Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
sundhedsinnovation bloghoved

Udvikling af nye sundhedsløsninger – hvordan kan vi forbedre samarbejde mellem virksomheder og sundhedsvæsen?

Kunne samarbejdet være bedre mellem sundhedsvæsnet og virksomhederne, der kan levere de løsninger, som der er så stort behov for?

Sjællands Universitetshospital afholdt i sidste uge en netværkskonference, hvor læger, forskere, patienter og virksomheder mødtes. Ideen var, at klinikerne skulle ”markedsføre” de udfordringer, som deres afdelinger står med eller forventes at stå med i den nærmeste fremtid. Hvorefter patienterne skulle følge trop og fortælle om deres ønsker.

Der blev listet mange udfordringer, og forhåbentlig kan de inspirere flere af de fremmødte virksomheder til at finde løsninger på problemerne. Netværksmødet var et værktøj til at få dialogen mellem patienter, klinikere, forskere og virksomheder til at flyde. Men hvad burde vi overveje at gøre næste gang?

Behov for nye innovative løsninger

Behovet for nye løsninger bliver ikke mindre. Vi lever længere og længere, hvilket jo er dejligt, men derved har vi også brug for støtte fra sundhedsvæsnet igennem et længere liv. Det koster ressourcer i sundhedsvæsnet, ressourcer som der ikke er. Tingene skal derfor gøres smartere og/eller anderledes. Mange klinikere vil helt sikkert skrive under på, at der optimeres og endda, at der optimeres meget i sundhedsvæsnet. Nogle vil endda sige for meget. Skal vi nå i mål, kan optimering derfor ikke stå alene. Der skal nye innovative løsninger til.

Den demografiske udvikling er ikke et dansk fænomen, hvorfor markedet for sundhedsløsninger burde være interessant for mange virksomheder – løsningerne kan eksporteres. Patienterne og klinikere ved ofte, hvor skoen trykker, men virksomhederne har de rette kompetencer til at skabe løsningerne. Så hvordan sikrer vi en god videns-overførsel fra patienter og klinikere til virksomheder? Netværkskonferencen var et muligt forsøg på netop det.

Patienter og lægers udfordringer

På konferencen blev der nævnt mange områder, hvor der mangler en løsning:

  • GPS-lignende rutevejledninger inde på hospitalerne – vi har alle prøvet at skulle finde rundt på meget store lokationer såsom hospitaler. Det kan være udfordrende, selvom hospitalerne anvender farvede linjer på gulve og vægge. Et GPS lignende system, der kan føre dig til den rette dør, ville være en gave.
  • Vi har alle prøvet at skulle trække et nummer hos vagtlægen og på apoteket. På hospitalerne skal der også trækkes et nummer flere steder. Det er en udfordring for svagtseende eller blinde, som ikke kan læse nummeret.
  • Den automatiske dosering, som en insulinpumpe giver, kunne med fordel regulere dosering 10 gange hyppigere, end det sker i dag ifølge en diabetiker.
  • Der blev efterspurgt værktøjer, som kan fortælle, hvor mange daglige anfald epilepsipatienter har. Flere epilepsipatienter ved reelt ikke, hvor mange anfald de har, hvilket gør medicineringen udfordrende.* Øjenlæger efterspurgte løsninger til at diagnosticere AMD-patienter meget tidligere, end det sker i dag.
  • Der blev også nævnt muligheder for at udføre flere operationer ambulant, end det sker i dag.

De fremmødte virksomheder havde også en masse gode forslag til, hvor der kunne sættes ind. Deres løsninger blevet diskuteret livligt i pauserne og er resulteret i flere aftaler om efterfølgende kaffemøder.

Forhåbentlig resulterer netværkskonferencen i en række nye netværk og nye løsninger til gavn for sundhedsvæsnet og dermed os alle.

Søren Tvilsted, ingeniør på Sjællands Universitetshospital, blogger om innovation og forskning i sundhedsvæsnet.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg er kæmpe tilhænger af at klinikere markedfører deres udfordringere frem for deres idéer. Det giver et mere åbent løsningsrum og potentiale for bedre og mere generelle løsninger. Min makker og jeg undersøgte netop dette i vores speciale "Praktikerinitieret innovation på danske hospitaler".

Ift. de udfordringer der bliver nævnt i artiklen: Wayfinding på hospitaler: Kontakt Triagonal, de er eksperter på dette område. Jeg er ikke sikker på GPS er løsningen, jeg tror man skal gå mere systemisk til værks. Nummer-systemer: Også Triagonal. Monitorering af epilepsi: Indtil videre er 24/7 EEG™ SubQ det eneste produkt på markedet der kan dette.

  • 0
  • 0

I disse Corona-tider markedsfører sundhedsvæsnet udfordringer i spandevis, og jeg håber initiativrige danskere kan finde nogle brugbare løsninger, som kan leve videre på den anden side af Corona-krisen.

Christian Karlsmose: Tak for input, som jeg vil bringe videre.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten