Vædderen tanket op på St. Thomas

Galathea-togtets tidsplan er alt for stram.

Den erkendelse er ikke til at komme udenom, når man for eksempel ser tilbage på, hvad der egentlig er sket på forskningsfronten, siden Vædderen for godt en uge siden forlagde fra Galapagos med kurs mod St. Thomas i Vestindien, hvor ekspeditionen nu har været siden den 15. for at forlægge den 18. til et nyt togtben: Det geologiske ben med fokus på Den Caribiske undergrund. Kanonspændende projekt, der næsten ikke kan undgå at skabe ny forståelse for de helt specielle forhold, der hersker i Caribiens undergrund, hvor to lithosfæreplader støder sammen og skaber ravage i stor stil. Togtbenet skal vare seks dage og vil foregå på et beskedent område mellem St. Thomas og St. Croix.

Flere af de faste, gennemgående forskere benytter sig af den lejlighed til en tiltrængt miniferie på St. Thomas. Og Vædderen fik tanket diesel. Det varede to aftener, for tankbilerne må ikke køre ind på havneområdet, når der ligger cruiseskibe tilkajs. Kombinationen af tusindvis af passagerer, kæmpe store skibe og hundredvis af tons diesel er lig med fare for terrorisme.

Nå, det er også stærkt tiltrængt med noget forskningstid. Det forrige togtben, Galapagos - St.Thomas, varede syv dage, og der var sammenlagt 26 timers stationstid, hvor skibet lå stille, så der kunne tages prøver m.m. En tynd kop te! Lidt fiskeri med sølle udbytte, et par kast med CTD'en, et par bundskrab til de miljøfremmede stoffer - det var stort set dét. Så med få undtagelser er forskernes tid tilbragt i laboratorierne i containerne med at undersøge gamle prøver. Men det kan jo også være godt nok.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten