Ville det ikke være mere naturligt med Chromecast/Apple AirPlay?
EDIT: Fedt projekt i øvrigt.
Hvad skal der til for at udvikle en open source wifi-højttaler, der både har hi-fi lyd, kan understøtte audio streaming, og som kan vedligeholdes og videreudvikles uden indblanding fra producenten mange år frem? Det er målet for dette projekt, hvor der inden udgangen af maj måned skal stå en prototype klar, udviklet med hjælp fra ing.dks læsere og styret af to elektronikingeniører og en chip designer. Tue Dissing tager de forskellige problematikker et for et i denne blog, og undervejs satser vi på at mødes fysisk til workshops. Her er første blogindlæg, der ridser banen op og inviterer til online briefing om projektet mandag den 14. marts.
Hvorfor er det egentlig, at man som forbruger ikke kan få lov til at reparere eller optimere sin højttaler, som man jo har købt og betalt? Mange traditionelt udviklede højttalere låser os fast i proprietære økosystemer, som ofte gør det svært at opgradere eller reparere et givet produkt. Det betyder, at vi kan være tvunget til at skrotte ellers velfungerende højttalere til fordel for producenternes nyudviklede modeller. Hvad nu hvis man udviklede en open source-højttaler, der kan produceres tæt på forbrugeren og let repareres og vedligeholdes af én selv?
Det er idéen bag STRØM
At udvikle en wifi-højttaler, der med support for både Bluetooth og Spotify Connect gør det nemt at afspille musik og podcasts fra mobil, tablet og computeren. Alle designfiler og sourcekode til STRØM-projektet gøres frit tilgængeligt under en open source-licens, så alle har adgang til den nødvendige information. Man kan derfor enten vælge at blive en aktiv del af dette open source-projekt og bidrage til projektet allerede nu eller blot dykke ned i filerne efterfølgende for at reparere eller videreudvikle højttaleren på egen hånd.
Målet er at udvikle en højttaler, der:
Har et visuelt minimalistisk design,
Benytter sig af så bæredygtige materialer som muligt, uden at gå på kompromis med lydkvaliteten
Supporterer streaming af lyd via Bluetooth og Spotify Connect
Er open source
Rendering af det visuelle udtryk for STRØM-højttaleren.
Ovenstående designmål skal implementeres inden for et sæt af faste rammer – projektets dogme om man vil – der er altså allerede taget nogle beslutninger i forhold til udseende og design, funktionalitet og komponentvalg. Følgende rammer og designmål er defineret for STRØM-projektet:
Indbygget forstærker og streaming modul
Kompakt og kvadratisk kabinet med minimal dybde og afrundede hjørner
Fronten skal betrækkes med stof
Skal kunne vægmonteres og kunne stå selv
Der skal benyttes flere små full range enheder
Projektet udvikles som et open source-projekt, hvor alle dele af projektet er tilgængelige under en open source-licens. Hardware og kabinet udgives under CC-BY-NC-SA 4.0, og softwaren udgives under AGPL-3.0.
Jeg er egentlig uddannet it-ingeniør og har slået mine folder i denne branche igennem mange år, men der har altid være en højttalerbygger gemt i maven på mig. Så da der ikke længere var plads til de kæmpestore gulvhøjttalere, fordi der nu kravlede unger rundt på gulvet, skulle der en anden og bedre løsning til. Den gode lyd og det flotte håndværk ville jeg jo ikke af med.
Det blev til den første højttaler fra Lyd by Dissing – en stor væghøjttaler kaldet Copenhagen On Wall – og var første skridt på rejsen mod, at få god lyd og godt design tilbage i de danske stuer. Dette er også en del af motivationen for STRØM projektet, der samtidig er en streaming højttaler.
Streaming er jo en dejlig bekvem måde at nyde musik og podcasts på, men det må samtidig gerne se pænt ud og lyde godt.
Hvis vi lige springer tilbage til software for en kort stund, så er det i dag svært at udvikle software uden også at være i berøring med open source-software (OSS). De fleste software-projekter (både små og meget store) bygger oven på en sand myriade af andre (ofte open source)-projekter. Hvorfor gør det sig ikke også gældende for udviklingen af hardware?
Jeg tror på, at open source hardware (OSH) er fremtiden for produktudvikling, og derfor har jeg valgt at udvikle denne højttaler som en del af EU-projektet OPENNEXT, der har til formål at udforske og fremme OSH indenfor EU. Med STRØM tages der endnu et skridt imod, at få den gode lyd og det gode design tilbage i de danske stuer.
Da hele designet og den underliggende softwareplatform er fuldt tilgængelig for offentligheden, får du fuld indsigt i, hvordan højttaleren er sammensat og fungerer.
Det bliver derfor også muligt selv at lave rettelser og udvidelser til højttaleren og dermed yde bidrag til produktet, som andre kan få gavn af. Da projektet både efterspørger viden om snedkeri, softwareudvikling, akustiske målinger, materiale og komponent sourcing m.v., er der rigeligt at dykke ned i. Samtidig får du også adgang til den viden og idéer, som andre bidrager med.
Hvor det er muligt, vil vi benytte open source, eller gratis, værktøjer (software) i produktudviklingen, så flest mulige kan bidrage til udviklingen af projektet. Det gør det også muligt selv at efterprøve, eller forbedre, de løsninger og konklusioner vi er kommet frem til.
Over de kommende uger stiller vi en række spørgsmål relateret til højttalerens udvikling. De kommer til at dreje sig både om det tekniske aspekt, såsom akustisk performance, materialevalg og bæredygtighed, men også om højttalerens visuelle udtryk og dens funktionelle design.
Vi kommer til at opstille nogle overordnede problemstillinger, men da vi er lige så nysgerrig på nye og alternative løsninger, vil der løbende blive justeret baseret på input fra bloggen.
Mandag den 14. marts klokken 14 afholder vi en online briefing fra vores TV studie, hvor vi fortæller om det hele og svarer på spørgsmål fra seere og læsere. Tilmeld dig briefingen HER.
Hvis du herefter vil være med i projektet, så kom forbi bloggen her, eller involver dig på vores GitHub repository allerede nu: LydByDissing/stroem.
Tue Dissing
Ville det ikke være mere naturligt med Chromecast/Apple AirPlay?
EDIT: Fedt projekt i øvrigt.
Ville det ikke være mere naturligt med Chromecast/Apple AirPlay?
Har de ikke netop problem med (planlagt) forældelse?
Som streaming modul kan jeg varmt anbefale piCoreplayer + Hifiberry. Det er fleksibelt og helt uden planlagt forældelse. Løsningen er billig og sindsygt flexsibel.
Man kan styre playeren, enten fra en browser, eller dedikerede apps der interagerer direke med playeren.
Med piCoreplayer kan man og selv vælge imellem egen musik og streaming som f.ek.s spotify eller DR.
For bedst mulig kvalitet har jeg FLAC'et hele min musiksamling og streamer fra egen NAS. Når det bare skal være baggrundsstøj streamer jeg fra Spotify.
Hvis højttaleren skal spille i stereo vil jeg nok opfordre til et lidt bredere design.
Evt. med mulighed for at tage den ene fuldtone enhed ud af det ene hjørne og placere den længere væk.
Hvad med Tidal?
Vi er gået med Spotify Connect af to årsager: 1. De, Spotify, er relativt open source venlige 2. En spotify klient kan "nemt" implementeres på en platform som ESP32 (som er den vores hardware kommer til at bygge på.
Som streaming modul kan jeg varmt anbefale piCoreplayer + Hifiberry. Det er fleksibelt og helt uden planlagt forældelse. Løsningen er billig og sindsygt flexsibel.
Vi har også haft et godt øje til netop HIfiBerry og andre RPI baserede løsninger, som for eksempel BeoCreate. Begge gode løsninger, men også begge løsninger der benytter sig af Raspberry Pi som drivende platform. Ud over at de kan være/har været svære at få fat i, så kræves der et helt OS og tilhørende high-level stack. Det har vi gerne ville undgå med dette løsning. Med en ESP32 baseret platform, kommer vi lige et niveau ned i stacken, da der her er tale om en microprocessor baseret løsning.
Hverken Tidal eller stereo er planlagt ind i version 1.0, men det er en fleksibel platform, så det ville ikke være umuligt at implementere.
Der er ikke meget Hifi over mono!
Kræver Hifi standarden ikke at gengivelsen foregår i stereo for at an kan kalde det Hifi?
Meget spændende projekt, som jeg bestemt vil følge. Har selv stykket en soundbar sammen omkring en raspberry pi, et 6 kanals lydkort og en 6 kanals class D amp. Har så anvendt camilladsp til at regulere output per enhed, afhængig af lydstyrke. Ovenpå det et nodeJs api som jeg kan tænde/slukke/vælge source (line, spdif, bluetooth) og sætte volume self. Spiller ret godt. Spændende med esp32. Jeg så godt at Jørgen har implementeret en snapcast client på den platform, men det kunne være fedt om esp32 kunne drive en dsp, da jeg tænker at højttalerens noget begrænsede dimensioner vil kræve det. Og det kunne være brugbart, om man kunne linke flere højttalere, både til L/R distribution og måske tilføje en diskret subwoofer ?
Meget spændende projekt, som jeg bestemt vil følge. Har selv stykket en soundbar sammen omkring en raspberry pi, et 6 kanals lydkort og en 6 kanals class D amp. Har så anvendt camilladsp til at regulere output per enhed, afhængig af lydstyrke. Ovenpå det et nodeJs api som jeg kan tænde/slukke/vælge source (line, spdif, bluetooth) og sætte volume self. Spiller ret godt. Spændende med esp32. Jeg så godt at Jørgen har implementeret en snapcast client på den platform, men det kunne være fedt om esp32 kunne drive en dsp, da jeg tænker at højttalerens noget begrænsede dimensioner vil kræve det. Og det kunne være brugbart, om man kunne linke flere højttalere, både til L/R distribution og måske tilføje en diskret subwoofer ?
Lyder også som en fedt setup du har fået dig der Thomas!
Benytter faktisk https://github.com/HEnquist/camilladsp som udviklingsværktøj. Det gør det nemt og hurtigt at ændre tuning. For du har helt ret. De små enheder, skal have noget hjælp i bunden.
På ESP32'eren bygger vi de nødvendige filtre i software. Det giver et lille delay, men reelt ikke et problem, når der lyttes til musik/audio.
Og det kunne være brugbart, om man kunne linke flere højttalere, både til L/R distribution og måske tilføje en diskret subwoofer ?
Der er mange muligheder og distruburet lyd, med for eksempel SnapCast er meget interessant. Det kræver dog lige at man - lytteren - så har en audioserver stående. Det er ikke der vi starter, men man kunne sagtens forestille sig at implementere en SnapCast klient til højttaleren på et senere tidspunkt.
De små enheder, skal have noget hjælp i bunden.
På ESP32'eren bygger vi de nødvendige filtre i software. Det giver et lille delay, men reelt ikke et problem, når der lyttes til musik/audio.
Hvad med at gøre følgende(?):
Den metode sikrer den meget vigtige faselinearitet, uanset hvilken frekvensgang f(x) (højpas)filtret har, da: x = f(x) + [x - f(x)].
Træk signalet fra højpasfiltret fra kildesignalet og brug resultatet til subwooferen.
Lyder jo som en fin idé, med det ene men, at vi ikke har nogen subwooferintegration.
Som det også kan læses i requirements delen af dokumentation, er der sat nogle designmål, som denne højttaler gerne skal kunne leve op til.
Så den kommer til at spille OK højt og nogenlunde dybt.
Subwoofer intergration bliver først rigtig interessant, når der er tale om stereo, eller multikanals lyd.
Lyder jo som en fin idé, med det ene men, at vi ikke har nogen subwooferintegration.
Hvad mente du så med dette(?):
For du har helt ret. De små enheder, skal have noget hjælp i bunden.
Mono og højtalere i den planlagte størrelse uden hjælp fra en subwoofer bliver vist aldrig HiFi, og streamet dåselyd kan vel fås til få kroner, så hvad er formålet med at lave det hele selv? Afrundede hjørner og bæredygtige materialer?
Mono og højtalere i den planlagte størrelse uden hjælp fra en subwoofer bliver vist aldrig HiFi
Man kan komme rigtigt langt med feks en Linkwitz-Riley korrektion, her i dagens Damnark hvor en klasse D forstærker ikke koster en bøjet nikkel.
Prøv at tjek Kii 3 ud. Det er efter manges mening verdens bedste højttaler. Hvad den ikke har i volumen har den i DSP kræfter og rå klasse D power. Den er ikke (enormt) stor.
Jeg er enig i dine fasebetragtninger. Mit næste projekt bliver med faselineære FIR filtre. Jeg har opgivet analoge filtre, de når ikke de digitale til sokkeholderne. Og ja- Fase betyder langt mere end frekvensgang.
Vi er (vist) også enige mht antal af højttalere, der skal (mindst) 2 til, så længe kundegruppen er folk med 2 ører.
Hvad mente du så med dette(?):
For du har helt ret. De små enheder, skal have noget hjælp i bunden.
Mono og højtalere i den planlagte størrelse uden hjælp fra en subwoofer bliver vist aldrig HiFi, og streamet dåselyd kan vel fås til få kroner, så hvad er formålet med at lave det hele selv? Afrundede hjørner og bæredygtige materialer?
Godt du spørger Carsten. Jeg fik mig måske ikke forklaret tydeligt nok. Enhederne skal hjælpes i bunden, og det gør vi med en DSP. Det bliver ikke en stor standerhøjttaler, og den kommer heller ikke til at lyde som en, men det har vi heller ikke påstået :-)
Det bliver en kompakt højttaler med god lyd.
Mange små højttalere er ofte tunet med voldsomt overskruet bas og diskant. Altså med en smiley kurve, der får dem til at lyde impornerende i butikken.. Det bliver dog hurtigt trættende at lytte til i længden. Vi vil gerne lave en højttaler, der er kompakt, ser pæn ud og lyder godt.
Hvis de valgte enheder. Nå ja der kun en.
Hvis den valgte enhed ikke har nok Xmax hjælper alverdens DSP ikke på bas formåen.
Dejligt med et nyt selvbyg/medbyg højttaler projekt på ing. Jeg komemr til at følge det med spænding og bidrage om jeg har noget relevant viden at bidrage med.
Jeg er dog lidt ked af jeres valg af spotify connect som protokol. Spotify er den suverænt ringeste tjeneste hvad angår lydkvalitet, de er i den dyre ende for kunderne og betaler mindst til musikkerne.
Personligt bruger jeg Tidal under Roon da Tidal generelt har en bedre kvalitet (ikke så god som streamiong af mine lokale FLAC filer) og Tidal betraler dobbelte så meget som Spotify til kunstnerne. Samtiidgt er Tidal billigere som familieabonnement.
Jeg bygget mit setup op omkring Roon som streamer til en del Ropieee endpoints - herunder også en med Hifiberry DAC2 XLR + noget meget gammelt Sonos udstyr.
Det vil være dejligt om jeres projekt kom til at understøtte en af de mange streamingprotokoller som Roon understøtter.
vis de valgte enheder. Nå ja der kun en.
Hvis den valgte enhed ikke har nok Xmax hjælper alverdens DSP ikke på bas formåen.
Én lille driver kan ikke klare det, vi gerne vil opnå. Godt nok kan denne lille driver impornerende nok (teoretisk) spille op til godt ~98dB (ved 1W og 1m), men ikke i den nederste del af frekvensbåndet. Derfor skal vi bruge flere enheder.
Som vi også har beskrevet det i vores designmål, så kommer vi til at benytte 4 stk. af samme type. Det giver os lidt mere frirum og gør det forhåbenligt muligt at nå tæt på de100dB maks SPL, som er målet.
Det vil være dejligt om jeres projekt kom til at understøtte en af de mange streamingprotokoller som Roon understøtter.
Roon er også interessant, har dog ikke lige været på radaen for scopet for version 1.0. Kende du noget til hvordan man kan implementere deres protokol?
Roon er også interessant, har dog ikke lige været på radaen for scopet for version 1.0. Kende du noget til hvordan man kan implementere deres protokol?
Her er deres node API beskrevet: https://github.com/RoonLabs/node-roon-api
Skønt at set at der er interesse for det vores streaming projekt - og som Tue skriver så er der mange steder at tage fat. Jeg har brugt de sidste 10 år af mit liv på at design og supporter den forstæker vi bruger i dette projekt. Det har været i lang rejse for vores startup Merus Audio - fra vi lavede vores først tape out af chippen, bug fixes, tilføjede digital input, kvalificerede den og satte den i volume produktion. I dag kan du købe den i din lokale komponent butik. Siden vi designede digital input har jeg kikket på en del streaming protokoller gennem, for at finde en simple måde at sende lyd til vores forstæker. Vores goto har oftest været Raspberry pi som vi blandt andet designet ind i vores burnin test systemer med op til 240 forstækere, som brændte flere kilowatt af i månedsvis for at lave en acceleret livtids test. Men de seneste par år har jeg valgt at kaste mig over ESP32 familien fra Espressif. Har ikke fundet andet som er så let tilgængelig, med den performance, pris og størrelse. Den har et meget åbent design miljø og nogle meget vigtige hardware interfaces, som gør den let at interface til en digital forstræker. Grunden til at vi starter med BT og Spotify connect, er at vi kan gøre dette under open source. Er der nogen der kender til yderlig streaming under open source, så lad os set om det er noget vi kan få tævet ned i en ESP32. På elektronik siden har vi valgt at holde det småt og simplet. En microprocessor og en forstæker. Ikke noget noget med batterier eller rail tracking. Flere har også nævnt stereo og HIFI - og ja det er premissen for en enkelt højtaler - men vi har masser af DSP power i ESP'en så lad os se hvor meget lyd vi kan få ud af det.
Som maskin ingeniør kan jeg nok ikke bidrage med så meget men jeg vile lige høre om der findes højtalere der kopierer et menneske; med en blæser, stemmebånd og modulationskammer af en slags, ?
Hvis den valgte enhed ikke har nok Xmax hjælper alverdens DSP ikke på bas formåen.
Praecis - og det er der mange der ikke forstaar. Du kan kun attenuere dig til linearisering, hvis det er det der oensket.
Ellers er vi ude i diverse kompressionsmetoder, og det er da SLET ikke HIFI - hoejst FIFI :-)
Xmax er meget vigtig, ligesom enhedens power handling. Og naturglivs det kabinet enhederne sidder i. Der er mange faktore der spiller ind.
Vi er i gang med at simulere på hele systemet, for at se hvor tæt på vores designmål vi kan komme (er stadig WIP). I næste uge skal jeg nok dele resultaterne her.
Hvis der er nogen der friske på at hjælpe med simuleringen, så tager vi gerne imod input.
Vi har lagt et par WinISD-projektfiler op (her og her) på vores git repo. Så opret endelig en PR (pull request) hvis du ligger inde forbedringsforslag.
Nok en klasse over det I ønsker, men finder Purifi ganske interessant til kompakte højttalere uden subwoofer (stor Xmax med lav forvrængning i mellemtonen):
Flere har også nævnt stereo og HIFI - og ja det er premissen for en enkelt højtaler - men vi har masser af DSP power i ESP'en så lad os se hvor meget lyd vi kan få ud af det.
Jeg godtager præmissen selvom det nok er lidt for meget kompromis for en gammel nörd som mig.
Kan I ikke forsyne den med en simpel omskifter L/R/center? Så kan man frit konfigurere den som enkeltstående eller del af et stereosystem. Det burde kunne klares med tre kodelinier ekstra og ville trancendere projektet fra muzaksystem til noget der kunne være et seriøst bud på 21ende århundrededes folkehøjtalersystem. Mht enheder der passer i prisklassen, så kig på SB acoustics 5" mid/bas. De ser bestemt ikke uefne ud.
Nok en klasse over det I ønsker, men finder Purifi ganske interessant til kompakte højttalere uden subwoofer (stor Xmax med lav forvrængning i mellemtonen)
Jeg har hørt dem i et mindre tovejs system ude i Roskilde, hvor de bliver udviklet. Det er næsten naturstridigt så godt de spiller.
Vi kan godt lave L/R/center omskifter i koden, men vi kan ikke lave perfekt synk mellem to streaming enheder - Det vil give alt andet end stereo.
Det er noget vi har kikket på det, men der er ikke nogen lette løsninger.
Den BT version vi bruger understøtter ikke to modtager.
Og når vi laver wifi streaming så har vi brug for en buffer til pakke tab/retransmission i enhederne. I dette tilfælde er der brug for en mekanisme til at synke afspilningstidspunket.
Det er noget vi har kikket på det, men der er ikke nogen lette løsninger.
OK, tak - det var ærgeligt. Held og lykke med projektet , jeg kommer til at bygge en ?
piCoreplayer
Jeg bruger også piCoreplayer på en pi4 som server. Og så nogle efterhånden gamle Logitech squeezebox enheder til at afspille på. Både med og uden indbyggede højtalere. Jeg lavede mit oprindelige setup på nogle afdankede laptops, fordi jeg ikke havde råd til andet. Det ligger tilbage fra da Slimdevices var et selvstændigt firma.
Det er fantastisk, at der stadig er så meget gang i comunity'et på forums.slimdevices.com så længe efter at den officielle produktlinje blev nedlagt.
Det er anbefalet herfra. Der er lidt at nørde med, hvis man har lyst. Og det er nemt at bruge for familien med apps og webinterface.
Sorry for hijack/offtopic. Lad os sige, at det er lidt at fornøje sig med indtil Strøm1 er klar.
Prøv at tjek Kii 3 ud. Det er efter manges mening verdens bedste højttaler. Hvad den ikke har i volumen har den i DSP kræfter og rå klasse D power. Den er ikke (enormt) stor.
Og den indeholder et par ganske simple men praktiske detaljer, som gør den langt bedre end mange andre typiske højttalere. Den benytter en Seas DXT diskant - til ca 500kr, som er en glimrende lige waveguide diskant, som gør at overgangen til mellemtonen bliver mere jævn og ensartet, hvilket er meget vigtig for at den direkte strålende lyd stemmer overens med de reflekterende lyde fra alverderns hårde overflader i de fleste rum - langt de fleste hjem er bestemt ikke optimale akustisk - nærmere en blanding imellem en ekkodal og et badeværelse. Mellemtonene er en lille 5" papenhed til omkring 50kr, som man vist nok kun kan få hjem i større mængder fra Asien... vist nok et gammelt Peerless design. Desuden er højttaleren en kardioid konstruktion, som ved hjælpe af enheder på siden og bagpå, er i stand til at skabe bedre direktivitet(udstrålningsmønster) helt ned til omkring 200Hz, hvilket yderligere "frigør" højttaleren fra det rum den spiller i.
Når vi lytter på en højttaler, så er det omkring 70-80% reflektioner vi lytter til og det sidste er den egentlige lyd fra højttalerens enheder. Så det er altid sjovt at se hvordan det ene membranmateriale eller andre til tider mindre vigtige detaljer bliver fremhævet, mens at ingen reel måling af højttalerens lydudstråling nogensinde bliver vist. Kii3, Dutch & Dutch C8, Buchardt osv, er højttalere hvor man har taget sig sammen og lavet en konstruktion, hvor der til gengæld er langt mere fokus på disse vigtige parametre, og derfor bliver de også bedømt langt bedre end så mange andre.
Man kan evt. se hvordan en detaljeret måling af en højttaler kan fortages: https://www.youtube.com/watch?v=SO-MltqJgQ... Man kan også se en test af en meget kendt lille studiomonitor fra Genelec; https://www.audiosciencereview.com/forum/i...
Og så en af mine ynglingsemner..... subwoofere. De hjælper helt vildt med at fordele de længere bølgelængder i de fleste rum, således at man ikke får store dyk og hæv, så snart man bevæger sig mere end 30-40cm fra den optimale lytteposition. Jeg har selv 4 stk. optimalt justeret i forhold til mine fronter og kan nærmest frit bevæge mig rundt i lejligheden, uden at bassen ændre sig nævneværdigt. Selvfølgelig hvis jeg stikker hovedet helt ind i hjørne, så vil bassen bliver noget kraftigere pga. af at reflektionerne lader basbølgerne "leve" i længere tid, hvilket vi opfatter som mere bas. Og det kan man ikke gøre så meget ved, da dæmpning er bas kræver enorme mængder dæmpemateriale, som gerne skal bygges ind, som en del af lytterummets konstruktion for at være mest effektiv.
Men 2 små aktive subwoofere, der er placert rundt i rummet, som trådløst får deres information fra den ene eller måske 2 fronter, kan virkelig skabe en meget bedre lyd, som heller ikke ændre sig helt vildt, når man bevæger sig rundt. Bas er for det meste i mono alligevel og man kan sjældent lokalisere lyd under ca. 100Hz, som også er frekvenser der sjældent kan gengives særligt effektivt af langt de fleste små højttalere. Bas bedømmes til at være kvalitativt omkring 30% af vores bedømmelse, når vi lytter til musik... så 2 subwoofere kan nærmest være mere vigtige end 1 vs 2 fronter - hvis vi alligevel ikke sidder i en fint placeret "hifi - trekant" hvor stereobilledet er optimalt. Selvom højttalerne måske mere er baggrundstøj end reel hifi, så vil bas stadig være behageligere, hvis den er jævn og ikke skifter i niveau når man bevæger sig rundt. EQ kan ikke redde bas alene, med mindre man har hovedet inden for ca 30x30cm af der hvor mikrofonen justerede DSP'en ind. Hvilket vist slet ikke er tilfældet med denne type højttaler.
Nå... det blev en masse skriveri.... men man er vel entusatisk :o)
Man kan evt også kigge på Heissmann Acoustics, som var en der ud over Kii3, var med til at inspirere mig til brugen af Seas DXT diskanten, som virkelig spiller fantastisk i min nuværende 3 vejs konstruktion: https://heissmann-acoustics.de/en/wavewall...
Man kan komme rigtigt langt med feks en Linkwitz-Riley korrektion, her i dagens Damnark hvor en klasse D forstærker ikke koster en bøjet nikkel.
Har man separate forstærkere til hver enhed, må det da være meget smartere at bruge det subtraktionsprincip, som jeg foreslog i indlæg #12. Hvorfor bøvle med Linkwitz-Riley filtre https://en.wikipedia.org/wiki/Linkwitz–Riley_filter (copy-paste linken) og problemer med at matche lavpas- og højpasfilter, når man bare kan lave ét (højpas) filter og en subtraktion; men der er måske noget, jeg har overset?
Jeg er helt enig med dig i, at man bør bruge separate forstærkere, da det har mange fordele:
Har man separate forstærkere til hver enhed, må det da være meget smartere at bruge det subtraktionsprincip, som jeg foreslog i indlæg #12. Hvorfor bøvle med Linkwitz-Riley filtre https://en.wikipedia.org/wiki/Linkwitz–Riley_filter (copy-paste linken) og problemer med at matche lavpas- og højpasfilter, når man bare kan lave ét (højpas) filter og en subt
Jeg tror vi er enige. Jeg skal bare lære at skrive det jeg tænker :) Det var naturligvis en Linkwitz-Greiner korrektion til bassen jeg tænkte på - ikke en L-R slf - sorry.
Jeg benytter filtre fra miniDSP. Skal jeg være ærlig forstår jeg ikke 100% hvordan de virker rent digitalt, men virker det gør de sq.
Mellemtonene er en lille 5" papenhed til omkring 50kr, som man vist nok kun kan få hjem i større mængder fra Asien.
Enig med diskanten, men jeg har faktisk en begrundet mistanke om at Kii Three's mellemtone er en lidt mere eksklusiv end "bare"en 50 kroners enhed. Jeg har en grum mistanke om at det er en SB Acoustics Satori 5".
Man kan evt også kigge på Heissmann Acoustics, som var en der ud over Kii3, var med til at inspirere mig til brugen af Seas DXT diskanten,
Den sidder vist også i den originale Grimm Audio LS1......
Tak for linket til Heissmann, dem vil jeg studere lidt nærmere......
Nå... det blev en masse skriveri.... men man er vel entusatisk :o)
Thumbs up! Livet er for kort til dårlig lyd.
eg benytter filtre fra miniDSP. Skal jeg være ærlig forstår jeg ikke 100% hvordan de virker rent digitalt, men virker det gør de sq.
Jeg bruger en SB MW13TX og en Seas DXT, delt ved 2kHz, for at få en jævn deling imellem enhederne, både on og off-axis. Din miniDSP imitere blot klassiske passive filtre, som f.eks. LR, Bessel osv. hvilket i grove træk dæmper niveau samtidig med at fasen gradvist "drejer", mens enhederne overlapper hinandens arbejdsområde.
Hvis en mellemtones spredning relativt til dens diameter, stemmer overens med diskantens spredningsmønster og de er placeret rigtigt i en passende front. Så kan man opnå en fin jævn spredning, som stort set ikke opfattes, som en abrupt overgang imellem 2 forskellige enheder, praktisk dækkende et større område, hvilket den enkelte enhed ikke kan alene. Man oplever så at sige en ensartet lydudbredelse tilnærmet en punktkilde. Linkitz eller Butterworth, handler i grove træk om hvorvidt man vil leve med hhv. et kompromis i den vertikale eller horisontale spredning.
Jeg fortrækker en jævn horisontal spredning med Linkwitz filtre, da de efter min mening har størst betydning idet vores øre sidder med forskellige afstand i dette plan. Den vertikale spredning kan lettere ignoeres, da den rammer begge øre praktisk talt samtidig - i hvertfald sammenlignet med den horisontale. Ingen højttaler er perfekt.... bare et kompromis i forhold til et andet ;o)
Hvis man kigger på databladet for de 2 enheder jeg bruge, så kan man se hvordan mellemtonen begynder at spreder mindre - beaming ved omkring de 2kHz, hvor diskanten samtidig begynder på det samme. Derfor deler jeg her, hvilket mine måliner bekræfter. Jeg er absolut ingen ekspert, men forsøger blot at øve mig hele tiden, hvilket jo er det skønne ved en hobby :o) Man finder nogle gange ud af at man har ramt hovedet imod muren og andre gange falder nogle brikker på plads langt senere end planlagt.. men - we live we learn :o) https://www.audiosciencereview.com/forum/i...
Enhederne, hvor det kan ses - ligesom hos Heissmann - at enhederne deles bedst hvor deres respektive arbejdsområde mest jævnt kan glide fra den ene enhed til den anden: https://sbacoustics.com/product/5-satori-m...
http://www.seas.no/index.php?option=com_co...
Kristian og andre, i er velkommen ovre hos speakerbuilder.dk, hvor vi ofte mødes og udveksler erfaringer til alt fra private møder og forsamlinger, som f.eks. vores årlige Julefrokost. Det er en stille og rolig hjemmeside, hvor det hele ikke er så hektisk :o)
Jeg er helt enig med dig i, at man bør bruge separate forstærkere, da det har mange fordele:
Yes!! Aktiv deling er så fedt, selvom en del passive konstruktioner faktisk kan lyde fint stadigvæk. Jeg blev først inspireret her: http://groundsound.com/discontinues.php
Men disse kan også være fine: https://frequence.dk/hifi/75-subwoofer-for...
Man skal bare lige huske med aktivt... at alle de klassiske dyder med målinger og velkonstruerede højttalerkabinetter og velvalgte enheder.... er absolut lige så vigtigt, som det altid har været. Man kan dog rette en del med EQ, hvis man vel og mærke får bygget et kabinet og valgt nogle enheder, som kun præsentere linære og ikke ulinære forvrængninger.
F.eks. har man en forstærkning i det nedre område på Seas DXT'en, som skal dæmpes for en jævn gengivelse. Dette hæv i niveau er til stede ved alle vinkler, både on og off-axis - derfor kan det dæmpes succesfuldt med EQ.
Din miniDSP imitere blot klassiske passive filtre, som f.eks. LR, Bessel osv.
Nope.... 2x4 HD'en kan FIR filtre
https://www.minidsp.com/applications/advan...
Kristian og andre, i er velkommen ovre hos speakerbuilder.dk
Det vil jeg benytte mig af :) - tak
Nope.... 2x4 HD'en kan FIR filtre
https://www.minidsp.com/applications/advan...
Kristian og andre, i er velkommen ovre hos speakerbuilder.dk
Det vil jeg benytte mig af :) - tak
Ah... det er den version du har. FIR filtre har jeg oplevet ganske blandede oplevelser med. Og de er trælse til at se film med, grundet forsinkelsen ;o) Men de burde jo kunne gøre det hele bedre, hvis "tunet" korrekt.
Du skal være så velkommen. Husk at skriv til Admin for at komme ind... det er den måde vi forsøger at undgå spam osv.
Nok en klasse over det I ønsker, men finder Purifi ganske interessant til kompakte højttalere uden subwoofer (stor Xmax med lav forvrængning i mellemtonen):
https://purifi-audio.com/
Jeps. De laver også nogle fede enheder. Og de lyder bestemt rigtig godt! Men lige et par niveauer over dette projekt :-)
Uwe, der står WiFi, ikke HiFi ;-) (sorry)
Jeg troede da at Wi-Fi og Hi-Fi var det samme. God joke :-)
Og så en af mine ynglingsemner..... subwoofere.
Det ligner en sund entusiasme du har Thorbjørn :-) Subs er fedt og det giver så meget mere til lyden. Som der også er skrevet er det svært at integrere i denne løsning, da sync. via wifi ikke ligefrem er ideelt.
Her ville man skulle have en dedikeret løsning ind over - WiSA kunne være relevant. Det vil så igen kræve en ekstern streaming-boks. STRØM 1.0 skal kunne spille uden ekstern boks, men også gerne med :-)
Det lyder rigtigt spændende - det ser ud til at der er rigtig mange gode input.
Jeg har selv chromecast audio i huset, fordi det var nemt at sætte op. Dem kan man bare ikke få mere. Hvis jeg kunne ønske mig noget som helst i et projekt som dette, ville det være at streamingdelen kunne fås for sig selv. Jeg har ikke forstand på højtalerbygning, men har købt færdigt. Forstærkere kan jeg dog bygge selv, så hvis jeg bare kan få et signal fra en streamingenhed er jeg glad.
Jeg forstår at målet er at desgine en færdig højtaler - men jeg håber at kunne hive modtageren ud som et delprojekt som enkelt kan integreres i andre konstellationer.
Skal højtaleren køre på batterier, som billedet i artiklen kunne antyde (intet kabel), eller f.eks. 230 Vac, PoE eller USB-C?
Skal højtaleren køre på batterier, som billedet i artiklen kunne antyde (intet kabel), eller f.eks. 230 Vac, PoE eller USB-C?
I version 1.0 bliver det med DC ind - via et barrel stick. De klassiske 5,2mm. Det sikre nem integration og er jo meget tilgængelige. Der kommer ikke til at være plads til et batteri.
USB-C PD er cool, ligeså er PoE. Fælles for dem begge er, at det er dyre løsninger, der samtidig øger kompleksisten væsenligt.
I version 1.0 bliver det med DC ind - via et barrel stick.
... plus en klodset strømforsyningsboks til 230 V, som har for korte ledninger til at nå til nærmeste stikkontakt, så der nok også skal bruges et forlængerkabel :-)
Hvorfor ikke i stedet lave en separat streamingmodtager med direkte 230 V forsyning og så trække strømforsyningskabler med lyd derfra til de enkelte højtalere, så I kan få stereo, 3-kanal, 5-kanal og/eller subwoofere alt efter behov.
Som du selv skriver:
Subs er fedt og det giver så meget mere til lyden. Som der også er skrevet er det svært at integrere i denne løsning, da sync. via wifi ikke ligefrem er ideelt.
Det bliver aldrig rigtig fedt i mono og uden subwoofer, og med en separat streamingmodtager er I ude over alle synkroniseringsproblemer og får en mindst lige så pæn løsning med mulighed for display.
Alle snakker trådløst; men man glemmer, at man i mange tilfælde alligevel skal have et strømforsyningskabel, og så kan man lige så godt tænke det ind i løsningen. I kunne f.eks. også lave noget lignende det Max-i smart-house system, som jeg p.t. arbejder på - se http://max-i.org/green-smart-house-solutio... , men så erstatte multimasterkommunikationen med simpel, digital flerkanal lyd. Så kunne I koble et vilkårligt antal højtalere på dette net rundt i hele huset og så f.eks. på den enkelte højtaler blot vælge hvilken kanal, den skal spille - venstre, højre, center, subwoofer, mono etc.
Jeg tænker, der er sat nogle rammer og dogmer for dette projekt og det respekterer jeg, men det vidunderlige med open source er at vi kan pick and choose og komme med fantastiske afarter og bidrag ?
Yes - det bliver bestemt muligt at tage dele fra dette projekt og gå videre i den retning det giver mening for en selv.
Home automation er et område som endnu ikke har integreret Audio eller omvendt.
Men her vil små klasse D forstækere med PoE være et rigtigt godt match.
Kan I ikke forsyne den med en simpel omskifter L/R/center? Så kan man frit konfigurere den som enkeltstående eller del af et stereosystem. Det burde kunne klares med tre kodelinier ekstra og ville trancendere projektet fra muzaksystem..
Også lige netop det jeg afventer - enig - please :)
Indsatsen og alle de skønne kræfter er vel ikke at skabe en smart "lidt bedre" køkkenhøjtaler end plasticdimserne fra SuperStore..
Kig fx også på følgende - man bliver helt ør i hovedet over hvad openHAB kan integrere med:
https://www.openhab.org/ Citat: "...Integrate Everything...Automate with Ease...Runs Everywhere...Run your server on Linux, macOS, Windows, Raspberry Pi, Docker, Synology... Access it with apps for the web, iOS, Android and others...No Cloud Required.........but Cloud-Friendly...More than 2000 supported things!... Ready to join the community?... openHAB is the Best home automation app according to crowdsourced software recommendations on AlternativeTo..."
https://community.openhab.org/
openHAB 3 Distribution: https://www.openhab.org/download/
.
spotify: https://www.openhab.org/addons/bindings/sp...
chromecast: https://www.openhab.org/addons/bindings/ch...
bluetooth: https://www.openhab.org/addons/bindings/bl...
amazonechocontrol: https://www.openhab.org/addons/bindings/am...
denonmarantz: https://www.openhab.org/addons/bindings/de...
heos: https://www.openhab.org/addons/bindings/heos/
fsinternetradio: https://www.openhab.org/addons/bindings/fs...
rotel: https://www.openhab.org/addons/bindings/ro...
sonos: https://www.openhab.org/addons/bindings/so...
yamahareceiver: https://www.openhab.org/addons/bindings/ya...
googletts: https://www.openhab.org/addons/voice/googl...
...
Det er et spændende projekt, dog er jeg bekymret for, at lydkvalitetet og funktionalitet allerede fra start er udfordret.
Er der nogen der kender til yderlig streaming under open source, så lad os set om det er noget vi kan få tævet ned i en ESP32.
Er det ikke netop det der gør at Sonos og andre trådløse højtalere forældes, nemlig at cpu'en ikke kan følge med kravene til funktionalitet, som udviklingen og tiden stiller?
Minimalistisk design og god lyd er to direkte modsat rettede krav for højtalere. En lille højtaler har ikke naturlig bas. Der er også sagt fra i synkroniseringen af flere højtalere. Der skal to højtalere til hifi.
Jeg håber mine bekymringer er ubegrundet.
Er der nogen der kender til yderlig streaming under open source, så lad os set om det er noget vi kan få tævet ned i en ESP32.
Hvad er der galt med god gammeldags RTP https://en.wikipedia.org/wiki/Real-time_Tr... og RTSP https://en.wikipedia.org/wiki/Real_Time_St... ?
Eller WebRTC for HTML 5 kompabilitet.
Er det ikke netop det der gør at Sonos og andre trådløse højtalere forældes, nemlig at cpu'en ikke kan følge med kravene til funktionalitet, som udviklingen og tiden stiller?
Det er i hvert fald deres undskyldning, men så meget ændre krav sig jo heller ikke til audio streaming.
Men de store brands kunne jo så i stedet, begynde at tilbyde upgrade kits, men det ses desværre alt for sjældent.
RTP bruger UDP ip protocol - dvs ingen garanti for at pakker kommer frem til modtager. Det er fint for trået netværk - men for wireless net har vi brug for at tabte pakker bliver retransmitteret, hvilket TCP ip protocol sikre.
Der er helt klart noget at komme efter her. Fedt.
Tak for alle de mange gode kommentarer, kritiske spørgsmål og gode idéer – det er fedt at se så stor interesse for projektet!
Som det også er skrevet ovenfor, så er der allerede taget en del beslutninger omkring hvordan projektet skal formes. Meget af dette er allerede dokumenteret i form af GitHub issues, eller som en del af den dokumentation vi allerede har skrevet.
På mandag kl. 14 kommer vi til at gennemgå projektet, som et online og live webinar, som en del af denne online briefing. Her vil vi gå de forskellige dogmer igennem, samt give en introduktion til projektet i sin helhed.
Hvis I ikke allerede har meldt jer til, kan i gøre det her. Husk at man også kan se webinaret offline, hvis man ikke lige kan deltage kl. 14, på en mandag, blot man er tilmeldt.
Home automation er et område som endnu ikke har integreret Audio eller omvendt.
Men her vil små klasse D forstækere med PoE være et rigtigt godt match.
PoE kommer aldrig til et egne sig til home automation af flere årsager:
LK har i mange år haft deres IHC system med stort set samme ulemper. Det krævede et helt klædeskab med relæer og lysdæmpere og en masse kabelføring. I dag anbefaler de i stedet deres trådløse Wiser smart home system, som er baseret på ZigBee 3.0, til nye løsninger - se: https://www.lk.dk/privat/produkter/intelli... .
Punkt-til-punkt forbindelser er ganske simpelt alt for upraktiske og ufleksible. PoE kan dog være fint til f.eks. overvågningskameraer og lignende, hvor der kræves en langt større båndbredde, end smart house systemer normalt kan levere, og hvor man ikke vil gå på kompromis med sikkerheden ved at anvende WiFi. Problemet med WiFi er jo, at der blot skal én eneste kineserdims med tvivlsom sikkerhed til for at åbne en bagdør ind i ens computernetværk uden om firewall'en. Lys, varmestyring, brændeovn, vaskemaskiner, højtalere etc. skal "selvfølgelig" hver især have sin egen app til fjernstyring, og systemerne skal "selvfølgelig" også kunne opdaters over nettet, så der er reelt set frit slag for hackere, virus og ransomware. Her er trådløse systemer som f.eks. ZigBee og Z-wave betydelig bedre, fordi man kan nøjes med én fælles gateway til internettet/ethernet/WiFi af ordentligt fabrikat, som man - eller et eksternt sikkerhedsfirma - konstant kan holde sikkerhedsopdateret. Helt sikkert bliver det imidlertid først med et trådet, hardwarebaseret og autonomt system, som f.eks. Max-i, der til de fleste formål, som f.eks. lysstyring, hverken behøver internetadgang eller nogen overordnet styring.
RTP bruger UDP ip protocol - dvs ingen garanti for at pakker kommer frem til modtager. Det er fint for trået netværk - men for wireless net har vi brug for at tabte pakker bliver retransmitteret, hvilket TCP ip protocol sikre.
Hvis I vælger TCP som eneste streamingmulighed, så har I ikke mulighed for at streame uden forsinkelse. Når TCP taber pakker, så er man nødt til at vente på retransmissionen, man kan ikke bare lige hoppe en pakke over (et lille hak i lyden) og så fortsætte med de næste. Brug af TCP på ikke-perfekte netværk som wifi gør at man som regel er nødt til at have en seriøs buffer (over et sekund).
Spotify "løser" problemet ved at have en aggressiv TCP-retransmission vha. en algoritme kaldet BBR. Det er fint så længe målet kun er at streame Spotify.
En PoE router er meget dyr.
Nej ikke rigtigt. En PoE port koster mellem 50 og 100 kr:
https://www.compumail.dk/da/p/lanberg-dsp3...
https://www.komplett.dk/product/1185511/ha...
Det er naturligvis ikke til pærer der får strøm direkte fra lysnettet. Men virker fint til kameraer og wifi access points. Og til elektroniske spioner hvis man er til den slags (Alexa, Google Home etc). Det vil også virke til en højtaler, så længe vi er indenfor powerbudgettet.
RTP bruger UDP ip protocol - dvs ingen garanti for at pakker kommer frem til modtager. Det er fint for trået netværk - men for wireless net har vi brug for at tabte pakker bliver retransmitteret, hvilket TCP ip protocol sikre.
TCP øger prograssivt tiden til retransmission hvorfor man risikerer at lyden er "stuck" og der bliver stilhed. Sagen er at der kommer ikke god lyd hvis der er væsentligt pakketab medmindre der anvendes audio codecs der er designet til dette (og disse fokuserer ikke på god lyd).
RTP er baseret på UDP fordi det er eneste måde at få acceptabel latency. Det er måske ligemeget hvis man kun lytter til musik men eneste mulighed hvis der skal være sync med eksempelvis et TV eller en anden højtaler.
Nej ikke rigtigt. En PoE port koster mellem 50 og 100 kr:
https://www.compumail.dk/da/p/lanberg-dsp3...
https://www.komplett.dk/product/1185511/ha...
Ja, men prisen uden PoE er kun ca. 22 kr. pr. port for en sammenlignelig switch: https://www.dustinhome.dk/product/50109682... .
Man kan så diskutere, om en faktor 4 i pris er dyrt i forhold til en standardport.
Desuden er den maksimale effekt sølle 10,4 - 12 W pr. port i begge dine links, hvilket ikke rækker til meget. Skal man op i noget, der duer til noget i praksis ved smart house anvendelser, er sikkerhedsstandarden IEC 60950-1 et rimeligt udgangspunkt (max. 100 W, 8 A), hvilket netop er årsagen til, at højeste niveau af både USB PD og Qualcomms Quick Charge er 100 W pr. udtag. PoE fås også i en 90 W version, som passer med dette; men så skal man bøvle med hele 4 par, og du kommer let til at betale over 1000 kr. for en 90 W power injector - plus prisen for router/switch porten, kablet og kabeltrækningen.
Man kan så diskutere, om en faktor 4 i pris er dyrt i forhold til en standardport.
Det er en mærkelig måde at opgøre det på. Spørgsmålet er om du kan fremskaffe strøm for 50 kr inklusiv arbejdsløn? Svaret på det er hvorfor PoE er blevet så populært til enheder der i forvejen skal have net, eksempelvis wifi access points og kameraer.
Den store switch jeg linker til er i øvrigt ikke begrænset til 10 watt per port. Det er i gennemsnit, så du kan sagtens have enkelte porte der trækker mere (op til 30 watt). Problemet med PoE switche er at et stort antal porte giver mulighed for temmeligt meget strøm som kræver seriøse strømforsyninger og det koster naturligvis.
Svaret på det er hvorfor PoE er blevet så populært til enheder der i forvejen skal have net, eksempelvis wifi access points og kameraer.
Det er også det, jeg skriver:
PoE kan dog være fint til f.eks. overvågningskameraer og lignende, hvor der kræves en langt større båndbredde, end smart house systemer normalt kan levere, og hvor man ikke vil gå på kompromis med sikkerheden ved at anvende WiFi.
PoE er glimrende til visse formål, men ikke som et generelt smart house system. Der er det alt for dyrt og begrænset og ikke mindst alt, alt for bøvlet med sine point-til-point forbindelser af "fehår".
Det er naturligvis ikke til pærer der får strøm direkte fra lysnettet. Men virker fint til kameraer og wifi access points. Og til elektroniske spioner hvis man er til den slags (Alexa, Google Home etc). Det vil også virke til en højtaler, så længe vi er indenfor powerbudgettet.
Jeg ser ikke PoE som en mulighed for et produkt møntet på privatmarkedet. Der er ikke mange der har det udstyr, og endnu færrere ønsker at trække de nødvendige kabler. Men snakker vi installmarkedet er det jo en helt andet snak :-)
Hej Det er et spændende projekt :-) Når jeg begiver mig over på githuben lader det til, at der er rigtig mange ting der er fastlagt: enheder, powerstik, ca str på kabinet, esp32,mono, væghængt og fritstående (svær med en flad kasse) osv
Hvad er der egentlig tilbage hvor eks Ing tråden kan gøre en forskel ?
Og det er ikke for at være en sur vrisser, men mere for at se hvor der eks kan gøres en forskel ved at snakke om tingene.
Hvis det er minimalt er det ret beset bare spild af tid :-)
Hej Det er et spændende projekt :-) Når jeg begiver mig over på githuben lader det til, at der er rigtig mange ting der er fastlagt: enheder, powerstik, ca str på kabinet, esp32,mono, væghængt og fritstående (svær med en flad kasse) osv
Hvad er der egentlig tilbage hvor eks Ing tråden kan gøre en forskel ?
Og det er ikke for at være en sur vrisser, men mere for at se hvor der eks kan gøres en forskel ved at snakke om tingene.
Rigtig godt indspark Jens
Det der ligger fast er beskrevet i dokumentationen under designmål (afsnittet requirements). Det meste handler reelt om hvad vi gerne vil med denne højttaler og ikke så meget om "hvordan". Det er sidstnævnte vi skal få styr på sammen. Altså hvordan vi kan realisere de opstillede designmål og dogmer.
Hvis vi ikke ved "hvad" vi skal lave, så bliver det svært at vide hvornår vi er "færdige". Derfor de mange dogmer/rammer/scope.
Flere af de nævnte ting er på ingen måde skåret i sten, men blot under udvikling, eller et designmål. Altså ønsker.
Målet er blandt andet at lave en kompakt højttaler, men det bliver hurtigt abstrakt, uden nogle konkrete mål at forholde sig til. Kan vi ikke lave et kabinet på 250x250x60mm, der samtidig opfylder de opsatte akustiske designmål, så må vi ændre vores rammer for kabinettet. Så mere fastlagt er disse rammer ikke.
Som eksempel tror jeg vi har skiftet power socket 2-3 gange nu, og kommer sgu nok også til at skifte endnu engang :-)
Blot fordi det er tjekket ind i github nu, betyder det jo ikke at det ender i den endelige version.
Noget af det første vi skal have låst er størrelsen på det indvendige kabinetvolumen. Denne beslutning kommer til at sætte rammerne for den fremtidige udvikling.
Med andre ord er en af de mest fundamentale beslutninger i udviklingen af dette kabinet, endnu ikke taget. Og det er netop en ramme som det optimale kabinetvolumen, jeg håber på at kunne få indspark til. Kan vi ikke holde os indenfor de nævnte fysiske rammer, og samtidig nå vores designmål, så må vi ændre på noget.
Projektet er i høj grad stadig "under udvikling". Vi er kun lige startet!
Tak for godt svar :-)
Det er virkeligt en skam, at chromecast audio'en ikke længere kan købes! Ellers et fedt produkt. Jeg har indtryk af, at google tog det af markedet, af frygt for at løsning ville risikere at konkurrere med Googles egne 'certificerede chromecast-kompatible' partner-produkter..
Der herdsker ingen tvivl om, at vi meget gerne så andre projekter, og eller produkter, integrere streaming platformen for sig, således at sammenspil med STRØM, eller nogle af vores andre projekter ville være en mulighed.
Uden at afsløre for meget, da vi også skal have indhold til fremtidige blog-posts, vi jeg kort knytte en kommentar til HW/SW:
Hvad vi blandt andet ikke får nævnt ovenfor er, at hele hardware og software platformen, er seperate open source projekter. Personligt er jeg, sammen Jørgen Kragh Jakobsen, ansvarlig for, og udviklere af netop hardwaren. Vi arbejder tæt sammen med 'feelfreelinux', som har udviklet software platformen.
På sigt vil vi meget gerne sørge for at udvilke afarter af hardware platformen - både så vi kan levere 4/6/8+?? kanalers forstækere på sammen platformen, men selvfølgeligt også en 'stand alone' streamer.
Hardwaren: https://github.com/Thenicolaibulow/muVox Softwaren: https://github.com/feelfreelinux/euphonium
Hovsa! Jeg ville have inkluderet denne meget kort demo-video, jeg optog for lidt tid tilbage. Den demonstrerer vores multi-rums synkronisering, som den fungerer indtil videre. Hér ser vi +- 2ms forskydning mellem hver af enheder, hvilket umiddelbart er acceptabelt, sålænge enhederne står i forskellige rum.
https://www.youtube.com/watch?v=jAdHwK1phl8
Vi arbejder selvfølgeligt forsat på at forbedre denne løsning - hvilket også er hvorfor vi endnu intet lover, mht. til multiroom/trådløs stereo i STRØM. Står denne funktionalitet klar, og tilpas brugervenlig inden for tidslinjen af produktudviklingen, forestiller jeg mig at vi selvfølgeligt annocerer denne funktionalitet i STRØM. Alternativt bliver dette en feature, man kan se frem til i fremtidige software opdateringer.
Lad mig minde audiencet om, at hardware og software løsningen er udviklet i vores fritid, og med absolut ingen ekstern funding, så der er grænser for hvor meget vi har kunnet dedikere os til udvilkingen, indtil videre. På sigt så jeg selvfølgeligt gerne at det blev primærbeskæftigelsen - men man jo kun drømme!
Hér ser vi +- 2ms forskydning mellem hver af enheder, hvilket umiddelbart er acceptabelt, sålænge enhederne står i forskellige rum.
Hvor følsomme er vi mennesker for delay mellem de to stereokanaler? I ekstremet hvis vi kan høre helt ned til faseforskelle, så kan der kun være 10 mikrosekunders forskydning ved 10.000 Hz og 10% faseforskydning!
Hvor følsomme er vi mennesker for delay mellem de to stereokanaler?
Vi er ekstremt følsomme for relatve faseforskelle imellem højre og venstre kanal! Det er faseforskel og ikke niveauforskel der gør dig i stand til at retningsbestemme lyde i en mørk skov. Det er ret nemt at regne følsomheden ud, når man kender afstanden imellem sine ører ? og præcisionen hvorved man kan retningsbetemme ting med lukkede øjne. Lavede øvelsen engang og blev ret imponeret over vores wetware. Absolutte fasedrej i signalet er vi mindre følsomme overfor, men også noget jeg tilstræber at minimere. Uden at vide det med sikkerhed vil jeg gætte på, at vores følsomhed er størst i grundtoneområdet, hvilket gør øvelsen med retningsbestemmelse endnu mere imponerende.
Ovenstående er også en af grundene til at jeg har opgivet analoge filtre. Der skal ikke være megen spræl i kondensatorværdier før to højtalerere kommer ud af fasesync.
Som eksempel tror jeg vi har skiftet power socket 2-3 gange nu, og kommer sgu nok også til at skifte endnu engang :-)
Hvis I får brug for et stik med 3 ledere (plus, minus/stel og audio), så prøv at se på det rektangulære slim-tip stik, som Lenovo bruger til strømforsyning af deres bærbare PC'er, og som jeg i øvrigt også benytter til Max-i smart house systemet.
Slim-tip stikket kan ligesom USB-C vendes vilkårligt; men er langt mere robust, tåler over 7 A og forbindelserne kommer på i rigtig rækkefølge - først stel, så plus og til sidst centerforbindelsen, som Lenovo bruger til at signalere hvor meget strøm, der må trækkes (vha. en modstand); men som også kan bruges til andre formål som f.eks. kommunikation og audio.
Stikket fås bl.a. fra TE Connectivity - sokkel varenumre 1-2129458-1 https://www.te.com/usa-en/product-1-212945... , 1- 2129458-2 og 1-2129567-1 og stik varenummer 1-2129334-1 https://www.te.com/usa-en/product-1-212933... . Desværre er stikket beregnet til indstøbning og har derfor ikke hus; men der fås færdige ledninger med påsat stik.
Uden at vide det med sikkerhed vil jeg gætte på, at vores følsomhed er størst i grundtoneområdet, hvilket gør øvelsen med retningsbestemmelse endnu mere imponerende.
Du har ret - men der er flere effekter i spil - det er kompliceret. Men hvis du siger 200Hz - 4KHz er du fint daekket ind. Konstante delays kompenserer hjernen delvist for, men du faar ikke et smukt stereoperspektiv. Saet 1mS som target, saa er det ikke helt galt.
I starten af artiklen står der Hifi. Sorry
Jeg har først lige set at der skal bruges 4 stk. fuldtone enheder.
Den valgte enhed er ganske udmærket.
Får alle 4 enheder samme signal eller vil der være et filter på nogle af dem?
Hvis de får samme signal bør de placeres så tæt på hinanden som muligt og i en lodret linje. Giver bedst horisontal spredning og mindst lobbing.
Den vertikale spredning bliver ikke så god så der vil være stor forskel om man står/går rundt og lytter til højttaleren eller sidder ned.
Når man går ind på https://teknologiens-mediehus.swoogo.com/O...
er live stream linket følgende: https://teknologiens-mediehus.swoogo.com/t...
Det virker ikke rigtigt
Glem forrige #76 .. Ifbm password reset sendte den mig til https://teknologiens-mediehus.swoogo.com/t...?.....
Hvis jeg i al stilhed må komme med et designforslag, soom jeg arbejde på for nogle år siden: det er en højtaler, der hænger i en strømførende ledning, så man undgår, at lyden ressonerer med væggen, som det kan ske med væghængte modeller.
Derudover kan den være nyttig i store rum, som f.eks. auditorier, hvor den kan hænge over og midt blandt publikum.
Man kan have den i tre stadier - en hængende, en stående og evt. en mobil-version, hvor man kan koble et batteri på.
Renderinger kan ses her: https://davidchristensen.dk/upsidedown-hoe...
Blot et forslag (:
Væggen forstærker bas området uden at det koster i Xmax eller i forstærker effekt.
En frithængende højttaler får mindst mulig hjælp i bassen.
Tak for et spændende webinar. Ift. optimering af højtalerens fysiske dimensioner mv. så kunne det være enormt spændende at benytte bayesiansk optimering til at tune dimensionerne ift. de egenskaber man gerne vil have på lydsiden. Teknologisk Institut har med flere partnere et interessant projekt kørende lige nu, hvor der udvikles på et gratis, open source værktøj til effektivt at optimere en proces med mange parametre i så få forsøg som muligt. Der er mere info og en webapp at lege med på https://www.browniebee.dk/. Kildekoden for appen og den bagvedliggende algoritme er også tilgængelig: https://github.com/BoostV
Der har været en del feedback på DC ind + stik. Altså hvordan vi får strøm ind i kabinette. Fedt!
Faktisk er det et at de punkter, der driller en hel del. Udfordringen er at der er meget lidt plads (i dybden) og at løsningen skal være nogenlunde lufttæt - ellers kan det høres :-)
Har oprindeligt haft dette stik i kikkerten CUI Devices PJ-038A, men tror at det bliver svært at få det integreret på en god måde. Da det skal monteres efter at kabinettet er samlet - så vi kan kunne tage det ud igen, efter endt levetid (højttaleres; da jeg tror dette stik holder meget længe).
Findes der nogle DC barrel sockets, der kan "trykkes i"? Andre gode bud er meget velkommen.
De fleste jeg har fundet, har haft et 3. ben (til batteri) der går ud over selve plastiken, så de bliver jo lidt svære at få i, eller at få lufttæt. Andre har ikke kunnet klare mere en 12V.
Vi skulle jo gerne op på lidt mere effekt og spænding: 24-26V og noget der ligner 3-5A. Så vi kan ramme de 80-100W peak.
Her kan man se hvordan det oprindelig er tænkt integreret: https://stroem.readthedocs.io/en/latest/sp...
Findes der nogle DC barrel sockets, der kan "trykkes i"? Andre gode bud er meget velkommen.
evt. sådan noget her, men med lidt højere spec: https://www.switchelectronics.co.uk/2-1mm-...
Måske man kunne bruge et molding-stik? Det skal da i hver fald forsøge at designe det ind: https://github.com/LydByDissing/stroem/iss...
Her kan man se hvordan det oprindelig er tænkt integreret: https://stroem.readthedocs.io/en/latest/sp...
Hvor skal printet sidde?
En mulighed er også at bruge en 45 graders klemrække, som f.eks. denne: https://www.phoenixcontact.com/online/port... eller én af de andre varianter (der findes 3 forskellige udløserpaler), monteret på bagsiden af printet, så man sparer de lange, interne ledninger. Man kan så bare lave en udskæring i den bagerste af de 3 plader, der danner kabinettet, og så montere printets bagside mod denne plade/udskæring, hvorved der skabes den nødvendige tæthed.
Mange højtalere har netop ikke stik, men klemmer, og bruger man terminalrør på lederne fås en uovertruffen god forbindelse, der kan overføre en masse effekt og ikke falder ud, og man er ikke afhængig af at kunne skaffe et givent stik.
Hvor skal printet sidde?
Vigtig pointe Carsten, som jeg vist ikke har fået forklaret!
For at kunne lave et så generisk PCB som muligt, skal der ikke monteres "stik" på PCB'et. I hvert fald ikke stik, der interface med kabinetvæggen. Det kan gøre det svært at få helt tæt - og jeg vil gerne undgå at bygge et internt kammer til PCB (det tager for meget plads).
Der er diverse skrueterminaler til enhederne og også til DC ind.
Så udfordringen er hvordan vi får 24-26V ind i kabinettet, og samtidig kan skjule DC barrel stikket (fra strømforsyningen) i bagsiden af kabinettet. Vi skal jo kunne vægmontere denne højttaler.
Så udfordringen er hvordan vi får 24-26V ind i kabinettet, og samtidig kan skjule DC barrel stikket (fra strømforsyningen) i bagsiden af kabinettet. Vi skal jo kunne vægmontere denne højttaler.
3D print en indsats der konverterer fra et arbitrært DC stik til noget der kan lukke tæt.
3D print en indsats der konverterer fra et arbitrært DC stik til noget der kan lukke tæt.
Kom gerne med forslag til, hvordan det kunne se ud. For eksempel på det eksisterende github issue :-)
For at kunne lave et så generisk PCB som muligt, skal der ikke monteres "stik" på PCB'et.
Det print bliver alligevel aldrig generisk, men skræddersyet til denne højtaler. Alene valget af en ESP32 Pico V3-02 processor med Xtensa CPU som DSP sætter jo sine naturlige begrænsninger for, hvad man kan lave til andre formål. F.eks. er MAC16 eller floating point jo ikke ligefrem de mest raffinerede måder at lave DSP operationer på! Her ville en venstrestilling/skalering af data, så de alle ligger i området -1,0 til 0,99999..., hvorved multiplikationer ikke giver overflow selv ved 32 bit x 32 bit, kombineret med f.eks. 8 guard bits, som tillader filtre med op til 256 koefficienter - altså som det f.eks. gøres på visse af Microchips PIC processorer, være langt mere genialt. I snakker om HiFi uden at gå på kompromis med lydkvaliteten; men til sammenligning har min PC et Sniper Z97 bundkort med en dedikeret Creative Sound Core3D, Quad-Core audioprocessor, og hvis man vil prøve at bøje naturlovene og få stor lyd ud af små højtalere, skal der nok en hel del signalbehandling til, og her er det altså ikke smart at reducere alle mellemregninger til en opløsning på 16 bit (MAC16) eller 23 bit (floating point).
Iøvrigt er der næppe mange professionelle, der vil trække ledninger fra print til strømforsyningsstik, for den manuelle fortrådning kan i en produktion koste lige så meget som at montere hele printet; men det aspekt kan I jo selvfølgelig se bort fra til hjemmebygning.
I har i mine øjne nogle lidt spøjse designkrav. I laver er højtaler, som hele tiden skal kunne opdates til de nyeste standarder, så den ikke forældes, men vælger så en processor med relativ begrænset DSP formåen og lægger så vægt på afrundede hjørner og bæredygtige materialer. Hvis Cristian 4. havde bygget "bæredygtigt" i træ, var der næppe mange af hans bygninger, der havde stået endnu, eller også skulle de konstant være sovset ind i alt andet end miljøvenlige kemikalier, så hvad er bæredygtigt, når det kommer til stykket? Jeres epoxyprint og løse 230 V strømforsyninger? Glem dog alt det pop og fokuser på det væsentlige og støb så gerne det hele i glasfiberforstærket fiberbeton, hvis det nu giver den bedste lyd, selv om I ikke vil betegne beton som bæredygtigt.
I hvert fald ikke stik, der interface med kabinetvæggen. Det kan gøre det svært at få helt tæt - og jeg vil gerne undgå at bygge et internt kammer til PCB (det tager for meget plads).
Selvfølgelig kan det blive tæt nok, hvis I f.eks. lægger en tynd skumpakning, en termisk ledende pakning (skal kunne tætne for at overføre varmen) eller butylgummi imellem. Iøvrigt er trykkammerhøjtalere vel noget fra forhistorisk tid (ca. 40 siden). Var der ikke noget med, at enhederne var specielt designet til det brug? Så vidt jeg husker, var det vist membranen, der var anderledes, så en lækage faktisk kunne betyde, at de gik i stykker ved store lydniveauer. Er de enheder, I har valgt, nu også optimeret til trykkammerbrug? Ellers kan en lille utæthed næppe betyde det store.
Der er diverse skrueterminaler til enhederne og også til DC ind.
Jeg forlod skrueklemmer for over 40 år siden, da Wago med deres skrueløse Cage-clamp teknik beviste, at man kan lave en hel ny kraftværksblok med tusindvis af signaler uden én eneste klemfejl. Eneste problem er udløsning af printklemmer, hvor man skal være opmærksom på, hvad vej kræfterne går, så man ikke bøjer printet og skader evt. SMD komponenter; men nogle klemmer fås med udløserpaler, så kræfterne er minimale.
Trykkammer højttalere ( også kaldet lukkede højttalere ) er ikke umoderne og heller ikke raketvidenskab. De lever i bedste velgående.
Så længe der kun er et lille læk vil det heller ikke have den store indflydelse på lyden. Det er ikke en 18" bas med 15 mm Xmax der bliver brugt her.
Jeg gik for nogle år siden med ideen om at bygge nogle aktive ”Køkkenhøjttalere”, til streaming fra NAS. De løsninger jeg fandt kunne ikke arbejde med en ekstern volumen/mute control, hvilket var et krav fra både min og konens side. Der er ikke nogen af os der kan acceptere at man skal til at fedte med en tablet eller telefon for at kunne mute eller skrue ned for volumen når telefonen ringer. Og med en ekstern forstærker med volumenkontrol står man hurtigt i den situration at man har skruet helt ned på volumenen fra telefonen, og helt op for volumenen på forstærkeren, med en masse sus og dårlig lyd til følge. Så mit ønske er en lille volumen/mute controll der via Wifi kan kommunikere med den aktive forstærker. Det kan sikkert gøres med en ESP, og lille rotary encoder.
Peter
Jeg fik dengang leget med lidt klasse D forstærkere, og er virkelig imponeret over den kvalitet man kan skrue sammen for næsten ingen penge, og tænker på hvor langt man kan nå hvis man vil kasse en tusse i komponenter efter en klasse D forstærker.
Så længe der kun er et lille læk vil det heller ikke have den store indflydelse på lyden
Beklager - det er forkert. Selv en minimal laek kan oedelaegge lyden, i DEN grad. En trykkammer hoejttaler kan vaere fin, men den skal vaere TAET !
Ja, jeg har vaeret der. Jeg mente ogsaa det var lige meget, men er saa heldig at jeg fik lov til at blive klogere.
Mindre hoejttalere skal ikke vaere lukkede. Punktum.
Mindre hoejttalere skal ikke vaere lukkede. Punktum
Facitlisten har ændret sig radikalt de sidste 10-15 års tid. Spænder du en DSP foran forstærkeren er der ikke mange håndregler der ikke kan bøjes (andet end at du ikke må banke svingspolen i bund). Prøv at se moderne kvali-subwoofere. Det er nærmest naturstridigt så rent og dybt de går - og det er alle trykkammer systemer. Jeg skulle mene at f.eks B&W udmærket ved hvad de gør, når de høvler en 10" enhed ned i en 30 liters kasse og spænder en 600W forstærker foran!
Apropos regler: hvis højttaleren skal være baseret på 4 fuldtoneenheder, så er det nok smart at lade én enhed tage hele toneområdet (minus bas) og så lade de andre nøjes med bassen, ellers går spredningen fløjten. (Man kan jo så spørge sig hvorfor de resterende tre enheder skal være fuldtoner - men det er en anden sag?)
Facitlisten har ændret sig radikalt de sidste 10-15 års tid. Spænder du en DSP foran forstærkeren er der ikke mange håndregler der ikke kan bøjes (andet end at du ikke må banke svingspolen i bund). Prøv at se moderne kvali-subwoofere. Det er nærmest naturstridigt så rent og dybt de går - og det er alle trykkammer systemer. Jeg skulle mene at f.eks B&W udmærket ved hvad de gør, når de høvler en 10" enhed ned i en 30 liters kasse og spænder en 600W forstærker foran!
Du kan goere meget med en DSP - ja. Men saa er det altsaa ikke mere mirakuloest, man kommer laengst med den rette konstruktion foerst, saa kan man bruge DSP til at optimere. Og 30L er ikke en lille hoejttaler.
Der er ikke nogen af os der kan acceptere at man skal til at fedte med en tablet eller telefon for at kunne mute eller skrue ned for volumen når telefonen ringer.
En fjernebetjening er klart noget vi også har kigget lidt på. Det er godt ikke at skulle være afhængig af sin telefon etc. Idéen omkring en WiFi+ESP32 har faktisk også været oppe at vende :-)
Netværkskontrol er jo heller ikke dumt at kunne tilbyde.
Og 30L er ikke en lille hoejttaler.
Jo når der sidder en 10" i den. Du får brugbart output langt under resonansfrekvensen og slipper sågu for en resonanspeak , fordi elektronikken frigør dig for (nogen af) de spilleregler der gælder for simple mekaniske systemer. Det er fedt at leve i fremtiden ?
Jeg er enig i at man skal starte med en højttaler så tæt på idealet som mulig hvis målet er god lyd. I den her kontekst virker det ikke til at være tilfældet.
En fjernebetjening er klart noget vi også har kigget lidt på.
Jeg har noget kode så en ESP32 forstår "fjernbetjeningsk". Bruger den på mine hjemmebyggede forstærkere. Deler gerne hvis det kan hjælpe jer - det er nu ikke så svært ?
Jeg er enig i at man skal starte med en højttaler så tæt på idealet som mulig hvis målet er god lyd. I den her kontekst virker det ikke til at være tilfældet.
Saa tror jeg vi er meget enige - men jeg ville starte med at lave noget der er fornuftigt, i stedet for at blot forlade sig paa at en DSP kan fixe alt.
I det hele taget vill jeg splitte projektet i flere dele:
Men, det kommer an paa om det er serioes eller bare fri leg. Der kan sagtens komme noget brugbart ud af fri leg !
Hvordan går det med Strøm 1.0? Den nyeste artikel jeg kan finde på ing.dk er omkring en klar prototype. Kommer der en afslutning af projektet med byggeplaner osv. eller må man forvente at alt det nødvendige data kan findes på Github?
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard