Patentkontoret bloghoved

Udstyr til bilen

Rigtig mange mennesker bruger rigtig meget tid i deres biler, det kan være de lange stræk, når man kører på ferie, eller de hyppige ture, når man pendler til eller fra arbejde. Det er måske også en af grunden til, at der bliver lavet rigtig meget udvikling på biler, og det ved de garanteret meget mere om ovre på Motorbloggen og Intelligent transport. Jeg tror nu alligevel godt, man kan finde nogle bilopfindelser frem fra patentegemmerne, som ikke allerede har været skrevet om herinde.

Hvis man er kommet tilbage fra ferie og skal til at i gang med at pendle til arbejde tidligt om morgenen, kan det for eksempel være, at lige det man har brug for er en kaffemaskine, der kan lave kaffe i bilen.

Philip H. English fik ideen tilbage i 1991, men hvad gør denne kaffemaskine så særligt egnet til bilen? Den brygger blot en enkelt kop, og den sørger for, at der ikke bliver spildt kaffe ud over det hele, når der er sving forude eller bump i vejen. Kaffebryggeren monteres nemlig på et særligt stativ, som har en ankret base, men som selv kan rotere, så den kan holde sig stabil, selv når underlaget den er monteret til, er i bevægelse.

Fig. 1 fra patentet In-Car Coffee Maker EP0552350B1 gengivet fra patentdatabasen Espacenet. Illustration: Philip H. English

Maskinen nægter desuden at brygge med mindre koppen er placeret korrekt, så kaffen ender det rigtige sted. Så måske er det lige det, der skal til, for at man kan holde sig vågen i trafikken.

Men måske bliver det alligevel lidt for svært at skulle holde øje med at tænde maskinen og få koppen fri igen, imens man kører, så det alligevel er nemmere at stoppe og købe en kop kaffe med på vejen. Og mange biler har jo nu om stunder en kopholder, der kan gøre det hele lidt nemmere.

Risikoen ved at stoppe og købe en kop kaffe er dog, at man også lader sig forlokke til at købe noget andet med. Men hvis man går hen og for brug for noget mere end bare en kopholde, findes der også råd for det.

For eksempel kan man få en tilbehørsholder, som man kan stille sit lille bæger ketchup i, hvis man nu skulle have fritter med på farten.

Fig. 5A fra patentansøgningen Condiment holder for vehicles US2013200124A1 gengivet fra patentdatabasen Espacenet. Illustration: Carol Marie Burwinkle og Paul Anthony Niehaus

Hvad er din yndlingshimstregims, der gør tiden i bilen lidt bedre?

Emner : Patenter
Louise Floor Frellsen er fysik-ingeniør, ph.d. og postdoc fra DTU og nu patentrådgiver hos Chas. Hude. Bloggen Patentkontoret opdaterer hun hver anden mandag skiftevis med betragtninger fra IP-verdenen og med eksempler på alverdens finurlige patenter.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Brugt for første gang i år, på bilferie i Tyskland og Holland. Et par brugte bose 35 noisecanseling headphones. Købt brugt for 500kr, uden bluetooth. Jeg brugte ikke en gang musik muligheden, kun næsten stilhed. RET ekstrem virkning må jeg sige. Da jeg tog dem af efter en times kørsel, blev jeg ganske chokeret hvilket støjhelved man må finde sig i som bil køre. Jeg vil skyde det til 20-30 db reduktion af dæk,vind og motor støj. Jeg køre ikke langt mere uden dem på. Obs: kun brugt på motorvejen.

  • 6
  • 10

Jeg har fjernet passager sædet, og bygget en seng. Nu er min bil en hotel bil, og jeg kan stealth campere de fleste steder. Inklusiv storbyer. Et uovertruffet penge og tids besparende konsept.

  • 6
  • 2

Forvandler min trængsels handicappede 4 hjul transporter, til en super-mobil 2 hjuls transporter. Den køre overalt maksimalt effektivt. Uafhængig af bil trængsel eller offentlig transport. Er med på alle ferier.

  • 4
  • 1

Kan du så høre, hvis der kommer udrykning bag dig?

Mvh Bjørn

De virker bedst med statiske lyde, og det kan være fordelen med de lidt ældre modeller. For det meste ligger jeg i indersporet med 93 km/t, og en udrykning vil typisk ligge i overhalings banen. Jeg prøvede også at køre stærkere i de andre spor med dem på og det gik faktisk ret godt, men her bruger jeg som jeg plejer mine spejle rigtigt meget, og vil opdage en udrykning med min syns sans.

  • 1
  • 3

Jeg kunne godt tænke mig en elektrisk oliepumpe til mine knastaksler. Når bilen låses op burde knasterne i nogle sekunder overrisles med olie, så de ikke skal vente i sekunder på den efter opstart. Desuden bør turboen også være med her, og desuden blive gennemskyllet i et halv minuts tid efter motorstop.

  • 5
  • 3

Forlængerskinner til førersædet, så mindre biler også kan bruges af langbenede. Der er jo som regel plads bag føreren, da jeg (man) alligevel næsten aldrig har nogen på bagsædet. De fleste biler sænker førersædet i stedet for at lade det køre langt tilbage. Ok, det er måske ikke lige ekstraudstyr. Hvis det skal være det, savner jeg en kopholder der er stor nok til en termokande.

  • 4
  • 0

Jeg synes at udrykning kan være meget svært at høre ved motorvejshastighed pga dækstøj, radio, vindstøj etc.

70db er kabine støjen i en gennemsnitlig bil ved motorvejshastighed. Prøver man at overdøve det med musik så kommer man op på 80-90db. Det er meget tydeligt hvor langsomt der bliver reageret på udrykning inde i byen. Jeg er for det meste på cykel og kan observere hvor svært bilerne har ved at give plads (på grund af deres trængsels handicap naturligvis) men også hvordan nogen reagere meget forsent. Det er meget generende for mennesker uden for biler. Jeg og mange andre må stoppe op og holde os for ørerne, for at minimere risikoen for høreskader. 120-130db tak for kaffe, ignorer ikke faren. https://www.emsworld.com/article/220850/he...

  • 1
  • 1

Såmænd rigtig nok. Måske burde blåblinksbilerne i stedet have en GSM jammer, så mobiltelefoner går død indenfor 100 meters radius. SÅ bliver de opdaget, for selv voksne mennesker sidder konstant med trøstebamsen for ørerne.

Det og så en lokal RDS sender så de kommer ud i bilradioerne og måske noget som kunne vises på navigationerne. Jeg synes så at brugen af mobiltelefion heldigvis er faldet noget efter straffen blev skærpet med klip i kortet. Desværre så er det stadig meget udbredt blandt lastbilchauffører, både i byerne og på motorvejen. Bare forleden så jeg en lastbilchauffør køre sin store sættevogn gennem en meget befærdet rundkørsel i Randers N i myldretiden med telefonen oppe ved øret. Det er sådanne idioter som ender med at køre nogen ned. Utroligt at så dyre køretøjer ikke har håndfri indstallation.

  • 5
  • 1

Den er ikke et patent værd og er et klasse eksempel på en dims folk 3D printer derhjemme. Det kan patentsystemet ikke gøre noget ved, men man vil sikkert forsøge forhindre at folk deler deres kreationer på thingiverse.com.

  • 1
  • 0

Et signal, som diskret men alligevel tydeligt på en automatisk måde gør bilister opmærksomme på at de ikke kører mutters alene på landevejen med 76 km/t.

  • 3
  • 3

Fantastisk navigator, og med mulighed for at finde f.eks svømmehal eller en cyke repair shop. Kan næsten se trængsel opstå i real tid. og nogle gange kan man gøre noget ved det, men for det meste må man bare acceptere sin skæbne. Da jeg skulle over grænsen på vej hjem til Danmark var forudsigelsen dog helt ved siden af. Og da alle andre også brugte Google map, skiftede den hele tiden mellem de hurtigste ruter😺. Kan medbringes som cyklist, og fungere rimeligt godt med stemme kommandoer i cykel mode. Jeg gemmer alle mine favorit overnatnings steder eller fremtigide muligheder jeg ser på min vej. Ser jeg interessante steder i fjernsynet gemmer jeg dem under vil besøge, også dukker de op som små overraskelser på fremtidige rejser.

  • 2
  • 0

Fri eu data og en one plus 5. Jeg fik en ganske vidunderlig ide i år. I stedet for at køre rundt og lede efter egnede stealth camping muligheder, så tager jeg nu bare et kig på den udvalgte by oppe fra satelliten. Det gør det særdeles nemt at spotte egnede steder, og man slipper for at spilde sin tid med at køre rundt i bil og lede. Det fungerede rigtigt godt og jeg ramte plet hvergang.

  • 1
  • 0

Hov jeg fik nok ikke gjort det tydeligt nok i selve opslaget, men der er heller ikke blevet udsted patent på tilbehørsholderen. Det er bare en ansøgning som aldrig er blevet godkendt, men er blevet efterladt i processen, så det virker sandsynligt, at sagsbehandleren har været fuldstændig enig med dig. Så man kan rolig dele løs på thingiverse uden at bekymre sig om, at de kommer og brokker sig.

Forresten fik det mig til at slå 3d-printere op for at se, om det kunne være sådan de havde lavet deres første prototype. Jeg anede ikke at den første af slagsen blev patenteret tilbage i 1971, det kunne være jeg skulle læse lidt mere op på dem en gang.

  • 0
  • 0

Man kan måske dårligt kalde en radio for ekstraudstyr i en bil længere - de fåes vel ikke rigtig uden? Men hvis jeg skulle liste udstyr efter hvad jeg bruger mest, så er det nok noget i stil med: - Musikanlæg - Fartpilot - AC / klimaanlæg - sædevarme (og den nok så vigtige ratvarme) - Afstandssensore (inkl. bakkamera/360° kamera)

Udstyr som jeg er blevet rigtig glad for og som jeg nu ville være ked af at være foruden er ting som: - Head-up display (jeg kigger nærmest aldrig på de almindelige instrumenter længere) - automatisk fjernlys som kun blænder ned der hvor der er en modkørende - automatgear

den eneste ikke-originale "dims" jeg har i min bil er en lille mobilholder som hænger i en luftdyse.

  • 1
  • 0

Jeg er måske nem at gøre tilfreds (et udsagn, der utvivlsomt vil få både min chef og mine kolleger til at løfte øjenbrynene), men jeg synes, at den der opfandt den lille plasticdims til at holde en P-billet i forruden, fortjener en Nobelpris i én eller anden kategori.

/Bo

  • 1
  • 0

Man bliver efterhånden forvænt med ekstraudstyr, men nogle ting ville jeg godt være foruden. Hillclimb holder, altså automatisk håndbremse bør være et tilvalg - - som jeg så Ikke vil give et flueben. Start/stop funktionen har jeg virkelig heller ikke brug for, og må frakoble den hvergang jeg har startet bilen. Den ene af vore biler er en BMW, som har et vacuummeter, som viser antal anslået literforbrug pr. 100 km. Overflødig, - jeg vil hellere have vand og olietemperatur.

En smart ting er lettere øget omdrejninger når koblingspedalen hæves. Har haft automatgear i vores forrige Altea, men er mindst lige så glad for manuel gear. Regnsensor er til gengæld en rigtig smart ting.

En udvendig mikrofon kunne være smart på parkeringspladsen. Kan være en hjælp når man bakker til med kuglen.

  • 1
  • 4
  • Adaptiv fartpilot. Check
  • Sædevarme. Check
  • Motorvarmer. Check
  • Praktisk og stor bil. Check (vw caddy)

Mangler automatgear, og øh.........

Næh, det var vist det :)

Mvh Bjørn

  • 1
  • 0

hvordan kunne jeg glemme den. Den er dog lidt iretterende. I holland og frankrig støder den på vejbumpene, den hænger lidt for meget på kuglen. Og det tager et helt minut at af montere/montere cyklen som vejer tæt på 30 kg, og bliver taget af og på over 100 gange på sådan en ferie. Jeg har gjort sådan at mine baksensore kan afmonteres og forlænges ud på cykelholderen. Jeg ved allerede hvordan cykelholderen til min fremtidige cybertruck skal se ud. Den bliver badass.

  • 1
  • 3

........man kunne tænke sig i bilen, kunne man få det indtryk, at der er mange der slet ikke kan lide at køre bil. De kan ikke SMSesse, tale i telefon, drikke øl og meget andet. Til sådanne bilister er bilen der kan alt er allerede opfundet.......den kalder sig TAXA:)

  • 2
  • 7

Pas på! Det er noget, som onde kræfter har opfundet for at vænne dig lige så stille til elbiler efter salami-metoden.

?? Sammenhæng?

Jeg får undertiden den tanke at visse debattører stikker mig noget i skoene, som jeg slet ikke repræsenterer, - men det skrevne sprog har jo store mangler kontra det talte.

For det første promoverer en del debattører andre folks ubetinget pro-elbiler eller kontra-elbiler, INTET derimellem. Man vil/skal fremme elbiler, eller også hader man elbiler. Det er jo helt væk fra virkeligheden. Jeg har nævnt det før, de fleste har i en afventende holdning og ser sig sikkert som en fremtidig elbilejer. Det bliver bare ikke lige med det første af mange grunde. JEG TILHØRER DENNE GRUPPE! Indtil elbilen engang bliver købt er der mange spørgsmål (uha), som man gerne vil have belyst. JEG kender af erfaring utallige eksempler på at det er ilde set blot at stille opklarende spørgsmål til elbiler af både teknisk og økonomisk karakter. Svaret er typisk prompte thumbs down, - som var mine spørgsmål et slags angreb eller - uha - udeblivelse af vilje til også aktivt at fremme elbiler. Tilbage står man undrende og med uafklarede spørgsmål, og potentiel længere tid til erhvervelsen af elbil.

Nuancer gentlemen please.

  • 1
  • 5

.......til at vi skulle skifte til elbiler så skulle man være lidt mer proaktive på "Borgen". Masser af ladestik på parkeringspladser og langs vejene ( da etagebeboere ikke har mulighed for ladning fra etagerne)........men den danske kapitalistiske kræmmersjæl, som selv Sosserne er påvirket af, er en bekymring for den manglende pengestrøm fra fossil afgifterne :)

Jeg synes at elkøretøjer har nogle glimrende køreegenskaber, men ladetider , ladesteder og ens ladestik er disse køretøjers achilleshæl. Men er ens behov kun 50 km om dagen altid, vil de være det bedste valg. Sådan er virkeligheden bare ikke. For ICE erne har"ladesteder" overalt i Europa hvor "stIkkene" (benzinslangerne) passer og hvor man tanker 600+ km op på 5-6 minutter.

  • 0
  • 8

stikker mig noget i skoene

Nu har jeg næppe læst alle dine bil-indlæg. Men på mig fremstår du som en gammel mand med en gammel bil. Og egentligt med et ønske om fortsat at køre i gamle biler, når den nuværende skal udskiftes. Det kan der jo være mange gode grunde til. Men her får det dig til at fremstå bagstræberisk både på viden om nuværende-, og ønsker for fremtidens biler.

Det er ikke for at kaste mudder på dig, men blot for at forklare hvorfor folk måske reagerer som de gør.

  • 9
  • 0

Bose vil prøve at få det til at virke i alle biler i 2021. https://www.theverge.com/2019/1/9/18175748... I følge kommentarene er det dog allerede i brug på nogle biler. Nogen med erfaring ? Min erfaring var i øvrigt meget mindre udmattende kørsel og slippe for efterfølgende susen og buldren i hovedet.

  • 1
  • 3

Nu har jeg næppe læst alle dine bil-indlæg. Men på mig fremstår du som en gammel mand med en gammel bil. Og egentligt med et ønske om fortsat at køre i gamle biler, når den nuværende skal udskiftes. Det kan der jo være mange gode grunde til. Men her får det dig til at fremstå bagstræberisk både på viden om nuværende-, og ønsker for fremtidens biler.

Det er ikke for at kaste mudder på dig, men blot for at forklare hvorfor folk måske reagerer som de gør.

Tak for din kommentar. Måske har du ret i at det er indtrykket jeg efterlader, selvom jeg tror at der er andre for mig endnu uafklarede motiver hos nogle. Jeg har eksempelvis set indlæg magen til mine, men med vidt forskellig thumbs bedømmelser. Nå - fred med det.

Javist - jeg er ikke ny mere, 65 år faktisk, men der er vist en del lige så gamle debattører her. Jeg ser mig ikke i stand til at betale 300.000 kroner for en bil, ligegyldig hvilket drivmiddel der skal bruges, så ja jeg køber altid brugt bil. Jeg er endda i høj grad the go-to-guy for mange jeg kender, når der skal skiftes bil. Lige en bemærkning mere til thumbs, så fornemmer jeg at der stemmes negativt over for "sådan en fattigrøv". IMIDLERTID - så er min interesse for biler stor og jeg abonnerer på bilblade for at holde mig up to date. Desuden vil jeg jo gerne holde mig orienteret i god tid til min næste bil. Faktisk er DET netop mit motiv til at spørge ind til elbilerne, for dels må man vel sige at eksperterne findes her og dels er jeg da superinteresseret i hvad jeg skal være opmærksom på ved køb af en betalelig brugt elbil. Men igen - sådan en fattigrøv . . . . . . . !

Om jeg er bagstræberisk? Tjah - jeg læste en kommentar i en tråd om frontkamera, hvor Bo Christensen skrev: "Jeg må indrømme, at da jeg læste om denne epokegørende nyskabelse slog det mig, at det da godt nok var en avanceret løsning på et problem, jeg slet ikke vidste, at jeg havde, og en god lejlighed til at bruge penge for at opfylde et behov, jeg heller ikke vidste, at jeg havde :-)" Den passer IMO også meget godt på nye bilmodeller. Til gengæld har jeg ønsker til nye biler som fabrikanterne udelader, og overordnet set oplever jeg faktisk at de lefler for automobilignoranterne. Håber at det kaster lidt lys over hvor jeg står.

  • 2
  • 3

Spild ikke tiden med at bemærke thumps down på indlæg der stiller spørgsmål. Der findes ikke dumme spørgsmål, men ofte dumme svar...og thums down.

Det samme sker for for politiske standpunkter der der er til højre for enhedslisten. Det her er jo en fagforenings site

Jeg ville eje millioner hvis jeg havde fået en krone for forskellen mellem antallet thumps down fratrukket thums upperne :) Bare se nedenunder. Tæskeholdet er på plads. Masser af TDer.

Som jeg skrev tidligere, siger alle politikere at vi skal køre elektrisk. Jeg har kørt mange elektriske køretøjer. Tesla, Melex, Still, Toyota, Asea og er "mekaniker på tre elektriske cykler. Men når politikerne får kigget på regnebrættet, så mangler der der penge i kassen og store udgifter fremover samt problemer med etagebyggeri og ladestationer.

Og ja, jeg er 10 år ældre end du :)

  • 3
  • 3

Der findes en venstreorienteret forfatter der hedder Carsten Jensen og han kalder de som ikke selv tør stå frem,for "Kældermennesker". Jeg har det på måde med dem som reflektorisk giver thumps down. Der er vanvittige der kan dæmpes med disse tommelfingre , men de er få, så spar på dem :)

  • 2
  • 2

Jeg kører ofte steder, hvor jeg ikke har dækning på mobilen. Offline GPS-MAP er en god hjælper.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten