endda kun den neddroslede version (H2) af den militære version som Arnold Schwarzenegger i sin tid kørte rundt i. Faktisk havde den intet med den originale at gøre - bortset fra en snert af designet.

(I stedet endte jeg med at køre rundt i en Chevrolet TrailBlazer, der temmelig sikkert ikke var meget mere miljøvenlig end en Hummeren)

Men der er sket meget siden dagene med Arnold i en Hummer H1 på Sunset Boulevard. Faktisk er han blevet set i en ombygget elektrisk Hummer og hvis han ikke allerede har fået leveret en, så kan han stille sig i webshoppen hos GMC, når de den 20. oktober åbner for salget af den ægte nye elektriske Hummer EV

Mon ikke produktionsplanerne er blevet fremskyndet en smule, efter at Tesla sidste år fremviste deres Cybertruck?

Nå, men kampen om kunderne skal altså stå mellem to gigantiske elektriske SUV’er. Hummer får 1.000 hk. Tesla opgiver det ikke direkte, men det vurderes, at effekten i versionen med tre motorer, ligger på cirka 800 hk. 0-60 mph er 3,0 sekunder for Hummer og 2,9 for Tesla og sådan kunne man sikkert blive ved.

Er det så godt for hele spørgsmålet om miljø og transport? Altså, kæmpestore SUV’er med enorme batterier? Det er nok så som så med miljøet, men de kan måske være med til at promovere hele tanken om, at man ikke behøver at køre i en enorm benzinsluger for at ligne Arnold.

Så hvis jeg en dag igen står i lufthavnen og får tilbud en Hummer, så var det måske værd at tjekke om den er elektrisk - og hvor man kan oplade.

Journalist og ingeniør. Har skrevet om teknologi og produktion siden 2001 og tidligere arbejdet med planlægning i energisektoren. Har især fokus på Industri 4.0, robotter, 3D-print, transportmidler, energisystemer og anden ny teknologi.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis det er af hensyn til samvittigheden, så slæber man stadig rundt på x tons stål for at transportere 0,1 tons menneske, og energien til femdriften kommer fra ?

  • 14
  • 3

Tja, i Californien ligesom i Danmark kommer cirka 50% fra vedvarende energikilder vind, sol og vandkraft - resten af USA begynder også at rykke sig i den rigtige retning. Dertil kommer det at elbiler bruger cirka 1/3 af den energi en benzin/diesel bil bruger fra A til B. At folk i USA stadig kører rundt i pickup trucks uden at bruge dem til deres egentlige formål kan vi desværre ikke gøre så meget ved, men at skifte diesel ud med batterier er stadig en fordel for os alle.

  • 21
  • 5

Rigtige pickuptrucks kører på diesel i USA, men ja de fås også på benzin. Ændrer vel ikke rigtigt på noget om det er benzin eller diesel der bliver erstattet med batterier?

  • 5
  • 2

Hummer i nyere tid er et mærke eller en modelserie og ikke en model. Både H2 og H3 er andre designs over teknik baseret på andre GM modeller. De har intet andet en navn og enkelte designelementer til fælles med den model der oprindeligt blev udviklet til militær brug.

At konkludere noget om størrelse eller konstruktion på en kommende Hummer EV ud fra navnet er derfor lidt søgt. Den første Jeep EV får næppe heller størrelse som den oprindelige Willys. Desværre 😉

  • 4
  • 0

Jeg forstår ikke trenden med energifrådsende køretøjer. En elektrisk Hummer der bruger 10x mere energi end en Fiat 500 er stadig ikke godt for miljøet. Og den smider nok også 10x mere plasticforurening fra dæk.

I Danmark skal vi væk fra flat-rate strøm abonnementer til el-biler. Det er rent miljøskadeligt. Vi skal have folk til at tænke over deres bils energiforbrug, uanset energikilde.

  • 10
  • 8

Måske på sigt - men umiddelbart er målet at få så mange til at skifte til elbiler så hurtigt så muligt, og der skader det bestemt ikke at de er billige i drift.

Elbiler er ikke billige i drift uanset hvor mange gange det gentages. De er billige for dem det kan tilpasse deres opladning til andre steder end hjemmet, men kun der. De tal FDM har regnet sig frem til for 20.000 km om året opladet 100 procent hjemme via hurtig lader (og altså derfor med erhvervsrabat) er under 50 kroners forskel i måneden fra mit benzin budget med en 2.2 sporty benzin sluger. Jeg har gentagende gange kigget på en elbil men jeg skifter ikke så længe den køre det samme "km/l" som min gamle bil ved mit forbrugsmønster og da slet ikke hvis den også har højere pris og for lav rækkevidde.

700-1100 kroner for hjemme opladning:

https://fdm.dk/sites/default/files/styles/...

Modbevis gerne FDMs tal så jeg har en undskyldning til at købe ny bil..

  • 6
  • 12

Modbevis gerne FDMs tal så jeg har en undskyldning til at købe ny bil

Jeg prøver. Kører selv ca. 20000 km årligt i Tesla M3 LR og har en boks fra EVSE. Den boks kostede 6500 kr. EVSE beholder de sidste 1500 kr, så refusionen er mulig. Så ca. samme tal. FDM medregner 5000 kr. i installation. Det er sikkert fair nok, men det er jo en engangsomkostning.

20000 km er ca. 4000 kWh. Med natopladning og timeafregning ved EWII, så vil jeg mene der er et max på 1,75 kr/kWh. Og det er virkelig max. EVSE trækker 1,03 kr/kWh fra i refusion. Så det er 0,72 kr/kWh. FDM regner med en elpris på 2,26 kr/kWh og det er jo en helt vanvittig pris. Det giver 6000 kr. ekstra over 3 år.

Abonnement pr. måned er 75 kr. Hov! Deres skema siger 175 kr/måned. Det giver lige 3600 kr. ekstra over 3 år.

Min beregning siger i alt 3780 kr/år. Det får jeg til 315 kr/måned. Dette er dog uden engangsomkostninger til boks og installation. Det "indbygger" FDM dog i månedsprisen og mener derfor at det koster 848 kr/måned i al evighed.

Jeg har det generelt meget stramt med FDM's beregningsmetoder, hvor de evig og altid skal have deres liniariseringer til at gå gennem punkt(0,0). Det gælder også for deres "kr/km"-beregninger på fossilbiler. Fortæl nu hvad der er af engangs-, kapital- eller værditabs-omkostninger, og hvad marginalomkostningen er!

  • 11
  • 2

Modbevis gerne FDMs tal så jeg har en undskyldning til at købe ny bil..

Ved elvarme og de nye afgifter koster din strøm til bilen i gennemsnit omkring 80 øre/kwh hvis du bare sætter til uden at følge elprisen, gør du det kan du jævnligt lade til under 50 øre/kwh.

Man kan få ladekabler med indbygget kontrol enhed så man kan bestemme 6A til 16A opladning, nogle modeller findes endda 3 faset. priser fra 12-1500,- og op.

Skal du hurtig lade på farten? Med Tesla så lader du på deres superchargers for 2,10 kr/kwh.

  • 2
  • 1

Med Tesla så lader du på deres superchargers for 2,10 kr/kwh.

Tesla tager 2,90kr i DK ref https://www.tesla.com/da_DK/support/superc...

700-1100 kroner for hjemme opladning

Nej - det er heldigvis ikke alle ladeoperatører, der lægger hjemmeladning i benlås med ude-ladning. Hjemmeladning og udeladning er - og bør være - to adskilte produkter. I takt med elbilers stigende rækkevidde, bliver hjemmeladning relativt vigtigere og udeladning relativt mindre vigtigt, men de to store ladeoperatører lægger dem sammen i deres abonnementsordninger uanset, om man har brug for udeladning eller ej.

EVDK.dk og EVSE.dk er eksempler på hjemmeladning efter forbrug og med afgiftsrefusion for så lidt som 750kr om året i administration.

  • 4
  • 0

Hvornår skriver motor bloggen om alle de nye elbiler der kommer på gaden i år og til næste år?

Men selvfølgelig skulle indlægget handle om en ligegyldig Hummer, så vi lige igen kunne blive mindet om den endnu mere ligegyldige ladvogn fra Tesla og en lille analyse om det Amerikanske marked og den gamle bodybuilder.

Hvornår begynder motor bloggen at beskæftige sig med de reelle spørgsmål som holder rigtigt mange danskere fra at købe en elbil?

Så som reduktion af batteri kapacitet over tid også ved forskellige lade mønstre?

Batteri kapacitet under kolde forhold?

Udfordringer i Danmark med saltning?

Hvordan ser forsikringsselvskaberne på disse nye vidundere?

osv.

Jeg ser frem til noget andet end Tesla artikler men måske er jeg den eneste?

  • 8
  • 0

Jeg ser frem til noget andet end Tesla artikler men måske er jeg den eneste?

Bestemt ikke. Jeg tror mange er blevet trætte af at bidrage til debatten om elbiler fordi ethvert forsøg på sagligt indlæg bliver løbet over ende af argumentresistente 'debattører' med lavt saglighedsniveau og hård tone.

Da vi købte elbil erfarede vi meget de første måneder, som jeg ville ønske for andre de kunne læse sig til.

  • 6
  • 0

Da vi købte elbil erfarede vi meget de første måneder, som jeg ville ønske for andre de kunne læse sig til.

Tør man, som en der nok skal skifte bil indenfor en overskuelig fremtid, forsigtigt opfordre til, at du gør det muligt for andre at kunne læse sig til dine erfaringer. Det vil være meget værdsat.

Og hvis du allerede har gjort det i andre tråde, ville en pegepind dertil være lige så værdsat.

/Bo

  • 4
  • 0

Rivian'n er min klare favorit i SUV/truck kategorien, netop på grund af designet og 4 hjul/4 motorer teknologien

Hvorfor foretraekker du uafhaengige motorer frem for baghjulsstyring?

  • 0
  • 0

Da vi købte elbil erfarede vi meget de første måneder, som jeg ville ønske for andre de kunne læse sig til.

Jeg synes det er yderst svært at finde indlæg fra elbilejere her på siden, som forholder sig bare en smule kritisk til det køretøj de har anskaffet.

Det virker næsten som religionskrig og deraf ender debatten typisk på et noget lavt niveau. Og det er fra begge lejre.

Som campingvognssegmentet der jo altid skal latterliggøres af elbilsejerene.

Mange elbilsejere her på siden er "fagfolk" som forstår hvordan et sådant køretøj skal behandles for at sikre lang levetid på f.eks. batteri og derfor er mange af indlæggene ikke repræsentative for den brede danske befolkning.

Men også nudagens elbilssegment skal tages i betragtning (typisk fornuftige mænd over 40 år), når der f.eks. debatteres dækslid, ulykkesstatistikker osv.

Derfor synes jeg det ville være rigtigt fint hvis Motor bloggen kunne prøve at skaffe data fra anden side end bare debatten her på siden, for at vise det reelle billede af en elbil og de udfordringer der følger med denne, for selvfølgelig er der udfordringer.

Bare en nat man glemmer at lade en elbil som var langt neden i niveau, så står man lidt uheldigt stillet dagen efter, men det virker heller ikke til at mange elbilsejere her i dabetten er småbørnsforældre med den stress det kan give.

Vi har i noget tid kigget på om en af fossilbilerne skulle skiftes til en elbilen men jeg synes ikke tiden er til det endnu og føler der er for mange ubekendte til en sådan beslutning. Dette selvom "den bedre halvdel" kunne lade gratis hvor hun arbejder, for det var hende der skulle køre den, da jeg helst skal cykle på arbejde.

Men lad mig endeligt høre lidt af dine/jeres erfaringer med en elbil og gerne lidt om udfordringerne.

  • 4
  • 9

Hvorfor foretraekker du uafhaengige motorer frem for baghjulsstyring?

Hvor ofte har du brug for at "krabbe"? Parrallelstyring med baghjul findes i enkelte specielle biler, og er hastighedsafhængig. Funktionen træder ind når farten overstiger 80-90 Km/h. Hvor relevant er det i en SUV? Med fire uafhængige motorer ved hvert hjul kan man bias trækket/bremsen, så bilen får over- eller understyring uafhængig af farten. Med motor ved hvert hjul kan man styre slip på underlaget i terræn uden avancerede differentialer. Desuden er der vist ingen andre der slår denne snævre vending https://www.youtube.com/watch?v=yzwM8KE2L3I i en snæver vending.

  • 1
  • 1

Jeg synes det er yderst svært at finde indlæg fra elbilejere her på siden, som forholder sig bare en smule kritisk til det køretøj de har anskaffet.

..........

for at vise det reelle billede af en elbil og de udfordringer der følger med denne, for selvfølgelig er der udfordringer.

........

Vi har i noget tid kigget på om en af fossilbilerne skulle skiftes til en elbilen men jeg synes ikke tiden er til det endnu

..........

Men lad mig endeligt høre lidt af dine/jeres erfaringer med en elbil og gerne lidt om udfordringerne.

Jeg kan slet ikke forstå at du gider spørge. Hvorfor spørge, når du tilsyneladende allerede har besluttet dig for hvad svaret skal være, og du åbenbart også allerede har besluttet dig til at se bort fra de svar, der ikke passer med din forhåndsindstilling. På den måde skal du nok ikke regne med at få mange svar. Det er nok folk med den indstilling der gør, at elbilsejere på forhånd bliver helt trætte i hovedet ved tanken om at skule dele deres erfaringer.

Har du overvejet at det kunne være, at elbilsejerne faktisk svarede helt objektivt og nøgternt ud fra deres erfaring, og at der rent faktisk ingen udfordringer har været for dem. Det er jo faktisk en mulighed.

Selv har jeg været elbilsejer i 7 år, helt problemfrit. Og køber sandsynligvis en e-Kona her i efteråret, nu da den har fået mulighed for træk, og det ser ud til at CyberTryk ikke kommer til Europa. Med en e-Kona med en rækkvidde på 484 km, kan jeg selv med min bedste vilje ikke se hvilke udfordringer der skulle være, hvis man er husejer med mulighed for opladning i carporten. Du kan muligvis få brug for at bruge en ½ time opladning undervejs hvis du kører fra den ene ende af landet til den anden om vinteren. Men helt ærligt hvor tit gør du det? Og er det virkelig et problem? Jeg vil aldrig få brug for det.

Ellers er der kun fordele. En glidende, lydløs kørsel med masser af optræk. Når man først har fået elbil, så føles det virkelig ringe at komme over at køre fossilbil igen. Flere tusinde kroner besparelse om året i brændstofudgifter. Billigere vedligehold. Totalt laver TCO end for en fossilbil.

Med en e-Kona, kan du lade til 80%, køre 150 km på en dag, og så stadigvæk have strøm til at køre 150 km næste dag, og have 20% på batteriet, når dagen er slut. Så selv hvis du glemmer at lade op en dag har du ingen problemer (ellers må du standse 10 min ved en hurtiglader). Jeg har glemt at lade op een gang på 7 år. Resultatet var bare at jeg havde mindre strøm på batteriet da dagen var slut.

Selv med en MG ZS EV med 260 km rækkevidde (220.000 kr og størrelse og udstyr som en Nissan Quashqai) vil de 95% af de danske privatbillister kunne klare sig uden at skulle hurtiglade mere end en håndfuld gange om året.

Dette selvom "den bedre halvdel" kunne lade gratis hvor hun arbejder, for det var hende der skulle køre den, da jeg helst skal cykle på arbejde.

Det eneste du opnår ved ikke at købe elbil er at straffe dig selv og konen helt unødigt. Men om du vil være massocist er du jo selv herre over.

  • 6
  • 4

"Hvornår skriver motor bloggen om alle de nye elbiler der kommer på gaden i år og til næste år?"

Kære Mikkel

Motorbloggen er mange ting, men grundlæggende handler det om biler på hjul.

Vi skriver små nyheder, som ikke lige passer ind på ing.dk's normale nyhedssider.

Det kan være pussige indfald som for eksempel den nye elektriske Hummer. Det er begjestring, observationer og irritationer.

Det er små test af forskellige biler. Det er selvkørende biler og det er flotte designs.

Motorbloggen er også informationer vi er stødt på i andre medier og det er, når vi gerne vil høre jeres mening om et emne.

Det er i det hele taget, hvad jeg og min blog-makker Christian, synes er sjovt og spændende i bilernes verden - både de elektriske og dem med forbrændingsmotor.

Og skulle der komme en cykel forbi - både dem med motor og dem uden - så skriver vi også om dem.

At elbiler fylder en del skyldes selvfølgelig, at det lige nu er der, hvor teknologien virkelig rykker.

Hvis du vil have mere specifik viden om elbiler, så kan jeg, som Mads Aarup også skriver, klart anbefale, at du melder dig ind i FDEL: https://fdel.dk/overvejer-du-elbil/

Jeg synes også, at FDM har nogle gode oversigter over kommende elbiler og de har endda også testet nogle stykker.

https://fdm.dk/alt-om-biler/elbil-hybridbi...

https://fdm.dk/motor/biltest/stor-test-af-...

Vi er ofte blevet opfordret til at lægge plads til en læser, som har købt en elbil for at høre om erfaringerne. Men når man først er kommet over de 4-5 første indlæg, så bliver det altså ret hurtigt kedeligt at læse om: "Jeg er glad for min elbil. Den kører fantastisk. Den er nem at oplade og jeg har sjældent brug for at oplade på vejen, undtagen når jeg skal på tværs af landet. Den var lidt dyr i indkøb. Jeg har købt det her abonnemt".

Det er alt sammen meget relevante oplysninger, men emnet er hurtigt udtømt. Eller som Jens Olsen skriver: "Selv har jeg været elbilsejer i 7 år, helt problemfrit."

I øvrigt kan jeg henvise til min kollega Kaare Sandholdt, som for nylig har gjort sig nogle tanker om opladning: https://ing.dk/blog/tusindvis-kroner-at-sp...

Og ja, Tesla fylder meget når det kommer til elbiler. Vi (jeg) er tidligere blevet beskyldt for at lade det fylde for meget. Men jeg vil stadig holde fast i, at hvad Tesla gør har i over ti år sat retning for, hvad andre gør. Derfor skriver vi meget om Tesla.

  • 8
  • 0

Vi har haft en Nissan Leaf 40kWh i to år nu. Overordnet set er jeg meget positiv, men jeg vil prøve at få nuancerne med her:

Den glidende, lydsvage kørsel og hurtigt optræk er så godt, at jeg oplever det som et kæmpe tilbageskridt, når jeg låner en fossilbil - selv en med automatgear. Mine udgifter til pendling er halvveret efter jeg gik fra diesel til el, og køreoplevelsen er forbedret markant samtidig. Jeg har aldrig haft en bil som giver mig så meget køreglæde før.

I hverdagen er det nemt nok med ladning for mit vedkommende, fordi vi bor i hus. Jeg pendler mellem Århus og Aalborg (120 km hver vej), så jeg lader også på arbejde fra en 16A stikkontakt med et ladekabel til 2500 kr. Hvis ikke jeg kunne lade på arbejde, ville jeg ikke have valgt en bil med et kun 40kWh batteri. Jeg elsker at komme ud til en varm bil om morgenen, velvidende at den ikke har stået og fyret brændstof af for at blive varm.

Det er sket, at jeg har glemt at sætte bilen til at lade derhjemme, hvilket har været ret irriterende næste dag, da det så har krævet pause ved en hurtiglader. I værste fald har det dog kun været 15-20 minutter jeg har spildt. Jeg oplevede lidt det samme i min dieselbil - nogle gange havde jeg ikke fået planlagt tankningen ordentligt, så jeg måtte køre forbi en tankstation på vej til arbejde. Den omvej spildte jeg nok 5-6 minutter på.

Vores længste tur har været til Hamborg, hvor vi havde en ladepause ved grænsen, for at kunne nå frem - ca. 350 km i alt. Da vi har to helt små børn, passede det perfekt med en pause på tre kvarter, for der skulle skiftes ble og spises mad. Så det fungerede faktisk uden problemer.

I det daglige er rækkevidden på ~200 km tilstrækkelig, men der er nogle få gange om året hvor det ikke er godt nok. Vi havde en tur mellem Århus og København, hvor det var koldt, blæsende og det regnede. Jeg ville bare gerne hjem, men pga. Leaf'ens batterikøling (mangel på samme), tog det aaalt for lang tid at hurtiglade. Den aften fik bilen et par hårde skældsord og truende blikke fra min kone og jeg, men sidenhen har vi heldigvis fundet melodien igen. :)

Leaf'en er også udfordret ved ikke at have anhængertræk. Vi kan heldigvis låne bil og trailer de gange om året hvor det er nødvendigt, men jeg vil rigtig gerne have træk næste gang.

Miljøaspektet fylder meget for os, og elbilen føles som det helt rigtige valg. Fordelene overstiger klart ulemperne, og vi er også bevidste om, at nogle af ulemperne skyldes valget af den specifikke bil og ikke om det er el eller ej. Jeg ville aldrig vælge hverken fossil eller hybrid fremover - både af hensyn til bæredygtighed, men især også af økonomiske årsager. TCO'en ved elbilen er rigtig svær at slå, når man står overfor at købe ny bil. En bil som vores kan købes for omkring 200.000 kr. lettere brugt. Det må siges at være indenfor rimelighedens grænser.

  • 13
  • 0

Jeg kan slet ikke forstå at du gider spørge. Hvorfor spørge, når du tilsyneladende allerede har besluttet dig for hvad svaret skal være, og du åbenbart også allerede har besluttet dig til at se bort fra de svar, der ikke passer med din forhåndsindstilling. På den måde skal du nok ikke regne med at få mange svar. Det er nok folk med den indstilling der gør, at elbilsejere på forhånd bliver helt trætte i hovedet ved tanken om at skule dele deres erfaringer.

Det er lige præcis denne arrogante attitude, som er problemet med mange elbilejere.

Du skal ikke komme her og blot antyde problemstillinger ved ejerskab af en elbil. ALT er godt og i hvert fald bedre end alle andre biler.”

Hvorfor opstod begrebet Tesla fanboys mon?

Theis Blicher-Koch skriver til gengæld en nuanceret indlæg om oplevelserne ved at eje en elbil. Det meste er godt og bedre end den gamle dieselbil. Enkelte gange har det været lidt ærgerlig, og her kunne man godt frygte at Theis står til eksklusion af den gode elbilejerskab, blot ved at nævne det. Thumbs down må påregnes.

Jeg har som bekendt selv efterspurgt indlæg som den Theis leverer, men det mødes i reglen med foragt for ”hvorfor gider jeg at efterspørge en objektiv oplevelse, for elbilejerne bliver jo trætte?” Den slags skal da nok give os en positiv bias for elbiler (hmm).

  • 4
  • 6

Jeg synes også, at FDM har nogle gode oversigter over kommende elbiler og de har endda også testet nogle stykker.

Det er min klare opfattelse at ekspertisen om biler er ringere hos FDM end hos Bilmagasinet. De tester også elbiler. Eksempelvis foregår der til stadighed diskussioner om priser på strøm til elbiler. Du skulle prøve at skaffe Apriludgaven 2020, nummer 2004, som indeholder** Den store ladeguide** på siderne 80 - 83.

  • 2
  • 1

@Jens Olsen Tak og ok, men hvis du kendte vores kørselsbehov ville du måske bedre forstå vores skepsis. Dagligt behov til og fra arbejde for begge i husstanden: 2x2,5km + 2x10km. Ferie behov: 2-3 turer typisk til Frankrig, 1 sommer og 1-2 vinter.

hvis man er husejer med mulighed for opladning i carporten.

Norske erfaringer viser at skader på batterier kan give anledning til brande flere dage efter skaden er påført batteriet. Måske man skulle overveje placering af ladestander med henblik på dette. Ellers et klassisk elbilsejer indlæg, som for mit vedkommende ikke kan bruges til meget.

@Bjørn Tak for svar og links til FDM.

jeg savner stadigt lidt erfaring omkring reduktion af batteri kapacitet baseret på forskellige lade/kørselsmønstre. Den langsigtede reduktion kræver nok lidt flere års erfaring men der burde være data tilrådighed fra de første Teslaer.

Jeg har tidligere anfægtet jeres/dit behov for at skrive om Tesla og vi bliver nok ikke enige om hvilken betydning Tesla har/får for fremtidens elbiler og deres udvikling. Jeg mener stadigt at tesla vil være ubetydelig i Europæiske sammehæng allerede i 2021.

@Thies Mange tak for en sandfærdig beretning om livet med en elbil. Det giver anledning til overvejelser.

Ser gerne frem til lidt flere artikler omkring batteriernes levetid og kapacitets udfordringer/reduktion.

  • 4
  • 9

@Jens Olsen Tak og ok, men hvis du kendte vores kørselsbehov ville du måske bedre forstå vores skepsis. Dagligt behov til og fra arbejde for begge i husstanden: 2x2,5km + 2x10km. Ferie behov: 2-3 turer typisk til Frankrig, 1 sommer og 1-2 vinter.

Nej, jeg kan stadigvæk ikke se hvad problemet skulle være. Andet end måske behovet for selv at eje en bil i det hele taget, hvis det virkelig er det totale transportbehov. Det kan det vel ikke være?

  • 4
  • 0

Da vi købte elbil erfarede vi meget de første måneder, som jeg ville ønske for andre de kunne læse sig til.

Tør man, som en der nok skal skifte bil indenfor en overskuelig fremtid, forsigtigt opfordre til, at du gør det muligt for andre at kunne læse sig til dine erfaringer. Det vil være meget værdsat.

Og hvis du allerede har gjort det i andre tråde, ville en pegepind dertil være lige så værdsat.

/Bo

Ja. De mest markante.

1: Ladning andre steder end i egen indkørsel duer ikke. Priserne er uigennemskuelige, det er typisk ALT for dyrt, kræver app. Prøv at se om du kan finde priser på Clever eller EONs hjemmeside? Man kan ikke bare møde op ved en ladestander med et kreditkort uden at blive røvrendt - hvis man overhovedet kan lade. Ved ca. 2,5kr/kWh koster elbilen det samme som dieselbilen. Det er normalt at betale det dobbelte eller mere for hurtigladning ude.

2: Det er ikke trivielt at trække strømmen til hjemmeladeren, hvis man har andre store forbruger, e.g. el-varme. Vi kan trække 1x16A og skal endda her overveje samtidigheden på forbrugerne. Det rækker fint til vores forbrug med 8 timers opladningstid, men duer måske ikke for alle. De fleste elbiler kan alligevel kun lade med 1 fase.

3: Rækkevidde og forbrug ifølge brochuren hænger ikke nødvendigvis sammen da disse kan være beregnet på baggrund af installeret batterikapacitet, ikke tilgængelig kapacitet (det samme gælder ICE biler, men her er konsekvensen mindre).

4: Praktisk rækkevidde er markant lavere end opgivet. Eks. opgivet rækkevidde 300km. Batterkapacitet tilrådighed er 90%. Det frarådes måske at lade til mere end til 90%. Man har ikke lyst til at køre under 10-20% i strøm. Pludselig er man på 200km. Man kan planlægge sig ud af noget af det. Desuden er forbruget meget afhængigt af kørselsmønster, terræn, vind, hastighed.

Jeg anbefaler folk at regne med 50% af WLTP rækkevidde - det er den rækkevidde man har uden planlægning og bøvl og hvis man kører normalt. Altså den dagligt anvendelige rækkevidde. Så har man de sidste 50% til særlige lejligheder hvis man kan planlægge og køre efter forholdende.

Der er også positive

1: Den er mere behagelig at køre end forventet. Bykørsel på el er meget vanedannende.

2: Den er billigere at køre end forventet. Ca. 20øre/km i strøm og 40øre/km totalt.

3: Både konen og hunden (ja, han sover mere i elbilen) er meget glade for den.

Her i huset er den nummer 2 og det fungerer fremragende selvom vi bor på landet og kører 40-60.000km årligt i begge biler tilsammen. Folk i tilsvarende situation vil jeg anbefale en elbil til enhver tid.

  • 3
  • 1

Hej.

Jeg har aldrig forstået - og jeg forstår ikke - Arnold Swarzenegger, hvis han synes en eller flere Hummer-modeller er grønne, bæredygtige og optimale at køre rundt i, dersom de kører på el eller såkaldt grønt brændstof. I min verden bliver en Hummer, en Tesla Cybertruck eller en Tesla X aldrig grønne, bæredygtige og optimale køretøjer, dersom de bruges som personbiler til private. Men det er da muligt, at man på et tidspunkt laver en så lille og relativ let Hummer, så den kan blive relativ bæredygtig og grøn. Det må tiden vise.

En Hummer og en Tesla Cybertruck kan sikkert være udmærket, hvis ejeren har specielle jobs. Men som personbiler til private forstår jeg ikke konceptet.

Jeg ved, at der er flere personer, der mener, at benzin/diesel/el-udgaver af SUV eller SUV-lignende personbiler til private ikke er grønne eller bæredygtige. Det er jeg ikke helt enig i. Elbiler er jo som skabt til at være en SUV eller SUV-lignende personbil. Mange elbiler har jo deres batteri-pakke liggende i bunden som et skateboard med hjulene ude i hjørnerne. Sådan en batteri-pakke fylder i højden. F.eks er batteripakken i VW Folkevogns VW ID3 cirka 14 cm høj, hvis jeg husker rigtigt. Jeg ved godt at VW ID3 ikke er en SUV eller SUV-lignende bil, men hvis flere elbiler har en batteri-pakke i bunden, der er ca. 15 cm høj, kan jeg godt forstå, hvis de laver elbiler med en SUV-HØJDE på ca. 160 cm.

Den kommende VW ID4, som er lige på trapperne, er 161 cm høj, hvis oplysningerne i mit link er korrekte. Det er efter min mening en fin højde til en elbil, da den jo har batteripakken liggende i bunden. Og sådan en batteri-pakke fylder.

https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/2020-0...

Kærlig hilsen Jan hervig Nielsen

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten