Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Vanvittig Ducati - 215 hk og 156 kg.

Det virker altid som om, at motorcykelbranchen er lidt bagud i forhold til biler.

Ønsket om stadig flere hk er så vildt, at producenterne konstant forsøger at overgå hinanden.

Nu er Ducati kommet med den vildeste version kaldet Ducati 1299 Superleggera.

Den har - og hold nu fast - 215 hk og vejer kun 156 kg! Altså en hk til vægt på 1,37.

Den lave vægt er især opnået med brug af kulfiber i stellet, noget som BMW også har kastet sig over.

Læs mere om den her.

Motorcyklen er netop blevet præsenteret på den store motorcykeludstilling EICMA i Italien.

Motorbloggen glæder sig til en prøvetur - hvis nogen altså vil låne mig en...

Det vil kun blive bygget 500 styk og grundprisen skulle ligge på cirka 500.000 kroner før registreringsafgift.

Hvis man vil køre bane kan der tilkøbes et racekit, som hæver effekten til 220 hk.

Illustration: Ducati
Illustration: Ducati
Bjørn Godske er redaktør på IndustryTech og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg bryder mig sjældent om de gamle sure mænd, der altid har en negativ kommentar til diverse artikler, men nu er jeg nok selv en af dem, når jeg spørger:
Hvad skulle den første sætning til for? Og hvorledes er motorcykelbranchen bagud i forhold til bilbranchen? Er det ABS, ESP, airbags osv som artiklen alligevel ikke handler om?

  • 5
  • 0

Fin overskrift der dækker fænomenet...vanvittigt !

Bagud.... skyldes, at de som køber et sådant apparat til den pris er tåber....som produktionstallet 500 stk. indikerer.... hvilket nok skyldes en ædruelig vurdering fra Ducati om hvor mange tåber der findes på verdensplan med penge nok og store mindreværdskomplekser :)

  • 3
  • 20

... består i, at man kan se motoren. At den er "out in the open". Det er det, der er det flotte ved en motorcykel.
Tilsyneladende er det kun gammelmands- og rockercykler som Harley Davidson og de der japanske wanna-be-Harleyer, der stadig praktiserer den æstetik.
Ducatien i artiklen er tudegrim. Ligner noget kun en ti årig dreng vil synes er wow (sikkert fordi den ligner en Batmobil på to hjul).

  • 1
  • 12

Øhhh? Man må vel formode, at kittet gør andet end at øge effekten fra 215 til 220 HK. Ellers kan det da vist være næsten ligegyldigt.

Ja, det sænker også vægten til 150 kg ved øget brug af kulfiber, bl.a. til svingarmen og hjul. Det er nok snarere det, som betyder noget på vejen rundt om banen. Lettere hjul betyder meget for accelerationen. Jeg kan sagtens mærke, at jeg har fået vinterhjul på, som vejer ca. 20% mindre end sommerhjulene. Og det er selvom vægtreduktionen kun udgør et par % af bilens samlede vægt. Det reducerer også den uaffjedrede vægt betydeligt, hvilket gør underværker for vejgrebet.

  • 2
  • 0

Hvad skulle den første sætning til for? Og hvorledes er motorcykelbranchen bagud i forhold til bilbranchen? Er det ABS, ESP, airbags osv som artiklen alligevel ikke handler om?


Det er bloggerens standardsætning, hver gang han beskæftiger sig med motorcykler. Jeg har tidligere forsøgt at påpege, hvorfor, og ikke mindst, hvordan, han tager fejl, men den kommer alligevel altid. Måske er det naturligt, når man ikke beskæftiger sig med motorcykler, og blot ser dem som legetøj. Jeg har det samme med bilbranchen, hvor der er mange ting jeg ikke forstår, fordi min bil udelukkende er et transportmiddel til de perioder og opgaver, hvor mine cykler ikke er sikre eller velegnede.

  • 3
  • 0

Hvis så er, Andy Fischer, at Bjørn betragter motorcykler som legetøj, så har han ret derhen, at tohjulede køretøjer der har mere end 30hk må betragtes som legetøj.

Tre gamle gode motorcykler fra 1970 havde alle omkring 30HK.

Velocette Viper(1964-71) havde 31 HK fra en 350 ccm motor og kunne opnå næsten 150 km/t. Nævn mig et sted her i landet man må køre den hastighed.

Ligeledes havde Honda CB 350 33HK og kunne præstere 170 km/t og den var aldeles fremragende at køre på. Men uden kåber var de alle ubehagelige over 120 km og kåberne tog toppen af hastigheden

Men det mest hidsige bæst jeg har kørt på er den 3 cylindrede
Kawazaki S1 250 SS MKI. Den havde også 33 HK. Den accelererede på en måde, så jeg ikke havde lyst at prøve en 350 ccm :)

Da jeg var ung, var der fri hastighed på motorvejene og der havde man man teoretisk kunne udnytte store motorcyklers mange kræfter. Men selv med de ovennævnte modeller, nåede man hurtigt enden på Hørsholm og Vestmotorvejen. De var dengang ret beset for korte.

Da der blev indført 90 og 110 km/t på alle motorveje her i landet, var ballet forbi og man skulle til Tyskland for at køre stærkt....lovligt :)

Men også der er hastigheden begrænset til 120 km/t de fleste steder. Syd for Frankfurt am. er der dog strækninger med fri hastighed. I Frankrig er 130km/t max.

Men tager man sydpå til Italien og Spanien vil man oplev at halvdelen af de motoriserede bytrafikanter er tohjulede. Flest scooterlignende tingester fra Vespa KTM og Honda men også en lille del knallert 45. og "legetøjs motorcykler". De sidste komme først til det næste stoplys, men alle tohjulerne kommer hurtigere frem end bilerne.

Så vanvittigt i overskriften er helt i orden

  • 0
  • 4

Nu er det så heller ikke overskriften vi diskuterer, men første sætning. Jeg har selv en Hayabusa, og ja, det er vanvittigt. Bortset fra den årlige nattetur til Skagen, får den ikke rigtig lov til at folde sig ud, og vise hvad den kan. Det er dog til evig morskab, at provokere familiefædre i firma-stationcars på motorvejen.

Men bare fordi nogle motorcyklister kan lide hestekræfter, og fabrikanterne derfor leverer varen, kan man dårligt konkludere, at motorcykelbranchen er bagud i forhold til biler. Der er løbende sket en udvikling i både performance, sikkerhed og køreegenskaber, selv gennem de sidste mange år, hvor antallet af solgte motorcykler har været stærkt nedadgående. Sikkerhedsudstyr som for fem år siden var forbeholdt modeller over 250.000, er i dag tilgængelige på stort set alle modeller.

Jeg undrer mig over, at du mener det er legetøj når en motorcykel har over 30 HK, mens biler tilsyneladende ikke har den samme grænse. Hvornår bliver en bil legetøj?

  • 3
  • 2

Når den har over 100HK. Det apparat jeg kører med en Caddy har 85 HK og en 1,2L motor og den har forceret alle de stigninger med campingvogn jeg har mødt i Europa uden problemer.
Jeg begriber derfor ikke hvorfor en 2 liter motor gør bilen dobbelt så dyr, for hvis jeg træder på pedalen i min så koster det :)

  • 0
  • 3

På samme måde som der findes supersportsvogne, vil der helt naturligt også findes motorcykler i den meget, meget hurtige ende af spektret. Så længe der er kunder, vil der også være firmaer der leverer varen.

Bjarke Mønnike har meget veldefineret holdning til hvad der er fornuftigt - og hvad der ikke er, men vi bliver nok ikke enige om den sag her i debatten ;-)

Vedr. hvornår et køretøj er "hurtigt nok", så vil der vel være en del af os som gerne vil have tilstrækkelig effekt til at kunne accelerere hurtigt op i fart, selvom det betyder at bilen/motorcyklen på den måde får et effektoverskud som kan give en betydelig topfart. De tre motorcykler nævnt ovenfor er ganske langsomme målt mod den øvrige trafik på vejen i dag. Trafikafviklingen i dag er præget af væsentligt hårdere accelerationer og hårde opbremsninger end tidligere, så de vil hurtigt få åndenød.

Jeg er, som Andy Fischer, motorcyklist. Derfor vil min holdning givet være farvet, men jeg kan nævne at mine motorcykler spænder fra 50 til 750 ccm og dækker årgange fra 1942 og fremefter. Jeg vil derfor, i al beskedenhed, mene at jeg har et forholdsvist godt indtryk af, hvad der får en motorcykel til at fungere i moderne trafik. De godt 30 Hk som nævnt ovenfor rækker ikke til at begå sig. Man kan ganske enkelt ikke følge med. På samme måde som en Citroen 2CV heller ikke kan følge trafikken.
Når jeg kører på de af mine motorcykler som i 60'erne var ganske kvikke, høster jeg masser af misbilligende blikke og oplever mange hasarderede overhalinger fordi jeg ikke accelerer hurtigt nok og kører defensivt pga. bremser som ikke helt lever op til nutidens standarder. Når jeg kører på de endnu ældre maskiner, er mønstret det samme, men her høster jeg også knyttede næver eller får fingeren. For 20 år siden var det helt anderledes, men tiderne ændres åbenbart. Derfor er det tre motorcykler som nævnt ovenfor helt håbløse.

Jeg er ikke helt sikker på hvad Andy mener med "provokere" ovenfor, men mit indtryk er, at når jeg kører på en moderne sportsmaskine, så er der ofte billister som vil køre "lyskrydsræs" når man holder side om side. Her er den største fordel som motorcyklist, at man ikke behøver at indlade sig i væddeløbet, da både billisten og én selv er klar over at motorcyklen HVER GANG er den givne vinder.

Jeg er ikke alene om at have det sådan. Jeg kan se at de fleste af mine venner har det på samme måde. Derfor tror jeg faktisk at en kraftig motorcykel giver en mere fornuftig kørestil. Og derfor hilser jeg motorcykler med både 100 og 200 Hk velkomne.

/Steen

  • 3
  • 0

Interessant, at du ligefrem praler af, at du er en dårlig og uansvarlig trafikant, som faktisk ikke burde have kørekort.


...også fordi jeg har kørekort til alt der må færdes på offentlig vej, og har, eller har haft, licens til meget af det som kun må køre på baner og lukkede ruter ;-) Jeg kan med andre ord sagtens begå mig i trafikken, vær sikker på det.

Jeg oplever desværre ofte, som også en anden har bemærket, at mange gerne vil køre om kap med min Hayabusa, og ofte firmabiler som ikke har en chance, hverken accelerations- eller hastighedsmæssigt. Jeg morer mig med at give dem lov, indtil deres æsker er på bristepunktet, hvorefter jeg demonstrerer, hvorfor rigtige mænd kører motorcykel ;-)

  • 1
  • 0

På motorvej er det en træls opgave. Har dog kørt til Amsterdam med en passager på en Suzuki gsx250. Men det er 30 år siden og jeg kunne ikke finde på at gøre det igen. Knallerten havde 27 HK til 150kg.
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/suz...

Nu har jeg ca 70hk til ca 220kg og her syntes jeg egentligt ikke jeg har brug for mere heste kræfter. Det var datidens super motorcykel i 1974-76 sammen med et par andre maskiner fra diverse fabrikater.
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/bmw...

Udviklingen har gjort motorcyklerne nemmere at styre end f.eks min "Gummikuh". Bedre bremser, bedre dæk, stivere stel og forgaffel og også abs.
Jeg har prøvet nogle af disse nymodens maskiner, og de sagde mig ikke rigtigt noget! 0-100km/t var bare sådan en nåh oplevelse, jeg mærkede ikke rigtigt noget. Hvis jeg accelerere fra 0-60 km/t på min "GummiKo" er det bare sjovt, og den spyer den smukkeste vintage lyd omkring sig...en tidsmaskine.

Men jeg køre ikke så meget Mc eller Bil mere efter jeg har opdaget den elektriske cykel. sådan en fætter her vil være så meget sjovere.
http://www.bultaco.com/motos

  • 0
  • 0

Hvad med forbindelsen mellem dæk og vej? Giver så kraftige motorcykler mening, ved almindelige hastigheder (op til 130 km/t)? Kan vejen følge med motorcyklens dæk?

Nærmer vi os ikke der hvor motorcyklen skal have anti-hjulspinds funktion, der ligesom ABS sikrer optimal kraftoverførsel mellem dæk og vej når der accelereres?

  • 0
  • 0

Jeg oplever desværre ofte, som også en anden har bemærket, at mange gerne vil køre om kap med min Hayabusa, og ofte firmabiler som ikke har en chance, hverken accelerations- eller hastighedsmæssigt. Jeg morer mig med at give dem lov, indtil deres æsker er på bristepunktet, hvorefter jeg demonstrerer, hvorfor rigtige mænd kører motorcykel ;-)

En ansvarlig holdning ville vel være at give dem lov til at brænde deres dæk af - og selv overholde færdselsloven, hvad du garanteret ikke gør med ovenstående handlingsmønster.

Andres dårskab retfærdiggør ikke, at man gør trafikken til en legeplads. Men du kan ikke tåle, at andre kører foran dig? Kapkørsel i trafikken er for små ego'er - og den klub melder du dig åbenbart gerne ind i.

  • 0
  • 1

Andres dårskab retfærdiggør ikke, at man gør trafikken til en legeplads. Men du kan ikke tåle, at andre kører foran dig? Kapkørsel i trafikken er for små ego'er - og den klub melder du dig åbenbart gerne ind i.


Det er en meget sjælden begivenhed, at ulykker med motorcykler resulterer i tilskadekomst eller dødsfald for andre end motorcyklisten. Alene det gør motorcyklen til et væsentligt mere modent og sikkert legetøj i trafikken end bilen. Når jeg kører på motorvejen bliver der kørt kvikt, med mange vognbaneskift ved høj hastighed. Det er derfor sjældent jeg har nogen foran mig i længere tid ;-)

Problemet opstår ofte når folk med små egoer i store biler, ikke kan tåle at blive overhalet, og tror de skal følge med, spærre vejen, eller på anden måde chikanere motorcyklister. Det er meget mere udbredt end du nok forestiller dig. Tro mig, jeg er den voksne ude på vejen, for jeg ved, at jeg dør af det, hvis en bilist tror han skal være smart uden at have overblik over situationen. Heldigvis har jeg erfaring med mit udstyr, og ikke mindst min køremåde, så jeg har indtil videre klaret mig uskadt.

  • 0
  • 0

fra vise 4 hjulede typer da jeg startede med at køre mc. Rigtigt ubehageligt at have sådan en 4 hjulet klovn oppe i sit baghjul. En bekendt har en Honda inova 125cc og fortalte at det meget ofte sker for ham. han mener det er fordi Hondaen ser så lille ud, da det ikke sker i samme omfang når han køre på mere velvoksne motorcykler.
Når man køre mc er man nødt til at acceptere at man er den svage i trafikken, ellers overlever man ikke.
Nu er jeg voksen og fornuftig derfor køre jeg udelukkende som en gade dreng når jeg hiver BMW´n ud af garagen :-) Det er 2 hjulerens fordel frem for 4 hjuls kassen, det er ikke den samme trafik kø man deltager i, det er der ingen grund til ikke at udnytte. De dårlige vaner fik jeg af at køre motorcykel i Frankrig.

  • 0
  • 0

Det ser godt ud, store fælge med lave dæk giver bedre svingegenskaber og hvis det er dyrt nok kører de sikkert med magnesiumfælge eller noget andet spændende der er meget let. De dyre "alu" fælge er ikke lavet af aluminium

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten