close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
phloggen

Ultracaps - ikke helt endnu...

Jeg sidder og roder men en konstruktion hvor en computer gentagne gange skal bruge 1W i 24 timer uden adgang externe strømkilder.

Det kræver ikke meget hovedregning at se at det må dreje sig om 24 Wh.

Et 12v blybatteri med 4.5 Ah (man skal aldrig aflade dem helt) burde kunne klare den opgave til 150 kr, inkl moms.

Men hvad med de der SuperCaps eller UltraCaps?

Mest for sjov skyld gav jeg mig tid til at undersøge hvor vi er nået til.

Den energimængde man kan hive ud af en kondensator afhænger af hvilken spændingsforskel man kan leve med.

Betalbare DC/DC convertere kan klare et 1:4 område på indgangssiden, f.eks 4.5-18V eller 9-36V.

Superkondensatorer har en max-spænding på 2.7V, så uanset hvad vi ellers laver, stopper vores DC/DC converter når spændingen er kommet under 2.7/4 = 0.675V.

Så kan vi regne energien ud for 1 Farad:

0.5 * 1 {F} * (2.7 {V} ^ 2 - 0.675 {V} ^2) = 3.41 {J}

1 {W} * 86400 {s} = 86400 {J}

Ergo skal der bruges: 86400 {J} / 3.41 {J/F} = 25337 {F}

Standard størrelsen på supercaps ser ud til at være 3000 Farad, så dem skal vi bruge mindst 8½ af.

Listeprisen er ca. $60 stykket og til kurs 5.8 giver det en samlet pris på lidt over 3000 kr.

På eBay kan man finde brugte supercaps, hvilket kan bringe prisen ned til ca. det halve.

Men det er stadig ti gange mere end blybatteriet.

Det bliver heller ikke denne gang jeg får lejlighed til at lege med supercaps.

phk

Poul-HenningKamp
er selvstændig open source-softwareudvikler. Han skriver blandt andet om politik, hysteri, spin, monopoler, frihedskampe gør-det-selv-teknologi og humor.

Supercaps har noget længere levetid end blybatterier, så husk at tage prisen med for en et par udskiftninger. Både prisen for batteriet og omkostningerne/besværet med at skifte det.

Men med den store prisforskel vil blybatteriet nok vinde alligevel.

  • 1
  • 0

En 3000F/2.7V EDLC har ca 15-20mA i lækstrøm. Den vil få noget betydning for regnestykket. Ligeledes er der nok også en 10 mA til en wide input DC/DC dims. Så tabene vil nok være i samme størrelsesorden som din nyttelast.
Man kan fint benytte ultracaps til backup, men markedet er ikke så stort. Det er dog billigere at benytte ultracaps end et svinghjul.

Hvad skal lade opstillingen? En lille mølle og/eller solceller?

  • 0
  • 0

Og i begge tilfælde skal man også se på temperaturen min/max/avg.
Batteriet vil nok holde et par år ved daglige 50% op- og afledninger, hvis temperaturen er 20-25 grader.
Ved 0 grader er et blybatteri ca halveret i kapacitet i forhold til dets nominelle værdi.

  • 0
  • 0

Jeg kan ikke genkende så store tab fra mine test med en 3000F ultracap, der var meget lille kapacitets forskel på en 13 times afladning og en på 5 minutter.

  • 0
  • 0

15mA ved 2.7V er 125 ohm. Og dermed taler vi om et tau på ca 4.5 dag - 3000F er en del ;-)
De 15mA er en datablade parameter.

  • 0
  • 0

I databladet for Maxwell BCAP3000 er der en maksimum læk strøm på 5.2mA

Under min testbetingelser fik jeg mellem 1.3Ah og 1.4Ah når jeg varierede aflade strømmen fra 0.1A til 30A

  • 0
  • 0

selffølgelig, men man får mange flere cyklus end bly, det skal man jo regne med i regnskabet :-)
og ph var jo inde på caps, vel nok også grundet pålideligheden.

  • 1
  • 0

I mange tilfælde har andre teknologier svært ved at konkurrere med de cirka 100$/kWh som blybatterier koster (når man køber nok).

Hej Martin

Også når der skal komme en faguddannet tekniker hver 3-5 år og udskifte de tunge potentielt miljøskadelige blyakkumulatorer?

Hvem er interesseret i at blive låst inde i et kontor eller serverrum, hvis strømmen går og blyakkumulatoren er død, fordi nogen ikke i tide har udskiftet den defekte backup-blyakkumulator til dørenes kortlæsere?

Det er pi..eirriterende at opdage en weekend, at elværktøjet er dødt fordi bly/NiMH-akkumulatoren er defekt. Det har jeg bl.a. oplevet med boremaskiner og robotstøvsugere. (og det har PHK også prøvet)

De "billige" blyakkumulatorer holder ifølge dokumentationen kun til 50-75 fulde ladningscykler. Og med alt det it-skrammel (mobiler, GPS, computere...), der tilsluttes bilen, fejler blyakkumulatoren hurtigere end i forrige årtusind. Især hvis noget af det dræner blyakkumulatoren helt ned. Hvorfor er der ikke batteri-/akkumulator-vagt (standard fx 50% og brugerdefineret) på bruger-elstik i bilen som standard, så bilen kan startes selvom man har efterladt alt skramlet på elstikkene?

LiFePO4-akkumulatorer fra A123Systems med intern eller ekstern BMS burde kunne holde 15 år.

  • 0
  • 0

ph var jo inde på caps, vel nok også grundet pålideligheden.

Nej, det var egentlig mest for sjov...

Det her er noget der skal køre 4 måske 5 år stationært og udendøres i Danmark, så umiddelbart er jeg ikke bekymret for pålideligheden for nogen af teknologierne.

Det faktum at bly kan overprovisioneres dramatisk for trivielle beløb gør det til en klar vinder.

Li* er i min optik stadig kun relevant i forhold til bly hvis der er plads- eller særligt vægtbegrænsninger.

  • 3
  • 0

Glenn, jeg udtaler mig kun på baggrund af vores realitet i backup branchen. Der er en del forespørgsler på alternativer til bly, men når de hører prisen, så vælger pt 99.9% blyet.
Det afhænger selvfølgelig meget af forbrugsmønstre og vi begynder da også at se både litium og ultracaps efterspørges. Men der kommer til at gå mange år før vi ser mindre et 50% bly i vores branche (store UPS'er), medmindre vi ser en lovgivningen i mod brug af bly til nødstrøm.
Jeg er som sådan ikke uenig med dig, men vores kunders pengepung taler deres tydelige sprog og så længe alternativerne er mere end to gange blyløsningen i indkøb, så er det svært, uanset en bedre tco. Det er ofteto forskellige budgetter der belastes. Det ene er nyanskaffelser og det andet er drift og vedligehold - hvilket i mange tilfælde ikke engang er i samme firma.

  • 0
  • 0

jo, men grænsen flytter sig vel hutigt i disse dage, nu er selv (ice)bilproducenterne ved at overveje li*.
jeg er ikke ekspert!, men med 2 i serie giver det 53 wh ved 80dod. 2000cycler.
400kr ink forsendelse, måske et godt kompromis imellem bly og caps.

kommer du med et indlæg om hvad det præsis er du har gang i? Arm cpu/fiber/solceller i gadeskabe? :-)

  • 0
  • 0

En god ting ved LiIon batterier er den meget lave selvafladning, dvs. de løber ikke tør bare fordi de ligger, kun hvis der er udstyr som har en standby strøm.
Hvor blybatterier aflader sig selv på nogle få måneder og dermed ødelægger sig selv.

Det med bare at købe et nyt blybatteri i den nærmeste forretning vil ikke være en god ide hvis det tit skal aflades.

  • 0
  • 0

Et GEL/Bly batteri har jo kun en selvafladning på 1-2% / måned - så mon ikke man kan dimensionere sig ud af problemet, ved at sætte et bat på der er en smule større end det reelle forbrug fordrer?

PHK
Må vi høre hvad det skal bruges til, og hvor meget plads der er til rådighed?
Er da sikker på der kan laves en fin lille solcelleløsning, som kan drive din løsning :)

  • 0
  • 0

Den store merpris kommer vel først til sin ret, når man har brug for en større effekt og mindre vægt.

En enkelt 3000 farad kan yde 3kW og vejer 0.4kg.

Var det ikke en ide at "tune" din el-cykel med nogle ultracaps ?

Så kan du blive kendt som "det røde lyn der altid når først over for grønt" ?

PS. Undskyld, jeg ved godt at "only a ginger can call a ginger ginger"...

  • 0
  • 0