Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
digitalisering for begyndere bloghoved

Vælg nu de rigtige digitale værktøjer

For små og mellemstore virksomheder halter digitaliseringen desværre ofte. Det til trods for, at der er sket en rivende udvikling de senere år.

Hos DYKON A/S har vi været på en lang digitaliseringsrejse. Da vi startede ud på rejsen, havde vi ikke et overblik over de vigtigste områder til at træffe de rigtige beslutninger. Det har vi fået nu.

Men lad os tage den fra begyndelsen. Da vi startede ud, var indsatsområderne i første fase af vores it- og automatiseringsprojekt følgende:

  • Vores lager var manuelt med 12 ansatte til at placere og finde varerne.
  • Vi havde et vaskeri, der var manuelt betjent med 15 ansatte.
  • Et produktionsapparat for dyner, hvor gennemsnitsproduktionstiden per enhed var ca. 20 minutter.

Output-forbedringer på 400 %

Over en periode på 18 måneder opnåede vi følgende resultater:

  • Stregkoder implementeret på lageret gav en reduktion til 3 mand. Over yderligere 24 måneder blev lager-lokationerne reduceret fra 5 til 2.
  • Fuldautomatisk vaskeri med moderne styringer. Reduktion til 1 mand og fuldstændig ensartede vaskeresultater.
  • Automatisering af fyldelinjer resulterede i output-forbedringer på 400 %, hvilket bragte den gennemsnitlige produktionstid ned på under 5 minutter.

Producerer lige så billigt som kineserne

Disse kraftige forbedringer bragte os i stand til at producere lige så billigt som tilsvarende kinesiske producenter takket være automatiseringen og anvendelse af it.

Ligeledes var dette forudsætningen for, at vi kunne bevare produktionen i Danmark og sælge Made in Denmark-varer samt bevise over for omverdenen, at lavteknologisk produktion også kan eksistere, såfremt man anvender den ypperste teknologi til at hjælpe.

For os fortsætter rejsen nu digitalt, idet alle vores produktionsmaskiner er tilkoblet det cloud-baserede dataopsamlingsværktøj trendlog.io. Herved får vi muligheden for let at dokumentere, hvorledes vi forbedrer produktiviteten i virksomheden.

Afgørende at vælge de rette digitale styreredskaber

Det er afgørende at vælge de rette digitale styreredskaber. En nem, billig og hurtig metode til at fremskaffe nyttige KPI’er, er brug af f.eks. trendlog.io.

Trendlog.io er en fleksibel, cloud-baseret løsning til monitorering af data, informationer og KPI’er i virksomheder. Trendlog.io platformen består af to dele: Dels opsamling af data via en trendlog.io data-forwarder, dels præsentation af de opsamlede data via en trendlog.io webapp.

Førstnævnte data-forwarder opsamler data og informationer, enten direkte i controller, PLC, frekvensomformer osv., eller via sensorer tilsluttet i/o-moduler ved hjælp af en af de mange protokoller, som TDF’en understøtter. Derefter sendes informationerne krypteret op i trendlog.io-skyen.

Alle data ligger tilgængelige i skyen

Herefter kan informationerne analyseres og præsenteres via trendlog.io webapp, som kan tilgås via en browser på enten PC, mobil, infoskærm etc.

Dataene præsenteres på såkaldte trendboards, der nemt kan konfigureres til at vise lige præcis de oplysninger, som man har brug for. Det er desuden muligt at genere rapporter, indstille alarm-notifikationer samt dele data (trendviews) Alt visualiseres via diverse grafer.

De data, man bestemmer sig for, ligger i skyen, og er derfor tilgængelige når som helst. Herved kan man dagligt træffe de rigtige beslutninger til gavn for virksomheden. Når man møder ind om morgenen, kan man straks se, hvorledes produktionen er forløbet på de foregående skift. Man definerer selvfølgelig de målepunkter, man skønner vigtige for den enkelte virksomhed. På den måde kan man handle korrekt og flytte virksomheden i den rigtige retning.

Datarapport i indbakken hver morgen

For os har det desuden været en stor hjælp at kombinere produktionsdata med såkaldte jet reports.

Jet reports er et rapporterings- og analyseprogram, der kan bruges til at trække data ud fra Microsoft Dynamics NAV. Programmet Jet Reports Express er et gratis program, det kræver bare, at du er kørende på Dynamics NAV version 2009 (6.0) eller nyere.

Du arbejder med rapporter og analyser baseret på data fra dit Dynamics NAV-program. Jet Reports fungerer via Excel og er derfor intuitivt og nemt for de fleste at arbejde med. Der er skabeloner tilgængelige, og man kan også bruge PowerPivot.

Denne kombination af produktionsdata og Jet Reports gør, at vi kan få data i Outlook-indbakken hver morgen.

Herved har vi et ekstremt godt og effektivt beslutningsgrundlag, idet Jet Reports-programmet er eminent godt til at dræne diverse IT-systemer for relevante data. Via denne kombination kan vi daglig agere korrekt, så virksomheden fortsætter i rette spor. Alt i alt til gavn for danske arbejdspladser og sund dansk økonomi.

Hvilke dataopsamlings- og –analyse-værktøjer benytter I i din virksomhed? Og hvad fungerer godt og mindre godt for jer? Del gerne jeres erfaringer og gode råd i debatten herunder.

Denne artikel er en del af Ingeniørens Automationskampagne. Læs mere her
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten